Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-02 22:21
Hallo,

Bij het verduurzamen van een tweepersoonszomerhuisje met een douche wil ik de geiser vervangen, budget is max 1K. echter

Een boiler vind ik zonde vanwege het vele energieverlies door stilstand, en voor een doorstromer is te weinig vermogen aanwezig. namelijk 3x25 is maximaal.

Nu dacht ik aan een combinatie, dus een boiler met bijvoorbeeld 50L op ca 25°C met daarachter een doorstromer (uiteraard moet die boiler legionella runs doen, en bij voorkeur niet inwerking gaan als de doorstromer aanstaat)

Ik heb even gezocht, maar ik kan dergelijke apparaten niet vinden, klopt dat? is toch een mooie oplossing?

Als ik uitga van een debiet van 6 en 9 liter per minuut van 38°C en een start temp van 10° heb ik nodig:

(door chatgpt berekend met P=Q×c×ΔT)

Debiet van 6 Liter per minuut

Inkomende Watertemperatuur (°C)Temperatuurverschil (°C)Vermogen (kW)
10°C28°C11,7 kW
15°C23°C9,6 kW
20°C18°C7,5 kW
25°C13°C5,4 kW
30°C8°C3,3 kW

Debiet van 9 Liter per minuut
Inkomende Watertemperatuur (°C)Temperatuurverschil (°C)Vermogen (kW)
10°C28°C17,6 kW
15°C23°C14,4 kW
20°C18°C11,9 kW
25°C13°C9,0 kW
30°C8°C6,6 kW

Iets wat misschien al niet klopt is dat een doorstromer niet het volledige debiet verzorgd, maar dat dit gemengd wordt met koud water, maar dat maakt voor het vermogen dan wellicht juist weer niet uit. (?)

Zou het een (relatief) energie zuinige oplossing zijn?

(Ik begrijp dat oplossingen met een hogere COP sws beter zijn, maar die zijn hier boven budget helaas)

[ Voor 36% gewijzigd door DemoticaBas op 05-01-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er is in principe weinig duurzaam aan COP1 elektrisch verwarmen. Enige reden die ik hiervoor kan bedenken is als je hierdoor volledig van het gas af kan, en dat je daarmee vastrecht bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36
Op zich zal dat wel kunnen.
Houdt er alleen rekening mee dat het water in de boiler kouder wordt als je water gaat verbruiken.
Vooral bij een kleine boilerinhoud is dat het geval.
Fabrikanten beweren wel dat daar voorzieningen voor worden getroffen om dat tegen te gaan, maar bij mijn Tesi van 80 liter kan ik daar weinig van merken.
Met de doorstromer water verwarmen om het dan weer te mengen met koud water lijkt mij geen goed idee.
Bij gelijkblijvend stroomverbruik wordt het debiet er niet groter door.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 05-01-2025 21:51 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:36
DemoticaBas schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:31:
Hallo,

Bij het verduurzamen van een tweepersoonszomerhuisje met een douche wil ik de geiser vervangen, budget is max 1K. echter

Een boiler vind ik zonde vanwege het vele energieverlies door stilstand, en voor een doorstromer is te weinig vermogen aanwezig. namelijk 3x25 is maximaal.

Nu dacht ik aan een combinatie, dus een boiler met bijvoorbeeld 50L op ca 25°C met daarachter een doorstromer (uiteraard moet die boiler legionella runs doen, en bij voorkeur niet inwerking gaan als de doorstromer aanstaat)
Dus minder energieverbruik, maar meer waterverbruik voor het doorspoelen. Klinkt niet echt duurzaam.

Geen idee hoe je je zomerhuisje gebruikt, maar thuis douchen is geen optie?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:26
Hoe vaak ga je het huisje gebruiken? Is dat het hele jaar door wekelijks? Of is dat een weekend per maand? Waarom niet gewoon een nieuwe geiser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
Sissors schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:48:
Er is in principe weinig duurzaam aan COP1 elektrisch verwarmen. Enige reden die ik hiervoor kan bedenken is als je hierdoor volledig van het gas af kan, en dat je daarmee vastrecht bespaard.
Nou, er staat ook nog een gaskachel in dat zomerhuis, :'(

COP = 1 kan volgens mij nog wel duurzaam zijn, als de energiebron maar duurzaam is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Beter geisoleerde boiler nemen en bij voorkeur een die smart is.
Ik kan hier goed inschatten wanneer ik ga douchen en de boiler heb ik daar op ingesteld. De rest van de dag staat hij uit.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
President schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:57:
Hoe vaak ga je het huisje gebruiken? Is dat het hele jaar door wekelijks? Of is dat een weekend per maand? Waarom niet gewoon een nieuwe geiser?
Het zomerhuisje wordt continue bewoond, Ik wil iets duurzamer dan een geiser en verwacht ook dat gasprijzen zullen stijgen.

Maar ja ik heb ook uitgerekend dat een doorstromer (zonder de boiler) pas vanaf €3,- per m3 goedkoper is dan gas (bij €0,25 per kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
FredvZ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Dus minder energieverbruik, maar meer waterverbruik voor het doorspoelen. Klinkt niet echt duurzaam.

Geen idee hoe je je zomerhuisje gebruikt, maar thuis douchen is geen optie?
Hoezo doorspoelen? er hoeft toch geen water verspilt te worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
DemoticaBas schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Het zomerhuisje wordt continue bewoond, Ik wil iets duurzamer dan een geiser en verwacht ook dat gasprijzen zullen stijgen.

Maar ja ik heb ook uitgerekend dat een doorstromer (zonder de boiler) pas vanaf €3,- per m3 goedkoper is dan gas (bij €0,25 per kWh)
Als je geen ruimte hebt voor een warmtepomp boiler, neem dan een doorstromer met spaar douche kop van 5 l/min. En nog beter een douche warmte terugwinning erbij. Ik gebruik al 2 jaar een doorstromer met dwtw in mijn woonhuis met 2 bewoners. In de zomer gebruikt ie 6 kW, in de winter 8 kW. Dus 0.5 kWh per 5 minuten douchebeurt in de zomer.
Ook al is het cop=1 , een wp boiler heeft als stilstandsverlies soms al meer verbruik. Alleen, als je bv met 5 bent en ieder doucht elke dag, dan is een wp boiler zeker duurzamer.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:44

DIY

DemoticaBas schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:31:
Hallo,

Voor een paar honderd heb je een 11/13KW Clage doorstromer die op 3x25A kan:
https://www.hornbach.de/p...ktronisch-11-kw/10574094/
Als je deze combineert met een Nibla (of andere zuinige douchekop) kun je er prima mee douchen, ook zonder DWTW en heb je geen stilstandsverlies. Met een paar flexibele leidingen klus je hem er in een middagje tussen en kan de geiser de deur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-06 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

DIY schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Voor een paar honderd heb je een 11/13KW Clage doorstromer die op 3x25A kan:
https://www.hornbach.de/p...ktronisch-11-kw/10574094/
Als je deze combineert met een Nibla (of andere zuinige douchekop) kun je er prima mee douchen, ook zonder DWTW en heb je geen stilstandsverlies. Met een paar flexibele leidingen klus je hem er in een middagje tussen en kan de geiser de deur uit.
Inderdaad is die Clage een prima keuze, ook omdat deze de temperatuur constant kan houden terwijl hij ook geen problemen heeft met warmer water in de toevoer.

Om een voorbeeld te geven, wij hebben deze Clage hangen als backup, maar vanwege werkzaamheden rondom de boiler moet deze op dit moment alles zelf doen. Recentelijk kreeg hij nog wel redelijk lauw water en dan zie je dat hij met veel debiet (bad) moeite heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsmnLgOlkTbKZVQSdkYUo5bT7hE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZaEgHm4xVpnVbBOdbf1zcRGF.png?f=user_large

@DemoticaBas Je kan een boiler combineren met een doorstroomverwarmer en dan heb je zelfs 2 opties:

1. Pak een goed geïsoleerde boiler en zorg dat je deze opwarmt op de momenten dat je bijvoorbeeld een overschot van zonnepanelen hebt. De temperatuur kan variëren, maar de Clage zal zorgen voor een constante temperatuur. Als je daarbij de Clage op 60C zet is legionella geen probleem, al zal daardoor de Clage wat meer gaan verbruiken (minder debiet, dus boiler wordt minder gebruikt). Als alternatief moet je zorgen dat je boiler zo nu en dan >60C wordt.

2. Pak een ongeïsoleerde boiler en laat deze opwarmen tot de ruimtetemperatuur (~20C). Daarbij heb je geen last van verliezen, maar helpt de ruimteverwarming het water voor te verwarmen en heeft de Clage alsnog minder werk. 20C is nog net koud genoeg om legionella te voorkomen, al heb je dan wel liefst een model waarbij het water goed door de boiler stroomt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als het gas toch de deur niet uit gaat, dan kan je ook een nieuwe gasgeiser kopen (marktplaats of nieuw). Goedkoper in gebruik dan een elektrische doorstromer, geen stilstandverlies, meer liter per minuut.
Voor dagelijks douchen is iets met een warmtepomp wmb het enige dat in een duurzaam hoekje past, voor incidenteel gebruik of tijdelijk kan een doorstromer wel doelmatig zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 06-01-2025 13:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemoticaBas
Bedankt voor jullie waardevolle suggesties!
Pagina: 1