Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 10:25
Dag allen,

Momenteel rijdt ik in een e-golf en begint de range mij toch wel wat te irriteren dus wil ik nu de overstap maken richting een Tesla.
Ik zit te twijfelen tussen een Long range en een Standard Range (2019)

Mijn gedachte om te gaan voor een Long ipv Stanrd is het volgende alleen ik twijfel of ik:
Mocht ik de Long Range aanschaffen dan heeft deze grofweg een bereik van 430km.
Woonwerk is 75km heen terug en woensdag werk ik thuis.
Nu dacht ik, zou het slim zijn om voor een dikkere batterij te gaan om in het weekend de auto dynamisch vol te laden en deze "goedkope stroom" maandag en dinsdag te gebruiken en op de woensdag weer slim laden voor de andere 2 dagen.

Enkele factoren:
- Geen zonnepanelen
- Wel een oprit
- Kan het slimladen met Homeassistant prima inregelen dat deze alleen afneemt op goedkope momenten met een override

Wegenbelasting na 2026 zou ongeveer 15 euro pm duurder zijn tov Standard.
Zie ik iets over het hoofd of is dit een logische beredenering zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik zou beginnen met zonnepanelen! Er is geen batterij groot genoeg om een EV op te laden, of de kosten zijn zo hoog dat het niet haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
MarkS90 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:21:
Ik zou beginnen met zonnepanelen! Er is geen batterij groot genoeg om een EV op te laden, of de kosten zijn zo hoog dat het niet haalbaar is.
Gezien de terugverdien tijd nu zo fors is dacht ik dat het wellicht beter is om eerst te focussen op isoleren maar d.m.v. dynamisch contract met 11kw goedkoop stroom erin te drukken.
Stroom verbruik thuis valt mee, gasgestookt.
Sorry ik bedoel trouwens batterij van de auto niet zozeer een losstaande batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Er komt een dag dat die EV er weer uitgaat: je zonnepanelen zijn tegen die tijd nog lang niet afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De €15/mnd ga je niet goedmaken met goedkoper laden.
Je rijdt ~20 dagen x 75 km = 1500 km per maand ~250-300 kWh dus het prijsverschil tussen hoog en laag moet dan €0,20/kWh zijn waar je blij mag zijn met 10.
Een balkonsetje zonnepanelen verdient zich doorgaans al terug met eigenverbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
Bedankt voor jullie reacties.
Aantal KM per maand zal wel hoger liggen maar zonnepanelen compleet links laten liggen dus dus niet helemaal de juiste gedachte. Het stuk saldering weerhoud mij momenteel alleen nog enig sinds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat is het verschil in aanschaf tussen sr en lr?

Dan kun je uitrekenen hoeveel je moet ‘verdienen’ met slim laden.
Je kunt natuurlijk ook een klein beetje slim laden maandag op dinsdag, en woensdag dan weer vol laden?
Verwacht dat dit goedkoper zal zijn dan een lr, verzekering en mrb zijn daarvan hoger.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
ZeRoC00L schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:51:
Wat is het verschil in aanschaf tussen sr en lr?

Dan kun je uitrekenen hoeveel je moet ‘verdienen’ met slim laden.
Je kunt natuurlijk ook een klein beetje slim laden maandag op dinsdag, en woensdag dan weer vol laden?
Verwacht dat dit goedkoper zal zijn dan een lr, verzekering en mrb zijn daarvan hoger.
Klopt de verzekering zal inderdaad met de hogere cataloguswaarde duurder zijn.
En als de andere dagen voordelige uren geven op het juiste moment dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Jaar geleden heb ik met mijn e-golf (en 220v lader) dit concept gebruikt. Dat ging opzicht ok alleen gooi je maar 2KW in de auto, schiet niet veel op natuurlijk.

Aanschaf LR is ongeveer 1000 extra
Pagina: 1