Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-05 09:50
Hoi tweakers,

Ik heb een quooker combi van 7 liter sinds vorig jaar in gebruik. Best tevreden mee tot zover maar ik heb een vraag; kan het zijn dat de quooker af en toe wat water bijvoegt in de boiler na even niet gebruikt te zijn? Verdampt het water in de boiler na verloop van tijd?

Bedankt!!

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-05 10:03
Zou inprincipe niet moeten kunnen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:17
Als het goed is, is de Quooker aangesloten met een overstort ventiel. Dit om te voorkomen dat de druk te hoog oploopt.
Als de Quooker aan het verwarmen is zal er wat water weglopen uit het overstort ventiel.
Misschien is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Ik heb om de zoveel uur een tikkeltje water verbruik sinds installatie van de quooker, ik dacht dat daardoor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 20:02
Over hoeveel water hebben we het?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Hahn schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:07:
Over hoeveel water hebben we het?
Half litertje per 4 uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 12-05 09:19

LauPro

Prof Mierenneuke®

De dichtheid van water wordt lager als je het verwarmd. Dus hetzelfde gewicht neem bij hogere temperatuur neemt meer volume in. Bij 0°C graden is water het zwaarst per liter. Bij 100°C is het ongeveer 4% uitgezet. Een overdrukventiel bij de inlaatcombinatie gaat open bij ongeveer 6 bar, gemiddeld is de druk in een waterleiding ongeveer 2 bar. Water is bijna niet comprimeerbaar dus het verlies in elasticiteit van het water is te verwaarlozen.

Mijn ruwe inschatting is dus als je water van 10°C naar 100°C gaat verwarmen je minder dan 4% aan volume kwijt raakt. Een Quooker met 7 liter water laat dan dus 0,28 liter water weglopen via het overdrukventiel.

Met de kantekening dat als je de quooker gebruikt, de druk wordt verlaagd in het vat, er komt echter ook weer koud water in het vat dat gaat opwarmen. Op dat volume koude water zal je ook weer 4% gaan verliezen via het overdrukventiel.

Mogelijk dat er in de quooker een soort expanstievat zit die dit verschil van 4% op vangt. Ik verwacht het eerlijk gezegd niet omdat het een onderhoudsartikel is. Je zou eventueel wel zelf een klein expansievat geschikt voor drinkwater (meestal RVS) kunnen plaatsen tussen de inlaatcombinatie en de Quooker. Dit zal dan het volumeverschil (0,28L bij 100°C) en iets meer moeten kunnen opvangen. Dan heb je vrijwel geen lekkage via het overdrukventiel. Een expansievat heeft een rubber membraam dat slijt, het hele vat moet ongeveer eens in de 10-15 jaar worden vervangen. Als het membraam stuk gaat zal het overdrukventiel wel weer gaan werken. En dit overdrukventiel is dus ook nodig voor de veiligheid (zie stoomwet).

Correct me if I'm wrong.

Een half liter met 4 uur lijkt mij dus aan de hoge kant, het kan zijn dat er kalk in het overdrukventiel zit. Wat je soms kan doen is aan de zwarte of rode knop draaien en dan forceer je de klep helemaal open en spoel je ook eventueel vuil door het ventiel heen.

Afbeeldingslocatie: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-f84d549e1258bb1d3305f345dadb0736

[ Voor 7% gewijzigd door LauPro op 04-01-2025 12:30 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een continue stroom of alleen tijdens opwarmen?
Het kan een vuile/lekkende/druppelende inlaatcombinatie zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waarmee meet je dit en weet je zeker dat deze meting betrouwbaar is? Een halve liter per 4 uur lijkt mij erg veel, ook voor het ventiel.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-05 10:03
Meet je de hele waterinstallatie of alleen de quoocker? Want denk dat het dan ergens anders aan ligt. Heb de 7L nu 1 jaar en er loopt geen water weg.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Iedereen bedankt voor alle reacties. Ik meet het water verbruik met een homewizard watermeter. Wij zijn nu op vakantie en ik zie een verbruik van 5 liter op een dag als we niet thuis zijn dus ik ben op zoek naar een evt. Oorzaak. Ik heb een quooker, waterontharder dus ik zocht de oorzaak daar.

Ik zal verder op onderzoek in huis gaan en controleren of alle wc potten ook droog zijn na thuiskomt morgen.

Wellicht is een kleine fluctuatie in de watermeter van home wizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56
Controleer ook even of de waterontharder niet lekt via de riool aansluiting (waar het spoelwater door afgevoerd wordt)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 09:09
Hier ook een Quooker met 7 liter vat en HomeWizard watermeter en heb het even gecheckt maar op de dagen dat we weg zijn is het verbruik hier gewoon 0L.
Dus ergens lekt er water uit je systeem. Maar dat hoeft niet bij de Quooker te zitten. Makkelijkste om te controleren is op een dag dat je weer weg bent de Quooker even uit te zetten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:53
Hier ook 7l quooker en een homewizard watermeter die geen lekkage laat zien

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 07:36
Ik denk dat de TS zijn laarzen wel aan kan doen als hij thuis komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
We gaan het meemaken als ik de jaar afrekening krijg van vitens als deze matched met de homewizard werkt die dus prima. Ik vermoed een van de wc’s maar ik check het morgen als we terug zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 12-05 09:19

LauPro

Prof Mierenneuke®

Krissiejj schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:52:
[...]
Meet je de hele waterinstallatie of alleen de quoocker? Want denk dat het dan ergens anders aan ligt. Heb de 7L nu 1 jaar en er loopt geen water weg.
Even nog een toevoeging hierop: Het water loopt alleen weg tijdens het opwarmen. Zodra de temperatuur bereikt is zet het water niet meer uit en zal het element het water op temperatuur houden.

Quooker stelt dat ze 7 liter water in 20 minuten kunnen opwarmen naar de gewenste temperatuur. Gedurende deze periode zal het overdrukventiel dan ook worden aangesproken. Je hoort dus niet op random momenten bijv. in de nacht als de kraan niet wordt gebruikt waterverbruik te zien.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6LoIg6Mncq9NE7HkqYHKD7NpfE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D7yKGqsHl4BKypeE1WFK71IC.png?f=fotoalbum_large

Dit is gisteren
Ik ga het zien als we thuiskomen morgen. Even langs alle toiletten en overloop ventielen gaan om te controleren op druppels. Onder het huis kom ik niet graag maar daar kan ik een bedrijf voor inschakelen

[ Voor 23% gewijzigd door Njay op 05-01-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 18:03
Njay schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:37:
[Afbeelding]

Dit is gisteren
Ik ga het zien als we thuiskomen morgen. Even langs alle toiletten en overloop ventielen gaan om te controleren op druppels. Onder het huis kom ik niet graag maar daar kan ik een bedrijf voor inschakelen
Ik heb 0 liter verbruik als ik meerdere dagen niet thuis ben. Heb een Combi+.

Stroomverbruik is altijd 280Wh per 24 uur op die dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Uberprutser op 06-01-2025 10:12 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-05 18:29
Dat sluip waterverbruik lijkt me eerder horen bij je waterontharder die van tijd tot tijd voor een regeneratie wat water moet gebruiken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Ik denk dat de watermeter van homewizard stuk is of niet goed gemonteerd zit want volgens de homewizard zou ik 211 m3 gebruikt hebben vorig jaar maar na ingevuld te hebben bij vitens is net maar 123 m3

Pagina: 1