Bedraad internet - PoE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-09 09:29
Goedemorgen allemaal,

Allereerst hoop ik dat ik mijn vragen in het juiste subforum stel.

In mijn nieuwe huis heb ik tijdens de verbouwing op meerdere plekken in het huis UTP-aansluitingen laten leggen. Daarnaast heb ik UTP-kabels laten trekken naar 4 punten buiten voor een Duhua PoE-camerasysteem, plus nog 1 punt voor een deurbel. Het liefste wil ik zo min mogelijk gebruik maken van WiFi en wil ik de WiFi alleen indien nodig inschakelen.

Nu was ik gisterenavond mij aan het inlezen en kwam ik er achter dat het toch niet zo makkelijk is als ik dacht. Vandaar de volgende vragen:

1. Ik lees dat niet elke modem PoE ondersteunt. Aangezien ik een Ziggo consumenten pakket heb en Ziggo volgens mij geen andere modems toelaat, vraag ik mij af of een switch met PoE poorten voldoende is? In dat geval kan ik modem -> switch -> camera doen. Of moet de modem per se PoE ondersteunen?

2. Zoals gezegd, wil ik zo vaak mogelijk de WiFi uitgeschakeld hebben. Voor de momenten dat ik wel WiFi wil gebruiken, heb ik bedacht om een WiFi router ergens in huis op een UTP-poort aan te sluiten. Is dit te simplistisch bedacht of werkt dit wel? En kan ik dan de WiFi op de Ziggo router uitgeschakeld houden? Ik snap dat ik sommige apparaten wellicht steeds opnieuw met de WiFi zal moeten verbinden, maar dat is geen probleem. Zou dit een goede keuze zijn: https://www.ibood.com/nl/...ud-router-axe5400/1188165

Alvast veel dank voor jullie hulp :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1 Een PoE switch achter het modem gaat gewoon werken
2 Je moet een Access Point hebben, geen Router (dat is je modem al)

Maar waarom zou je de wifi uit willen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modem heeft geen POE support nodig.
POE switch, of POE injectors zijn voldoende.

Wifi accesspoints kan je ook via POE ontsluiten. Je kunt ook in je Ziggo modem via een software switch wifi uit/aan zetten, is dat niet voldoende?
Waarom wil je per se een wifi router gaan inzetten? Bereik slecht? Of wil je een accesspoint fysiek kunnen afkoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
Dank @pagani en @Verwijderd voor jullie snelle antwoorden :)!

Goed om te weten dat een PoE switch voldoende is. Bestel 'm zo direct.

De Ziggo modem zal in de garage hangen, dus binnen zal ik geen bereik hebben. Daarom zoek ik iets (ik dacht een router, maar nu merken jullie hoe onwetend ik ben ;)) wat ik in het huis in een UTP poort kan steken, zodat ik daar dan WiFi heb. En inderdaad, als ik de WiFi dan tijdelijk niet meer nodig heb, wil ik de access point kunnen ontkoppelen.

Dus als ik jullie goed begrijp, zou ik dit apparaat in een UTP-poort kunnen steken en dan geeft-ie signaal? https://www.coolblue.nl/p...82/tp-link-tl-wa1201.html

Edit: of deze als ik de access point via PoE van stroom wil voorzien: https://www.coolblue.nl/e...tp-link-omada-eap225.html

[ Voor 10% gewijzigd door Arbi1337 op 04-01-2025 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04

FreakNL

Well do ya punk?

Wifi uitzetten in 2025?

Zelfs mijn ouders hebben 2 devices die altijd wifi nodig hebben….

Dat gezegd hebbende;
Als je dit echt wilt zou ik de wifi softwarematig uitschakelen (desnoods geautomatiseerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Arbi1337 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:02:
Goed om te weten dat een PoE switch voldoende is. Bestel 'm zo direct.
Voordat je random allerlei spullen gaat betellen is het misschien een goed idee om eerst een totaal plaatje te maken met wat je aan wil sluiten.

Wat ga je bijvoorbeeld gebruiken van Duhua? Alleen de camera's of ook de NVR?
Heb je al een idee welke POE deurbel je wil gebruiken?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Laatst online: 28-03 13:33
Voor PoE, let goed op de type. Er lopen volgens mij 2/3 loose standards door elkaar, dus check goed of je PoE switch compatible is met de camera.

Voor Wifi; Is uitzetten een security dingetje? Als je een sterk random wachtwoord hebt (> 20 tekens), ben je veilig zat. Veiliger dan je browser openen of software installeren.
Als het een stroom gebruik dingetje is, check dan de watt gebruik. Zal niet veel meer moeten zijn dan 10 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:56
De Ziggo modem zal in de garage hangen, dus binnen zal ik geen bereik hebben. Daarom zoek ik iets (ik dacht een router, maar nu merken jullie hoe onwetend ik ben ;)) wat ik in het huis in een UTP poort kan steken, zodat ik daar dan WiFi heb. En inderdaad, als ik de WiFi dan tijdelijk niet meer nodig heb, wil ik de access point kunnen ontkoppelen.

Dus als ik jullie goed begrijp, zou ik dit apparaat in een UTP-poort kunnen steken en dan geeft-ie signaal? https://www.coolblue.nl/p...82/tp-link-tl-wa1201.html
Als je eventueel meer UTP aansluitingen nodig hebt is een router/AP met meerdere poorten misschien handiger?
Zie bijvoorbeeld:
Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken

Maar zoals al opgemerkt, maak eerst een goed overzicht wat je precies nodig hebt/wil aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hendrickz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:23:
Voor PoE, let goed op de type. Er lopen volgens mij 2/3 loose standards door elkaar, dus check goed of je PoE switch compatible is met de camera.
Valt mee met die standaarden, de standaarden zijn backwards-compatible, waarbij nieuwere meer vermogen leveren:
- 802.3af: max 16W per device
- 802.3at: max 25W per device
- 802.3bt: max 50W per device

Je kunt prima apparaten die 802.3af nodig hebben aansluiten op switches/injectors voor at of bt. Bovendien zijn de PoE poorten veilig voor non-PoE apparaten. Er komt alleen spanning op als je een PoE PD aansluit.

Daarnaast heb je (zou willen zeggen: 'had je', maar een aantal merken dat beter kan weten Mikrotik :( maakt nog steeds apparaten ervoor) niet-gestandaardiseerde 'passive' PoE. Twee problemen hiermee: het is echt niet gestandaardiseerd, niet welke aders gebruikt worden, niet welk voltage erover gaat, dus je hebt specifiek appaaratuur nodig van zelfde vendor (en -reeks...). En het is niet veilig - een non-PoE apparaat op een passieve PoE poort wordt geroosterd. Heel simpel: gewoon niet doen. Als je gekozen apparaten passieve PoE vereisen, kies andere apparaten die wel standards-based werken.

Ervan uitgaande dat je standards-based apparatuur hebt, moet je eerst kijken welk standaard je apparaten vereisen. Dat bepaalt waar je PSE (switches of injectoren) minimaal aan moeten voldoen qua standaard. Vervolgen moet je totaal vermogen optellen dat al je PD apparaten samen verbruiken. Vervolgens moet je een verliesmarge nemen (Ethernetdraden zijn dun, verliezen zijn significant); de echte berekening is complex, maar als vuistregel 20% extra optellen boven som van opgegeven vermogens van je PD apparaten is ruim voldoende. Dan moet je PSE switch dat vermogen kunnen leveren. Let op dat een hogere standaard niet garandeert dat een switch ook meer kan leveren. Ik heb 1100W 802.11af switches (met 48 poorten...) gezien en 25W 802.11at switches (die inderdaad welgeteld een apparaat kunnen voeden). Dus altijd rekenen en specs controleren.

Gevolg is dus dat je je switch als laatste moet kiezen, nadat je alle PD's gekozen hebt en je dus weet wat je switch moet leveren.
[...]

Edit: of deze als ik de access point via PoE van stroom wil voorzien: https://www.coolblue.nl/e...tp-link-omada-eap225.html
Ja, dat kan. Maar random apparaten bekijken en vragen of dit wat zou kunnen zijn is zelden beste manier om tot een keuze te komen.

Bij voorbaat zou ik stellen dat dit beide WiFi-5 apparaten zijn. WiFi-5 is ondertussen 10 jaar oud en de chipsets ervoor zijn uit productie en zijn of gaan binnenkort uit support, wat betekent dat je er niet vanuit kunt gaan dat je nog veiligheidsupdates gaat krijgen ervoor. Ik zou ongeacht overige eisen anno 2024 aanraden om minimaal WiFi-6 te nemen.

Behalve dat heb je blijkbaar een behoorlijk afwijkende use-case voor WiFi. Mogelijk dat daar ook andere eisen mbt je AP uit gaan rollen. Het zou helpen als je die use-case wat zou verduidelijken (waarom WiFi grootste deel van de tijd uit? en waarom wel op sommige momenten aan? wat wil je dan aansluiten?) en je eisen, zoals performance, dekking, maar mogelijk ook verbruik en zendsterkte, zou opgeven.

Hou er rekening mee dat een enkele AP zelden een volledige moderne woning kan dekken, en dat managed WiFi-systelemen vaak slecht reageren op uit en aangezet worden (bij 'mesh' kan het wel een kwartier duren voor alles goed online is). Daarom dat er mogelijk voor jou een ander advies uit zou komen rollen dan voor iemand die het systeem continu aan laat staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
Dank iedereen voor de reacties! En jeetje, @dion_b iets waarvan ik dacht "even simpel wat kopen en aansluiten", blijkt een hele studie te zijn haha.

De reden dat ik niet continu WiFi aan wil hebben, is dat ik de straling (ook mijn 2 jarige zoontje) wil beperken. Heb dit eerder niet gezegd, omdat ik geen discussie over of WiFi stralingen wel of niet schadelijk wil ontlokken.

Daarnaast heb ik (vooralsnog) niet veel "smart" producten.

- Laptops, maar die zullen bedraad werken;
- TV, zal bedraad zijn;
- Roomba J9 robotstofzuiger (werkt volgens mij ook zonder WiFi);
- Dahua camera's (https://www.avicam.nl/Dah...gscamera-set-met-4-camera) waar ik UTP voor heb laten aanleggen;
- De keuken heeft volgens mij wel smart apparaten van Miele, maar dat zal ik niet/zelden gebruiken;
- Voor een (Ring) deurbel is ook UTP aangelegd;
- Een eventueel alarmsysteem gaat/kan ook los van WiFi;
- Vloerverwarming gaat met een bedraade Remeha ETwist slimme thermostaat. Weet niet of deze WiFi nodig heeft om op afstand bestuurd te kunnen worden;
- Balansventilatie (Zehnder Q600). Heb me nog niet verdiept of deze een app heeft en (derhalve) WiFi nodig heeft.

Het liefste zou ik WiFi af en toe aan doen als ik er niet aan ontkom. Bijvoorbeeld als de robotstofzuiger zijn eerste rondje met WiFi moet doen om de ruimte te leren, of als een iPad gebruikt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arbi1337 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:16:
Dank iedereen voor de reacties! En jeetje, @dion_b iets waarvan ik dacht "even simpel wat kopen en aansluiten", blijkt een hele studie te zijn haha.

De reden dat ik niet continu WiFi aan wil hebben, is dat ik de straling (ook mijn 2 jarige zoontje) wil beperken. Heb dit eerder niet gezegd, omdat ik geen discussie over of WiFi stralingen wel of niet schadelijk wil ontlokken.
Zonder op die discussie zelf in te gaan een paar tips in dat geval:

WiFi is packet-based, er wordt alleen uitgezonden als er data verzonden wordt. En zendvermogen is altijd hetzelfde, maar hoe lang er uitgezonden wordt, hangt af van de kwaliteit van de verbinding.

Wat betekent dat in praktijk? Dat je, als je totale hoeveelheid straling wilt beperken, moet zorgen voor een zo goed mogelijke verbinding, dus een zo kort en obstakelvrije afstand mogelijk tussen AP en client.

Stel je hebt 100MB te verzenden. Dat is 800Mb (1B=8b). Als je goed signaal hebt met actuele apparatuur, kun je misschien 800Mbps halen, waarmee je maar 1 seconde hoeft te zenden. Heb je daarentegen de AP ergens weggestopt (of erger: antennes eraf gehaald of afgeschermd in misplaatste poging om straling te verminderen), dan zou het kunnen dat je maar 8Mbps haalt. In dat geval moet er - tegen exact zelfde zendvermogen - 100 seconden lang gezonden worden.

Mbt vermogen: vergeet mobiele telefoons niet. Max zendvermogen van WIFi is (kort door de bocht) 200mW. 4G/5G radios van telefoons mogen met 2W zenden.

Bedenk ook dat signaalsterkte afneemt met kwadraat van de afstand. Ook al zendt een 4G zendmast veel harder dan een telefoon, je wordt aan veel meer energie blootgesteld door een telefoon in je broekzak dan door een zendmast 100m verderop.

Nu zal je 2-jarig zoontje niet snel een telefoon op zak hebben, maar zelfde geldt hier: een apparaat vlak in de buurt zal meer impact hebben dan eentje verderop, ongeacht plaatsing AP (des te meer omdat bij WiFi een AP met exact zelfde zendvermogen zendt als een client).
Daarnaast heb ik (vooralsnog) niet veel "smart" producten.

- Laptops, maar die zullen bedraad werken;
- TV, zal bedraad zijn;
- Roomba J9 robotstofzuiger (werkt volgens mij ook zonder WiFi);
- Dahua camera's (https://www.avicam.nl/Dah...gscamera-set-met-4-camera) waar ik UTP voor heb laten aanleggen;
- De keuken heeft volgens mij wel smart apparaten van Miele, maar dat zal ik niet/zelden gebruiken;
- Voor een (Ring) deurbel is ook UTP aangelegd;
- Een eventueel alarmsysteem gaat/kan ook los van WiFi;
- Vloerverwarming gaat met een bedraade Remeha ETwist slimme thermostaat. Weet niet of deze WiFi nodig heeft om op afstand bestuurd te kunnen worden;
- Balansventilatie (Zehnder Q600). Heb me nog niet verdiept of deze een app heeft en (derhalve) WiFi nodig heeft.

Het liefste zou ik WiFi af en toe aan doen als ik er niet aan ontkom. Bijvoorbeeld als de robotstofzuiger zijn eerste rondje met WiFi moet doen om de ruimte te leren, of als een iPad gebruikt moet worden.
Alles wat bedraad aangesloten kan worden ook bedraad aansluiten is sowieso altijd beste plan.

Zou het niet handiger een Roomba zonder WiFi te nemen als je dat niet wilt?

Als het alleen om die iPad zou gaan, waar wil je die gebruiken? Wederom, betere dekking is minder straling, dus als dat een enkele plek is wil je daar, of zo dicht mogelijk daar in de buurt je AP.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1