Nieuwe led driver in lampen 0-10V dimmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysch
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-01 23:22
Hi! Na al vaak geholpen te zijn op dit forum doordat andere mijn vraag al hadden gesteld, nu een nieuwe vraag.

Wij hebben drie lampen die gedimd moeten worden mbv 0-10V (Vibia Skan)
De elektricien was eigenwijs en heeft toch geprobeerd het op een andere manier aan te sluiten zodat er geen extra draad getrokken hoefde te worden, maar helaas: 2 van de 3 LED drivers kapot.

2 vragen, hopelijk weten jullie hier meer van:
- Kan ik niet alle drie de LED drivers vervangen voor een driver die wel gewoon te dimmen is, zodat we niet extra draad hoeven te trekken?
- Als dat niet gaat, welke LED driver is benodigd? Ik vind veel drivers, maar nergens eentje die exact overeen komt met onderstaande gegevens, maar weet niet of dat belangrijk is of niet.

Gegevens op de driver:
LED Driver, Isolated, Class 2 Output
Constant Current, 0-10V Dimmable
AC Input: 110-277VAC, 50/760Hz/0.15-0.05A
DC Output: 350mA / 24-36V
Max 12.6 Watts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:35
Ja, je kan de 3 ledlampen op 1 driver aansluiten, mits de driver voldoende vermogen heeft.
Je zegt zelf stroomsterkte 350 mA, hoeveel watt zijn je lampjes? Dan kan je berekenen hoeveel mA ze vragen. - je kan dus maximaal 120 mA per lampje leveren ...

Ps is hij nu 0-10V of 24-36V?

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 03-01-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysch
Iedere lamp is volgens de manual voorzien van 1 x LED 9,3W 350mA, dus die driver lijkt precies genoeg.
Of zouden we de driver kunnen delen door 3 en dat maximale licht daardoor gedimd is vanzelf? Want maximale licht nooit nodig.

Te dimmen 0-10V en DC Output 24-36V. De 0-10V is aparte aansluiting met extra draden.

Ik zou dan volgens jou ook een nieuwe dimmer kunnen kopen met 3x350mA = 1050 mA output, die op die drie aansluiten en er een diatechniek die geen extra kabels leggen etc kost?

[ Voor 21% gewijzigd door remysch op 03-01-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 17:54
remysch schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:51:
Hi! Na al vaak geholpen te zijn op dit forum doordat andere mijn vraag al hadden gesteld, nu een nieuwe vraag.

Wij hebben drie lampen die gedimd moeten worden mbv 0-10V (Vibia Skan)
De elektricien was eigenwijs en heeft toch geprobeerd het op een andere manier aan te sluiten zodat er geen extra draad getrokken hoefde te worden, maar helaas: 2 van de 3 LED drivers kapot.

2 vragen, hopelijk weten jullie hier meer van:
- Kan ik niet alle drie de LED drivers vervangen voor een driver die wel gewoon te dimmen is, zodat we niet extra draad hoeven te trekken?
- Als dat niet gaat, welke LED driver is benodigd? Ik vind veel drivers, maar nergens eentje die exact overeen komt met onderstaande gegevens, maar weet niet of dat belangrijk is of niet.

Gegevens op de driver:
LED Driver, Isolated, Class 2 Output
Constant Current, 0-10V Dimmable
AC Input: 110-277VAC, 50/760Hz/0.15-0.05A
DC Output: 350mA / 24-36V
Max 12.6 Watts
Mooi armatuur, wel vreemde keuze qua driver, duur grapje van de electricien. Ik snap alleen niet hoe je het voor elkaar krijgt om de drivers op te blazen, 0-10V is 30+ jaar oude techniek, je hebt er gewoon 2 extra aders voor nodig. Ga je 230V op de 0-10V ingang zetten, tja dan gaat de boel roken.

Waar zit de driver precies in het armatuur gemonteerd? Aan de elektronische kant stelt het niet zoveel voor om iets passends te vinden, 350 mA constant current is zo'n beetje het meest standaard dat er is. Het formaat en de bevestiging kan een grotere uitdaging zijn, het moet er net wel in te passen zijn. Qua output heb je een driver nodig die 350 mA CC doet en een spanningsbereik van minimaal 24-36V heeft, dan zit je altijd veilig.

Als je een driver kiest die dimt op fase afsnijding (of aansnijding, ik haal die altijd door elkaar, moet je dus ff checken met de dimmer die je wilt gebruiken, Eltako's kunnen het bijv beide), dan kan je met de bestaande bedrading uit de voeten.
Er zijn ook Zigbee drivers, dan kan je via bijv Philips Hue de lamp dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:46
Foto van de driver en type led lampen. (E-27, G10, inbouw spotjes, staande lamp, kroonluchter...)?
Wat al eerder is aangegeven, 3 nieuwe drivers die je met een standaard dimmer kan regelen is het beste, die moet dus wel passen in de lamp.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 17:54
natural colour schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 07:34:
Foto van de driver en type led lampen. (E-27, G10, inbouw spotjes, staande lamp, kroonluchter...)?
Wat al eerder is aangegeven, 3 nieuwe drivers die je met een standaard dimmer kan regelen is het beste, die moet dus wel passen in de lamp.
Met een 350 mA CC driver stuur je LEDs rechtstreeks aan, er zit dus gewoon een PCB met LEDs of een LED strip in het armatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysch
Thanks voor de reacties!
Het is inderdaad niet een LED standaard met E27, GU10 of iets dergelijks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RdZJiU9vNEeXx3_ItLsnFnNvBU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BhY6mJwMQzTRvPWsVrBWUmhO.jpg?f=user_large

De LED driver zit bovenin, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZDZ_UiLdup-QP1KFCAwSNsp_Ms=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XHN59Un0y08zyB9l0R7fpAXp.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dimmen met 0-10V is fijner dan aan de 230V kant want dat gaat niet knipperen bij netvervuiling (en levert geen netvervuiling op) en kan met een simpele 10k potmeter van €2, de gele draad levert al de benodigde 10V.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysch
Dank! Ik ga goed op zoek en neem dit mee:
- 3 drivers en geen 1 voor allemaal
- Ik kan de manier van dimmen veranderen
- Goed letten op driver, output 350 mA cc en juiste spanningsbereik.
- grootte van driver, maar kan wellicht ook boven het plafond
- ik ga Zigbee nog even onderzoeken, scheelt me kabels trekken, dit dimmen met 230 V lijkt me te storingsgevoelig op die groep
Pagina: 1