Stedin verhoogd capaciteit van mijn installatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 23:49
krijg onderstaande, op de email.

Ik zit al jaren tussen de 350-450m3 aan gasverbruik. Met nog 2 maanden te gaan voor mijn afrekening zit ik nu op 245m3. Krijg ik vandaag ineens dit:

Hallo,

We sturen jou deze e-mail omdat de capaciteit van jouw gasinstallatie onlangs is veranderd. Hieronder lees je wat dit voor jou betekent.
Aanpassing van de capaciteit
Je netbeheerder Stedin heeft ons geïnformeerd over de aanpassing van de capaciteit van je installatie. De capaciteit van je gasaansluiting is gewijzigd van Stedin G6 < 500 m3 naar Stedin G6 < 4000 m3.
Je termijnbedrag is verhoogd
Door deze aanpassing zijn ook de kosten voor je installatie die we aan je netbeheerder afdragen veranderd. Daarom hebben we je termijnbedrag verhoogd.

Extra informatie
De capaciteit van je aansluiting bepaald hoeveel energie je per uur kunt afnemen. Hoe groter de capaciteit, hoe hoger het capaciteitstarief is. Op de website van je netbeheerder Stedin kun je de verschillende tarieven terugvinden.

Heb je hier vragen over die je niet kan terugvinden op de website van je netbeheerder? De meest gestelde vragen over meters en installaties vind je hier. Staat je vraag er ook niet tussen? Neem dan gerust contact op met ons serviceteam via 020 220 2300 of via service@powerpeers.com.
Groeten,

Team Powerpeers

Gelijk maar een mail gestuurd naar Powerpeers. Daarnaast lees ik dit op de website van Stedin:

Geen aanpassing met terugwerkende kracht

Het standaard jaarverbruik is dus niet hetzelfde als het gasverbruik op uw jaarnota. Het is een rekenmethode (getal) om het gasverbruik vooraf in te schatten. Dit getal passen we achteraf niet aan, omdat het voor meerdere doeleinden wordt gebruikt. Uw netwerkkosten hangen af van uw standaard jaarverbruik en gaat in op de datum waarop het nieuwe standaard jaarverbruik is vastgesteld. De netwerkkosten worden achteraf niet verrekend, ongeacht of het tarief te hoog of te laag is geweest.

Is dit een nieuwe truc? Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:00

martijn v o

Certified by Enphase.

Is niet nieuw. Is al jaren zo onduidelijk. Of eigenlijk voor ons heel duidelijk maar omdat het de netbeheerder niet zo mooi uitkomt maken ze het onduidelijk.

Ze noemen het een capaciteit van 500 m3/jaar of minder (dus dat is heel erg duidelijk) maar dan beginnen ze over een standaard jaarverbuik (SJV) met allerlei correctiefactoren zodat een heel duidelijk verbruik van minder dan 500 m3/jaar ineens meer dan 500 m3/jaar wordt.

Ik ben daar anderhalf jaar mee bezig geweest om dat aan te passen bij mij, maar Stedin wilde niet meewerken. dus toen heb ik de hele gasinstallatie maar verwijderd, einde discussie.

Kortom ze willen liever niet dat je minder gaat betalen dus dan maken ze het moeilijk.
Dat kun je ook zien als je eronder komt moet je eerst een heel jaar eronder zitten en dan kunnen ze het pas het jaar erop aanpassen, maar andersom kunnen ze het in een keer aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn v o op 03-01-2025 20:27 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18
Wat had je afgelopen jaar als verbruik?
Waarschijnlijk is 450m3 x correctiefactor (dit jaar is het kouder?) nu over de 500m3 gekomen. Of misschien heeft Powerpeers iets verkeerd doorgegeven aan Stedin.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Afgelopen jaar had ik 430m3. Dat jaar daarvoor 380m3. Dat jaar daarvoor zat ik zo rond de 400m3. Dat verwacht ik deze afrekening weer. Volgend jaar zal het minder worden. Omdat ik dan een zonneboiler heb. Die de terugleverkosten gaat opvreten. Ik douche nu op gas. 10m3 per maand. We zullen zien waar Powerpeers mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als het goed is kun je bij Mijn Stedin je SJV inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ik zal er eens induiken. Dit is nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Relevant linkje:
Gasschuif in "Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar"

Er is wat discussie over op welk jaar het SJV slaat (en met 450 m³ kan je SJV prima correct boven de 500 m³ komen).
Maar 10 jaar geleden:
hansdegit schreef op woensdag 4 juni 2014 @ 17:11:
Greenchoice, Consuwijzer, Liander, Greenchoice, Liander, Liander.

Maar ik heb vooral ALLE regelgeving en sectorafspraken doorgeplozen om te ontdekken waar de onduidelijkheden zitten. Probleem is: jij staat in je recht, want nergens is het bepaald dat het voorgaande jaar doorslaggevend is voor het captar.

Zelfs Consuwijzer roeptoetert dat, maar op mijn vraag wáár dat dan in de regelgeving staat, blijft het antwoord uit. En da's logisch, want het staat nergens.

De Helpdeskmedewerkers werken ook alleen een script af. Maar laten we eerlijk zijn: als je de regelgeving goed weet te doorgronden werk je niet op de helpdesk; veel te complex allemaal.

Ik had overigens nog geen zaak bij De Geschillencommissie.

BTW, en da's de moeite waard om te vermelden: het klachtenteam van Liander heeft mij uiteindelijk heel goed geholpen. Ik kan me alleen niet aan de indruk onttrekken dat het onderdeel is van het verdienmodel dat dit soort dingen "standaard" in hun voordeel wordt berekend.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Dank voor de info.

Ik ben eruit: het is niet G6 < 500 m³, maar G6 < 425 m³ met een correctie van 0,85 gemiddeld. Wanneer je dit aanhoudt op je meterstand als jaarverbruik, kom je in de G6 < 500 m³ you name it, van de netbeheerders uit.

Dat red ik de komende jaren wel. Met de nieuwe zonneboiler installatie zit ik nu tussen de 300 en 400m3. Zie de meerwaarde van deze SJV totaal niet. Maar scheelt toch weer 60-70 op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:59
Simpel78 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:42:
Afgelopen jaar had ik 430m3. Dat jaar daarvoor 380m3. Dat jaar daarvoor zat ik zo rond de 400m3....
Dat vind ik wel apart.
Ik zit normaal tussen de 350 en 400, maar afgelopen jaar (2024) heb ik slechts 305 gebruikt.
Dus eigenlijk nog eens 20% dan normaal.
Ik heb niets veranderd aan mijn huis of aan de manier van verwarmen, dus ik ga er vanuit dat dit aan het seizoen ligt (oftewel 2024 warmer dan normaal)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:24
Pagina: 1