Kan je een indirecte boiler voor een warmtepomp hergebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 10:36
Ik heb een Remeha Aqua Pro 300 boilervat en vraag mij af of ik die voor een volledige elektrische warmtepomp kan gebruiken? Kan ik dan volledig van het gas af?
Of zitten hier nadelen aan?

Hoe kan je dit dan het beste aansturen ook i.c.m zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk het niet, deze heeft een spiraal van slechts 0,8 m2.
Dat is bedoeld voor een cv-ketel bedoeld. Die heeft een hogere temperatuur.
Ligt aan de capaciteit van de WP die je wil gaan gebruiken uiteraard.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
Is het niet mogelijk een platenwisselaar te gebruiken i.c.m. een tapwaterpomp die het door de Aqua Pro circuleert? Wel moet deze voldoende flow en oppervlak hebben voor het vermogen van de WP.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
De warmtepomp moet nog gekozen worden. Zit te denken aan een propaan warmtepomp rond de 8kw. Deze kan wel zuiniger hogere temperaturen maken. Maar hoe ga ik deze aansturen om de boiler te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 11:15
niels_vlaar schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:43:
De warmtepomp moet nog gekozen worden. Zit te denken aan een propaan warmtepomp rond de 8kw. Deze kan wel zuiniger hogere temperaturen maken. Maar hoe ga ik deze aansturen om de boiler te verwarmen.
Niet.. Zoals al gezegd: het spiraaloppervlak in deze boiler is te klein.

Wat dat betekent is dat de warmtepomp zijn energie niet kwijt kan op de temperatuur waar deze efficiënt draait, dus dan moet de temperatuur (flink) omhoog om je tapwater te verwarmen, dat nekt je efficiëntie.

Misschien kan het wel werken, maar dan zal je warmtepomp misschien wel water tot 70graden moeten produceren om je sww tot 50 te krijgen, dat wordt erg duur en in de winter is het misschien niet haalbaar.

Voor een warmtepomp wil je een spiraal die zo'n 3m2 oppervlak heeft bij een boiler van die grote.

Goed, dat gezegd hebbende, normaal gesproken sluit je een boiler aan via een 3-weg klep. Je hebt dus inkomend heet CV water uit de boiler, dat gaat naar de 3-weg klep, en deze schakelt het tussen CV-verwarming, en "CV-Leiding" naar je boiler.
De retouren komen dan simpel samen op een T stuk.
Idealiter staat je boilervat ook zo dicht mogelijk bij de warmtepomp, als jij je warmwater naar 50 graden wilt brengen dan moet er dus minstens 50 graden water uit de warmtepomp naar je vat, hoe langer de leiding, hoe meer verlies.
Aansturing doe je dan via de warmtepomp computer, de meeste hebben daar opties voor.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

niels_vlaar schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:43:
Propaanpompen kunnen wel hogere temperaturen maken, maar niet zuiniger. Dat is een fundamenteel misverstand wat niet in de persberichten terecht komt.
Bovenaan 55 graden, onderaan 65 graden. COP 3.3 vs 2.7 maximaal (bij deze warmtepomp), dus als je door de kleine spiraal 10 graden meer nodig hebt wordt douchen 20% duurder. Daar kan je natuurlijk voor kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjUFpGlyi5XF9vbXGFXqHTcLK5c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aERBK4NpgQKY0zv2Rpu5I8h3.png?f=fotoalbum_tile

De aansturing is vrij rechttoe rechtaan. Op de binnenunit/besturingsprint zit doorgaans een aansluiting voor een boilersensor en driewegklepsturing. Als de boiler te koud is gaat de driewegklep om richting spiraal en gaat hij draaien tot de boiler weer op temperatuur is.

Eventueel is op de driewegklepsturing ook een SWW circulatiepomp aan te sluiten voor een externe platenwisselaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Bedankt voor de antwoorden.

Ik dacht altijd dat een warmtepomp in deellast een hoger rendement had maar in de grafiek van @Proton_ blijkt dit niet zo te zijn. Dus dan was een kleinere spiraal misschien wel efficiënter omdat de warmtepomp in deellast kan blijven draaien.

Maar als ik een spiraal heb van 3m2 i.p.v. de 0.8 die ik heb warmt het water dan 3x sneller op bij een temperatuur van 55 graden uit de warmtepomp? Ik heb in de ochtend 300 liter van 40 graden nodig om te douche.

Het is omdat ik de boiler al heb dat ik een oplossing zoek.
Eerst wilde ik hem op zonnestroom verwarmen maar dit werkt maar de helft van het jaar.
Het probleem zit in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@niels_vlaar kleine kanttekening, het is temperatuursafhankelijk en niet elke warmtepomp is hetzelfde.
Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Als je de boiler al hebt dan kan je voor het geld van een nieuwe heel wat jaartjes wat efficiëntie opofferen :)
En als de performance toch tegenvalt kan een externe wisselaar altijd nog.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1