Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnLM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 09:45
Mijn iPhone 13 mini heeft nog 83% battery health, ik wil er een nieuwe accu in laten zetten. Nu heb ik twee opties:

- Naar mijn lokale Amac, bekend vanwege zijn waardeloze service, die moeten m'n telefoon opsturen en ik ben 'm dan twee weken kwijt. Ik krijg dan wel een originele accu.
- Naar mijn lokale 'winkeltje', dan heb ik 'm met een half uur weer terug. Die claimen een 'originele' accu erin te zetten, maar naar mijn weten zijn die helemaal niet verkrijgbaar voor zo'n bedrijfje.

Hebben jullie ervaringen met een 3rd party accu laten installeren? Ik vraag me af of die slechter zijn en het dus de moeite is om me in bochten te wringen voor een reparatie bij Amac?

Dank!

Beste antwoord (via StijnLM op 05-01-2025 23:26)

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:12
Goedkoop kan duurkoop worden.

Misschien gaat die telefoonwinkel bij jou in de buurt prima service leveren, maar misschien niet. Je weet het nooit met die batterijen.

Straks is je iPhone slecht gerepareerd en beschadigd of is de batterij toch niet zo origineel als die verkoper beweerde.

En dan? Mag je alsnog naar een Apple, Coolblue of andere Authorized Repair Center.

Dus beter zoek je een Coolblue winkel of Apple Store op die voor jou dichtbij is. :)

Have you tried turning it off and on again?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:42

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Weet niet waar je in de buurt woont maar je kan het ook via de Genius-bar in een echte Apple Store. Alleen daarvan zijn niet veel locaties in NL Dus je bent wat beperkt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Of Coolblue. Helpen je gelijk op afspraak.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:18
Doet coolblue dat in iedere winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
StijnLM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:21:

Hebben jullie ervaringen met een 3rd party accu laten installeren? Ik vraag me af of die slechter zijn en het dus de moeite is om me in bochten te wringen voor een reparatie bij Amac?

Dank!
Ik heb een refurbished telefoon, en ben niet tevreden over de batterij.
Zie mijn topic hierover.
Slechte batterij iPhone 2020 SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:44
Als het lokale winkeltje authorised reseller is kunnen ze tegenwoordig aan orginele accu's komen trouwens. Nog niet veel winkels zijn dat, maar als je via Apple Support een batterijservice afspraak poogt te maken krijg je aantal opties. Veelal Amac maar ik zie ook wat andere losse winkels staan. Misschien staat die van jou er net tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:21
Ik weet niet waar je woont maar ik laat het bij een Duitse mediamarkt doen. Origineel en dezelfde dag klaar. Geen idee of Nederlandse mediamarkten het ook kunnen/doen?

Prijzen zijn hetzelfde als bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Waarom naar Amac? Je kan het ook gewoon bij Apple laten doen, die komen je telefoon bij je thuis ophalen en met een dag of 2 a 3 heb je hem met nieuwe accu retour.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Is dat een gratis service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kijkende op https://support.apple.com/iphone/repair/battery-replacement is dat $89 USD. Alleen bij Apple Care+ is het gratis. Voor Apple Care+ wordt de batterij echter pas vervangen wanneer deze ónder de 80% health zit.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2025 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:54
Zelf heb ik de accu van mij 12 mini onlangs laten vervangen bij de Genius Bar in Amsterdam. Als je ruim voor sluitingstijd (2-3 uur zou ik aanhouden) een afspraak maakt, kunnen ze in principe de batterij vervangen terwijl je wacht.

Ik was positief verrast door de grondigheid waarmee het toestel vooraf op gebreken gecontroleerd werd (zodat je achteraf geen discussie hebt of iets al stuk was voor de reparatie), bovendien werd er ook vooraf een vervangend toestel gereserveerd voor als men toch tegen problemen aan zou lopen.

Al met al vond ik het de grofweg €100,- dubbel en dwars waard, en ik zou zeker niet voor een paar tientjes minder ergens anders heen gaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
Dan is voor mij een dagje Den Haag een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnLM
Dank voor jullie suggesties.

De Apple service punten zijn echt onhandig ver weg voor mij, ook drop off en collect moet ik een half uur voor rijden minimaal, dus ben vooral benieuwd naar wat de ervaringen met een niet-officiële batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Mijn ervaring staat een paar postings hoger.
Eén regelige samenvatting: “Ik doe dit geen tweede keer”.

Maar andere mensen zullen vast positiever zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
StijnLM schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:30:
dus ben vooral benieuwd naar wat de ervaringen met een niet-officiële batterij.
De ene 3rd party batterij is de andere niet natuurlijk. Daar zullen goede en slechte exemplaren tussen zitten.

Dus tenzij je ervaringen vindt van accu's van dezelfde leverancier geplaatst door hetzelfde winkeltje, heb je er toch weinig aan?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:12
Goedkoop kan duurkoop worden.

Misschien gaat die telefoonwinkel bij jou in de buurt prima service leveren, maar misschien niet. Je weet het nooit met die batterijen.

Straks is je iPhone slecht gerepareerd en beschadigd of is de batterij toch niet zo origineel als die verkoper beweerde.

En dan? Mag je alsnog naar een Apple, Coolblue of andere Authorized Repair Center.

Dus beter zoek je een Coolblue winkel of Apple Store op die voor jou dichtbij is. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja “send in for repair” is gratis, je betaald hetzelfde voor de batterij als wanneer je naar een Apple Store zou gaan.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
StijnLM schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:30:
Dank voor jullie suggesties.

De Apple service punten zijn echt onhandig ver weg voor mij, ook drop off en collect moet ik een half uur voor rijden minimaal, dus ben vooral benieuwd naar wat de ervaringen met een niet-officiële batterij.
Wil je zekerheid dan pak je een originele batterij via minimaal een APR, wil je de loterij dan pak je een imitatie batterij, dat is een beetje hoe het werkt.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjvh
Ik heb hem bij de Amac gebracht voor een orginele Apple batterij.
Donderdag gebracht. Vrijdag was hij klaar en zaterdag heb ik hem opgehaald.
Ze namen er duidelijk de tijd voor, en hebben in mijn bijzijn een uitgebreide optische en elektronische controle gedaan.
Gelukkig was er alleen een probleem met de batterij,

De batterij wordt nu herkend als een orginele Apple.
De kosten waren 85 Euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Voor Apple vervangingen dient de telefoon in principe onder de 80% health te komen.

Ik zeg bewust ‘in principe’, want ik ben enkele jaren eens binnengelopen en ik kreeg de batterij van mijn telefoon met 81% gewoon vervangen i.v.m. de diepere healthmeting die ze in de Apple store kunnen uitvoeren.

Twee uur later had ik een nieuwe batterij. Niks opsturen, geen weken wachten.. ik zou echt even een ‘dagje Den Haag’ doen bijvoorbeeld. De Apple service is echt vele malen beter en sneller dan die van Amac en CoolBlue.. Coolblue weigerde bij mij zelfs een batterijvervanging omdat de cameralens een klein barstje had.. In de winkel met een vertegenwoordig van Apple (op de speaker) aan de telefoon gestaan die aangaf dat Coolblue gewoon een vervanging kon uitvoeren, omdat de cameralens en batterij niks met elkaar te maken hebben. Coolblue weigerde alsnog..

Sindsdien ga ik enkel nog naar Apple zelf.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
In de chat had Apple me gezegd dat het niet zeker was dat ze de batterij vervangen in 1 dag konden doen. Dan had ik twee keer op en neer naar Den Haag gemoeten met de trein, en dan is op de fiets naar de Amac toch prettiger.

Als ik andere mensen hoor over de Amac heb ik wellicht geluk gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StijnLM
Heb m uiteindelijk naar Amac gebracht. Afspraak gemaakt via Apple maar “omdat er zoveel afspraken waren” moest ik ‘m 1 tot 5 werkdagen inleveren. Toch 2 dagen later alweer terug.

Jongen bij de Amac had ook nog hele rare smoes dat het langer duurde omdat ze meerdere reparaties tegelijk zouden doen. Daar kan ik me helemaal niks bij voorstellen, dat je m halverwege het open schroeven weer aan de kant legt om iets anders te gaan doen.

Klantervaring is dus echt waardeloos, maar resultaat ben ik blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
StijnLM schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:35:
Heb m uiteindelijk naar Amac gebracht. Afspraak gemaakt via Apple maar “omdat er zoveel afspraken waren” moest ik ‘m 1 tot 5 werkdagen inleveren. Toch 2 dagen later alweer terug.

Jongen bij de Amac had ook nog hele rare smoes dat het langer duurde omdat ze meerdere reparaties tegelijk zouden doen. Daar kan ik me helemaal niks bij voorstellen, dat je m halverwege het open schroeven weer aan de kant legt om iets anders te gaan doen.

Klantervaring is dus echt waardeloos, maar resultaat ben ik blij mee.
Maar hij is snel, en kennelijk goed gemaakt. Maar je klantbeleving is waardeloos omdat je het verhaal van die Amacer niet kan plaatsen.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Bij mij hebben ze allerlei testen gedaan die steeds enkele minuten duren. Dan kan je best even iets anders gaan doen. Dat drukt uiteindelijk de prijs,
Of ze verdelen het werk tussen verschillende mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnLM
Dat is wel het punt, ik vind het gewoon een hele slechte ervaring dat je klanten een afspraak laat maken voor reparatie, maar dan ter plekke met een smoes komt waarom hij niet op dat moment gerepareerd kan worden. Laat me dat dan van tevoren weten.

Heb voor de prijs ook geinformeerd bij een 'winkeltje', die kon er meteen aan beginnen en ik zou 'm een half uur later weer mee naar huis mogen meenemen. Zonder afspraak. Dat vind ik qua klantervaring een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mijn 12 Pro Max heb ik 2 jaar geleden weggebracht naar Amac voor een nieuwe accu. Dat beviel me prima en ik zou persoonlijk niet voor een imitatie-accu gaan bij een lokaal winkeltje. Nu was het bijna weer nodig (batterijconditie 83%), maar ik heb hem verkocht en een 16 Pro Max gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door syltheboy op 04-02-2025 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• znboernfluitjes
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-03 13:00
Mijn Iphone 12 mini onlangs voor nieuwe batterij naar man in de buurt die op marktplaats louter positieve reviews heeft. Paar jaar terug ook mijn iphone 7 naar tevredenheid van nieuwe 3rd party batterij laten voorzien.

Nu met mijn iphone 12 mini alleen maar gedoe.

Bij de eerste reparatie was er tijdens het werk wat mis gegaan waardoor klein barstje in het scherm was gekomen, dit is als service maar zonder overleg vervangen voor 3rd party scherm dat echt merkbaar anders is qua lagg bij swipen tussen schermen en helderheid en alles eigenlijk, nu na paar weken wel gewend. Maar toch knaken als ik even de normale iphone van mijn vrouw vast heb gehad..

Die batterij bleek vrij snel totaal niet te functioneren, vrij snel terug gegaan en gratis nieuwe erin (ook 3rd party). Accu was volgens hem echt kapot en ook al gaan uitzetten.

Accu 2: ging al na paar dagen ook al zichtbaar uitzetten, waarbij gewoon het beeldscherm uit de telefoon werd gedrukt, prestaties qua leeglopen ook ver onder de maat;

Accu 3: nu aan de derde accu, prestaties ook onder de maat, nog niet zichtbaar aan het uitzetten, maar ik ben er wel klaar mee.

Zoals hierboven iemand al treffend zei, bij 3rd party is het kennelijk een loterij of het goed gaat. Bij mijn iphone 7 is het kennelijk goed gegaan en dan ben je blij dat je voor 5 tientjes weer 1,5 jaar plezier hebt. maar dit is echt klote met mijn iphone 12 mini.

Ik ben gewoon tevreden over dit formaat en nieuwere iphone 14-15 etc vind ik echt te duur en onnodig, maar mijn tip (ook nu aan mezelf) laat het origineel doen.

Eigenlijk oneerlijk dat de frustratie zich dan richt op de welwillende reparateurs, terwijl Apple dit natuurlijk bewust zo ontwerpt, maffia is het. Alleen wel een irritant goed product, waardoor ik niet terugschakel op android..

Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:56
znboernfluitjes schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:28:
Mijn Iphone 12 mini onlangs voor nieuwe batterij naar man in de buurt die op marktplaats louter positieve reviews heeft. Paar jaar terug ook mijn iphone 7 naar tevredenheid van nieuwe 3rd party batterij laten voorzien.

Nu met mijn iphone 12 mini alleen maar gedoe.

Bij de eerste reparatie was er tijdens het werk wat mis gegaan waardoor klein barstje in het scherm was gekomen, dit is als service maar zonder overleg vervangen voor 3rd party scherm dat echt merkbaar anders is qua lagg bij swipen tussen schermen en helderheid en alles eigenlijk, nu na paar weken wel gewend. Maar toch knaken als ik even de normale iphone van mijn vrouw vast heb gehad..

Die batterij bleek vrij snel totaal niet te functioneren, vrij snel terug gegaan en gratis nieuwe erin (ook 3rd party). Accu was volgens hem echt kapot en ook al gaan uitzetten.

Accu 2: ging al na paar dagen ook al zichtbaar uitzetten, waarbij gewoon het beeldscherm uit de telefoon werd gedrukt, prestaties qua leeglopen ook ver onder de maat;

Accu 3: nu aan de derde accu, prestaties ook onder de maat, nog niet zichtbaar aan het uitzetten, maar ik ben er wel klaar mee.

Zoals hierboven iemand al treffend zei, bij 3rd party is het kennelijk een loterij of het goed gaat. Bij mijn iphone 7 is het kennelijk goed gegaan en dan ben je blij dat je voor 5 tientjes weer 1,5 jaar plezier hebt. maar dit is echt klote met mijn iphone 12 mini.

Ik ben gewoon tevreden over dit formaat en nieuwere iphone 14-15 etc vind ik echt te duur en onnodig, maar mijn tip (ook nu aan mezelf) laat het origineel doen.

Eigenlijk oneerlijk dat de frustratie zich dan richt op de welwillende reparateurs, terwijl Apple dit natuurlijk bewust zo ontwerpt, maffia is het. Alleen wel een irritant goed product, waardoor ik niet terugschakel op android..

Thoughts?
Ik weet niet hoe het nu zit, maar tijd geleden even uitgezocht en volgens mij kan je de batterij toch ook zelf vervangen: batterij en support-materiaal kan je direct bij Apple kopen en gereedschap kan je van ze huren. En volgens mij kan je het gereedschap ook kopen, al is dat wel een hele stevige prijs gok ik zo.

Dus lijkt mij dat welwillende reparateurs dat gereedschap kunnen aanschaffen, voorraadje batterijen bij Apple kunnen kopen en dan volgens de officieele handleiding de batterij van jouw telefoon vervangen. Maar ik gok dat de nodige reparateurs liever 3rd party batterijen kopen, eigen gereedschap gebruiken en dat er dan dingen mis gaan.

Ik zie nog even niet precies waar Apple de reparateurs frustreert. Nee, is geen makkelijke klus om de batterij te vervangen, maar dat is zeker ook een consequentie van het ontwerp van de telefoon (waterdicht, klein, dun, weinig gewicht) en ik denk niet dat reparaties voor Apple de grote bron van inkomsten zijn, dus of ze het daarvoor moeten doen betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znboernfluitjes
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-03 13:00
vanaalten schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Ik weet niet hoe het nu zit, maar tijd geleden even uitgezocht en volgens mij kan je de batterij toch ook zelf vervangen: batterij en support-materiaal kan je direct bij Apple kopen en gereedschap kan je van ze huren. En volgens mij kan je het gereedschap ook kopen, al is dat wel een hele stevige prijs gok ik zo.

Dus lijkt mij dat welwillende reparateurs dat gereedschap kunnen aanschaffen, voorraadje batterijen bij Apple kunnen kopen en dan volgens de officieele handleiding de batterij van jouw telefoon vervangen. Maar ik gok dat de nodige reparateurs liever 3rd party batterijen kopen, eigen gereedschap gebruiken en dat er dan dingen mis gaan.

Ik zie nog even niet precies waar Apple de reparateurs frustreert. Nee, is geen makkelijke klus om de batterij te vervangen, maar dat is zeker ook een consequentie van het ontwerp van de telefoon (waterdicht, klein, dun, weinig gewicht) en ik denk niet dat reparaties voor Apple de grote bron van inkomsten zijn, dus of ze het daarvoor moeten doen betwijfel ik.
Nee, zo bedoelde ik het niet.
Ik bedoel en dat is welbekend maar beetje off-topic, dat de telefoons ontworpen worden om niet makkelijk gerepareerd te kunnen. Of dat nu een bijkomstigheid is van allerlei innovaties en vooruitgang of kwade opzet maakt niet eens uit. Ook updates en iedere jaar een net iets beter telefoontje nudged iedereeen naar lekker steeds nieuw spul.
Pagina: 1