znboernfluitjes schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:28:
Mijn Iphone 12 mini onlangs voor nieuwe batterij naar man in de buurt die op marktplaats louter positieve reviews heeft. Paar jaar terug ook mijn iphone 7 naar tevredenheid van nieuwe 3rd party batterij laten voorzien.
Nu met mijn iphone 12 mini alleen maar gedoe.
Bij de eerste reparatie was er tijdens het werk wat mis gegaan waardoor klein barstje in het scherm was gekomen, dit is als service maar zonder overleg vervangen voor 3rd party scherm dat echt merkbaar anders is qua lagg bij swipen tussen schermen en helderheid en alles eigenlijk, nu na paar weken wel gewend. Maar toch knaken als ik even de normale iphone van mijn vrouw vast heb gehad..
Die batterij bleek vrij snel totaal niet te functioneren, vrij snel terug gegaan en gratis nieuwe erin (ook 3rd party). Accu was volgens hem echt kapot en ook al gaan uitzetten.
Accu 2: ging al na paar dagen ook al zichtbaar uitzetten, waarbij gewoon het beeldscherm uit de telefoon werd gedrukt, prestaties qua leeglopen ook ver onder de maat;
Accu 3: nu aan de derde accu, prestaties ook onder de maat, nog niet zichtbaar aan het uitzetten, maar ik ben er wel klaar mee.
Zoals hierboven iemand al treffend zei, bij 3rd party is het kennelijk een loterij of het goed gaat. Bij mijn iphone 7 is het kennelijk goed gegaan en dan ben je blij dat je voor 5 tientjes weer 1,5 jaar plezier hebt. maar dit is echt klote met mijn iphone 12 mini.
Ik ben gewoon tevreden over dit formaat en nieuwere iphone 14-15 etc vind ik echt te duur en onnodig, maar mijn tip (ook nu aan mezelf) laat het origineel doen.
Eigenlijk oneerlijk dat de frustratie zich dan richt op de welwillende reparateurs, terwijl Apple dit natuurlijk bewust zo ontwerpt, maffia is het. Alleen wel een irritant goed product, waardoor ik niet terugschakel op android..
Thoughts?
Ik weet niet hoe het nu zit, maar
tijd geleden even uitgezocht en volgens mij kan je de batterij toch ook zelf vervangen: batterij en support-materiaal kan je direct bij Apple kopen en gereedschap kan je van ze huren. En volgens mij kan je het gereedschap ook kopen, al is dat wel een hele stevige prijs gok ik zo.
Dus lijkt mij dat welwillende reparateurs dat gereedschap kunnen aanschaffen, voorraadje batterijen bij Apple kunnen kopen en dan volgens de officieele handleiding de batterij van jouw telefoon vervangen. Maar ik gok dat de nodige reparateurs liever 3rd party batterijen kopen, eigen gereedschap gebruiken en dat er dan dingen mis gaan.
Ik zie nog even niet precies waar Apple de reparateurs frustreert. Nee, is geen makkelijke klus om de batterij te vervangen, maar dat is zeker ook een consequentie van het ontwerp van de telefoon (waterdicht, klein, dun, weinig gewicht) en ik denk niet dat reparaties voor Apple de grote bron van inkomsten zijn, dus of ze het daarvoor moeten doen betwijfel ik.