Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 19:35
# Mijn vraag
Wat is er aan de hand als het water in de warmtepomp zwart is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5lbvLJhHAU3mpvasOLp5sW4wEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Tot9ulcaYoH2Ywr1khjRVtR.jpg?f=fotoalbum_large
Vorige week de vloerverwarming door laten spoelen en daar kwam zwart water uit. Daarom deze week even gekeken of dat al beter was, maar het blijft zwart. Het is haast geurloos, maar een lichte ijzergeur.

Wat ook opvalt is dat er veel lucht in het systeem komt.

Waar zou ik moeten kijken? Ik maak me erg zorgen dat er bijvoorbeeld een lek is, of dat de pomp aan het schuren is.

# Relevante software en hardware die ik gebruik

Nefit EnviLine licht-warmtepomp met buitenunit, groot vat voor warm water en vloerverwarming.

Deze heeft een storing H01/5504. Dat is voor de elektrische aansluiting, maar ik noem het toch maar.

# Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Spoelen. Er zijn honderden liters uitgelaten, maar het bliift zwart.

Kijken of de druk afneemt, wat niet het geval lijkt.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Beste antwoord (via vinx77 op 03-01-2025 00:08)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je hebt stalen leidingen
"vers" leidingwater bevat veel opgeloste zuurstof
zuurstof geraakt langzaam uit het water (ontluchten...)
en zuurstof en staal reageert ook met elkaar tot roest..

afhankelijk van hoeveel sediment er in de tijd in gekomen is kan het spoelen wel even duren..

404 Signature not found

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je hebt stalen leidingen
"vers" leidingwater bevat veel opgeloste zuurstof
zuurstof geraakt langzaam uit het water (ontluchten...)
en zuurstof en staal reageert ook met elkaar tot roest..

afhankelijk van hoeveel sediment er in de tijd in gekomen is kan het spoelen wel even duren..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Ok, bedankt. Dat is een opluchting dat het normaal is. Dan sluit ik de tuinslang aan, zet alle verwarmers uit, en spoel ik het dit weekend voor een uurtje door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:15
Nieuw kraanwater brengt weer nieuw zuurstof.
Ook claimt John visser dat ontluchten/ontzuurstoffen van lage temperatuur systemen alleen kan met een vacuümontgasser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:04

martijn v o

Certified by Enphase.

klopt, normaal bij een CV die op 90 graden werkt komt de lucht eruit omdat in heet water minder zuurstof kan zitten.

Als het niet lek is, dan zou ik het zo laten. Als je nieuw water toevoegt komt er weer zuurstof bij die gaat reageren met het staal. Uiteindelijk wordt het toch weer zwart.
Komt er lucht bij en is ie niet lek, check dan ook even je expansievat.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:55
Per groep van de vloerverwarming-verdeler doorspoelen, doe dit niet met miezerig straaltje, hier doe ik het met de volle leidingwaterdruk, (maar die is niet echt hoog).
Elke wp heeft een functie 'ontluchten' voer dit uit en controleer de waterdruk van het systeem, vul eventueel bij.

Dit zwarte water is echt niet wenselijk voor de platen-warmte-wisselaar in de wp, zitter er ergens oude stalen cv leidingen in jou huis die opnieuw gebruikt zijn? zou ik snel vervangen met meerlaags-buis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Jullie bedankt voor al deze nuttige info!

Het systeem is van eind 2019, dus het is 5 jaar oud. Ik heb een jaar of 2 jaar geleden ook water afgetapt, maar was niet zo zwart. Toen was het vooral de magneetfilter reinigen.

Er zit een automatische ontluchter in het systeem, en die hoor ik af en toe sissen.

Ik denk nu dat de lucht gekomen is door het doorspoelen van de vloerverwarming per groep.
Ik bedenk me nu dat dit doorspoelen van iedere verdeler misschien de oorzaak is geweest van de lucht - dat ging niet echt professioneel namelijk. Er zal dus wel lucht in elke groep zitten en die borrelen de afgelopen week naar boven.

Dit doorspoelen ging met een speciale machine van Boels, maar kan dus ook met normale waterdruk?

Er zit geen vacuümontgasser in het systeem, dus dat wordt elk jaar even spoelen?
Of toch kijken naar iets als dit? https://flamco.aalberts-h...id/landingpage-vacustream

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Waarom ging je in eerste instantie de boel laten doorspoelen dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-04 09:56
.

[ Voor 109% gewijzigd door Coolmint op 03-01-2025 10:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinx77
No Hands schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:40:
Waarom ging je in eerste instantie de boel laten doorspoelen dan?
Je ruikt een verhaal? :) Je krijgt de beknopte versie.

Omdat een bouwvakker boos was om iets wat ik nog niet helemaal begrijp, en daarom plastic voeg-afstandhouders in de buizen heeft gestopt. De verwarmingsinstallateur heeft ze wel gezien maar laten zitten. Jaren gedoe over wie de schuld zou hebben hieraan en dus moet herstellen, maar dan toch uiteindelijk zelf de buizen door laten spoelen om deze stukjes plastic te laten verwijderen. Deze leken allemaal opgehoopt aan het einde van de vloerverwarmingsbuizen, en zijn nu (hopelijk) allemaal weg. Het leermoment van dit alles was, dat je een aannemer moet kiezen die niet zegt dat het wel goed komt, maar eentje die gelijk zeurt over papierwerk. |:(

Het zwarte water was niet gekomen door plastic, want het zwarte spul zakte naar de bodem na enige tijd staan. Dus ik wou dit er niet bij halen, tbv de focus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
vinx77 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Omdat een bouwvakker boos was om iets wat ik nog niet helemaal begrijp, en daarom plastic voeg-afstandhouders in de buizen heeft gestopt. De verwarmingsinstallateur heeft ze wel gezien maar laten zitten. Jaren gedoe over wie de schuld zou hebben hieraan en dus moet herstellen, maar dan toch uiteindelijk zelf de buizen door laten spoelen om deze stukjes plastic te laten verwijderen. Deze leken allemaal opgehoopt aan het einde van de vloerverwarmingsbuizen, en zijn nu (hopelijk) allemaal weg. Het leermoment van dit alles was, dat je een aannemer moet kiezen die niet zegt dat het wel goed komt, maar eentje die gelijk zeurt over papierwerk. |:(

Het zwarte water was niet gekomen door plastic, want het zwarte spul zakte naar de bodem na enige tijd staan. Dus ik wou dit er niet bij halen, tbv de focus.
Nee ik rook geen verhaal, ik vraag me gewoon af waarom je een verwarmingssysteem van een paar jaar oud gaat doorspoelen. Als je dat niet had gedaan had je nooit van dat zwarte water geweten en had je je er wellicht ook geen vragen over in je hoofd gehaald.
Maar dit is best een goede reden om het door te spoelen ja. Boze bouwvakker.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:34
natural colour schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:14:
Dit zwarte water is echt niet wenselijk voor de platen-warmte-wisselaar in de wp, zitter er ergens oude stalen cv leidingen in jou huis die opnieuw gebruikt zijn? zou ik snel vervangen met meerlaags-buis.
martijn v o schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:00:
Als het niet lek is, dan zou ik het zo laten. Als je nieuw water toevoegt komt er weer zuurstof bij die gaat reageren met het staal. Uiteindelijk wordt het toch weer zwart.
Fijn, dat eenduidige advies (8>

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

MisterMailman schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:21:
[...]

[...]

Fijn, dat eenduidige advies (8>
Zwart water is niet erg, in de cv branche wordt dit dood water genoemd. Er zit geen lucht meer in en neemt meer warmte op als vers water.
Wat wel schadelijk kan zijn is bezinksel/drab/vuil van de installatie.
Een goed vuilfilter is aan te raden aan @vinx77 en spoel over een paar weken nog een keer zodat je zeker weet dat er geen plastic meer in je leidingen zit. (Welke mafkees doet zoiets)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja, Tap anders eens een beetje zwart water af en gooi dat door een filter met een koffiefilter erin dan kun je zien hoe klein dat is, gaat gewoon door een platenwisselaar heen.
Wel moet je een magneetfilter hebben (maar die had je al las ik) om de grotere stukken af te vangen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

vinx77 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Je hebt van die propjes die je in de buis kunt friemelen en dan met waterdruk de buizen kunt doorspoelen om dat eruit te krijgen. Zal even een filmpje zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Kan het filmpje niet meer vinden maar dit is het:
https://www.goodwaybenelux.nl/nl/foam-pigs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Dan moeten wel alle buizen los, en is dus erg tijdsintensief. Er staat perslucht, maar kan dus ook met water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Ik vond vandaag toevallig https://www.startpagina.n...cv-installatie-verversen/
Daar staat dat ik absoluut niet verder moet gaan met verversen van het CV-water ivm kalk en zuurgraad. :)

Toch maar eens die waterontharder installeren en daarna pas bijvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Update.

Nadat de pomp lange tijd op maximale snelheid was gezet (niet 8 op de 1-2-4-8 schaal, maar III op de I-II-III schaal), schoot er na zo'n 20 uur ineens wat los. De verstopping zat *mogelijk* in het buffervat, want bepaalde leidingen zijn nu sneller warm.

Het hele apparaat is op de fabrieksinstellingen gezet, en daarna volgens de bekende Nefit-post hier op GoT, ingesteld. De stooklijn staat nu op 22, 30, 60.

Het water is een heeeel stuk helderder. Ik wil later nog een ontkalker op de waterleiding zetten, en dan ververs ik nog eens het water.

Er blijkt geen magneetfilter geïnstalleerd te zijn! Deze gaan we deze lente installeren, als het wat warmer wordt.

De foutmeldingen nu zijn:
  • 5503/5504. Deze hebben al sinds het begin, dus vermoed een installatiefout. 5451 hebben we ook sinds het begin, maar de afgelopen dagen niet voorgekomen.
  • 5284. Ik denk veroorzaakt door het instellen van de stooklijn.
Vraag 1: Foutmelding 5504 sinds het begin, wat zou dat kunnen zijn?

Vraag 2: Beneden is het vaak veel kouder dan boven. Is het mogelijk per verdeler (we hebben er 4) een pomp te installeren, zodat we de warmte beter kunnen verdelen over het huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
vinx77 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:19:
....Vraag 2: Beneden is het vaak veel kouder dan boven. Is het mogelijk per verdeler (we hebben er 4) een pomp te installeren, zodat we de warmte beter kunnen verdelen over het huis?
Normaal zet je dan een klep op de verdeler, dat is goedkoper dan een pomp. Vraag je ook goed af wat je exact wil, en hoe je het gaat aansturen; je kan het gemakkelijk duur maken maar je wil het confortabel en efficiënt.

Kalk in je leidingen is geen probleem, je vult die normaal een keer en datzelfde water blijft er jaren in; daarvan krijg je een te verwaarlozen hoeveelheid kalk (en onthard water bevat dan weer zout, dus is lood om oud ijzer). Magneetfilter kan zeker geen kwaad, als je je ongerust maakt zou je ook een toeslagmiddel in de leidingen kunnen doen (fernox en degelijke bieden dure flesjes aan wat je kan toevoegen en zou beter zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 29-01-2025 15:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1