“Kapotte” Panasonic WP monoblock 9 kw J serie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-02 14:16
Situatieschets:
De warmtepomp is 3 jaar en 4 maanden oud en aangeschaft in Duitsland. Heeft 2 stookseizoenen goed gewerkt. In oktober de wp aangezet en nu blijkt er in drie maanden ruim 3000 kwh verbruikt te zijn. Afgelopen week ook wat geplaatst in het algemene draadje “Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3”.
Verder heb ik

Check op ontluchting bovenop BUH gedaan
Waterfilter schoongemaakt
Als in huis alle verdelers dicht staan geeft de warmtepomp een flow storing (dus er is flow zoals wp ook aangeeft)
Aantal runs gedaan met slechts 2 groepen open (van +/- 20).
Watertemperatuur bij aanvang 16 graden. Langzaamaan gaat Ta naar 20-21 graden. Tr is gelijk aan Ta of max. 1 of 2 graden lager.
Pompsnelheid is in instellingen op max. 25 liter per minuut gezet. Delta T staat op 5 graden.
Wp vraagt grootste gedeelte van de tijd 1000 tot 1500 watt. Per 45 minuten springt voor ongeveer 10-15 minuten de BUH bij.
COP zit altijd onder 1.
WP komt gewoon niet boven de 20-21 graden uit.
Zie bijgevoegde foto. De leiding die richting de warmtewisselaar gaat is 70 graden. Het water dat na de wisselaar richting huis gaat is rond de 20 graden (Ta).
De WP vriest helemaal niet in en er zijn geen defrosts.
De richting waar ik nu aan denk is dat de verdamper niet meer doet wat het moet doen.
Dus dat er gewoon te weinig power in de wp zit, omdat er bv te weinig gas in zit (lekkage)?
Is dit een plausibele redenatie of kunnen er ook nog andere oorzaken zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4V81D1yTtXj3y641bA5Bl8gS1Wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqI296Eawegf08W0IktFoCwm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPYDJwH_SfFMqqqVpviP5c664Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amTk5GVZB1gPUOGRxRadA0eF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04:02
Ja, ws is er koudemiddel weg.
Je bent een beetje laat, paar dagen geleden kon je een nieuwe kopen voor ong de subsidie.
Maar je kunt ms ook laten repareren mits de lekkage te verhelpen is.

[ Voor 97% gewijzigd door Technician- op 01-01-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:41
Op een 9J scheelt dat niet veel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hmmm klinkt herkenbaar van mijn 5F.... Die ik ook nog moet repareren.

Wat ik nog wel mis in je verhaal, bij alle tests: wat zijn de ingaande (electrische op PS1) en uitgaande (thermische) vermogens? Ik weet wss het antwoord al, maar even ter bevestiging.

En uit interesse: waar heeft deze op gedraaid qua afgiftesysteem en temperaturen? Heb je er ook SWW mee gemaakt? Wat zijn de draaiuren en aantal compressorstarts? Hoeveel kWh thermisch totaal opgewekt?

[ Voor 29% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-01-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
bbbrumbrum schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:56:
Hmmm klinkt herkenbaar van mijn 5F.... Die ik ook nog moet repareren.

Wat ik nog wel mis in je verhaal, bij alle tests: wat zijn de ingaande (electrische op PS1) en uitgaande (thermische) vermogens? Ik weet wss het antwoord al, maar even ter bevestiging.

En uit interesse: waar heeft deze op gedraaid qua afgiftesysteem en temperaturen? Heb je er ook SWW mee gemaakt? Wat zijn de draaiuren en aantal compressorstarts? Hoeveel kWh thermisch totaal opgewekt?
Zie foto’s. Als alle vloerverwarming groepen open staan op drie verdiepingen zit ik aan ruim 1000 meter leiding. Voor warmwater heb ik wpb staan (valiant) die overigens ook al kapot is gegaan (na garantietermijn maar scheen een fabriekdingetje te zijn, 1 fabriek waar veel compressors kapot gingen) dus onder garantie een nieuwe ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5KQnrjIdWzFXVmxPuN9NZN1-KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFWo5LSwTEIezchY9ean2WXY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oVnAr7MJA1RIW4D0HhwBthj5nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLEkYtJskMs71ZQENWA3PryA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuzGwr4Ms8S4EaVp98G9Y0kFWeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQcWvRBz7A6uO0vD8XX7yE43.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOt-UNYoT-IoCrKit3_5X-4POxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmkNpOXszHKPrEoJmNp1S2qX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uFjEDl4mDE03rmj0Qh3HxcPBcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEZz46TNWBOWvVO1YpZruuzt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZObZvtNih0CAH5H1q70JjcW6miY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwbu44H1LmDdGNsrmUvBzjdd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 07:52
Helaas heb je geen Heisha monitor daar kun je de High Pressure en Low Pressure waarde uitlezen.
Anders toch een koelmonteur/airco monteur zoeken die de druk kan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-06 00:04
Heb je all eens de lijst met foutcodes erop nageslagen? Misschien kun je aan de hand daarvan een en ander uitsluiten. De pomp heeft enorm veel zelf checks en sensoren om te meten of boel draait zoals het hoort. Ook voor high of low pressure zijn er foutcodes.

Vanaf pagina 164.
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

Het zou mij niet verbazen als het probleem in de printplaat ligt, vaak als er geen foutmelding is en er wel rare dingen gebeuren light het daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11
Op pagina 32-33 van de service manual hebben ze het over heater on/off welke instellingen heb je daar gebruikt?

Wat gebeurd er wanneer je powerfull gebruikt gaat de compressor dan wel sneller.
Wat zijn dan de temperaturen inlet/outlet. flow l/min.

Je verbruikt wel veel in de maanden jun-jul-aug.

[ Voor 36% gewijzigd door redbullwaning op 02-01-2025 20:35 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_1909
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-06 21:52
Als je lekkage koudemiddel hebt zou je ook olie sporen ergens moeten zien...?
Zie je ergens vettigheid aan de buitenkant van koudemiddel zijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_1909
Heb je een plaatje van EVA uitlaat, temperatuur looswater, En hoge druk, compressor frequentie? Ventilator snelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij mij was het een ander probleem dan koudemiddel lekkage, helaas nooit de oorzaak kunnen vinden.
Panasonic WH-MDC05F3E5 verbruik hoog en hoge druk (H98)

Bij een warmtepompboiler (ook van Panasonic :X ) was het wel koudemiddel lekkage, maar heeft de monteur het niet kunnen repareren.

[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 03-01-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41

paQ

@Technician- heeft dit koudemiddel standaard UV-reactieve vloeistof erin?
Dan zou je met een LED UV lampje even kunnen controleren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Pasghetti schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:24:
Heb je all eens de lijst met foutcodes erop nageslagen? Misschien kun je aan de hand daarvan een en ander uitsluiten. De pomp heeft enorm veel zelf checks en sensoren om te meten of boel draait zoals het hoort. Ook voor high of low pressure zijn er foutcodes.

Vanaf pagina 164.
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

Het zou mij niet verbazen als het probleem in de printplaat ligt, vaak als er geen foutmelding is en er wel rare dingen gebeuren light het daar aan.
Ja is gedaan. Zijn verklaarbaar, omdat of de groepen binnen dicht zijn gezet (geen flow) of de BUH stond uit (onbewust (vergeten zekering in meterkast om ze zetten) of bewust (zodat BUH niet mee zou werken bij opwarmen).
Verder geen andere foutcodes gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Spgq25mNa19cibR27rBI2eaYPC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tq3G5xAGYKhVo2BCvaUJLmdd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
redbullwaning schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:02:
Op pagina 32-33 van de service manual hebben ze het over heater on/off welke instellingen heb je daar gebruikt?

Wat gebeurd er wanneer je powerfull gebruikt gaat de compressor dan wel sneller.
Wat zijn dan de temperaturen inlet/outlet. flow l/min.

Je verbruikt wel veel in de maanden jun-jul-aug.
Ik heb een test gedaan met de BUH helemaal uitgeschakeld. Dan is het verbruik lager omdat de heater niet wordt ingeschakeld maar Ta blijft ook 1-3 graden lager omdat deze niet een extra zetje krijgt van heater.

Heater staat standaard op aan en bij -11 aan. (Maar ook al andere waardes geprobeerd, geen resultaat)

Dat verbruik in de zomermaanden kan ik niet verklaren. De hele wp stond bij mij uit…. Dus beide zekeringen in meterkast op uit….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Thijs_1909 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:45:
Als je lekkage koudemiddel hebt zou je ook olie sporen ergens moeten zien...?
Zie je ergens vettigheid aan de buitenkant van koudemiddel zijde?
Nee ik zie nergens iets zitten, ook niet als ik de kap van de ventilator los haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Thijs_1909 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:54:
Heb je een plaatje van EVA uitlaat, temperatuur looswater, En hoge druk, compressor frequentie? Ventilator snelheid ?
Misschien domme vraag, maar waar kan ik deze vinden, meten?
De compressor freq. Laat allerlei waardes zien tot max 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-06 17:56
Daan140 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Misschien domme vraag, maar waar kan ik deze vinden, meten?
De compressor freq. Laat allerlei waardes zien tot max 70.
Behalve compressor frequentie zijn die gegevens niet beschikbaar.

Wil je het zeker weten dat het koelgas (deels) is weg gelekt zal er een F-gassen (koelgas) monteur bij moeten komen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:50

martijn v o

Certified by Enphase.

Of je hangt er even een cloud kastje aan daar kun je ook de compressordrukken zien.
Als ie kapot is en je wilt hetzelfde fabrikaat dan heb je deze al.
Het gekke is dat ie blijkbaar wel iets doet maar het wordt niet warm, en geen storingsmelding.
Als er te weinig koelgas in zit dan zou je een lage druk storing moeten krijgen (net als teveel een hoge druk storing).
Je zegt dat je hem van de zomer fysiek hebt uitgezet, en je hebt vloerverwarming? zijn die pompen ook uitgezet? of zitten er geen pompen tussen?

Welke regio zit je?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs_1909
Ik heb een service account aangemaakt op https://aquarea-service.panasonic.com
Hier kan je de waarden online uitlezen in een grafiekje van verschillende sensoren.Daarnaast kan je op remote de wp bedienen
Ik maak op dat je niet niet bekend mee bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_1909
De Panasonic CZ-TAW1 heb je wel nodig. Heb je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
martijn v o schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:49:
Of je hangt er even een cloud kastje aan daar kun je ook de compressordrukken zien.
Als ie kapot is en je wilt hetzelfde fabrikaat dan heb je deze al.
Het gekke is dat ie blijkbaar wel iets doet maar het wordt niet warm, en geen storingsmelding.
Als er te weinig koelgas in zit dan zou je een lage druk storing moeten krijgen (net als teveel een hoge druk storing).
Je zegt dat je hem van de zomer fysiek hebt uitgezet, en je hebt vloerverwarming? zijn die pompen ook uitgezet? of zitten er geen pompen tussen?

Welke regio zit je?
Bedoel je dan bv het kastje CZ-TAW1 (die heb ik gisteren via mp ontvangen)? Ik heb op alle drie de verdiepingen vloerverwarming, geen radiatoren. Er zitten geen extra pompen tussen. Alles is met open verdelers aangelegd.

Ik woon in Zoetermeer…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan140
Thijs_1909 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:46:
De Panasonic CZ-TAW1 heb je wel nodig. Heb je die?
Die heb ik op mp gekocht en inmiddels binnen. Moet ik alleen nog aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Aansluiten en aanmelden en dat laatste is het lastigste. Zoetermeer is wat te ver uit de regio voor mij.
Maar maak een plan om te zoeken als je het kastje hebt aangesloten.
WP aan, loopt de pomp hoeveel liter, gaat de compressor aan, wat is de druk, wat is de loostemperatuur, loopt de ventilator, wat is de compressor frequentie en zo om te kijken wat gebeurd er nu eigenlijk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_1909
martijn v o schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:43:
Aansluiten en aanmelden en dat laatste is het lastigste. Zoetermeer is wat te ver uit de regio voor mij.
WP aan, loopt de pomp hoeveel liter, gaat de compressor aan, wat is de druk, wat is de loostemperatuur, loopt de ventilator, wat is de compressor frequentie en zo om te kijken wat gebeurd er nu eigenlijk.
Wat hierboven staat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Daan140 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Ja is gedaan. Zijn verklaarbaar, omdat of de groepen binnen dicht zijn gezet (geen flow) of de BUH stond uit (onbewust (vergeten zekering in meterkast om ze zetten) of bewust (zodat BUH niet mee zou werken bij opwarmen).
Verder geen andere foutcodes gezien.

[Afbeelding]
Sinds wanneer heb je problemen?

Ik denk namelijk dat je verdamper (TSA) bevroren kan zijn geweest .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
martijn v o schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:43:
Zou ik niet eens interessant vinden gezien de meting die TS al gedaan heeft is dit bijna 100% zeker koudemiddel tekort of een defecte compressor. Als je data hebt laten die dat ook zien.

Persgas 70C en 20C eruit, dan is alles al gecondenseerd op 20% van de condensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Technician- schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Sinds oktober. Vorig stookseizoen geen problemen met hoog verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:32

dof

Als je koelgas wel 70 C bereikt (in Heishamon te zien als "discharge temp") maar je Ta water gaat maar langzaam van 16 C naar 21 C dan werkt er iets in warmtewisselaar niet lijkt me. Gezien stroomverbruik en je discharge temp staat de compressor als een gek te werken en als ook de BUH erbij aanslaat zal het wel zijn omdat de pana meent dat er niet genoeg Ta verhoging is en hij mee moet helpen.

Ik zou dus denken dat er ofwel met warmtewisselaar iets defect is ofwel koelgas leiding is lek, ofwel beide. Warmtewisselaar onderzoeken zou ik als eerste proberen. Geen idee of je daar goed bij kunt , dat zal wellicht in de service manual staan.

'k Heb @flippy eens gevraagd wat er zoal in een een Pana Monobloc defect kan gaan, en volgens hem was het meest vervelende wel een kapotte warmtewisselaar. Zie hier.

Je verteld dat je hem in oktober hebt aangezet en dat het verbruik sindsdien erg hoog was/is, dus was ie toen misschien al stuk? Wanneer heb je hem dan (in voorjaar) uitgezet?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs_1909
Als de cloud module werkt zou een te weinig koudemiddel moet resulteren in een hoge delta tussen "EVA uitlaat temperatuur" en "leiding temperatuur buiten". Ik ervaar op dit moment dat EVA uitlaat circa 1 a 2graden hoger is in vergelijking tot leiding temperatuur buiten. M.a.w. 2graden oververhitting (superHeat) op gemeten punt. Bij te weinig koudemiddel is de verdamper als het ware oversized en dat moet resulteren in meer oververhitting. Ik zou zeggen dat EVA uitlaat de buitentemperatuur moet benaderen.

Naar mijn weten is EVA uitlaat de temperatuur sensor aan de uitlaat van de verdamper (zuig van de compressor)
Leiding temperatuur buiten is aan de inlaat van de verdamper, koudemiddel is hier op kookpunt,dus de zuigdruk is ook bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Thijs_1909 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:07:
Als de cloud module werkt zou een te weinig koudemiddel moet resulteren in een hoge delta tussen "EVA uitlaat temperatuur" en "leiding temperatuur buiten". Ik ervaar op dit moment dat EVA uitlaat circa 1 a 2graden hoger is in vergelijking tot leiding temperatuur buiten. M.a.w. 2graden oververhitting (superHeat) op gemeten punt. Bij te weinig koudemiddel is de verdamper als het ware oversized en dat moet resulteren in meer oververhitting. Ik zou zeggen dat EVA uitlaat de buitentemperatuur moet benaderen.

Naar mijn weten is EVA uitlaat de temperatuur sensor aan de uitlaat van de verdamper (zuig van de compressor)
Leiding temperatuur buiten is aan de inlaat van de verdamper, koudemiddel is hier op kookpunt,dus de zuigdruk is ook bekend.
Denk ik ook, wel is het zo dat de EVA ergens tussen de buitentemperatuur en de leidingtemperatuur buiten zit. ergens waar de machine zit in zijn cyclus. Tijdens het opbouwen naar een defrost zal ie meer tegen de buitenleidingtemperatuur aan zitten maar erna weer meer tegen de buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDhcyH9vwzqvGexI4fTfxlbvlE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIVBrAEBNTTE4dROaIOns59B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:41
Technician- schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Met TSA bedoel je waarschijnlijk TegenStroomApparaat. Meestal, bij verwarmen, noemen we dat de condensor. Alleen bij koelen en defrost speelt hij voor verdamper.

Ik denk dat deze condensor dan ook water lekt. Met een aangesloten en aangemelde cloud adapter zullen we het snel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 18:45
Beetje offtopic, maar zie nu een keer een foto van een 9J die open is.
Had de jouwe origineel/ af fabriek al de isolatie om de compressor heen?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

ron36 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:58:
Volgens mij zit die er altijd omheen. Zie Service Manual, p 238, artikel 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
ron36 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:58:
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
dof schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:38:
Als je koelgas wel 70 C bereikt (in Heishamon te zien als "discharge temp") maar je Ta water gaat maar langzaam van 16 C naar 21 C dan werkt er iets in warmtewisselaar niet lijkt me. Gezien stroomverbruik en je discharge temp staat de compressor als een gek te werken en als ook de BUH erbij aanslaat zal het wel zijn omdat de pana meent dat er niet genoeg Ta verhoging is en hij mee moet helpen.

Ik zou dus denken dat er ofwel met warmtewisselaar iets defect is ofwel koelgas leiding is lek, ofwel beide. Warmtewisselaar onderzoeken zou ik als eerste proberen. Geen idee of je daar goed bij kunt , dat zal wellicht in de service manual staan.

'k Heb @flippy eens gevraagd wat er zoal in een een Pana Monobloc defect kan gaan, en volgens hem was het meest vervelende wel een kapotte warmtewisselaar. Zie hier.

Je verteld dat je hem in oktober hebt aangezet en dat het verbruik sindsdien erg hoog was/is, dus was ie toen misschien al stuk? Wanneer heb je hem dan (in voorjaar) uitgezet?
Ik verwacht eerlijk gezegd dat hij toen al kapot was. In april heb ik de wp uitgezet. Die waardes tussen april en oktober kan ik sowieso niet verklaren, omdat ik de wp gewoon helemaal uitzet (in meterkast). Gedachte ging hier ook in eerste instantie naar warmtewisselaar, maar ik had juist gehoord dat de kans niet heel groot is dat deze kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-06 09:47
Daan140 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Ik verwacht eerlijk gezegd dat hij toen al kapot was. In april heb ik de wp uitgezet. Die waardes tussen april en oktober kan ik sowieso niet verklaren, omdat ik de wp gewoon helemaal uitzet (in meterkast). Gedachte ging hier ook in eerste instantie naar warmtewisselaar, maar ik had juist gehoord dat de kans niet heel groot is dat deze kapot gaat.
Was er niet al nachtvorst begin oktober? Stond de wp toen nog uit? Wellicht iets kapot gevroren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Daan140 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Ok. Ja die verbruik waardes in de zomer zijn vreemd als je hem toen uitgezet hebt. Ik neem aan niet stroomloos "uit", want wellicht heeft de pana toen al iets intern gedaan waardoor er stroom is verbruikt. Als je wp echt in de meterkast uitgezet is dan klopt er iets met de controller niet... Ik zou daar nog eens een dubbele check doen.
Overigens, voor de meelezers, de pana stroomloos uitzetten is geen goed idee. Zet je hem via de controller uit blijft allerlei bewaking & vriesbeveiliging nog wel in werking. Het beetje verbruik is het dat wel waard.

Als de warmtewisselaar inderdaad kapot is wordt het een lastig verhaal want vervangen zal moeilijk zijn (zie @flippy 's bericht die ik aanhaalde), en bovendien een duur onderdeel.

Misschien dat @Technician- , @ErikVers of iemand anders daar iets over durft te zeggen...

Sterkte!

[ Voor 8% gewijzigd door dof op 06-01-2025 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
dof schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:09:
[...]

Ok. Ja die verbruik waardes in de zomer zijn vreemd als je hem toen uitgezet hebt. Ik neem aan niet stroomloos "uit", want wellicht heeft de pana toen al iets intern gedaan waardoor er stroom is verbruikt. Als je wp echt in de meterkast uitgezet is dan klopt er iets met de controller niet... Ik zou daar nog eens een dubbele check doen.
Overigens, voor de meelezers, de pana stroomloos uitzetten is geen goed idee. Zet je hem via de controller uit blijft allerlei bewaking & vriesbeveiliging nog wel in werking. Het beetje verbruik is het dat wel waard.

Als de warmtewisselaar inderdaad kapot is wordt het een lastig verhaal want vervangen zal moeilijk zijn (zie @flippy 's bericht die ik aanhaalde), en bovendien een duur onderdeel.

Misschien dat @Technician- , @ErikVers of iemand anders daar iets over durft te zeggen...

Sterkte!
Ja dies kaduuk. ;)

Tussen april en oktober zonder stroom buiten overleefd geen warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 06-01-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03:14
Technician- schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Ja dies kaduuk. ;)

Tussen april en oktober zonder stroom buiten overleefd geen warmtepomp.
@Technician- kan je ons uitleggen wat er dan gebeurt, wat gaat er kapot en waarom?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:07

ErikVers

e-Duurzaam

dof schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:09:
[...]

Sterkte!
Wellicht moet @Daan140 eerst aangeven of hij de unit in de meterkast inderdaad voor 6-7 maanden spanningloos heeft gezet?

@Technician- zal vast nog wel met zijn eigen punten komen, ik denk dat naast de kans op nachtvorst het ook gezien je printplaat en dergelijk het nooit verstandig is hem spanningsloos te zetten voor lange tijd. Er kan een hoop vocht ontstaan wat normaal niet gebeurd als je print onder spanning blijft.

[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 06-01-2025 23:06 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:07

ErikVers

e-Duurzaam

Tinkerer84 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Was er niet al nachtvorst begin oktober? Stond de wp toen nog uit? Wellicht iets kapot gevroren?
Denk dat als er iets kapot vriest hij waterzijdig uiteraard het kon waarnemen ivm drukverschil en lekken zou zichtbaar zijn. Koudemiddelzijdig vriest niet zomaar stuk, ik gok één of beide printplaten, dat wordt een rondje meten of eieren voor geld kiezen en een nieuwe neerzetten en deze voor spare parts aanbieden (fan-waterpomp-compressor-wisselaar) edit; zie @Technician- zijn bericht, hij weet meer van koudemiddelzijdige deel dan ik en zoals ik het begrijp is dat het deel compressor vermoedelijk defect of deel koudemiddel weg (al zou ik dan denken dat droog loopt en helemaal leeg zou gaan)

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 06-01-2025 23:05 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Volle compressor snelheid en nauwelijks temperatuur toename kan alleen met weinig koudemiddel of een defect in de compressor.
Maar met koude nachten de compressor olie zo koud laten worden dat kan niet. Of de wisselaar is opgezet of de compressor beschadigd, anyways een nieuwe is dan goedkoper (dan repareren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Als ik zou vernemen zo lang zonder spanning en deze klacht zou ik niet adviseren daar aan te sleutelen. Kans is groot dat je de compressor wisselt oid en deze zo weer kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:58:
[...]

@Technician- kan je ons uitleggen wat er dan gebeurt, wat gaat er kapot en waarom?
Stilstaand water in een warmtepomp buiten neemt de buitentemperatuur aan. Een hele lichte nachtvorst zal gelijk voor bevriezing zorgen.
De warmtewisselaar zijn hardgeslodeelde platen met kleine kanaaltjes. Als dit maar iets aanvriest is het gelijk einde oefening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Technician- schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:33:
[...]

Stilstaand water in een warmtepomp buiten neemt de buitentemperatuur aan. Een hele lichte nachtvorst zal gelijk voor bevriezing zorgen.
De warmtewisselaar zijn hardgeslodeelde platen met kleine kanaaltjes. Als dit maar iets aanvriest is het gelijk einde oefening.
'k Zag dat die warmtewisselaar in de service manual aangeduid wordt als "hot water coil-complete ACXB90C00960" en alleen al (in de .uk) 933 € moet kosten. Dat is dan inderdaad niet rendabel, want met subsidie is een nieuwe 9J goedkoper, nog afgezien wat een reparatie vergt en jouw genoemde risico's.

Iemand anders vroeg me ook al over (hard) uitzetten van de WP en m'n stelling was; ... dan moet je hem leeg laten lopen, ontkoppelen en in de garage zetten... (net zoals je hem aangeleverd kreeg).

Zuur voor @Daan140 is het wel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Technician- schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:33:
[...]

Dan moet er toch waterlekkage zijn en drukverlies in de CV leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wolly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Dan moet er toch waterlekkage zijn en drukverlies in de CV leidingen?
“Of een defect in de compressor”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11
Of een niet goed werkende eev.

In welke stand staat die tijdens normaal operation?
Dit kan je zien in debug mode op je eigen controller
Pijltje links, pijltje rechts en pijltje naar boven 5 sec ingedrukt houden en dan register 73 dacht ik zo uit het hoofd.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Hij staat bij mij inderdaad tussen stook periodes helemaal spanningsloos. Nu gaat hij hier meestal begin oktober aan en in Zoetermeer heb je dan echt nog geen nachtvorst gehad en hij staat bij mij ook uit de wind, heel dicht tegen een gevel aan op het dak van de 1e verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan140
Overigens advies “tussen de regels” maar opgevolgd. Nieuwe wp is inmiddels gistermiddag op de stoep afgeleverd. Wel zonde van het geld, maar het risico dat er iemand naar komt kijken met geen garantie op verhelpen probleem en waarschijnlijk een niet geringe factuur maar voor de “veiligere” optie gegaan….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Daan140 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:33:
Overigens advies “tussen de regels” maar opgevolgd. Nieuwe wp is inmiddels gistermiddag op de stoep afgeleverd. Wel zonde van het geld, maar het risico dat er iemand naar komt kijken met geen garantie op verhelpen probleem en waarschijnlijk een niet geringe factuur maar voor de “veiligere” optie gegaan….
Dat is snel. Van Rjtec?

Ik denk dat ik hetzelfde zou doen als ik in jouw schoenen stond; hoewel het wat onbevredigend is dat het nog steeds niet precies zeker is wat er aan de hand is.

Reparaties zijn hoe dan ook duur en garanties op langdurige goede werking daarna ga je niet krijgen denk ik.

Ook het mooie voordeel van monobloc's; zo om te wisselen!

Misschien valt er sectie/autopsie te doen op het oude exemplaar...

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 08-01-2025 22:40 ]

Pagina: 1