Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
High end ANC oordopjes

Wat is je budget?
200 - 300 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb nu redelijk goedkope Samsung oordopjes waar ik qua noise canceling niet tevreden mee ben. Ik ben dus op zoek naar nieuw setje. Maar eigenlijk alles wat ik tegenkom voldoet net niet helemaal aan de verwachting die ik erbij heb. Daarbij gezegd, ik heb vrij lastige oren en maar weinig earbuds blijven zitten. De Samsung Galaxy Buds FE lijken tot nu toe het beste te passen.

Ik ga het voornamelijk gebruiken in het OV, tijdens het wandelen (dus moet ook goed windruis kunnen filteren), in een koffiezaak of op kantoor. Dus niet tijdens het sporten. Het moet in staat zijn om huilende baby's, kinderen en OV-geluiden zo goed mogelijk te blokkeren.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een soort van shortlist met de volgende keuzes: Sony WF-1000XM5 / Bose QC Ultra / Google Pixel Buds Pro 2

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben benieuwd welke ervaringen er zijn met deze earbuds in combinatie met een Android toestel (Samsung). Helaas heb ik gelezen dat je bij de Pixel een aantal features mist zonder een Pixel telefoon en dat Sony bepaalde features alleen met specifieke diensten toepast. Nu gebruik ik eigenlijk vooral Spotify, YouTube Premium (Music) en af en toe Podcasts via AntennaPod.

Welke van deze 3 zouden het beste passen bij mijn uses cases en icm met een Samsung toestel en bieden voortreffelijke noise canceling. Of is het beter om nog even te wachten tot modelletjes van volgend jaar?

[ Voor 4% gewijzigd door Rhinosaur op 31-12-2024 11:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Het probleem met ANC is dat het erg goed is in het blokkeren van "constant geluid", maar minder goed in variabel geluid. Constant geluid is bijvoorbeeld een draaiende motor of een hamerboor, en variabel geluid is bijvoorbeeld stemmen, externe muziek, etc. Ook zit er een verschil in in-ears zoals jij zoekt en over-ears. Ik heb de Sony WF-1000XM4 in-ears en de Bowers & Wilkins PX7 S2 over-ears, en de Sony haalt het niet bij de B&W. Dat komt omdat over-ears van nature al beter afsluiten dan in-ears.

Bij in-ears is de pasvorm heel erg belangrijk, ze moeten goed afsluiten. En ik weet uit ervaring dat dit erg lastig kan zijn. Ik heb lastige oren, links past een xl tip prima maar rechts is xl net te klein. Als ANC echt heel belangrijk is voor je zou ik eerder kijken naar een over-ear. Als dat geen optie is zou ik voor de Sony of de Bose gaan, die staan toch wel bekend als erg goed op het gebied van ANC. Je bent wellicht alleen wel even bezig met het zoeken naar goede tips voor in de oren. Ik ben uiteindelijk tevreden met een setje foam tips. Voor meer info over tips zie bijv https://aartjan.nl/blog/b...it-siliconen-comply-foam/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[Ervaringen] In-ears/oordopjes met noise cancellation (ANC)

Ik heb daar een heel mooi topic voor gemaakt, veel leesplezier :)

Samenvatting: Bose beste voor ANC, de Sony XM5 kan problematisch zijn door de foam-tips (persoonsafhankelijk), ik blijf daarom weg van de XM5. Je kunt wel siliconen eartips nemen, maar dan heb je ze met een roostertje nodig voor oorsmeer, en de ANC is dan minder optimaal. Bose heeft een minder goede microfoon, en mist vaak wireless charging en multipairing werkt wat minder goed. De Bose app is ook niet fijn, eist internetverbinding en inloggen.

Wind noise: in mijn ervaring is die het beste geimplementeerd door Soundcore. Ik heb net mijn Bose QC II op een winderig station opgezet, geen last van de wind, maar dat is geen echt goede test.

Waarom geen twee setjes nemen? Een goedkope Soundcore (Space A40 bijvoorbeeld, of Sport X20) voor wandelen, en wat duurdere (Bose) voor kantoor en zo. Ik vervang wel de meegeleverde eartips met Spinfit versies, CP1025 voor de Space A40, en Omni voor de X20. Vooral de A40 is erg comfortabel.

Qua foam: werkt erg goed voor sommige mensen, en heel slecht voor anderen. Mijn oren vinden het niet fijn.

[ Voor 95% gewijzigd door gambieter op 31-12-2024 12:57 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Niet online
Monkeybrains schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:52:
Je bent wellicht alleen wel even bezig met het zoeken naar goede tips voor in de oren. Ik ben uiteindelijk tevreden met een setje foam tips. Voor meer info over tips zie bijv https://aartjan.nl/blog/b...it-siliconen-comply-foam/
Dit is een goede tip! Heb ik niet eerder aan gedacht. Ik heb met de Sony vooral een probleem met de fit. Misschien zijn op maat gemaakte eartips ook nog een optie die ik dan gewoon kan meenemen naar een nieuwe earbud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rhinosaur schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:11:
Dit is een goede tip! Heb ik niet eerder aan gedacht. Ik heb met de Sony vooral een probleem met de fit. Misschien zijn op maat gemaakte eartips ook nog een optie die ik dan gewoon kan meenemen naar een nieuwe earbud.
Vaak niet, hangt van de vorm van de nozzle af. Wat op de Bose past, past weer niet op de Sony, etc. Ovaal, rond, groot, klein, etc.

Dan is siliconen eartips weer makkelijker, die vervormen meer.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Monkeybrains schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:52:
Het probleem met ANC is dat het erg goed is in het blokkeren van "constant geluid", maar minder goed in variabel geluid.
Dit is een hardnekkig misverstand.
ANC luistert naar de omgevingsgeluiden en produceert antigeluid welke het omgevingsgeluid opheft.
Het maakt niet uit of het geluid "constant" of "variabel" is.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Juup schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:21:
[...]

ANC luistert naar de omgevingsgeluiden en produceert antigeluid welke het omgevingsgeluid opheft.
Dat snap ik, maar het is lastiger om bijvoorbeeld pratende mensen weg te filteren dan motorgeluid. Dat is gewoon de praktijk ervaring die ik heb. In een vliegtuig hoor ik de airco en de motors totaal niet, en pratende mensen wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat maakt wel verschil, de algorithmes hebben tijd nodig om te reageren. Zeker bij stemmen is dat veel moeilijker dan repeterende geluiden. Het varieert ook per merk. Mijn 1More Evo zijn juist beter op kantoor dan in vliegtuigen, mijn Jabra's andersom.

Het heeft ook te maken met de passieve NC (dwz de dopjes) en met het frequentieprofiel van de ANC. De meeste ANC implementaties focusen zich op laagfrequente geluiden (brom, airco, stofzuiger, OV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Klopt, maar dat is simpeler gezegd dan gedaan. Het berekenen en produceren van het antigeluid gaat altijd gepaard met een klein beetje latency, dus het signaalverwerkingsalgoritme moet tot op bepaalde hoogte het geluid kunnen voorspellen. Dat gaat beter met "constant" (/voorspelbaar) geluid. In de praktijk betekent dit ook dat laag-frequent geluid beter opgeheft kan worden dan hoog-frequent geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 31-12-2024 13:44 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:28
Sony heeft de uitstekende windruisreductie uit eerdere edities weggehaald uit de XM5, helaas...

Verder ben ik er heel tevreden over, het is ook niet zo dat de wind nu door je hersens giert, maar bij de XM4 was dit echt een stuk beter.

Wil je per se dopjes? Zoals hierboven al beschreven is een koptelefoon die helemaal over je oor heen valt beter in staat om geluid weg te houden uit je oren, maar wel weer lastiger mee te nemen omdat ie niet in je broek-/jaszak past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Niet online
migchiell schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:40:
Sony heeft de uitstekende windruisreductie uit eerdere edities weggehaald uit de XM5, helaas...

Verder ben ik er heel tevreden over, het is ook niet zo dat de wind nu door je hersens giert, maar bij de XM4 was dit echt een stuk beter.

Wil je per se dopjes? Zoals hierboven al beschreven is een koptelefoon die helemaal over je oor heen valt beter in staat om geluid weg te houden uit je oren, maar wel weer lastiger mee te nemen omdat ie niet in je broek-/jaszak past.
Ik heb al een koptelefoon van Sony, maar in de praktijk merk ik dat die eigenlijk alleen op lange treinritten of vluchten gebruik. Ik ben vaker in het weekend gewoon even in de stad of ga ik even aan de wandel. Dan heb ik vaak niet veel spullen mee, vaak alleen smartphone en earbuds. Nu is de WH-1000XM5 ook niet compact op te vouwen waardoor het meenemen best een gedoe is.

Ik zoek dus eigenlijk goede earbuds die zoveel mogelijk de kwaliteit van mijn headset hebben (voor zover dat kan), maar dan uiteraard in een broekzakformaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 20:20
Waarom neem je deze eigenlijk niet mee in je opties?

review: JBL Tour Pro 3 - De nieuwe anc-koning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:33:
Het berekenen en produceren van het antigeluid gaat altijd gepaard met een klein beetje latency, dus het signaalverwerkingsalgoritme moet tot op bepaalde hoogte het geluid kunnen voorspellen. Dat gaat beter met "constant" (/voorspelbaar) geluid.
Nee. Die ANC algoritmes doen geen voorspellingen.
In de praktijk betekent dit ook dat laag-frequent geluid beter opgeheven kan worden dan hoog-frequent geluid.
Ja dat klopt wel. Dit heeft met de eerdergenoemde latency te maken.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Niet online
Nooit geweten dat ze bestaan. Krijg bij JBL doorgaans het net niet-gevoel. De review lijkt veelbelovend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik ben zelf geen groot apple adopter, maar de airpods pro zijn fantastisch. Ik heb ook de Sony WH-1000XM4 voor in het vliegtuig maar voor alle dagelijkse bezighden inclusief trein gebruik ik de airpods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bekijk de Sennheiser Momentum True Wireless 3's of 4's ook even, evenals de Samsung Galaxy Buds 3 Pro's, beide fijne setjes.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Niet online
CLB schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:11:
Bekijk de Sennheiser Momentum True Wireless 3's of 4's ook even, evenals de Samsung Galaxy Buds 3 Pro's, beide fijne setjes.
Ik heb hiervoor de Momentums 2 en 3 gehad. In 3 jaar tijd heb ik ze samen 5 keer moeten vervangen door fabrieksfouten. Ik ga nooit meer voor Sennheiser na zoveel problemen. En van de reviews die ik heb gezien/gehoord zijn de Galaxy Buds 3 Pro aanzienlijk minder in de noise canceling dan de dopjes op mijn shortlist. Wel erg jammer, want qua geluidskwaliteit voor de Buds FE ben ik zeer tevreden.
Pagina: 1