Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand weet of R290 ook in split komt of daar meer info van heeft (vind weinig via een online search)? Veel installaties, ook de mijne dus, heeft R32 split omdat dat wel zo handig is met de dunnere diameter leidingen. Voor R290 is het dus kappen en breken want zover ik kan zien is er enkel monoblock (wel één een Haier split voor airco gevonden) want alles loopt intern in een schacht die uiteraard toegemaakt is.

Anders moet ik dus een spare R32 split komen voor 2035 |:( want veel animo voor breekwerken is er nooit.

edit: blijkbaar is het al game over in 2027 voor splits < 12 kW
bron: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/573/oj

[ Voor 101% gewijzigd door Trent op 31-12-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat is het weinige dat je gevonden hebt?
Dit zijn natuurlijk ook niet de enige smaken koudemiddel, R1234yf is in voertuigen al gangbaar.
En in elf jaar zal er het nodige veranderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
Midea en Haier hebben weliswaar split l/l toestellen uit, maar geen split l/w te bekennen.

In 2027 kan (of mag) je dus geen nieuwe split R32 meer aanschaffen en zal er dus een keuze moeten genomen worden: breken of herstellen (indien nog mogelijk) als ze stuk gaat of een reserve aanschaffen en aan de kant leggen. Hopen op een alternatief kan natuurlijk ook:-)!

Hoe dan ook beetje vervelend dat de EU zo graag dingen verbiedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
Trent schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:11:
Hoe dan ook beetje vervelend dat de EU zo graag dingen verbiedt.
Jammer van die populistische opmerking.

Allereerst is dit in 2022 al verruimd:

https://www.nvkl.nl/2022/...ene-veiligheidsstandaard/

Ten tweede was het een NEN-standaard die dit oplegde, en dat is toch echt Nederland zelf: https://www.nen.nl/nen-en-iec-60335-2-40-2023-en-310842

De Europese Commissie wil juist wel graag propaan in airco's:

https://coolcoalition.org...l-split-air-conditioners/

"The European Commission is backing the use of propane (R290) in small split-system air conditioners, with the future possibility of a maximum GWP of 150 for new equipment.

The new report from the European Commission says: “It appears technically possible to avoid F-gases today in new single split air conditioning with a cooling capacity below 7kW by using the refrigerant R290 (propane), unless national legislation or codes prohibit its use."

Dus als Nederland het wil kan dat gewoon, en als ik het goed lees is dat inmiddels ook al het geval. Er zijn nog niet veel units op de markt maar dat komt vast. Het helpt juist dat de EU R32 straks verbiedt want dan moeten de fabrikanten wel.

Verder is het ook wel erg makkelijk om veiligheidsregels die voorkomen dat we onszelf en onze kinderen per ongeluk opblazen af te schrijven als "want de EU verbied nu eenmaal graag dingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:10
Trent schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:54:
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand weet of R290 ook in split komt of daar meer info van heeft (vind weinig via een online search)? Veel installaties, ook de mijne dus, heeft R32 split omdat dat wel zo handig is met de dunnere diameter leidingen. Voor R290 is het dus kappen en breken want zover ik kan zien is er enkel monoblock (wel één een Haier split voor airco gevonden) want alles loopt intern in een schacht die uiteraard toegemaakt is.

Anders moet ik dus een spare R32 split komen voor 2035 |:( want veel animo voor breekwerken is er nooit.

edit: blijkbaar is het al game over in 2027 voor splits < 12 kW
bron: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/573/oj
Jawel R454B. (gwp 146)
Daikin voert ze in de Altherma 4 en deze kan nog wat jaren vooruit.
Hierna zal er wel een heel laag gwp koudemiddel komen als drop-in die nog mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@Wilke Ik wil liever geen propaan in of rond het huis net omwille van de veiligheid. Daarom had ik ook nooit gas. Het blijft een (voor mij: te groot) risico hoe je het ook draait of keert: er kan altijd wat fout gaan en de gevolgen bij propaan kunnen groot zijn. Ik vind mijn mening niet jammer, maar ga er verder niet op doorgaan. Het graag verbieden is dus cfr. de R32 WP.

@Technician- interessant en wel geruststellend dat er al een alternatief is. Even kijken of ik wat tech. sheets kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
Trent schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:32:
@Wilke Ik wil liever geen propaan in of rond het huis net omwille van de veiligheid. Daarom had ik ook nooit gas. Het blijft een (voor mij: te groot) risico hoe je het ook draait of keert: er kan altijd wat fout gaan en de gevolgen bij propaan kunnen groot zijn. Ik vind mijn mening niet jammer, maar ga er verder niet op doorgaan. Het graag verbieden is dus cfr. de R32 WP.
Ah ok, dan snap ik je wel enigszins. Alsnog, het verbieden omdat er betere alternatieven zijn scheelt veel broeikasgassen. En R32 is overigens ook behoorlijk brandbaar, zij het wel minder dan propaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
Trent schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:32:
@Wilke Ik wil liever geen propaan in of rond het huis net omwille van de veiligheid. Daarom had ik ook nooit gas. Het blijft een (voor mij: te groot) risico hoe je het ook draait of keert: er kan altijd wat fout gaan en de gevolgen bij propaan kunnen groot zijn.
De 390 gram r290 limiet in kleine binnen te plaatsen units heeft een reden: je hebt nog best wat nodig om binnen de explosie grenzen te komen. Met de 900 gram van een 7kW buitenunit, als het allemaal naar binnen lekt is het nog lastig…

De kansen op problemen zijn dus niet te vergelijken met de gaspijp met “onbeperkt” methaan.

Strooi niet te ruig met de poedersuiker vanavond… kan ook exploderen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

En R744 kan ook nog.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:10
En R717 en R718

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

R718 is nog minder geschikt voor splits dan R290. Het is dan wel niet brandbaar maar de performance onder nul is vrij beroerd.
R717 is in veel opzichten een fantastisch koudemiddel en een lekkage blijft zeker niet onopgemerkt... Toch zou ik er geen consumentensplits mee maken (monoblocks zie ik nog wel gebeuren).

Daarentegen zijn R744 splits al te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
Best wat ontwikkelingen gaande die ik zelf niet vond. Nog even de kat uit de boom kijken dus. Lijkt me dat vooral 454B of C het meeste commercieel potentieel heeft (aangezien grote naam Daikin er al mee komt).

@Ronald bedankt voor de kadering. Ik kan me niet echt inbeelden wat er zou gebeuren als het helemaal fout loopt. Bij een gasexplosie zien we dat al eens op het nieuws en dat is erg heftig. Momenteel heb ik een 5kW R32 Pana draaien. Als het ooit voor grote units binnen mag komen, zou ik op zijn minst een zeer gevoelige detector verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
Natuurlijk zijn de gasexplosies heftig, @Trent
Maar er is in die gevallen dus best een erg grote hoeveelheid gas de woning in gestroomd…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1