Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04 21:11
Hallo mede-Tweakers!

Ik zou graag advies ontvangen van mensen met meer kennis op het gebied van CV-ketels.

Huidige situatie:
Nefit Topline Hrc 25 22.9 kW CW4 uit 2010 met een kromme warmtewisselaar (aldus de onderhoudsmonteur) dus afgeschreven.

Nu op zoek naar een goed, duurzaam alternatief. Ik heb online veel gelezen over Intergas, is dit dan ook een juiste keuze?

Betreft een vrijstaande woning van 1996. Totaal aantal m³ betreft 470 kuub.

Begane grond voorzien van vloerverwarming (dit jaar geïnstalleerd) en de eerste en tweede verdieping hebben in totaal 5 radiatoren. De radiatoren staan momenteel op stand 1 van de thermostaatknop omdat we boven enkel slapen.

De woning is voorzien van vloerisolatie, muur isolatie en dakisolatie, wel allemaal gebeurt tijdens de bouw in 1996, maar het is redelijk goed geïsoleerd.

Woning heeft 1 badkamer met een bad en een aparte douche, daarnaast heeft de keuken geen warm water aansluiting meer vanwege een Combi Quooker.

Welke ketel is dan verstandig en waarom?
Lees online Intergas Xtreme 30, maar die heeft slechts 19 kW, zo zie ik ook de HREco 30 met een 28.2 kW.
Zelf niet echt bekend met kW dus weet niet hoeveel ik nodig zou zijn voor onze woning.

Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:25
Al gekeken via de zoekfunctie? Dit is zooooo vaak behandeld.

Je hebt in de regel niet meer dan 10kw nodig om een woning warm te houden of op te stoken.
Zoek een ketel die een lage onderwaarde heeft, en voldoende warm water kan leveren op 40 graden. Vermoedelijk is een CW4 meer dan voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Woning uit '96 met vloerverwarming is een warmtepomp ook een optie, zeker als de ramen minimaal hr zijn. Zo even uit de losse pols zit je dan aan ongeveer 10-12k netto, dus de meerprijs is 8-10k tov een cv ketel.
Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken en of je open staat voor een duurzame lening, maar ik zou het toch even overwegen. (Desnoods overbrug je de tijd even met een huurketel)

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 31-12-2024 01:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:37
Duurzame cv ketel is geen ketel

Dan bespaar je
- vastrecht: eur 300 p jr
- 1m3 gas wordt 2 tot 2,5 kWh, veel goedkoper
- onderhoud
- gasexplosie gevaar

Capaciteit: 1kW per 200m3 gasverbruik
Bij een Warmtepomp selecteer je op capaciteit bij -10 buiten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Meestal hebben de installateurs een voorkeur die de offerte maken. Ik heb een Bosch, die 11 KW heeft (voor de verwarming), volgens andere installateurs is dat voor een appartement, maar het is ruim voldoende voor onze rijwoning uit 1970 die geisoleerd is op het dak na (100/120 m2), jij hebt natuurlijk een andere woning, maar het toestel heeft ook bijna het dubbele aan vermogen. Boven staat de verwarming ook af en toe open (vanwege het dak, we slapen ook direct onder het dak). Snachts laat ik het afkoelen tot 15 graden beneden.

Begin volgend jaar krijgen we een nieuw dak, dan gaat die ketel het nog makkelijker hebben.
BarryH schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 05:47:
Duurzame cv ketel is geen ketel

Dan bespaar je
- vastrecht: eur 300 p jr
- 1m3 gas wordt 2 tot 2,5 kWh, veel goedkoper
- onderhoud
- gasexplosie gevaar

Capaciteit: 1kW per 200m3 gasverbruik
Bij een Warmtepomp selecteer je op capaciteit bij -10 buiten
Dan gaat hij een flinke warmtepomp nodig hebben voor 19 of 28 KW. 19 kan denk ik nog wel met de hoge temperatuur modellen. En die moet ook onderhouden worden toch?

[ Voor 53% gewijzigd door Marzman op 31-12-2024 06:14 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:43
De maximale capaciteit van de ketel is meestal nodig voor de badkamer. Er wordt er minimaal een CW4 ketel geadviseerd als je een regendouche hebt, eerder nog een CW5. Voor de (vloer)verwarming het handig om te kijken naar een laag minimum vermogen. Nieuwe ketels zijn volledig modulerend. Een kleinere ketel kan misschien net iets verder terug in last, maar een koude douche is zeker niet acceptabel.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Marzman
19kW x 200 = 3800m3 gas in een 450m3 woning?
Lijkt me eerder 1500m3 gas of minder

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
Dankjewel voor jullie hulp hierbij. Onze woning is voorzien van 18 zonnepanelen die per jaar samen 5 MWh opwekken, we zouden met ons budget ook een warmtepomp kunnen installeren alleen denk ik niet dat het nodig is met ons verbruik. Wij zitten op een verbruik van 900 m2 gas per jaar gemiddeld, wat reuze meevalt. Op termijn wordt dit verbruik hoger (denk aan kinderen etc).

Dacht aan een ketel en dan eventueel hybride warmtepomp op termijn (3 tot 4 jaar?) wanneer onze warmte behoefte hoger is.

Met de gegeven advies van @Tupolev overweeg ik een Intergas Xtreme 30 CW4 met 19 kW of een CW5 zoals Intergas HREco30 28.2kW of Xtreme 36 32 kW alleen stijg je dan meteen enorm in de kW waarde.

Wil natuurlijk geen koude regendouche in de nieuwe badkamer die we krijgen..

Maar als het warm gehouden kan worden met een CW4, dan lijkt me dat voor onze woning de juiste keuze...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je gaat toch niet over 3 a 4 jaar je ketel opnieuw vervangen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:16
Marzman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:53:
Je gaat toch niet over 3 a 4 jaar je ketel opnieuw vervangen?
De hybride wp kun je gewoon naast de cv hangen, die werken samen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
De warmtevraag van deze woning is niet 900m3, zoals maar al te vaak.

Dit is de warmtevraag van de beneden etage met een vleugje voor boven.

De TS vraagt naar een duurzaam alternatief: dat is geen enkele CV ketel.

Verwarm voor een paar weken het hele huis representatief (20 graden) en monitor dagelijks het gasverbruik in mindergas.nl

Dit geeft je een te extrapoleren verbruik waarde voor -10, en daarmee bruikbare waarde voor vermogen warmtepomp. (m3/graaddag*30 * 8,5 /24)

Kost een paar tientjes extra, maar dat is nuttig.

Plaats dat vermogen als FE geschikte warmtepomp. Daarmee is met kleine aanpassingen je beneden etage klaar.

Omdat je boven toch niet bijzonder verwarmd heb je tijd om daar eventueel nodige aanpassingen te maken.

SWW met losse warmtepomp boiler of vat op primaire machine… beide voor en nadelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tempestus Lees toch even het

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic -> dan snap je dat je je eigenlijk geen gasketel kan veroorloven en gewoon een FE wp kopen veel goedkoper is

en als je dat beetje eng vindt, lees dan het cv tuning topic Gas besparen door middel van CV tuning deel IV -> dan snap je dat het vooral belangrijk is dat het minimale vermogen zo laag mogelijk is om enigszins efficient te kunnen stoken

ps. een hybride heet bij de kenners spijtpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
BarryH schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:46:
@Tempestus Lees toch even het

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic -> dan snap je dat je je eigenlijk geen gasketel kan veroorloven en gewoon een FE wp kopen veel goedkoper is

en als je dat beetje eng vindt, lees dan het cv tuning topic Gas besparen door middel van CV tuning deel IV -> dan snap je dat het vooral belangrijk is dat het minimale vermogen zo laag mogelijk is om enigszins efficient te kunnen stoken

ps. een hybride heet bij de kenners spijtpomp
Dankjewel voor je bericht, zoals ik het begrijp geef je aan da een warmtepomp toch de verstandigere investering is t.o.v. een nieuwe CV ketel? Ik dacht altijd dat de warmtepomp niet de oplossing is en dat er wel alternatieven op de markt komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Tempestus schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:49:
[...]

Dankjewel voor je bericht, zoals ik het begrijp geef je aan da een warmtepomp toch de verstandigere investering is t.o.v. een nieuwe CV ketel? Ik dacht altijd dat de warmtepomp niet de oplossing is en dat er wel alternatieven op de markt komen...
Klopt. De wp is wel de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Je zit op tweakers en je vraagt om een duurzame oplossing..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:37

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Ik dacht altijd dat de warmtepomp niet de oplossing is en dat er wel alternatieven op de markt komen...
Dat verhaal heb je van je gasinstallateur zeker? :+

Indien mogelijk zou ik inderdaad full-electric gaan met een warmtepomp. Er wordt door bepaalde lui altijd heel spannend over gedaan maar ik heb mijn '89 rijtjeswoning, vooralsnog zonder na-isolatie, zonder problemen op een warmtepomp tegen redelijk aanvaardbare kosten <10k.

Mijn stookkosten zijn grofweg gehalveerd, ik heb meer rendement van de zonnepanelen en het hele huis is 24/7 lekker op temperatuur in plaats van alleen de woonkamer op momenten dat ik thuis verwachtte te zijn.

De gasprijs blijft over een langere periode ook alleen maar stijgen dus het rendement wordt steeds beter.

[ Voor 19% gewijzigd door silverball op 31-12-2024 11:13 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Tempestus schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:49:Ik dacht altijd dat de warmtepomp niet de oplossing is en dat er wel alternatieven op de markt komen...
Je kunt de transitie visie warmte voor jouw gemeente even opzoeken… daar moet in te vinden zijn wat jouw buurt op welke termijn door de strot zou moeten krijgen als je niets doet.

Het is of warmtenet: aansluitkosten voor jouw rekening, bijdrage aanleg: voor jouw rekening… lopende kosten: torenhoog.

Of warmtepomp: voor jouw rekening…

Wet van behoud van ellende ;-)

Als de alternatieven zo simpel waren dan zouden ze er al wel zijn… de warmtepomp weerstand is groot zat…
hier en daar zijn er gouden ei belovende projecten…
simpel denkende kwakzalver projecten…

natuurkunde is a bitch.

Als je woning met warmtepomp te doen is, dan zou ik de gemeente gewoon voor zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 31-12-2024 11:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1