Keuze versterker en speakers voor platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn zoon heeft een Audio Technica LP120XBT-USB platenspeler:
Audio Technica LP120XBT-USB platenspeler
Waar hij met veel plezier gebruik van maakt met zijn bluetooth koptelefoon maar hij wil ook wel gewoon kunnen luisteren.
Via bluetooth is het ook mogelijk de platenspeler met de elektrische piano te verbinden maar dat is best gedoe en heeft als nadeel dat je het volume niet kan aanpassen want de piano gaat er vanuit de de bron dat kan en de platenspeler dat de draadloze speaker dat kan.
We hebben ook geprobeerd een bluetooth speaker, JBL Charge 4, te koppelen aan de platenspeler maar dat wil helaas niet.

Nu heb ik hier nog wat oude versterkers en luidsprekers staan van mijn vader waarop we de platenspeler ook kunnen aansluiten maar vroeg me af wat de beste apparatuur is want heb er weinig verstand van.

Keuze luidsprekers
Ik heb deze twee speakers staan:
Sony SS-A715
Speaker Sony SS-A715 sticker en aansluitingen

Sony SS-A715 speakers

Wharfdale Delta 50.2
Speaker Wharfedale Delta 50.2 sticker Speaker Wharfedale Delta 50.2 aansluitingen

Wharfdale Delta 50.2
Bij mij zitten er nog wel doek overheen trouwens, met een klein Wharfdale logo onder in het midden.

Mijn gevoel zegt dat de Wharfdale speakers beter zijn, vanwege het merk en de aansluitingen zien er ook wat professioneler uit maar de Sony hebben 3 speakers per box waar de Wharfdale er maar 2 hebben.

Keuze versterker
Heb hier staan:
Sony FM-Stereo/FM-AM Receiver STR-DE405
Versterker Sony FM-Stereo/FM-AM Receiver STR-DE405
Sony FM-Stereo/FM-AM Receiver STR-DE405

Sony Integrated Stereo Amplifier TA-D505
Versterker Sony Integrated Stereo Amplifier TA-D505

Sony Integrated Stereo Amplifier TA-D505

Voor mijn gevoel is de tweede versterker beter omdat het geen AV receiver is maar puur voor stereo bedoelt is en het typenummer is hoger. :P

Keuze phono of line aansluiting
De platenspeler heeft een schakelaar waarmee je voor Phono of Line output kan kiezen.

Ik heb opgezocht wat het verschil is en bij phono heb je blijkbaar nog een geluidscorrectie vanwege de RIAA curve nodig en is het signaal ook minder sterk en gevoeliger voor storingen.

Nu hebben beide versterkers een phono ingang dus kan er wel voor kiezen om de platenspeler op phono te zetten maar mijn gevoel zegt dat de geluidscorrectie op de platenspeler beter is omdat die nieuwer en duurder is dan beide versterkers.
Bovendien is de storingsgevoeligheid dan ook groter en de platenspeler en versterker komen iets van 5m uit elkaar te staan.

Enige wat me wel irriteert is dat de platenspeler met de output schakelaar op Line op een andere poort moet worden aangesloten en je dan dus niet de knop phono kan gebruiken op de versterker.

Keuze aansluitkabels
Platenspeler kabel
De kabel tussen versterker en platenspeler moet ongeveer 5 meter lang worden.

De bij de platenspeler geleverde kabel is te kort maar heeft wel een losse draad met van die vorkjes die je op een aardingspunt van versterker en platenspeler kan schroeven.
Nu kan ik enkel lange kabels vinden zonder deze extra aardingsdraad, zou dat een probleem zijn?
Ik vermoed dat het alleen voor phono output nodig is.

Daarbij heb ik nog een speakersnoer van 2x 2,5mm2 liggen van voldoende lengte, zou toch geen probleem moeten zijn hier van die tulp pluggen op te zetten en die te gebruiken tussen platenspeler en versterker?
Scheelt me weer een lange losse kabel kopen. :)

Luidspreker kabels
Moet sowieso een langere luidspreker kabel kopen voor een van de twee speakers, gok rond de 7m, omdat deze niet dicht bij de versterker kan staan.
De kabels die er nu bij zitten zijn 2m.
Is het een issue om de ene speaker met 7m snoer aan te sluiten en de ander met 2m?

Het zal ‘m niet in de vertraging van het signaal richting de speaker zitten want dat is zo klein dat je dat niet kan waarnemen maar mogelijk dat het kleine verschil wel iets van interferentie tussen het geluid uit beide speakers kan zorgen wat je wel zou kunnen horen. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geef je zoon alle vier de speakers en de stereo versterker, kunnen ze als het goed is allemaal op met A+B.
Platenspeler hoeft niet aan phono, pak gewoon een input, jammer dan dat dat ding even geen phono heet. Lijn aansluiting zonder voorversterking is gewoon handiger, namelijk geen gezeik met selectie voor een specifiek element meer.

Kabel tussen platenspeler en versterker: gewoon een nieuwe tulpkabel kopen van de juiste lengte, klaar. Kan zeker met een lijnsignaal weinig mis mee. Zelf niet mee gaan prutsen, te foutgevoelig.
Speakerkabel gewoon gebruiken voor de speakers, zijn ze voor gemaakt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:35:
Geef je zoon alle vier de speakers en de stereo versterker, kunnen ze als het goed is allemaal op met A+B.
Die TA-D505 heeft maar 1 aansluiting voor hoofdspeakers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wis3t2_fGfpXrArWnTKHlYIfnTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjO9sZMDcV8v14B9O6DoxdEV.jpg?f=fotoalbum_large
Is er nog wel die vage aansluiting voor een surround speaker maar staat waarschuwing bij dat het alleen voor een surround speaker is, wat dat ook mag betekenen.

Maar dat maakt ook niet uit want hij heeft geen ruimte op zijn kamer om 4 speakers kwijt te kunnen, vandaar ook dat er één speaker zo ver weg van de versterker moet staan dat er 7m snoer nodig is. ;)

Maar toch uit nieuwsgierigheid, geeft dat geen verstoord geluid als je twee verschillende speaker sets gaat aansluiten die ook nog eens een andere impedantie hebben?
Platenspeler hoeft niet aan phono, pak gewoon een input, jammer dan dat dat ding even geen phono heet. Lijn aansluiting zonder voorversterking is gewoon handiger, namelijk geen gezeik met selectie voor een specifiek element meer.
Wat bedoel je met “geen gezeik met selectie voor een specifiek element meer”?
Het is toch enkel de plek waar dat voorversterken gebeurt, al in de platenspeler of pas in de versterker zelf, maar dat maakt toch weinig verschil?
Nu weet ik ook niet wat je eigenlijk met “element” bedoelt, dus kan ook daaraan liggen dat ik het niet begrijp.
Kabel tussen platenspeler en versterker: gewoon een nieuwe tulpkabel kopen van de juiste lengte, klaar. Kan zeker met een lijnsignaal weinig mis mee. Zelf niet mee gaan prutsen, te foutgevoelig.
Ik heb wel voor 5m lange tulpkabels gekeken maar die zijn allemaal of super dun of super duur.
Waar bij die dunne ook reviews staan van mensen die het signaal daarvan niet goed vinden vanwege storingen of brom.

En hoezo prutsen; tulp connectoren erop zetten die daarvoor bedoelt zijn is toch geen prutsen. :)
Speakerkabel gewoon gebruiken voor de speakers, zijn ze voor gemaakt :)
Die kabel heb ik toch over want te kort om de speaker van 7m te halen, vandaar dat het me handig leek die daarvoor in te zetten.

Wat maakt speakerkabel dan speciaal?
Is toch gewoon stranded koperdraad van een bepaalde dikte, in dit geval OFC 99,99%, zie niet waarom dit niet als kabel tussen versterker en platenspeler gebruikt zou kunnen worden?
Of zijn daar nog specifieke eisen aan?

Voor speakerkabel heb ik in het verleden ook gewoon van dat 0,75mm2 twin elektrasnoer gebruikt en dat ging ook prima. ;)
Maar voor die 7m heb ik inmiddels al speakerkabel aangeschaft van 1,5mm2 en volledig koper, geen CCA.

Blijft mijn vraag of ik voor die andere speaker gewoon de 2m speakerskabel, die 0,75mm2 is trouwens, kan blijven gebruiken die er nu al bij zit of ik hiervoor dan ook naar 7m moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:48
Het is gewoon best practice om platenspeler en versterker dicht bij elkaar te zetten. Er zijn dan kortere interlinks nodig, fat verdient de voorkeur. Ook al gebruik je hier de phono pre-amp in de platenspeler, en gaat er een sterker singaal over de kabel, toch zou ik aanraden om ze bij elkaar te zetten.

Het lijnsingaal wat uit de phono pre-amp komt en naar een ingang van je versterker gaat is een ongebalanceerd singaal wat nog steeds vrij zwak is, en daarmee dus ook storingsgevoelig is. Dit dien je over de juiste signaalkabel te transporteren, en dat is geen tweelingsnoer voor luidsprekers. Een kabel voor lijnsingaal is een coaxiale kabel met het singaal in het midden en de nul aan de massa er omheen, wat dan tevens de functie van afscherming heeft. Die functie mis je bij tweelingsnoer.

Gezien de vragen die je stelt, is mijn advies om eerst de hele zaak goed en betrouwbaar werkend te hebben, en als dat gelukt is zou ik me druk maken om de plaatsing. Bij het werkend krijgen alleen kan al genoeg mis gaan.

Ik zou zeker in eerste instantie van het bijgeleverde tulpkabeltje gebruik maken, om alles werkend aan te sluiten, dat zit er niet voor niks bij. Er kan genoeg mis gaan bij het aansluiten van een platenspeler, denk aan brom of ruis.

[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 30-12-2024 01:15 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:06
Een RCA/Tulp kabels van 5 of meer meter hoeven echt niet duur te zijn. Deze is 20 euro maar het kan ook voor een tientje. Het kopen van kabel bij pro audio winkels is vaak een stuk goedkoper en ze hebben vaak goed spul.

https://www.thomann.de/nl/cordial_cfu_6_cc.htm
https://www.bax-shop.nl/t...a-male-2x-rca-male-5-00-m
https://www.bax-shop.nl/tulp-rca-kabels

En dan de phono voorversterker in de platenspeler gebruiken op een lijn ingang van de versterker.

Dan kun je ook luidspreker kabel mee bestellen, ook voor niet veel geld.
https://www.bax-shop.nl/s...kerkabel-zwart-1-00-meter (bijvoorbeeld)

[ Voor 59% gewijzigd door Roderiktweaker op 30-12-2024 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Vliegvlug Het maakt qua kwaliteit niet uit of je voor een versterker of een receiver gaat. Dus laat je in je keuze daar niet door tegenhouden. Kies het apparaat dat het beste past bij de wensen qua aansluitingen en opties.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Skynett schreef op maandag 30 december 2024 @ 01:12:
Het is gewoon best practice om platenspeler en versterker dicht bij elkaar te zetten. Er zijn dan kortere interlinks nodig, fat verdient de voorkeur. Ook al gebruik je hier de phono pre-amp in de platenspeler, en gaat er een sterker singaal over de kabel, toch zou ik aanraden om ze bij elkaar te zetten.
Snap het helemaal en ook dat het de sterkte voorkeur heeft maar dat gaat nu eenmaal niet helaas. :|
Het lijnsingaal wat uit de phono pre-amp komt en naar een ingang van je versterker gaat is een ongebalanceerd singaal wat nog steeds vrij zwak is, en daarmee dus ook storingsgevoelig is. Dit dien je over de juiste signaalkabel te transporteren, en dat is geen tweelingsnoer voor luidsprekers. Een kabel voor lijnsingaal is een coaxiale kabel met het singaal in het midden en de nul aan de massa er omheen, wat dan tevens de functie van afscherming heeft. Die functie mis je bij tweelingsnoer.
Dan ben ik blijkbaar op het verkeerde been gezet door de standaard kabel die bij de platenspeler wordt geleverd:
Aansluitkabel Audio Technica LP120XBT-USB platenspeler
Want dat is duidelijk geen coaxiale kabel. ;). Erg dun ook met 24 AWG = 0.25 mm2
En ook alle andere kabels die ik ooit heb gebruikt voor aansluiten van componenten op een versterker hebben dergelijke simpele twin kabels gehad. Alleen zaten daar niet nog een extra draad bij met van die vorkjes, had dat nog niet eerder gezien.
Vermoed dat dat specifiek voor de phono aansluiting is, zag dat daar op de versterkers een schroefje zit naast die aansluiting.
Had zelf ook geen platenspeler, alleen cassettebandjes en cd’s. :)

Is zo’n coaxiale kabel dan specifiek om grotere afstanden te overbruggen?
Gezien de vragen die je stelt, is mijn advies om eerst de hele zaak goed en betrouwbaar werkend te hebben, en als dat gelukt is zou ik me druk maken om de plaatsing. Bij het werkend krijgen alleen kan al genoeg mis gaan.

Ik zou zeker in eerste instantie van het bijgeleverde tulpkabeltje gebruik maken, om alles werkend aan te sluiten, dat zit er niet voor niks bij. Er kan genoeg mis gaan bij het aansluiten van een platenspeler, denk aan brom of ruis.
Inmiddels gedaan en het werkt prima met de TA-D505 stereo versterker, met de standaard aansluitkabel en de Wharfdale speakers.
De STR-DE405 versterker is helaas stuk, de linker speaker output doet het niet , op zowel de A als B uitgang. :'( Erg apart want hij is werkend weggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Roderiktweaker schreef op maandag 30 december 2024 @ 01:18:
Een RCA/Tulp kabels van 5 of meer meter hoeven echt niet duur te zijn. Deze is 20 euro maar het kan ook voor een tientje. Het kopen van kabel bij pro audio winkels is vaak een stuk goedkoper en ze hebben vaak goed spul.

https://www.thomann.de/nl/cordial_cfu_6_cc.htm
https://www.bax-shop.nl/t...a-male-2x-rca-male-5-00-m
https://www.bax-shop.nl/tulp-rca-kabels
Deze zijn niet al te duur inderdaad, komt natuurlijk nog wel verzendkosten bij.
Wel een stuk dunner dan ik verwacht had eigenlijk, die eerste is 0,22mm², nog dunner dan de originele die bijgeleverd is met de platenspeler. :?
Of is dat bij dergelijke signalen geen punt?

Ben van elektra kabels maar ook van speakerkabel gewend dat de diameter echt uitmaakt.
Maar dat zal dan wel puur om het vermogen gaan.

Zijn die kabels trouwens coaxiaal zoals hier boven door @Skynett werd geadviseerd?
Ziet er voor mij uit als twee losse draden namelijk.

Wat ook nog een reden is om de speakerkabel te gebruiken als aansluitkabel met losse connectoren is het feit dat deze kabel wit van kleur is zodat het tegen de witte plint en lichte vloer niet zo afsteekt.
Eigenlijk zijn dergelijke kabels altijd zwart helaas.

Kwam wel deze witte kabel tegen op Amazon maar die fuseren al snel tot 1 kabel en leek me daardoor erg dun en een review gaf ook aan dat er problemen waren met de afscherming.
En dan de phono voorversterker in de platenspeler gebruiken op een lijn ingang van de versterker.
Dat leek me ook al het beste ja, fijn dat dat bevestigd wordt. :)
Dan kun je ook luidspreker kabel mee bestellen, ook voor niet veel geld.
https://www.bax-shop.nl/s...kerkabel-zwart-1-00-meter (bijvoorbeeld)
Hier ook weer geen wit, maar de witte speaker kabel had ik al besteld. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jorgen schreef op maandag 30 december 2024 @ 03:45:
@Vliegvlug Het maakt qua kwaliteit niet uit of je voor een versterker of een receiver gaat. Dus laat je in je keuze daar niet door tegenhouden. Kies het apparaat dat het beste past bij de wensen qua aansluitingen en opties.
De receiver bleek stuk dus dat maakte de keus wel erg eenvoudig en dus voor de stereo versterker gegaan. ;)

Kan me goed voorstellen dat er tussen mijn receiver en versterker weinig verschil qua kwaliteit zit aangezien ze uit hetzelfde tijdperk komen en in dezelfde pricerange zaten.

Wat ik me nog wel afvraag of er nog betaalbare upgrades zijn tov de versterker die we nu hebben.
Een oud modelletje waarvoor ik marktplaats in de gaten kan houden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
@Vliegvlug Die eerste RCA kabel heeft meer dan 300 goede reviews dus dat zou goed moeten zijn. In de PRO audio wil je natuurlijk wel goed werkend spul hebben.

Volgens mij kan electra snoer prima als luidsprekerkabels. Je moet vooral uitkijken dat het 99/100% koper is en geen aluminium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Vliegvlug schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:17:
[...]
Dan ben ik blijkbaar op het verkeerde been gezet door de standaard kabel die bij de platenspeler wordt geleverd:
[Afbeelding: Aansluitkabel Audio Technica LP120XBT-USB platenspeler]
Want dat is duidelijk geen coaxiale kabel. ;). Erg dun ook met 24 AWG = 0.25 mm2
En ook alle andere kabels die ik ooit heb gebruikt voor aansluiten van componenten op een versterker hebben dergelijke simpele twin kabels gehad.
Ik snap dat je dat denkt door de compacte omvang en vorm, maar dat zijn wel degelijk coaxiale kabels, met uitzondering van die extra massa met die vorkjes erop, uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 30-12-2024 18:43 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vliegvlug schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:35:
[...]

De receiver bleek stuk dus dat maakte de keus wel erg eenvoudig en dus voor de stereo versterker gegaan. ;)

Kan me goed voorstellen dat er tussen mijn receiver en versterker weinig verschil qua kwaliteit zit aangezien ze uit hetzelfde tijdperk komen en in dezelfde pricerange zaten.

Wat ik me nog wel afvraag of er nog betaalbare upgrades zijn tov de versterker die we nu hebben.
Een oud modelletje waarvoor ik marktplaats in de gaten kan houden ofzo.
Ha, dat scheelt keuzestress ;)

Goed werkende versterkers en receivers klinken überhaupt hetzelfde. Op Pure Direct en op exact hetzelfde volume is er niemand die in blinde testen verschil hoort. Als een versterker dat wel doet, dan doet ie niet wat ie doen moet en dat is beeld/geluid onbewerkt doorgeven van de bron naar de speakers.

Wat wel kan is dat er equalizersettings zijn die verschil maken. Of bijv volumeverschillen. Luider vinden we vaak mooier. En dan is er nog de psycho-akoestiek. Als je meer geld uitgeeft aan een luxer product, dan willen onze hersenen ook graag verschil horen.

De techniek is inmiddels zover geëvolueerd dat je daar geen rekening mee hoeft te houden.

Als je op zoek gaat naar apparatuur, bedenk dan vooral wat je er mee wilt doen. D.w.z. binnen je pricerange bekijk je welke over de juiste hoeveelheid speakeraansluitingen én de jusite hoeveelheid apparaataansluitingen beschikt + welke essentiële mogelijkheden ze bieden. Zie Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Upgraden doe je dus nooit omdat het 'beter zou klinken' maar omdat je apparaat stuk is, of opites/aansluitingen mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Roderiktweaker schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:29:
@Vliegvlug Die eerste RCA kabel heeft meer dan 300 goede reviews dus dat zou goed moeten zijn.
Ik geloof best dat die goed is hoor, verbaaste me alleen over het feit hoe dun dat koper erin is.
Maar blijkbaar is dat voor zo’n line signaal voldoende :)
Zoals ik al zei is voor zaken als elektra en de speakers juist dikker beter, zeker over langere afstanden. Maar dat gaat over veel hogere vermogens dan, geen idee hoe sterk dat line signaal is maar schijnbaar is de afscherming belangrijker dan de dikte van de signaalkabel.
In de PRO audio wil je natuurlijk wel goed werkend spul hebben.
Ik heb niet de illusie dat die oude spulletjes van mij nu PRO audio zijn :D
Maar wil ook geen brom of verstoring in het geluid uit de luidsprekers natuurlijk! :)
Volgens mij kan electra snoer prima als luidsprekerkabels. Je moet vooral uitkijken dat het 99/100% koper is en geen aluminium.
Ik denk dat je juist bij elektra kabel veel minder kans heb dan bij luidsprekerkabel om aluminium te kopen. Kan me tenminste niet heugen dat ik ooit aluminium elektriciteitssnoer bij de bouwmarkt heb gekocht en koop zeker niet altijd het duurste spul maar ook gewoon het goedkope huismerk.

Toen ik ging kijken naar speakerkabel kwam ik echt veel CCA (copper clad aluminium) tegen en dat stond er niet duidelijk bij vermeld en moest ik echt in de specs kijken.

Het is dat ik CCA ken van netwerkkabels waar je dat veelvuldig tegenkomt bij goedkoop UTP kabel maar anders was ik er misschien ook wel ingetuind en had CCA speakerkabel gekocht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
remco_k schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:42:
[...]

Ik snap dat je dat denkt door de compacte omvang en vorm, maar dat zijn wel degelijk coaxiale kabels, met uitzondering van die extra massa met die vorkjes erop, uiteraard.
Oh, dat had ik inderdaad niet verwacht!
Gezien de dikte van die aders leek het me gewoon koperdraad met isolatie eromheen maar heb ze ook nog nooit doorgeknipt.
Ben waarschijnlijk weer op het verkeerde been gezet door de geringe dikte van het koper wat erin gebruikt wordt, dat er in zo’n dun draadje zowel een centrale ader als een mantel kan passen.

Bij coaxiale kabeks denk ik namelijk meteen aan coaxkabel van het ouderwetse TV en radio signaal en die zijn flink dik en dan gaat het zelfs maar om twee geleiders.

Brengt me nog wel op een idee om twee stuks coax kabel van tulppluggen te voorzien en die als signaalkalen tussen platenspeler en versterker te gebruiken. De afscherming zal in elk geval prima zijn! :*)
Het is dat het bij elkaar veel te dik wordt anders had ik het misschien nog wel gedaan ook. ;)

Maar ik ga voor een 5m tulpkabel zoals eerder voorgesteld, wil nog wel kijken of deze goede er ook in wit zijn dus als iemand weet waar je die kan krijgen hoor ik het graag! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jorgen schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:25:
[...]

Ha, dat scheelt keuzestress ;)
Inderdaad, en die stereo versterker heeft van die leuke equilizer balkjes die op en neer gaan bij het afspelen wat mijn zoon wel kan waarderen dus dat komt ook goed uit.

Wel jammer dat er geen extra speakers outputs op die zitten maar aan de andere kant kan hij die extra boxen nu toch niet kwijt en mocht hij in de toekomst groter komen te wonen dan kan hij altijd naar wat anders kijken.

En mijn gevoel zegt nog steeds dat als je 4 speakers tegelijkertijd aansluit dat je dan ook beter 4 dezelfde kan nemen en niet 2 sets van 2 totaal verschillende luidsprekers.
Goed werkende versterkers en receivers klinken überhaupt hetzelfde. Op Pure Direct en op exact hetzelfde volume is er niemand die in blinde testen verschil hoort. Als een versterker dat wel doet, dan doet ie niet wat ie doen moet en dat is beeld/geluid onbewerkt doorgeven van de bron naar de speakers.
Oh, dat had ik echt niet verwacht!
Audiofielen zijn altijd zo gespitst op de juiste apparatuur die ook nog eens reet te duur is en komen met zaken als voorversterkers en weet niet wat.
Als elke versterker voldoet dan zou het enkel nog om het vermogen en de luidsprekers zelf gaan lijkt me want die laatste zijn uiteindelijk degene die het geluid produceren.
Wat wel kan is dat er equalizersettings zijn die verschil maken. Of bijv volumeverschillen. Luider vinden we vaak mooier.
Op die stereo versterker zit een surround setting die een hall effect creëert, daarmee vind mijn zoon het geluid inderdaad mooier dan met alle gimmicks uit gezet. :)
En dan is er nog de psycho-akoestiek. Als je meer geld uitgeeft aan een luxer product, dan willen onze hersenen ook graag verschil horen.

De techniek is inmiddels zover geëvolueerd dat je daar geen rekening mee hoeft te houden.
Maar geldt jouw verhaal ook voor mijn oude apparatuur van meer dan 20 jaar oud?
Is er dan op gebied van geluidskwaliteit ondertussen geen vooruitgang meer geboekt :?

Gaat het nu dan enkel nog om zaken als welke codecs worden ondersteund voor (surround)geluid en welke interface types en versies er op zitten?
Als je op zoek gaat naar apparatuur, bedenk dan vooral wat je er mee wilt doen. D.w.z. binnen je pricerange bekijk je welke over de juiste hoeveelheid speakeraansluitingen én de jusite hoeveelheid apparaataansluitingen beschikt + welke essentiële mogelijkheden ze bieden. Zie Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Upgraden doe je dus nooit omdat het 'beter zou klinken' maar omdat je apparaat stuk is, of opites/aansluitingen mist.
Kijk, dat scheelt weer nodeloos geld uitgeven op het versterker vlak! :)

Voor luidsprekers is het wel een ander verhaal ga ik vanuit?
Dus mocht er nog eens beter geluid moeten komen dan hoef ik alleen daar na te kijken?
Behalve als de versterker niet zwaar genoeg is om de speakers aan te sturen natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vliegvlug schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:36:
[...]

Inderdaad, en die stereo versterker heeft van die leuke equilizer balkjes die op en neer gaan bij het afspelen wat mijn zoon wel kan waarderen dus dat komt ook goed uit.

Wel jammer dat er geen extra speakers outputs op die zitten maar aan de andere kant kan hij die extra boxen nu toch niet kwijt en mocht hij in de toekomst groter komen te wonen dan kan hij altijd naar wat anders kijken.

En mijn gevoel zegt nog steeds dat als je 4 speakers tegelijkertijd aansluit dat je dan ook beter 4 dezelfde kan nemen en niet 2 sets van 2 totaal verschillende luidsprekers.
Als ze voor hetzelfde doel zijn dan gaat dat op. Zo doe je linksvoor en rechtsvoor natuurlijk dezelfde speaker. Linksachter en rechtsachter ook. Stel nu dat je altijd Je muziek over 4 speakers verdeeld in dezelfde ruimte dan is een evenwichtig geluidsbeeld fijner, dan wanneer 2 of meer speakers totaal anders klinken. Maar zijn de andere speakers voor gebruik in een tweede ruimte, of voor alleen de surroundeffecten, dan is er niks op tegen.
[...]

Oh, dat had ik echt niet verwacht!
Audiofielen zijn altijd zo gespitst op de juiste apparatuur die ook nog eens reet te duur is en komen met zaken als voorversterkers en weet niet wat.
Als elke versterker voldoet dan zou het enkel nog om het vermogen en de luidsprekers zelf gaan lijkt me want die laatste zijn uiteindelijk degene die het geluid produceren.
Tja, je hebt mijns inziens twee soorten audiofielen. (a) degenen die in audiosprookjes geloven en muziek gebruiken om naar hun apparatuur te luisteren; (b) degenen die met normale apparatuur genieten van hun muziek. De eerste groep zal zeggen dat schone stroom, dure kabels en extra versterkers veel beter klinken - maar daar is geen enkel bewijs voor. De tweede groep zoekt naar wetenschappelijke onderbouwing en koopt wat meerwaarde heeft. Beide zijn liefhebbers, maar de insteek is wezenlijk anders.
[...]

Op die stereo versterker zit een surround setting die een hall effect creëert, daarmee vind mijn zoon het geluid inderdaad mooier dan met alle gimmicks uit gezet. :)
Dan lekker die gebruiken. Audio en video zijn niet alleen wetenschap maar ook beleving. Kijkt/klinkt iets prettig, dan zit je goed ;)
[...]

Maar geldt jouw verhaal ook voor mijn oude apparatuur van meer dan 20 jaar oud?
Is er dan op gebied van geluidskwaliteit ondertussen geen vooruitgang meer geboekt :?
Ik kan je niet vertellen sinds wanneer dat al zo is, maar de hedendaagse techniek is zover doorontwikkeld dat je nog steeds wel beter kunt, maar dat mensen biologisch gezien niet in staat zijn om het verschil te horen.
Gaat het nu dan enkel nog om zaken als welke codecs worden ondersteund voor (surround)geluid en welke interface types en versies er op zitten?
Dat is wel hoe ik mijn apparatuur uitkies. Ik kies een versterker of receiver puur op
  • juiste hoeveelheid versterkte speakerkanalen
  • juiste hoeveelheid apparaataansluitingen
  • alle opties die ik nodig heb
  • geschikte prijs
[...]

Kijk, dat scheelt weer nodeloos geld uitgeven op het versterker vlak! :)

Voor luidsprekers is het wel een ander verhaal ga ik vanuit?
Ja luidsprekers bepalen het grootste deel van het geluid. Die zijn allemaal anders qua drivers, klankkast, gebruikte materialen, etc en dat heeft direct invloed op het geluid. Je kunt ze puur technisch kiezen op een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van het geluid, maar de meeste mensen zullen ze kiezen op smaak.
Dus mocht er nog eens beter geluid moeten komen dan hoef ik alleen daar na te kijken?
Behalve als de versterker niet zwaar genoeg is om de speakers aan te sturen natuurlijk
Bijna elke versterker/receiver zal sterk genoeg zijn. Je gebruikt maar zelden het wattage wat een speaker aankan. Er zijn wel pieken in het geluid, maar ook die kunnen door de meeste versterkers/receivers prima opgevangen worden. Als je geen heel exotische merken of uitvoeringen op elkaar gaat aansluiten, past in principe elke passieve speaker op elke receiver. Je moet natuurlijk geen houtje-touwtje-Frankenstein-combinaties willen maken, zoals een platenspeler op een autoradio met festivalspeakers verbonden met zeekabels. ;) Die dingen zijn niet voor elkaars gebruiksscenario's bedoeld. Voor de rest is het doorgaans geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Nog even laten weten hoe het is afgelopen.

Uiteindelijk gekozen voor de TA-d505 versterker (de STR-DE405 bleek defect) met de Wharfdale Delta 50.2 speakers.

Voor het aansluiten van de platenspeler met de versterker heb ik uiteindelijk de Devine VB5050 kabel van 5m die @Roderiktweaker aangaf gekocht:
Audio tuplkabel - Devine VB5050 2x RCA male - 2x RCA male 5.00 m

Ik kwam ook wel een goede kabel in wit tegen trouwens, de Cordial CFU CC-SNOW, die er ook in 6m is, de CFU 6 CC-Snow:
Audio tulpkabel - Cordial CFU 6 CC-SNOW

Maar dat werd toch weer flink duurder en een witte kabelgoot bleek sowieso netter dan de kabels los over de vloer dus voor de zwarte kabel gegaan en voor het prijsverschil 4 meter kabelgoot aangeschaft om de luidspreker- en audiokabel in weg te werken.
Was wel wat meer werk met aanleggen en maar ziet er wel beter uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mxb4uIycucqpJkfr8wGdZcsdnE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nkbtAptyWgitD5PkgWDpsHsT.jpg?f=user_large
Twee onderste foto’s zijn tijdens het aanleggen en de kabels er nog niet (helemaal) in zaten, bovenste is toen het af was en is de plek waar de audiokabel uit de goot komt achter het bureau waar de platenspeler op staat. De luidsprekerkabel loopt daar in de goot verder door naar links.

De platenspeler op line output gelaten en op input video1 van de versterker aangesloten:
Aansluitingen achterop TA-D505 versterker
De overlengte van de witte luidsprekerkabel is rechts daarvan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:34

mjl

Ugh

Mocht je toch nog een ‘brom’ hebben kan je nog overwegen toch de ‘aarding’ (zonder randaarde aansluiten is het meer potentiaalvereffening) tussen je versterker en platenspeler te verbinden, kan gewoon met een stuk flexibel Electra draad en 2 ‘vorkjes’ er op klemmen.

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 13-01-2025 13:57 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
mjl schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:55:
Mocht je toch nog een ‘brom’ hebben kan je nog overwegen toch de ‘aarding’ (zonder randaarde aansluiten is het meer potentiaalvereffening) tussen je versterker en platenspeler te verbinden, kan gewoon met een stuk flexibel Electra draad en 2 ‘vorkjes’ er op klemmen.
Dank voor de tip
Ik heb voordat ik de kabelgoot aangelegde er nog wel over nagedacht om dat te doen maar had hier geen lang genoeg flexibel draad liggen, enkel VD-draad waar ik geen vorkjes aan kan knijpen.
Daarom maar zo gelaten want het lijkt tot nu toe zonder storing te werken.

Mocht het in de toekomst alsnog gaan brommen dan ga ik wel testen of het vereffenen van platenspeler en versterker helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Hier nog een plaatje van de stereotoren met een van de Wharfdale Delta 50.2 speakers ernaast:

Sony TA-D505 stereotoren met Wharfdale Delta 50.2

Er zat ook nog een bijpassende platenspeler op maar die deed het niet echt lekker meer en mijn zoon heeft al een betere dus die was sowieso niet nodig.

Is wel een beetje aparte stereotoren trouwens. Het zijn in principe losse componenten, maar de tuner, versterker en het cassettedeck zijn wel onderling verbonden met ribbon flatcables via speciale connectoren waarmee ze ook met elkaar communiceren. zie ook de foto van mijn eerdere post, zijn de aansluitingen gelabeld met SYSTEM CONTROL

De tuner is bijvoorbeeld de master switch om alle componenten in één keer aan en uit te zetten en het casettedeck heeft niet eens zijn eigen powerknop.
Ik vraag me ook af of die wel los kan worden gebruikt met een andere versterker.
De CD speler is dan vreemd genoeg wel een los component met enkel een verbinding voor de tulpkabel en geen ribbon connector.
Pagina: 1