Huis uit 1912: hybride OF full-electric warmtepomp (VVW)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 09:09
Mid-2025 krijgen we de sleutel van een mooi huis, forse tussenwoning (~200 m2), gebouwd in 1912. We willen er sowieso graag vloerverwarming aan laten leggen op alledrie de verdiepingen. Ook laten we de begane-grondvloer direct goed isoleren. Het huis heeft al dakisolatie (nieuw dak), dubbel glas (geen HR++, wel redelijk modern), en zonnepanelen. Verdere gevelisolatie is geen optie (buitengevel is decoratief metselwerk, binnen liever geen voorzetwanden, buitenmuur is steens zonder spouw).

Er zit een nieuwe (2019) CV-ketel in dit huis (Nefit 9000i AquaPower plus HRC45 CW6) met forse capaciteit en zo te zien energiezuinig (energielabel A/A+). Er is niet makkelijk ruimte te creëren voor een flink boilervat, en we willen wel graag stortdouche(s) blijven gebruiken, in ieder geval eentje en mogelijk zelfs een tweede ergens aanleggen. Er is ook een ligbad. Keuken is gasloos (inductie).

Wat is nu wijsheid wat betreft warmtepomp (WP)?

Optie 1: hybride constructie met WP waarbij ketel eventueel kan bijspringen als het echt koud wordt? (En ketel sowieso voor warm water.)
Optie 2: WP voor verwarming (zonder dat ketel kan bijspringen), zodat we open verdeler voor de vloerverwarming kunnen gebruiken; ketel behouden voor warm water?
Optie 3: full-electric WP en toch ergens een flink boilervat proberen te regelen?

(Sub-vraag: Is het mogelijk om Optie 1 te doen waarbij de temperatuur richting vloerverwarming op 40-45 staat, en dus geschikt voor open verdeler?)

Dank alvast!

TheStreme - Share anything with anyone

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:34
Optie 3 heeft de voorkeur, overal vloerverwarming = ideaal voor warmtepomp.

Als je plek vind voor een boiler vat, 100% voor full electric gaan. Bespaart ook weer zo’n €300 aan vastrecht voor gas. Indien er echt geen plek voor een boilervat gevonden kan worden, een stand alone full electric warmtepomp voor de verwarming en de cv overhouden voor enkel SWW.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
Overal vloerverwarming schreeuwt full-electric inderdaad. Dan is een buffervat niet nodig. Wel een vat voor sanitair warm water. Met een stort-douche zal een WTW in de afvoer zeer wenselijk zijn. Deze warmt dan de koude leiding naar de douche op, zodat er minder heet bijgemengd hoeft, en je daar dus minder snel doorheen gaat.

Een stortdouche verbruikt veel water. Normaal kom je met een vat van 200 of max 300 liter ver genoeg, daarom bieden veel bedrijven 500 niet eens aan. Maar 200 liter is met een stortdouche toch vrij vlot leeg. Je zou een doorstroom verwarmer als aanvulling kunnen overwegen. Deze kan nooit vanaf koud naar heet op het benodigde tempo, maar bv. wel de paar graden overbruggen als het water uit de boiler net te koud begint te worden. En dan is 200 liter misschien wel te doen.

Het hangt er ook van hoeveel personen en hoe vaak/lang die douchen.

De ketel voorlopig laten hangen voor alleen het water kan een prima optie zijn. Hij hangt er toch al. Maar combineren met de WP zou ik afraden, omdat je dan ook geneuzel krijgt met het onderhoud. De WP installateur wil niet aan de bestaande ketel zitten, en de CV-monteur heeft geen zin in gezeur met de WP, vaak ook omdat ze daar de ballen van snappen, maar ook omdat ze 'm niet zelf geïnstalleerd hebben natuurlijk, en dan niet verantwoordelijk willen worden voor problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Kortom, ik zou in jouw situatie de CV vooralsnog houden voor SWW, en vermoedelijk kijken naar een monoblock warmtepomp die gewoon rechtstreeks de vloerverwarming in pompt zonder buffers. Dan heb je binnen 0 extra ruimte nodig en het is relatief gemakkelijk aan te leggen, zonder F-gassen certificaten (je zou het zelf kunnen aansluiten, indien 2 rechterhanden aanwezig). Geen zoneregelingen maken, gewoon alles even warm. Overweeg daarnaast (centrale of decentrale) WTW voor luchtverversing.

Zie bv. Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Eelke Spaak schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:24:
Mid-2025 krijgen we de sleutel van een mooi huis, forse tussenwoning (~200 m2), gebouwd in 1912. We willen er sowieso graag vloerverwarming aan laten leggen op alledrie de verdiepingen. Ook laten we de begane-grondvloer direct goed isoleren. Het huis heeft al dakisolatie (nieuw dak), dubbel glas (geen HR++, wel redelijk modern), en zonnepanelen. Verdere gevelisolatie is geen optie (buitengevel is decoratief metselwerk, binnen liever geen voorzetwanden, buitenmuur is steens zonder spouw).

Er zit een nieuwe (2019) CV-ketel in dit huis (Nefit 9000i AquaPower plus HRC45 CW6) met forse capaciteit en zo te zien energiezuinig (energielabel A/A+). Er is niet makkelijk ruimte te creëren voor een flink boilervat, en we willen wel graag stortdouche(s) blijven gebruiken, in ieder geval eentje en mogelijk zelfs een tweede ergens aanleggen. Er is ook een ligbad. Keuken is gasloos (inductie).

Wat is nu wijsheid wat betreft warmtepomp (WP)?

Optie 1: hybride constructie met WP waarbij ketel eventueel kan bijspringen als het echt koud wordt? (En ketel sowieso voor warm water.)
Optie 2: WP voor verwarming (zonder dat ketel kan bijspringen), zodat we open verdeler voor de vloerverwarming kunnen gebruiken; ketel behouden voor warm water?
Optie 3: full-electric WP en toch ergens een flink boilervat proberen te regelen?

(Sub-vraag: Is het mogelijk om Optie 1 te doen waarbij de temperatuur richting vloerverwarming op 40-45 staat, en dus geschikt voor open verdeler?)

Dank alvast!
"Modern" dubbelglas dat niet eens HR++ is? Dat is glas dat er al een jaartje of 20 minimaal in zit, dat noem ik niet meer modern. Geen gevel isolatie zou ook wel wat aandacht verdienen. Wat is de isolatie waarde van het dak? Wat is het historisch gasverbruik?

Ik vrees een beetje dat het een knoeperd van een WP wordt en dat gaat qua geluid een uitdaging worden bij een tussenwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@Eelke Spaak
Als je snel handeld, bij Quatt kan je nog dit jaar een offerte afsluiten en in heel 2025 laten installeren en de maximale subsidie voor 2024 pakken.
Je zou dan 2 hybride warmtepompen kunnen installeren, door de subsidie zijn die dan circa 700 euro p.s en ben je voor circa 5500 euro klaar. Dan kan je eerst hybride draaien en op termijn als je weet wat je huis doet, de CV eruit.

Nog een voordeel, door de warmtepomp kan je direct ook subsidie krijgen op HR++ glas want dat is echt nodig als er nu normaal dubbel glas in zit.

PS; mooie voorzetwanden zie je binnen bijna niet en scheelt echt een boel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
Heel snel die ruimte gaan zoeken voor dat SWW vat… moet lukken met 200m2… echt 🤐

Met 100% vloerverwarming is hybride dief van eigen portemonnee zijn…

Wel is het belangrijk dat je weet wat het warmteverlies gaat zijn… dat is nodig om een niet te lichte of zware warmtepomp te kiezen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55

paQ

Ik zou gewoon gaan voor een (niet hybride) warmtepomp. Die kunnen vrijwel allemaal OOK hybride draaien als het echt zou moeten. Maar koop aub iets wat het ook zonder kan.
En kan de gasketel moven omdat je ergens een boilervat kwijt kan: doen!

Dat kan als SWW vat op je WP, dat kan ook als losstaande WPB, al dan niet met extra spiraal voor je WP. (heb nog steeds spijt dat ik die extra spiraal destijds niet gekozen heb)

en je sub-vraag:
40-45 graden?
Ik zou meer mikken op 27 - 33 graden ;)

Geen mengverdelers en dat soort complexe en dure setups. Gewoon geen hybride.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 29-12-2024 17:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eelke Spaak
Super, dank allen! Erg behulpzame en snelle antwoorden. _/-\o_

Op basis van jullie feedback valt sowieso optie 1 af dus, een WP gaat niet in hybride constructie met de ketel. WP gaat de vloerverwarming verwarmen, dus sowieso zonder mengverdeler.

Hoe we SWW (sanitair warm water, ik moest m even opzoeken ;) ) gaan regelen is nog even kijken. Mijn voorkeur heeft inmiddels met groot vat, maar we zullen nog even moeten kijken hoe dat logistiek gaat. Alternatief is de ketel (iig voorlopig) behouden voor SWW.
Wilke schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:51:
Geen zoneregelingen maken, gewoon alles even warm. Overweeg daarnaast (centrale of decentrale) WTW voor luchtverversing.
Zoneregeling willen we vrijwel zeker wel, liever op de slaapkamers wat frisser (15-16 graden) dan beneden (18-19). Maar dat maakt niet zoveel uit voor de overweging wat voor WP, denk ik? Balansventilatie met WTW staat idd sowieso op de verlanglijst.
chrisborst schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:16:
@Eelke Spaak
Als je snel handeld, bij Quatt kan je nog dit jaar een offerte afsluiten en in heel 2025 laten installeren en de maximale subsidie voor 2024 pakken.
Dank voor de tip!
Nog een voordeel, door de warmtepomp kan je direct ook subsidie krijgen op HR++ glas want dat is echt nodig als er nu normaal dubbel glas in zit.
Oilman schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:53:
[...]
"Modern" dubbelglas dat niet eens HR++ is? Dat is glas dat er al een jaartje of 20 minimaal in zit, dat noem ik niet meer modern. Geen gevel isolatie zou ook wel wat aandacht verdienen.
Direct HR++ plaatsen gaan we nu serieus onderzoeken! (Was eerst een plan voor later, glas vervangen relatief makkelijk als je er al woont, itt vloeren natuurlijk.)
PS; mooie voorzetwanden zie je binnen bijna niet en scheelt echt een boel.
Hmm het is dus een tussenwoning, met de voor- en achtergevel vooral veel grote ramen. De muren naar de buren flink isoleren leek me niet zo zinnig, en verder is het dus best veel glas. Natuurlijk zullen voorzetwanden gaan schelen, maar deze leken ons iig niet de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
Eelke Spaak schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:23:
Direct HR++ plaatsen gaan we nu serieus onderzoeken! (Was eerst een plan voor later, glas vervangen relatief makkelijk als je er al woont, itt vloeren natuurlijk.)
Verdiep je even in de subsidievoorwaarden, voorheen had je 24 maanden om de subsidie aan te vragen, dus je hoeft je dan niet te haasten voor het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
paQ schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:54:
Ik zou gewoon gaan voor een (niet hybride) warmtepomp. Die kunnen vrijwel allemaal OOK hybride draaien als het echt zou moeten. Maar koop aub iets wat het ook zonder kan.
En kan de gasketel moven omdat je ergens een boilervat kwijt kan: doen!

Dat kan als SWW vat op je WP, dat kan ook als losstaande WPB, al dan niet met extra spiraal voor je WP. (heb nog steeds spijt dat ik die extra spiraal destijds niet gekozen heb)

en je sub-vraag:
40-45 graden?
Ik zou meer mikken op 27 - 33 graden ;)

Geen mengverdelers en dat soort complexe en dure setups. Gewoon geen hybride.
Oja en losse warmtepompboiler, daar had ik nog niet veel over gehoord. Zie jij daar specifieke voordelen aan boven een combi-WP+vat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55

paQ

Eelke Spaak schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:25:
[...]

Oja en losse warmtepompboiler, daar had ik nog niet veel over gehoord. Zie jij daar specifieke voordelen aan boven een combi-WP+vat?
het heeft voor- en nadelen.

voor:
- plaatsen waar je wil zo lang er maar lucht in/uit is
- losse systemen
- geen onderbreking van de verwarming
- extra subsidie
- met extra spiraal ook aan de wp te koppelen
- eigen warmteweerstand als het een keer snel moet

tegen:
- iets minder goed COP dan wp
- moet zijn eigen lucht in/uit hebben
- trager dan met wp

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 29-12-2024 21:36 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eerst maar even checken wat voor glas er nu inzit, type staat vaak vermeld in de zijkant. Wij hebben nog deels HR glas van 25j geleden en dat gaat prima met een warmtepomp (type woning vrijstaand 264m2)
Qua isolatie is HR glas al veel beter dan dubbelglas, HR+++ is natuurlijk beter , een muurtje met spouwisolatie nog veel beter... (Vroeger ging men soms ramen dichtmetselen om minder belasting te betalen, nu zou het gunstig zijn voor de warmtepomp ;)).

Hangt ook af van de hoeveelheid glas, tussenwoning uit 1912 verwacht ik grote kozijnen met veel tocht, als dat verholpen is dan is de grootste boosdoener al weg.

Verder wat hierboven al is gezegd, indien boiler niet kan dan cv ketel voor SWW en verwarming via FE warmtepomp.

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2024 22:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Eelke Spaak schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:23:
Zoneregeling willen we vrijwel zeker wel, liever op de slaapkamers wat frisser (15-16 graden) dan beneden (18-19). Maar dat maakt niet zoveel uit voor de overweging wat voor WP, denk ik? Balansventilatie met WTW staat idd sowieso op de verlanglijst.
Denk er goed over, dit zijn complicerende factoren (lees, gaan geld en/of ruimte kosten). Voor de WP zelf is de invloed idd beperkt.

Echter, zoneregeling: als er zones dicht staan i.v.m. geen warmtevraag, is de vraag of je nog steeds zonder buffervat kunt. Mogelijk wel, als de begane grond genoeg water in het systeem heeft zitten voor defrosts. Maar dat is dan al snel tricky, zal een installateur je vast ook gaan vertellen. Buffervaten (niet te verwarren met die voor SWW) verlagen de efficiëntie, want een extra overdracht. En veroorzaken sneller pendelen, lastiger in te regelen. En je moet ze ook weer installeren, kost best veel extra kortom.

De combinatie met (centrale) balansventilatie is ook zoiets: hierdoor event de temperatuur tussen de verschillende ruimtes automatisch ook wel een beetje uit. Dus dan is sowieso de vraag of boven 16 en beneden 19 gaat lukken. Met overal hetzelfde kan de watertemperatuur in het systeem heel laag, vermoedelijk, en werkt alles heel efficiënt. Als je alleen beneden gaat stoken en dan de WTW de warmte alsnog laat verdelen door het huis, is dat een stuk minder het geval.
Pagina: 1