Mooie 'oude' regio's in Nederland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 13:05
Beste Tweakers,

Ik vroeg mij af of er nog mooie oude regio's of gebieden zijn in Nederland? Beetje zo'n beeld van een schilderij uit de 19e of 18e eeuw, ook denkende aan het lied van Wim Sonneveld 'Het Dorp'. In Frankrijk heb je dit in ieder geval wel, dorpen en gebieden waar de tijd stil staat. Dit is natuurlijk in ons landje moeilijker en daarom ben ik benieuwd of er nog van dit soort regio's zijn? Lijkt mij leuk om deze te bezoeken en vast te leggen.

Uiteraard heb je de bekende steden met de historische binnensteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Wat zo bij me opkomt:
Kinderdijk,
De Beemster,
Schokland,
Zaanse Schans,

Waarvan de eerste 3 op de Werelderfgoedlijst van Unesco staan.
En als je iets minder kritisch bent (in die zin dat er helemaal geen moderne bebouwing of wat lichte industrie zou mogen staan), denk ik dat genoeg stukken van Zeeland, maar ook gebieden als de Hoeksche Waard en Alblasserwaard nog redelijk authentiek gebleven zijn.

Hetzelfde geldt denk ik voor een hoop landelijke gebieden van Nederland, maar daar ben ik minder bekend. Maar ik ben door genoeg gebieden in alle uithoeken van Nederland gereden die prachtig zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:22
Westland1940 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:02:
Beste Tweakers,

Ik vroeg mij af of er nog mooie oude regio's of gebieden zijn in Nederland? Beetje zo'n beeld van een schilderij uit de 19e of 18e eeuw, ook denkende aan het lied van Wim Sonneveld 'Het Dorp'. In Frankrijk heb je dit in ieder geval wel, dorpen en gebieden waar de tijd stil staat. Dit is natuurlijk in ons landje moeilijker en daarom ben ik benieuwd of er nog van dit soort regio's zijn? Lijkt mij leuk om deze te bezoeken en vast te leggen.

Uiteraard heb je de bekende steden met de historische binnensteden.
Op Urk na, valt de volledige provincie Flevoland in ieder geval al af....😉.

Maar in antwoord op je vraag, overal heeft de moderniteit toegeslagen. Maar de stadjes aan het IJsselmeer, de kleinere van de Friese elf steden, Bourtange lijken mij het bezoeken waard.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:00
Radio Kootwijk (Veluwe) vind ik dan wel wat van een verloren tijd hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Bernard0343 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:23:
[...]

Op Urk na, valt de volledige provincie Flevoland in ieder geval al af....😉.
(...)
Wat mij betreft dus niet:

Wikipedia: Schokland

;)

[ Voor 23% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-12-2024 13:25 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:22
Schokland! Natuurlijk! Ook fraai!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:28
De Rijp in Noord Holland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
En langer nadenkend:
Er zijn natuurlijk ook oude stadjes die nog prachtig zijn, inderdaad rond de voormalige Zuiderzee (Enkhuizen, Volendam, Marken, om er maar een paar te noemen). Maar ook Willemstad (in Zuid Holland, hoewel die op Curacao werelderfgoed is...), Zierikzee.

En in zijn algemeenheid, ga maar eens midden door wat lintdorpen rijden:
Vanaf Alkmaar door St.Pancras, Broek op Langedijk, Zuid- en Noord Scharwoude, Oudkarspel)
Of Koedijk, Schoorldam, Warmenhuizen, Tuitjenhorn, Dirkshorn

Sowieso in mijn regio mooi om eens een rondje West-Friese (omring)dijk te rijden. (Vergt wel hier en daar wat zoekwerk om hem te blijven volgen waar hij een doorgaande weg kruist, maar je kan hem bijna helemaal rondrijden, 126 km...

[ Voor 49% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-12-2024 13:34 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39

Theo

moederbord

Er zijn zat plekken waar de tijd bijna stil te hebben lijken gestaan. Mooie grote oude statische gebouwen van 100-400 jaar oud aan een klinkerweggetje aan het water met een werf/kade. Kerk van 300 jaar oud op de hoek en nog de oudwerwetsche lantaarnpalen.

Het enige dat er in Utrecht Centrum modern is dat zijn helaas een aantal gevels van de winkelpanden. Maar negeer je dit dan is het centrum van Utrecht best authentiek en idyllisch te noemen. (Loop er vooral zondagochtend eens rond, dan zijn de winkels dicht, en dus ook de meute weg. En zondagochtend kun je in hartje centrum gratis parkeren (en omdat de winkels dan dicht zijn kun je ook de auto zowat op de gracht gratis parkeren))

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Hoop reacties al, thanks! Heb alles meegenomen.

Schokland kende ik nog niet, oogt echt typisch oud Hollands! Zelf ken ik ook nog Naarden Vesting en Elburg. En wat betreft landschappen? In o.a. Frankrijk heb je echt complete gebieden wat niet aangeraakt is door deze tijd, dat zal bij ons haast onmogelijk zijn, maar ze zijn er vast wel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34KMpc__vb1ANodqErhoc6R_8Uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8uCiEaH8sqD7APDXRR57d5GO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
Zuid-Limburg (grensstreek met BE) en vlak over de grens in de Voerstreek/land van Herve. Daar heb je stukken waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan.

Wat betreft dorpen, Thorn is volgens mij al heel lang een beschermd dorp (met officieel stadsrechten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KLX16
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:38
Vledder, Diever, Orvelte, Staphorst, Rouveen, De Wijk, overal staan oude boerderijen, waar nog een oude boer woont.

Oude gebouwen bag

Of kijk eens bij topotijdreis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53
Ootmarsum.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:31
Vestingstad Brielle, pal onder de rook van Rotterdam.

De vele forten langs de waterlinie en hun omgeving. De rustigste zijn de mooiste.

Hele stukken langs de Lekdijk, en vanaf daar ergens de polder in heb je nog genoeg Hollandse vergezichten van het typische polderlandschap. Ook genoeg lintbebouwing te zien, kan ook zeer oud zijn.

Ons hele land is gecultiveerd, dus ook oude landschappen zijn hier allemaal (ooit) aangelegd.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:59
In Drenthe vind je ook nog wel wat mooie landschappen/heidegebieden. Denk aan Dwingelderveld. Maar ook genoeg leuke dorpjes waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan, Exloo, Diever en natuurlijk museumdorp Orvelte.

En er zijn nog wel meer oude dorpjes waar behoorlijk wat regels zijn voor huizen zodat het er uit blijft zien zoals 'vroeger'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoewel niet helemaal zoals de vraagstelling wellicht, maar ik heb een gevoel dat hetgeen je ziet in het Openluchtmuseum te Arnhem een beetje is wat je zoekt?

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 30-12-2024 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

Doe eens een rondje Elfsteden in Friesland.

Dokkum, Hindeloopen, Balk, Sloten, IJlst.. Om er maar een paar te noemen.

En uiteraard het Zuiderzee museum in Enkhuizen.

[ Voor 17% gewijzigd door Fanta op 30-12-2024 10:35 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:40

NMH

Moderator General Chat
Je zou eens een kijkje kunnen nemen in een plaats als Bronkhorst, dat is een vrij bekend "historisch" plaatsje. Daarnaast had je in Friesland Allingawier, dat was tot enige jaren geleden een openluchtmuseum, maar dat is het nu niet meer wegens geldgebrek, dus ik weet niet wat er nog van over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
Top al deze suggesties, ik neem alles mee. Ik zal later wat uitgebreider reageren.

Ik zal eerdaags ook via Google maps een eigen kaart maken met al deze plekken en dorpen genoteerd, mooi overzicht en makkelijk om te checken welke plekken je allemaal kan mee pakken op één dag.

Waarom ik deze oude plekken zoek is omdat ik dit voorheen graag deed (en nog steeds;)) in Frankrijk, daar heb je talloze van dit soort plekken, top voor fotografie. Maar dit kan minder vaak vanwege de afstand, dus waarom niet eens in eigen land? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik zou zo zeggen noord groningen, daar heeft de tijd wel stil gestaan. hoop kleine schilderachtige dorpen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Veere in Zeeland en Goedereede in Zuid-Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
Westland1940 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:44:

Schokland kende ik nog niet, oogt echt typisch oud Hollands! Zelf ken ik ook nog Naarden Vesting en Elburg. En wat betreft landschappen? In o.a. Frankrijk heb je echt complete gebieden wat niet aangeraakt is door deze tijd, dat zal bij ons haast onmogelijk zijn, maar ze zijn er vast wel...

[Afbeelding]
Nationaal Park Drentsche Aa. Een deel van die schilderijen die jij postte zou je daar nog steeds kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:16
Wild Chocolate schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:23:
Wat zo bij me opkomt:
Kinderdijk,
De Beemster,
Schokland,
Zaanse Schans,

Waarvan de eerste 3 op de Werelderfgoedlijst van
Zaans schans. _O-

Je maakt een grap hopelijk? Een en al toeristisch. Daarnaast is dit gebied niet authentiek, met de reden dat de huisjes en molens (over verschillende jaren) naar deze locatie zijn verplaatst.
Leuk voor toeristen. Misschien zelfs voor de dagjesmensen, maar heeft natuurlijk weinig te maken met een échte oude regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56
in Ruinerwold: Dijkuizen, Wolddijk en Haakswold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Cheezborger schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:42:
[...]

Zaans schans. _O-

Je maakt een grap hopelijk? Een en al toeristisch. Daarnaast is dit gebied niet authentiek, met de reden dat de huisjes en molens (over verschillende jaren) naar deze locatie zijn verplaatst.
Leuk voor toeristen. Misschien zelfs voor de dagjesmensen, maar heeft natuurlijk weinig te maken met een échte oude regio.
Dat is in Frankrijk niet anders. Die authentieke regio’s draaien veelal op toerisme.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:05
Drenthe, zoals genoemd. Paar steden: Middelburg, Zierikzee, Heusden, De Rijp.

Wellicht ook interessant om kastelen te bezoeken, vaak liggen die in landelijk gebied en dat maakt het al gauw "schilderachtig". Kasteel Heeswijk-Dinther, Kasteel Amerongen, Kasteel Ammersoyen, Kasteel het Haar, Kasteel Hoensbroek.

Als je van wandelen houdt, kan ik je de N70 aanraden. Nee, niet een autoweg, maar een wandelpad, naast Nijmegen en door velen beschouwd als het mooiste wandelpad van Nederland. Erg bosrijk met mooie vergezichten. Wel behoorlijk heuvelachtig, zo'n 300 hoogtemeters in totaal.

Wellicht is de podwalk app het verhaal van Nederland ook iets voor je? Als aanvulling op de tv serie, loop je door diverse Nederlandse steden met historische betekenis. Niet elke stad heeft hedendaags nog een historische uitstraling (zoals Den Haag), maar sommige dorpen zijn leuk om te bezoeken en hebben nog die middeleeuwse uitstraling. De gesproken tekst tijdens de wandeling maakt het als een extra belevenis.

Ik heb overigens ook een zwak voor dit soort dorpen en omgevingen :) Mij lijkt het nog geweldig om een keertje in een middeleeuwse herberg te overnachten.

[ Voor 32% gewijzigd door segil op 30-12-2024 12:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
[...]

Zaans schans. _O-

Ik zou zeggen, kom vooral met betere voorstellen!

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:05
Ik zie dat je "mijn" stadje Elburg al kent. Met name tijdens "Winter in de Vesting" erg sfeervol. Maar bezoek dan ook eens Kampen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:56
Zoveel kleine dorpjes/steden in Friesland: Aldeboarn, Grou, IJlst, stavoren, Hindeloopen enz enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:22

sebasd

loopt op espresso

Wild Chocolate schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:29:
Sowieso in mijn regio mooi om eens een rondje West-Friese (omring)dijk te rijden. (Vergt wel hier en daar wat zoekwerk om hem te blijven volgen waar hij een doorgaande weg kruist, maar je kan hem bijna helemaal rondrijden, 126 km...
https://www.rondevandewestfrieseomringdijk.nl/ voor als je van fietsen houdt.

Het enige stuk dat niet heel boeiend was is door Alkmaar, maar verder is dit een heel mooie tocht.

Maar goed, misschien offtopic / meer iets voor een fietstopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42
Vrijwel nergens heeft de tijd stilgestaan.
Maar in mijn omgeving, Oost-Groningen, vind je nog tal van dorpjes met straatjes, die er redelijk authentiek uitzien. En ook de grote heren-boerderijen met soms een gerestaureerde slingertuin zijn erg mooi.

Bourtange is al genoemd, maar dat is wel een behoorlijke tourist-trap.
Bellingwolde vind ik ook altijd wel leuk om doorheen te rijden, maar veel is wel wat uitgewoond, c.q. achterstallig onderhoud.

Ik denk dat elke provincie wel zo'n stichting heeft, maar deze is van Groningen:
https://www.groningerlandschap.nl/landschappen/erfgoed/

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik moest ook direct denken aan Bourtange (Groningen) en museumdorp Orvelte (Drenthe), beide al genoemd. Maar ook dorpjes als Elp en Grolloo (beide in Drenthe) gaven mij een nostalgisch gevoel (toen ik er was enkele jaren geleden).

Als je het meer in de Randstad wil zoeken dan zou je kunnen denken aan Kockengen, Nieuwer ter Aa, Baambrugge of Abcoude (allen "onder de rook van" Amsterdam-Zuidoost, maar wel gelegen in de prov. Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54
Westland1940 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:44:

[Afbeelding]
Bedenk wel dat de werkelijkheid op die schilderijen veelal ook door de schilder geïdealiseerd is.
Zie ook dit Reddit-draadje.
Ik kan de Maasberg in Aelse noemen, al is dat eigenlijk valsspelen, want dat kanaal waarvoor het hier de diepte in gaat is pas in 1929 gegraven.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:59
Nog niet genoemd: Amersfoort, ja daar is ook heel veel nieuw gebouwd, maar de Koppelpoort met gracht ziet er nog oud uit. En ook Muurhuizen is mooi om doorheen te lopen https://www.vvvamersfoort.nl/nl/locaties/1677/muurhuizen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En langer nadenkend:
Er zijn natuurlijk ook oude stadjes die nog prachtig zijn, inderdaad rond de voormalige Zuiderzee (Enkhuizen, Volendam, Marken, om er maar een paar te noemen). Maar ook Willemstad (in Noord Brabant , hoewel die op Curacao werelderfgoed is...), Zierikzee.
FTFY >:)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:04
Bronkhorst beweert het kleinste stadje te zijn, ziet er heel klein en oud uit in ieder geval

[ Voor 44% gewijzigd door kizke op 30-12-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
kizke schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:59:
Bronkhorst beweert het kleinste stadje te zijn, ziet er heel klein en oud uit in ieder geval
Dan moet je daar naar Vorden gaan, met zijn 8 kastelen. Prachtig stukje Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Westland1940 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:06:
Top al deze suggesties, ik neem alles mee. Ik zal later wat uitgebreider reageren.

Ik zal eerdaags ook via Google maps een eigen kaart maken met al deze plekken en dorpen genoteerd, mooi overzicht en makkelijk om te checken welke plekken je allemaal kan mee pakken op één dag.

Waarom ik deze oude plekken zoek is omdat ik dit voorheen graag deed (en nog steeds;)) in Frankrijk, daar heb je talloze van dit soort plekken, top voor fotografie. Maar dit kan minder vaak vanwege de afstand, dus waarom niet eens in eigen land? :)
Volgens mij heeft elke regio wel zo z'n mooie karakteristieke plekjes. Plan gewoon eens een rondritje waarbij je vooral de kleine weggetjes opzoekt, en je zult genoeg kleine dorpjes tegenkomen. De idyllische doorkijkjes in het landschap zullen wat meer verscholen liggen, maar ook daar kun je eigenlijk in elk natuurgebied waarschijnlijk wel iets van je gading vinden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Westland1940 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:06:

Nu maak je er een bucketlist van. Dat kan natuurlijk, maar het is juist ook erg leuk om zelf op pad te gaan, en zelf mooie plekjes te zoeken, die zijn er namelijk genoeg. Volg eens een oud jaagpad langs een oud kanaal in de buurt of zo. Kijk eens welk gebied jou nou charmeert en waarom. En daar dan elk seizoen terugkomen om te kijken hoe het er dan uitziet.

Maar in ieder geval veel plezier gewenst in de buitenlucht.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 30-12-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Skynett schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:14:
[...]

Nu maak je er een bucketlist van. Dat kan natuurlijk, maar het is juist ook erg leuk om zelf op pad te gaan, en zelf mooie plekjes te zoeken, die zijn er namelijk genoeg. Volg eens een oud jaagpad langs een oud kanaal in de buurt of zo. Kijk eens welk gebied jou nou charmeert en waarom. En daar dan elk seizoen terugkomen om te kijken hoe het er dan uitziet.

Maar in ieder geval veel plezier gewenst in de buitenlucht.
Al deze tips en suggesties zijn gewoon welkom. Wat jij zegt kan ook, maar ik ga liever eerst op pad met zekerheid dat ik ergens naartoe rijdt met een doel. En onderweg kan je altijd wat leuks en onverwachts tegenkomen.

Heb er zin in om met het eerste mooie weer erop uit te gaan. De afstanden vallen ook allemaal erg mee vergeleken met hoe dat is in Frankrijk. Toch weer een groot voordeel van ons landje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:08

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Westland1940 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:50:
[...]
maar ik ga liever eerst op pad met zekerheid dat ik ergens naartoe rijdt met een doel.
[...]
Rivierdal van De Dinkel volgen, liefst per fiets. 'Oud' gebied met moderniseringen, meestal met respect voor de omgeving zelf. Wikipedia: Dinkel
Paspoort mee, riviertje steekt graag de grens over & weer - Saksische spraak helpt om je onderweg verstaanbaar te maken.
Deze omgeving helpt je te begrijpen waarom de economie van Nooit Genoeg & Altijd Groei stuk loopt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Oosterend en Den Hoorn op Texel. Den Burgh (Texel) heeft ook nog wel aardige stukjes. Zou dan wel in ‘t laagseizoen gaan :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bas.013 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:43:
in Ruinerwold: Dijkuizen, Wolddijk en Haakswold.
als inwoner van bovengenoemde plaats, deel ik die mening helaas niet. maar goed ieder zn ding.

Ik vind de meije bijvoorbeeld juist weer heel gaaf met al die smalle weggetjes vele slootjes en oude boerderijen.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
Ondertussen begonnen met een Google maps kaart te vullen met de suggesties. Kan nog wel meer bij ;) vooral Friesland ziet er erg leuk uit, ook nog nooit heel goed bezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56
mrc4nl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:20:
[...]

als inwoner van bovengenoemde plaats, deel ik die mening helaas niet. maar goed ieder zn ding.

Ik vind de meije bijvoorbeeld juist weer heel gaaf met al die smalle weggetjes vele slootjes en oude boerderijen.
Grappig, ik dacht dat de meeste inwoners van Ruinerwold juist trots zijn op het dubbellint. In ieder geval een redelijke unieke lint van bebouwing met oude Drentse boerderijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:05
Westland1940 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:06:
Ondertussen begonnen met een Google maps kaart te vullen met de suggesties. Kan nog wel meer bij ;) vooral Friesland ziet er erg leuk uit, ook nog nooit heel goed bezocht.
Misschien een idee om die kaart openbaar te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
segil schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:21:
[...]

Misschien een idee om die kaart openbaar te maken?
Nog niet, het gaat ook om plekken die ik graag wil bezoeken. Misschien later dat ik hem op de een of andere manier openbaar kan maken zonder dat men zelf iets kan toevoegen.

Even Nederland met rood omlijnd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiBvWj91ttsQrrqkcozsYHI9Dro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GfSRnC9hSkIF82VUzxoERQwR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Westland1940 op 31-12-2024 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:38
Fanta schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:34:
Doe eens een rondje Elfsteden in Friesland.

Dokkum, Hindeloopen, Balk, Sloten, IJlst.. Om er maar een paar te noemen.

En uiteraard het Zuiderzee museum in Enkhuizen.
Ik moest een paar jaar terug voetballen in Achlum, dat past ook wel in deze categorie.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:39
Sint Anna Ter Muiden

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:29
Heusden in Noord-Brabant: vesting met veel geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
Bossie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 05:38:
[...]

Ik moest een paar jaar terug voetballen in Achlum, dat past ook wel in deze categorie.
Toegevoegd, oogt heel mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ook erbij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Sito schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 08:41:
Heusden in Noord-Brabant: vesting met veel geschiedenis.
Ook een hele mooie, zag deze gisteren al voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Gelderland en Overijssel mogen nog goed aangevuld worden. Limburg ook, behalve zuid-Limburg. Heb daar al tal van leuke dorpen gezien, heel mooi gebied ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Als je oude kastelen wil bezoeken: denk eens aan Zuid-Limburg.
Het eerste dat bij me opkomt is Kasteel Schaloen
Dit kasteel dateert oorspronkelijk uit de 12e eeuw. Er zijn nog heel veel meer oude kastelen trouwens, al dan niet met wijngaard.

Min of meer tot mijn ontsteltenis is het Thermenmuseum in Heerlen dicht. Je kunt vanaf 2027 nog eens terugkomen om daar het Romeinse badhuis van rond het jaar 40 te bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pat911 schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:40:
Nog niet genoemd: Amersfoort, ja daar is ook heel veel nieuw gebouwd, maar de Koppelpoort met gracht ziet er nog oud uit. En ook Muurhuizen is mooi om doorheen te lopen https://www.vvvamersfoort.nl/nl/locaties/1677/muurhuizen
Dat ik niet eens aan mijn eigen woonplaats dacht, hahaha :$

Ik bedacht mij nog wel Woerkum aka Woudrichem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik gooi Deventer op tafel. Een van de oudste steden van ons land, met de hanze en interessante geschiedenis en er staan nog heel veel oude gebouwen die vele straatjes erg "romantisch oud" doen aanvoelen (met als bekend hoogtepunt de Walstraat van het Dickens festijn).

Voordeel is dat Deventer daarnaast ook veel te doen biedt, van winkels tot musea, van eet/drinkgelegenheden tot festivals of boekenbeurs.

En als je het bezoek wil uitbreiden heb je ind de omgeving veel kleine (boeren)dorpjes in het mooie coulissen landschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
Woudrichem ook genoteerd! Ziet er zeker fotogeniek uit. Grotere steden staan wat lager op mijn lijst maar Deventer zet ik er wel bij. Welke kleine dorpjes zijn daar leuk in de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilkic
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:19
Het Stift naast Weerselo heeft een mooi oud beschermd dorpsgezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:42
Sethro schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:46:
[...]

Dat is in Frankrijk niet anders. Die authentieke regio’s draaien veelal op toerisme.
Alleen daar zijn doorgaans de gebouwen niet naartoe verplaatst ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Westland1940 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:48:
maar Deventer zet ik er wel bij. Welke kleine dorpjes zijn daar leuk in de buurt?
Vorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17

Bob Popcorn

Plop!

Fly-guy schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:09:
Ik gooi Deventer op tafel. Een van de oudste steden van ons land, met de hanze en interessante geschiedenis en er staan nog heel veel oude gebouwen die vele straatjes erg "romantisch oud" doen aanvoelen (met als bekend hoogtepunt de Walstraat van het Dickens festijn).

Voordeel is dat Deventer daarnaast ook veel te doen biedt, van winkels tot musea, van eet/drinkgelegenheden tot festivals of boekenbeurs.

En als je het bezoek wil uitbreiden heb je ind de omgeving veel kleine (boeren)dorpjes in het mooie coulissen landschap.
Als je in Deventer bent kun je Zutphen niet overslaan natuurlijk :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:29
Oudewater en Wijk bij Duurstede

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:02
Als je naar Zierikzee gaat, zou ik Dreischor ook bezoeken :)
Die eerste is een echte monumentenstad, de tweede een klassiek ringdorp.

[ Voor 38% gewijzigd door MisterMailman op 02-01-2025 09:48 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Als je Deventer en Zutphen doet, allicht even de IJssel over naar Voorst voor een mooie oude Ruïne uit de 13e eeuw?
https://denijenbeek.nl/

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 00:22
En langer nadenkend:
Er zijn natuurlijk ook oude stadjes die nog prachtig zijn, inderdaad rond de voormalige Zuiderzee (Enkhuizen, Volendam, Marken, om er maar een paar te noemen). Maar ook Willemstad (in Zuid Holland, hoewel die op Curacao werelderfgoed is...), Zierikzee.
Ik vind zelf Durgerdam altijd zo'n verborgen pareltje. Geen idee of dat echt oud oud is, maar het contrast met Amsterdam (wat echt een paar kilometer aan de andere kant van het water ligt) is wel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:56
Helaas een bucketlist.
De weg er naar toe is redelijk goed te plannen , vind ik. Eerst via wandel of fietsknooppuntensites zien welke paden er zijn. Kaartlezen op kronkels en hakhout bijvoorbeeld of oude dijken.
De lokale geschiedenis een beetje kennen. Zo zie ik al vooruit dat ,als voorbeeld, om Vollenhove een oude samenhang van weggetjes zichtbaar is. Dan is het landschap ook vaak nog kleinschalig zonder de steeds grotere productievlaktes. Eerder Achterbroek is ook zo'n kleinschalig landschap. Je zal schrikken als je gaat ervaren dat de oude landschappen zo snel verdwijnen.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Robkazoe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Ik vind zelf Durgerdam altijd zo'n verborgen pareltje. Geen idee of dat echt oud oud is, maar het contrast met Amsterdam (wat echt een paar kilometer aan de andere kant van het water ligt) is wel erg mooi.
Ik zou in die hoek Marken, Broek in Waterland, Holysloot, Ransdorp, Zuiderwoude zo toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Zuid-Limburg beneden de lijn Maastricht-Heerlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In de regio Oost-Nederland heb je het stadje Bronkhorst (niet te verwarren met de gemeente Bronckhorst). Het stadje Bronkhorst profileert zich als het kleinste stadje van Nederland.

Daarnaast heb je steden als Zutphen of Doesburg. Het plaatsje Bredevoort heeft ook wel een beetje de uitstraling die je zoekt. En Groenlo is mooi om te bezoeken tijdens het evenement 'De Slag om Groenlo'.

Als je ergens centraal in de Achterhoek gaat zitten, dan kun je er zo een weekendje of weekje vakantie van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 00:22
's-Heerenberg in de hoek van Kasteel Huis Bergh is ook wel leuk. Nadeel is wel dat 's-Heerenberg niet zo heel groot is en dat dat hoekje van Kasteel Huis Bergh misschien 4-5 straatjes authentiek is. De rest is gewoon jaren 60-70-80 meuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zutphenees hier :P Deventer > Gorssel/Joppe > Zutphen > Bronkhorst > Hoog en Laag Keppel. Dat is in één rit te doen :)

Verder heb je in de Achterhoek genoeg te zien. Denk aan Groenlo (zoals hierboven is aangegeven), maar ook aan Zwolle of Meddo. Daarbij kan ik Winterswijk e.o. ook wel aanraden, heuvelachtig en weinig toeristen. Aalten is ook wel een mooie plek om eens te kijken.

In de omgeving van Twente zou ik de route Holten - Nijverdal pakken en ook eens de binnenstad van Delden opzoeken. Ootmarsum is al eens genoemd, en de Zusters van Denekamp is ook wel de moeite waard.

Voordat ik het vergeet, uit de omgeving waar ik ben opgegroeid:
Oldemarkt, Ossenzijl, Kalenberg, Nieuwe Wetering, Nederland, Muggenbeet en Blokzijl zijn ook de moeite waar. Kijk dan ook eens naar Vollenhove, Sint Jansklooster en Belt Schutsloot.

[ Voor 17% gewijzigd door Outerspace op 02-01-2025 11:53 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik ben niet de TS, maar wilde wel even kwijt dat er veel leuke suggesties staan in dit topic! Ik heb er ook al wat inspiratie uit gehaald voor een weekendje weg d:)b

Het is voor mij goed om te realiseren dat Nederland ook heel veel moois te bieden heeft. Ik ben zelf iemand die graag naar het buitenland gaat op vakantie, en vergeet wel eens dat Nederland ook heel mooie kanten heeft. :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Man man man wat een dorpen en plekken, top. Vanavond de kaart verder aanvullen.

Mag ons landje deze plekken voor altijd koesteren, het verandert ontiegelijk hard. Dat Wim Sonneveld begin jaren 60 er al over zong zegt wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ik had er zelf nog één, Monnickendam!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TL4gsFCj5q3I5j1gEterwUSN9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4jiVKypOSigM0ojAL4IoEcfP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 106% gewijzigd door Westland1940 op 02-01-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Iets verder oostelijk; Groenlo. Nog iets verder (zuid) oostelijker; Bredevoort.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
In 4 pagina's nog geen één vermelding van Hattem? Schande.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Zijn Frederiksoord, Wilhelminaoord en Veenhuizen al genoemd? Kolonie van weldadigheid.

[ Voor 17% gewijzigd door blitzkrieg op 02-01-2025 22:12 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

Zaans schans. _O-

Je maakt een grap hopelijk? Een en al toeristisch.
Dat geldt voor Kinderdijk en veel van de andere genoemde plaatsen (zoals Orvelte en Bourtange) in dit topic ook. In veel van de genoemde dorpen vindt je ook een moderne supermarkt, friet of patatkraam, chinees indisch restaurant en lijkt het echt niet meer alsof de tijd heeft stilgestaan of je moet wel door een heel roze bril kijken.

Ik denk dat je meer op zoek moet naar "plekjes" ipv echt hele dorpen of regio's. In Nederland zijn we niet zo goed in het bewaren van het oude.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:51
Outerspace schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:51:
Zutphenees hier :P Deventer > Gorssel/Joppe > Zutphen > Bronkhorst > Hoog en Laag Keppel. Dat is in één rit te doen :)

Verder heb je in de Achterhoek genoeg te zien. Denk aan Groenlo (zoals hierboven is aangegeven), maar ook aan Zwolle of Meddo. Daarbij kan ik Winterswijk e.o. ook wel aanraden, heuvelachtig en weinig toeristen. Aalten is ook wel een mooie plek om eens te kijken.
Winterswijk zelf is niet bijzonder, wel een zeer interessante spoorweg geschiedenis en de daarmee samenhangende textielindustrie alleen is dit grotendeels gesaneerd. Maar de omgeving van ’t Woold en Ratum is zeker de moeite waard voor een fietstocht. In deze streek wordt al eeuwenlang geboerd en is het coulisselandschap deels intact gebleven met ook meerdere scholtenboerderijen. In tegenstelling tot grote delen van Nederland, waar eind 19e en begin 20e eeuw de woeste gronden werden ontgonnen tot het bekende landschap met langgerekte, loodrechte kavels en rechte wegen, is dit gebied nog enigszins authentiek.

En ook een aanrader is het tuindorp 't Lansink in Hengelo. Gebouwd voor de werknemers van Stork.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:53
Het Verdronken Land van Saeftinghe in het mooie Zeeuws Vlaanderen

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Loenen aan de Vecht was er ook nog eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Vestingstad Bourtange

Even geen kapsones van de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Bourtange stond al op de lijst, mooie plek!

Dit is nu de stand van zaken. Vooral zuid Limburg en Friesland heeft op korte afstanden veel leuke dorpjes zo te zien. Midden, Brabant en het Oosten mag wat meer gevuld worden :) Als het weer mee zit aankomend weekend misschien al beginnen aan wat plekjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCDEQl-z-hjh3WsycSsiXEIdbnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AroB0Oth7N5N3kYxSIMq3snr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Weet niet exact waar je flags staan, maar mocht je Niehove gemist hebben, die kan erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
artharpe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:53:
Weet niet exact waar je flags staan, maar mocht je Niehove gemist hebben, die kan erbij.
Staat er zeker op! Dit is een pareltje die ik graag wil zien, denk dat ik hier een hoop mooie shots kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Mheer, Noorbeek, Slenaken, Epen, Mechelen, Eys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ik heb ondertussen ook enkele mooie oude molens toegevoegd, dit geven ook een echt typisch oud Hollands beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:22

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Ik zie dit topic pas net voorbij komen en ik heb misschien nog wel wat aanvullingen naast het al genoemde Thorn 😻

Halder (Noord Brabant bij den Bosch), prachtig gehucht en eigenlijk het hele gebied tussen Den Bosch en Sint Michielsgestel is naar mijn idee ouderwets

Buren in Gelderland is ook een mooie plek of Mariënwaerdt.