Digitale elektriciteitsmeter in Belgie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-01 13:27
Hallo,

Sinds kort heeft men ook bij ons eens digitale meter geplaatst.
Een achteruitgang omwille van de zonnepanelen.
Maar niks aan te doen.

Echter, ik meen mij te herinneren dat de digitale meter ons werd aangeprezen door toenmalig minister Tommelein omdat men hiermee zijn verbruik beter kon afstemmen op de beschikbare elektriciteit. Dit zou gebeuren ahv tariefcodes die per 15 minuten zouden kunnen wijzigen.
Echter, vandaag, heb ik de indruk dat er maar 2 tariefcodes gebruikt worden, ttz. dag- en nachttarief.
Dit is dus het zelfde als met een analoge meter.

Klopt de bovenstaande bewering? Heeft men inderdaad beweerd dat met de digitale meter we het actuele tarief zouden kunnen opvragen om hierop te reageren?

Schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 22-01-2025 22:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je bedoelt capaciteits tarief... Dat is een extra kost die aangerekend wordt nu ze weten hoeveel je in piekmomenten verbruikt.

Daarbovenop KAN je een contract afsluiten met hoog variabele kosten, maar die zijn relatief zeldzaam in België.

Om dit aan te kunnen gaan moet je wel het meet regime aan laten passen via je mijn Fluvius account.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 28-12-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinty
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-06 00:45
Hoi,

Die stelling rond verbruik klopt (groten)deels.

De digitale meter stuurt gegevens naar fluvius als netwerkbeheerder en komt met een P1 poort waar je zelf iets kan aanhangen om uit te lezen

Bijkomend bestaat er ook zoiets als een dynamisch tarief, check even de site van de vreg als regulator anders https://www.vreg.be/nl/dynamische-energieprijzen

Door de energietransitie, het aantal verborgen taksen en wat bevoorrading onzekerheid verwacht ik niet dat electriciteit goedkoper wordt de komende jaren

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-06 22:05
Hallo,
nieuw op het forum sinds vandaag.
Ik ben op 3 Maart aan de beurt voor de digitale meter en heb me ondertussen geïnformeerd wat het voor mij zou betekenen.
Weigeren kan dus niet meer zonder gevolgen.
Op de brief die van Fluvius of onderaannemer Unit-T ontving werd gevraagd een afspraak te maken omdat ze tussen 06/01/2025 en 21/02/2025 in mijn regio aan het werk zijn.
Stond een QR-code bij van Unit-T maar die link werd door mijn virusscanner van laptop geweigerd.
Via mijn GSM kon ik wel 2 slots zien.
Ik informeerde telefonisch bij Unit-T om te vragen of ik de datum kon laten samenvallen in de buurt van de jaarlijkse meteropname, rond 6 September.
Was onmogelijk en er werd prompt een afspraak op 3 Maart ingepland.
Ik zei dat het niet zeker was dat ik die dag vrij kon nemen op mijn werk.
Geen probleem, een andere datum mag maar niet later.
Dit valt me zwaar want ik heb zonnepanelen liggen en mijn analoge meter begint pas rond 21 Maart terug te tellen.
Kan mij dus aan een zware afrekening verwachten

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Zit sinds September bij Eneco. Zij bevestigden mij dat ze een afrekening maken als een meter vervangen wordt.
Die pil zal ik dus moeten doorslikken.
Vroeg ook hoe het capaciteitstarief exact wordt berekend: de call-center medewerkster kon het me niet uitleggen en verwees naar de website waar een zeer algemene uitleg op staat.

Heb dan maar zelf uitgezocht hoe het capaciteitstarief wordt berekend en heb dit samen gesprokkeld:

Tot 3 Maart heb ik nog mijn analoge meter. Men kan geen piekvermogen meten en er wordt een vast bedrag aangerekend dat overeenkomt met een maandpiek van 2,5 kW + een bedrag, berekend op basis van je elektriciteitsverbruik (kWh) .
Deze 2,5 kW geldt ook als minimum als je een digitale meter hebt, ook al wordt er daar minder gemeten. Later daarover meer.

Naargelang wie jouw netbeheerder is, kan je de bedragen zien in de volgende tabel. Deze tabel wordt gepubliceerd door de VREG.
https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl/nettarieven
Voor 2025 is het deze link:
https://www.vlaamsenutsre...rieflijsten_elek_2025.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1kUDph4XL046vOc-pInqxk-r3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3wIcKRqkFCZzosTxCGcZrpl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 22-01-2025 18:34 ]

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Ik kijk enkel naar de bedragen, incl. 6% BTW want dat is wat er van de rekening gaat.
Voor de vaste term (groen gemarkeerd) is dit 133,14 / 365 * 62 = 22,62€. Die 62 is het aantal dagen in de periode 01/01 tot 03/03.
Voor het gedeelte per verbruikte kWh dien je het verschil te maken tussen het Totaal kWh-tarief van de Analoge meter en het Totaal kWh-tarief van de Digitale meter, beide geel gemarkeerd.
In mijn geval 86,4814 - 59,9008 = 26,5806 €/MWh, dit is 0,0265806 €/kWh.

Heb je ook "exclusief nacht" tarief dan dien je daar ook dezelfde oefening te maken.

Als mijn zonnepanelen meer leveren dan ik ogenblikkelijk verbruik, injectie genaamd, gaat het verschil op het net, de grootste batterij die er is :) en draait mijn teller terug. Thuisbatterij had geen zin.
Ik dien geen distributietarieven te betalen op deze injectie, enkel op het verschil van de meterstand op 03/03/25 en de vorige opname.

Vervolg zodra voor de berekening met de digitale meter.

[ Voor 32% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 22-01-2025 21:07 . Reden: Verduidelijking aantal dagen; injectie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Vanaf 03/03 zal de digitale meter hangen en dan verandert er veel.

Voor het capaciteitstarief:

De meter meet het verbruik per seconde (oudere digitale meters per 10 sec.) en maakt een gemiddelde per kwartier, het kwartiervermogen (in kW) genoemd. Dan wordt er per kalendermaand een maandpiek genomen. Die is is gelijk aan het hoogste kwartiervermogen in één maand.
Voor het capaciteitstarief berekent de netbeheerder elke maand opnieuw het gemiddelde van de 12 laatste maandpieken. Stel dat je gemiddelde maandpiek voor een bepaalde maand lager ligt dan 2.5 kW, dan rekent de VREG voor die maand een minimumbedrag aan. Dat minimumbedrag komt overeen met een maandpiek van 2.5 kW.

In de bovenstaande tabel is het Capaciteitstarief - gemiddelde 12 laatste maandpieken 53,2565 €/kW/jaar. Het minimum dan 2,5 * 53,2565 = 133,1413€

Maar met een digitale meter is die 2,5 kW bijna niet haalbaar voor ons gezin van 4.
Er zal zeker een gedragswijziging nodig zijn om zo veel als mogelijk het verbruik te spreiden, wat net de bedoeling was om het capaciteitstarief in te voeren.
Hiervoor dient zeker gekeken naar de grootverbruikers: wasmachine, droogkast; vaatwasser; oven, waterkoker, ...
Nu wordt de was direct erna in de droogtrommel gestoken en een nieuwe was ingestoken en gestart.
De Maandag = wasdag zal op de schop moeten. Geen droogtrommel samen met wasmachine of vaatwasser enz.
Onze waterkoker is van een heel groot vermogen: 2800W. Dat zal een andere worden die er wel wat langer over doet.
Mijn vrouw heeft een uit de hand gelopen hobby met het maken van decoratiecakes.
De conventionele oven staat soms uren te bakken. Kan nog altijd maar weer niet samen met andere grootverbruikers en liefst tijdens de uren van de dag dat de zonnepanelen opbrengst hebben.

Wat mij het meeste tegen de borst stoot, is dat blijkbaar na het plaatsen van de digitale meter dit allemaal niet degelijk wordt uitgelegd aan de consument.
Bij mijn oudste dochter is er in 2023 een digitale meter geplaatst in het appartementenblok waar zij wonen.
Zij wisten niets over het bestaan van het capaciteitstarief.
Wat ook raar is, bij hen is er geen tussenafrekening gekomen. Zij waren op dat moment bij Luminus en wonen wel in een andere regio dan ik.

Ook kan je als gewone consument enkel jouw maandpiek van de vorige maanden zien. Dan is het kwaad al geschied. Er is wel een manier om dit real-time te zien, daarover later meer.

Ook betaal je als zonnepaneel-eigenaar distributienetkosten voor zowel injectie als afname.
Ter "compensatie" vervalt wel het "Prosumententarief" vanaf de digitale meter er is.

De injectie wordt apart gemeten van de afname, er is geen terugdraaiende teller meer.
De elektriciteitsmaatschappij waar je klant bent, trekt een bedrag af van je rekening voor de injectie.
Ik heb dat ook even bekeken hoeveel dat in mijn geval zou zijn, maar vond enkel gegevens voor de prijsberekening terug t.e.m. de maand November 2024.
Weer prijzen incl. BTW en dit is zonder distributietarieven: Afname: 17,0429 €ct/kWh; Injectie: 6,7152 €ct/kWh.
Je dient dus als het kan zoveel als mogelijk de stroom te verbruiken die door de zonnepanelen wordt geleverd.

En dan komt er eventueel wel een thuisbatterij op de proppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 17:11
Heel verhaal maar ik pik er even een paar dingen uit:

Heel België heeft "last" van wat je zegt met een digitale meter en Watt pieken en deze verandering zit er al jaren aan te komen. Fluvius heeft naar eigen zeggen brieven en reminders gestuurd en dit veel medieaandacht gegeven(nationaal nieuws, social media, ect). Ik heb daarop in 2022 zelf gratis een digitale meter laten steken toen het mij het beste uit kwam(Net na de zomer).

De Wattpiek die is inderdaad storend te noemen maar begrijpelijk dat "wie het net belast ook meer betaald". "Half" Vlaanderen met een 3f aansluiting en thuis komt.. auto op 22kW laadt en de kookplaat met ovens aanzet. Ik begrijp het wel. Dat gezegd hebbende, heb ik met hottub die enkel in de zomermaanden aanstaat en gezin van 4 (we koken ook elektrisch maar geen auto) een maandpiek in 2024 van 3.6kW. Het kost ongeveer 50 euro per jaar per 1kW piek dus ik ga op jaarbasis dit meer betalen dan minimaal haalbaar is. Ik belast het net ook hoger dus betaal ik meer dan de standaard.
Dat vind ik acceptabel. 3.6kW * 50 = 175.- EUR. Voor de analoge betaalde ik vaste kost van 477.- EUR(natuurlijk is dit ook incl. salderen dat "mis" ik nu).

Maandag wasdag... Ja dat is een lastige want die gaat je pieken ontzettend omhoog gooien. Dat kan/moet slimmer(lees anders gebruikt) worden.

Verder op injectie zit geen btw of transportkosten. Deze worden gewoon 1 op 1 van je gebruikerskosten afgetrokken.

Het is een grote verandering... Ik denk voor ons allemaal en dat is net de energietransitie die wilt dat je niet meer stroom gaat pompen in het net maar dit zelf gaat gebruiken of opslaan. Verder denk ik niet dat je jaarlijks veel meer gaat betalen. Ik ga naar een variabel contract kijken. Schijnt in de prijs lekker te liggen en toch nog iets vergoeding(en geen negatieve stroomprijzen in de zomer voor injectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Awesomo4k schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:27:
Heel verhaal maar ik pik er even een paar dingen uit:

Heel België heeft "last" van wat je zegt met een digitale meter en Watt pieken en deze verandering zit er al jaren aan te komen. Fluvius heeft naar eigen zeggen brieven en reminders gestuurd en dit veel medieaandacht gegeven(nationaal nieuws, social media, ect). Ik heb daarop in 2022 zelf gratis een digitale meter laten steken toen het mij het beste uit kwam(Net na de zomer).

De Wattpiek die is inderdaad storend te noemen maar begrijpelijk dat "wie het net belast ook meer betaald". "Half" Vlaanderen met een 3f aansluiting en thuis komt.. auto op 22kW laadt en de kookplaat met ovens aanzet. Ik begrijp het wel. Dat gezegd hebbende, heb ik met hottub die enkel in de zomermaanden aanstaat en gezin van 4 (we koken ook elektrisch maar geen auto) een maandpiek in 2024 van 3.6kW. Het kost ongeveer 50 euro per jaar per 1kW piek dus ik ga op jaarbasis dit meer betalen dan minimaal haalbaar is. Ik belast het net ook hoger dus betaal ik meer dan de standaard.
Dat vind ik acceptabel. 3.6kW * 50 = 175.- EUR. Voor de analoge betaalde ik vaste kost van 477.- EUR(natuurlijk is dit ook incl. salderen dat "mis" ik nu).

Maandag wasdag... Ja dat is een lastige want die gaat je pieken ontzettend omhoog gooien. Dat kan/moet slimmer(lees anders gebruikt) worden.

Verder op injectie zit geen btw of transportkosten. Deze worden gewoon 1 op 1 van je gebruikerskosten afgetrokken.

Het is een grote verandering... Ik denk voor ons allemaal en dat is net de energietransitie die wilt dat je niet meer stroom gaat pompen in het net maar dit zelf gaat gebruiken of opslaan. Verder denk ik niet dat je jaarlijks veel meer gaat betalen. Ik ga naar een variabel contract kijken. Schijnt in de prijs lekker te liggen en toch nog iets vergoeding(en geen negatieve stroomprijzen in de zomer voor injectie).
Het wordt inderdaad een hele aanpassing.
En ik moet het visueel maken met een scherm, anders gaan mijn vrouw en dochters het niet snappen.
Zal dus trachten een HomeAssitent in mekaar te boksen met een tablet als scherm tegen de muur.
Moet wel van 0 beginnen.

En dan nog even terug komen op "Verder op injectie zit geen btw of transportkosten. Deze worden gewoon 1 op 1 van je gebruikerskosten afgetrokken.".
Btw klopt maar over injectie twijfel ik. Je gebruikt dan toch ook het net op dat moment?
Kan je dat even nakijken op een afrekening?

Zelf had ik beter verleden jaar rond September de digitale meter laten plaats op mijn verzoek, maar niet gedane zaken doen er niet meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuzrNPky_RIfT_w2Xs1CCJbjdFc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PfSnLLsKzTt7xK8hLP95OZG6.jpg?f=user_large

Enkel Afnametarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Toppie,
bedankt voor het antwoord.
Moet ik mijn excel aanpassen waarop ik tracht de terugverdientijd van een eventuele plugin-batterij te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Dolf_Tweakers schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:51:
Vanaf 03/03 zal de digitale meter hangen en dan verandert er veel.

Voor het capaciteitstarief:

De meter meet het verbruik per seconde (oudere digitale meters per 10 sec.) en maakt een gemiddelde per kwartier, het kwartiervermogen (in kW) genoemd. Dan wordt er per kalendermaand een maandpiek genomen. Die is is gelijk aan het hoogste kwartiervermogen in één maand.
Voor het capaciteitstarief berekent de netbeheerder elke maand opnieuw het gemiddelde van de 12 laatste maandpieken. Stel dat je gemiddelde maandpiek voor een bepaalde maand lager ligt dan 2.5 kW, dan rekent de VREG voor die maand een minimumbedrag aan. Dat minimumbedrag komt overeen met een maandpiek van 2.5 kW.

In de bovenstaande tabel is het Capaciteitstarief - gemiddelde 12 laatste maandpieken 53,2565 €/kW/jaar. Het minimum dan 2,5 * 53,2565 = 133,1413€

Maar met een digitale meter is die 2,5 kW bijna niet haalbaar voor ons gezin van 4.
Er zal zeker een gedragswijziging nodig zijn om zo veel als mogelijk het verbruik te spreiden, wat net de bedoeling was om het capaciteitstarief in te voeren.
Hiervoor dient zeker gekeken naar de grootverbruikers: wasmachine, droogkast; vaatwasser; oven, waterkoker, ...
Nu wordt de was direct erna in de droogtrommel gestoken en een nieuwe was ingestoken en gestart.
De Maandag = wasdag zal op de schop moeten. Geen droogtrommel samen met wasmachine of vaatwasser enz.
Onze waterkoker is van een heel groot vermogen: 2800W. Dat zal een andere worden die er wel wat langer over doet.
Mijn vrouw heeft een uit de hand gelopen hobby met het maken van decoratiecakes.
De conventionele oven staat soms uren te bakken. Kan nog altijd maar weer niet samen met andere grootverbruikers en liefst tijdens de uren van de dag dat de zonnepanelen opbrengst hebben.

Wat mij het meeste tegen de borst stoot, is dat blijkbaar na het plaatsen van de digitale meter dit allemaal niet degelijk wordt uitgelegd aan de consument.
Bij mijn oudste dochter is er in 2023 een digitale meter geplaatst in het appartementenblok waar zij wonen.
Zij wisten niets over het bestaan van het capaciteitstarief.
Wat ook raar is, bij hen is er geen tussenafrekening gekomen. Zij waren op dat moment bij Luminus en wonen wel in een andere regio dan ik.

Ook kan je als gewone consument enkel jouw maandpiek van de vorige maanden zien. Dan is het kwaad al geschied. Er is wel een manier om dit real-time te zien, daarover later meer.

Ook betaal je als zonnepaneel-eigenaar distributienetkosten voor zowel injectie als afname.
Ter "compensatie" vervalt wel het "Prosumententarief" vanaf de digitale meter er is.

De injectie wordt apart gemeten van de afname, er is geen terugdraaiende teller meer.
De elektriciteitsmaatschappij waar je klant bent, trekt een bedrag af van je rekening voor de injectie.
Ik heb dat ook even bekeken hoeveel dat in mijn geval zou zijn, maar vond enkel gegevens voor de prijsberekening terug t.e.m. de maand November 2024.
Weer prijzen incl. BTW en dit is zonder distributietarieven: Afname: 17,0429 €ct/kWh; Injectie: 6,7152 €ct/kWh.
Je dient dus als het kan zoveel als mogelijk de stroom te verbruiken die door de zonnepanelen wordt geleverd.

En dan komt er eventueel wel een thuisbatterij op de proppen...
Het gedeelte:
"Ook betaal je als zonnepaneel-eigenaar distributienetkosten voor zowel injectie als afname."
Klopt blijkbaar niet: er zouden geen distributiekosten zijn op de injectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou het ook even in perspectief plaatsen; als je in plaats van het 2,5KW piektarief wordt aangeslagen voor een vrij forse 6,5KW (en daar zit ruim 95% van de huishoudens onder: https://www.vlaamsenutsre...eken-met-andere-vlamingen), dan kost dat je nog geen twee tientjes per maand extra.

Nogal logisch dus dat de meeste mensen zich niet echt bewust zijn van het capaciteitstarief; het is voor de meeste mensen nauwelijks relevant. Net als dat ze niet weten wat een kWh kost, en niet weten of een koelkast of een wasbeurt verbruikt. Het mentale model dat mensen hebben is 'meer stroom gebruiken kost meer geld', en dat model werkt nog steeds prima, ook met capaciteitstarief.

De relevantie blijft beperkt tot de liefhebber, en tot degenen met bijzondere verbruikspatronen als een 20KW saunakachel die een uurtje per maand aan staat, of driefasenladen van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Wat Eamelink schrijft klopt natuurlijk al is het wel zo. Maar goed... We zijn ook Tweaker omdat het hobby is om bepaalde technische systemen te hebben werken en lopen.

Ik heb sinds kort het programma peakshaving aangezet op de batterij. Deze staat nu op 2.5kW en reserveert hiervoor 15%(Totaal cap is 10kWh) van mijn batterij om de pieken op te vangen. Sinds dat aan staat ben ik nog geen enkele keer boven de 2.5kW gekomen. Makkelijk "verdienen" als ik daardoor 200 euro per jaar minder mag afrekenen. Verdien ik hier mijn batterij mee terug? Waarschijnlijk niet maar hij staat er toch... En op 10 jaar tijd is het toch weer 2000 euro(batterij incl. subsidie was +/- 4500 EUR.-) en ik heb nog 85% van mijn batterij die ik voor een hoger eigen gebruik kan inzetten.

Ik ga even uit van afschijving op 10 jaar voor de batterij maar die kan waarschijnlijk wel langer mee.

Edit:
Ik zag ook het bericht dat je nu een plug-in batterij mag hebben in huis. Afhankelijk van de prijs is dat natuurlijk ook een mooi plan aangezien dit plug en play is zonder een hoop installatiekosten. Je moet ze wel aanmelden las ik... Nu weet ik niet als je dat niet doet en je hebt al batterijen of ze dat überhaupt gaan zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Awesomo4k op 30-01-2025 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Awesomo4k schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:00:
Wat Eamelink schrijft klopt natuurlijk al is het wel zo. Maar goed... We zijn ook Tweaker omdat het hobby is om bepaalde technische systemen te hebben werken en lopen.

Ik heb sinds kort het programma peakshaving aangezet op de batterij. Deze staat nu op 2.5kW en reserveert hiervoor 15%(Totaal cap is 10kWh) van mijn batterij om de pieken op te vangen. Sinds dat aan staat ben ik nog geen enkele keer boven de 2.5kW gekomen. Makkelijk "verdienen" als ik daardoor 200 euro per jaar minder mag afrekenen. Verdien ik hier mijn batterij mee terug? Waarschijnlijk niet maar hij staat er toch... En op 10 jaar tijd is het toch weer 2000 euro(batterij incl. subsidie was +/- 4500 EUR.-) en ik heb nog 85% van mijn batterij die ik voor een hoger eigen gebruik kan inzetten.

Ik ga even uit van afschijving op 10 jaar voor de batterij maar die kan waarschijnlijk wel langer mee.

Edit:
Ik zag ook het bericht dat je nu een plug-in batterij mag hebben in huis. Afhankelijk van de prijs is dat natuurlijk ook een mooi plan aangezien dit plug en play is zonder een hoop installatiekosten. Je moet ze wel aanmelden las ik... Nu weet ik niet als je dat niet doet en je hebt al batterijen of ze dat überhaupt gaan zien.
Ben ook de topics van thuisbatterijen aan het volgen hier in Tweakers.
Zal toch een oplossing zijn om mijn zelfverbruik van mijn solar te vergroten.
Als ik dan ook kan "peakshaven", is dat meegenomen.

Heb ondertussen al een HomeAssistant op Proxmox op een servertje gezet.
Met HomeWizard sockets op de grootverbruikers, wasmachine, droogkast, vaatwasser en Combi-oven die ik aanstuur vanuit HA in samenwerking met NodeRed, ben ik al een heel eind gekomen.
Als er 1 van de grootverbruikers gestart wordt, worden de anderen onbeschikbaar totdat het grootvermogen in de cyclus voorbij is.

Maandag is het zover. Dan gaat dit al on-air.

En voor de keuze van een thuisbatterij heb ik nog wel even tijd.

Voor België mogen plug&play toestellen pas vanaf 17-04-2025 aangesloten worden als ze gehomologeerd zijn door Synergrid.
Op 17-03-2025 worden de tot dan gehomologeerde plug&play-toestellen op de lijst "C10/26" gepubliceerd in de spreadsheet https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx
Synergrid houdt wegens privacy-redenen alle info over geplaatste aanvragen de lippen stijf op mekaar.
Afwachten dus welke er bij zullen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Je mag ze maandag in de winkel gaan halen en dan moet je een maand wachten om ze aan te sluiten? Wat gebeurt er gedurende die maand dan dat zo speciaal is dat je de stekker van je goedgekeurd toestel nog niet mag insteken? :D
Ik lees ook net dat er geen aanmeldingsplicht is, dat is wel positief maar ik lees ook dat je max 800W per huishouden mag inpluggen, zelfs al zet je die op verschillende kringen.
(ik vermoed dat dit enkel is gedaan omdat dit vooral huurders als doelpubliek heeft en vele niet weten welk stopcontact op welke kring zit in hun huurwoning)

De Ecoflow powerstream staat er wel tussen en een batterijlader is een doorsnee elektrisch toestel, dus die zelfbouw die ergens hier op tweakers wordt uitgelegd (beperkt tot 1 powerstream van 800W) is volgens mij volledig conform.

We hebben ook net onze laatste nul-factuur gekregen, enkel maar prosumententarief betaalt de laatste jaren, dat kon niet blijven duren...

[ Voor 10% gewijzigd door Valkske op 14-03-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Valkske schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:33:
Je mag ze maandag in de winkel gaan halen en dan moet je een maand wachten om ze aan te sluiten? Wat gebeurt er gedurende die maand dan dat zo speciaal is dat je de stekker van je goedgekeurd toestel nog niet mag insteken? :D
Ik lees ook net dat er geen aanmeldingsplicht is, dat is wel positief maar ik lees ook dat je max 800W per huishouden mag inpluggen, zelfs al zet je die op verschillende kringen.
(ik vermoed dat dit enkel is gedaan omdat dit vooral huurders als doelpubliek heeft en vele niet weten welk stopcontact op welke kring zit in hun huurwoning)

De Ecoflow powerstream staat er wel tussen en een batterijlader is een doorsnee elektrisch toestel, dus die zelfbouw die ergens hier op tweakers wordt uitgelegd (beperkt tot 1 powerstream van 800W) is volgens mij volledig conform.

We hebben ook net onze laatste nul-factuur gekregen, enkel maar prosumententarief betaalt de laatste jaren, dat kon niet blijven duren...
Je zal ze maandag nog niet vinden in de winkel, of dat zou mij toch verwonderen.
De lijst met de toestellen die gehomologeerd zijn, is dan wel bekend.
Wil zeggen dat de groothandels met een gerust hart kunnen handelen, zowel in aankoop (van de fabrikant) als in verkoop (naar kleinhandel en DHZ).

Maar van waar dan deze informatie?
De bal is aan het rollen gegaan toen een medewerk(st)er van VEKA (Vlaams Energie en Klimaat Agentschap) met een reporter van De Tijd had gecommuniceerd.
Dat is dan in publicatie gekomen en na-gepapegaaid door HLN:

De Tijd 13/03/25:
Wie binnenkort plug-inzonnepanelen of -thuisbatterijen gebruikt, moet die dan toch niét aanmelden. Wel komt er een beperking tot maximaal twee stekkerpanelen per huishouden.
Vanaf maandag mogen de toestellen officieel verkocht worden in ons land.

"Wel leggen VEKA en Fluvius een maximaal toegelaten vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen.
Dat komt in de praktijk neer op een tweetal plug-inzonnepanelen per gezin.

‘Wil je een grotere installatie, moet je naar een klassieke pv-installatie of thuisbatterij gaan’, zegt VEKA.
Hoewel er stemmen opgaan dat de beperking er komt na gelobby van de installateurs van klassieke pv-installaties en thuisbatterijen,
ligt de maatregel in lijn met wat onze buurlanden doen.
Zo geldt in Nederland een maximum van 600 watt en in Duitsland van 800 watt per huishouden.
Dat betekent overigens niet dat er geen combinatie van plug-inpanelen en een plug-inbatterij mogelijk is.
‘Zolang het totale injectievermogen per aansluitingspunt maar niet hoger is dan 800 watt’, aldus VEKA."

HLN 13/03/25:
Verkoop stekkerzonnepanelen toegelaten vanaf maandag: maximum 2 exemplaren per gezin
Er komt dan toch geen meldingsplicht bij de distributienetbeheerder Fluvius voor het gebruik van plug-inzonnepanelen en -thuisbatterijen in Vlaanderen.
Dat zijn zonnepanelen en thuisbatterijen die geen installatie of keuring vereisen, maar op precies dezelfde manier werken als hun klassieke tegenhanger zodra ze in het stopcontact gaan.
Wel komt er een beperking tot maximaal twee stekkerpanelen per huishouden. Dat meldt De Tijd donderdag.

De zogenaamde plug-and-playtoestellen zijn in Duitsland en Nederland al een tijd ingeburgerd. Ze zijn vooral populair bij wie geen eigen dak heeft om panelen op te plaatsen,
zoals wie in een huurhuis of een appartement woont.
Vanaf maandag is de verkoop van dergelijke toestellen officieel toegelaten in ons land, als ze beschikken over een speciale homologatie voor België.
Ze gebruiken is pas toegelaten vanaf 17 april.

Eerder werd gecommuniceerd dat er een verplichte aanmelding bij Fluvius zou komen van stekkertoestellen, in lijn met de registratie van klassieke pv-installaties en thuis­batterijen.
Maar dergelijke meldingsplicht komt er niet voor plug-inzonnepanelen en -thuisbatterijen in Vlaanderen, bevestigt het Vlaams Energie en Klimaat Agentschap (VEKA) aan De Tijd.
In Wallonië komt zo’n meldingsplicht er wel.

Dat stuk van De Tijd is slechts een gedeelte want ik heb geen abbo.

Maar wat kunnen we lezen:
Er zijn combinaties van plug-inpanelen en een plug-inbatterij mogelijk, zolang het totale injectievermogen naar het net per aansluitingspunt maar niet hoger is dan 800 watt.

Waarschijnlijk de reporter, met minimale technische kennis, trekt hieruit de foute conclusie.
Je kan wel degelijk meer plugin-zonnepanelen plaatsen maar dan wel in combo met een plugin-batterij.
Die batterij mag meer dan 800W terugleveren in jouw installatie, zolang je het op dat moment zelf verbruikt.
Stel je draait een wasje. Op het moment dat het water wordt opgewarmd, verbruikt die ong 2400W. Als die 2400 W op dat moment uit de batterij wordt getrokken, levert die nog steeds niet terug aan het net, geen injectie.

Lees dat je nog een factuur hebt gekregen met prosumententarief, dus je hebt je digitale meter nog niet?
Dan kunnen ze de injectie simpelweg nog niet meten.

Vanaf je de digitale meter wel hebt, gaat jouw specifieke max injectievermogen in werking.
Hiervoor moet je het omvormervermogen die je aan de netbeheerder hebt doorgegeven bij de plaatsing van de PV, bv. 4,0Kw, optellen bij die 800W, in dit voorbeeld 4800W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:24
Om de capaciteitspieken te vermijden, heb ik 2 (zware) powerstations staan. Die kunnen 4Kw opslaan én leveren - genoeg om een wasmachine en droogkast te laten draaien (zelfs tegelijk). 1 powerstation kan 3x een was aan, of 5x een droog. ook de vaatwas draait daarop.
De stations worden opgeladen door zonne-overschot, of gewoon op het net (aan 400w).

En ja, het vraagt wat aanpassen (voor mijn vrouw). Maar hier geen pieken boven de 2,5 meer - uitzonderlijk gebeurt het eens dat er oven+2 kookplaten tegelijk opstaan, maar dat gebeurt zeer zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Ter info voor wie mijn topic leest:

De plaatsing van de digitale meters, zowel elektriciteit als gas, is in mijn situatie uitgesteld.
Unit-T, de contractor in opdracht van Fluvius, stelde niet-conformiteiten vast.

De aanvoerkabel die van de straat komt is gemoft. Er is ong. 1m kabel aangezet toen ze de vorige kast hebben geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibdyt4nnYbT9MSBAiBWX33-ph1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3a56YGpAScFoEJ0v1kufzuGn.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het gas ontbreekt er een ontluchter in de meterbasis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZdCu5yp-0BJQgqWpyFG5J7GHII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPNZfMfansRQkuVv6j2oVQNj.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de technieker van Unit-T kan dit wel eens lang gaan duren.
Fluvius moet op hun kosten de aanvoerkabel van op de straat vernieuwen en een nieuwe basis komen zetten voor de gasmeter.
Hij verwacht niet voor September, misschien zelfs niet dit jaar.

Heb ik dus nog wat meer tijd om uit te kijken naar plug-in systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
-

[ Voor 99% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 14-03-2025 15:58 . Reden: fout geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
-

[ Voor 99% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 14-03-2025 16:00 . Reden: grr, blijft fout plaatsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Jerryvh schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:38:
Om de capaciteitspieken te vermijden, heb ik 2 (zware) powerstations staan. Die kunnen 4Kw opslaan én leveren - genoeg om een wasmachine en droogkast te laten draaien (zelfs tegelijk). 1 powerstation kan 3x een was aan, of 5x een droog. ook de vaatwas draait daarop.
De stations worden opgeladen door zonne-overschot, of gewoon op het net (aan 400w).

En ja, het vraagt wat aanpassen (voor mijn vrouw). Maar hier geen pieken boven de 2,5 meer - uitzonderlijk gebeurt het eens dat er oven+2 kookplaten tegelijk opstaan, maar dat gebeurt zeer zelden.
Dus wasmachine, droogkast en vaatwasser zijn aan de powerstations aangesloten en niet aan het net?
Laden powerstations doe je dan manueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Idd. Laden doen deze automatisch met homewizard plugs (zonneoverschot -> laden).
Als we echt de tijd/aandacht ervoor hebben, sluiten we daar zelfs de frietketel op aan (dat ding trekt eigenlijk verbazend veel power voor zo'n klein toestel - 3kw!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Merk en type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
Fossibot F3600Pro. Te vinden in promo aan EUR 1450.. uitbreidbaar tot 11520Wh. Maar er bestaan intussen krachtigere. Oscal PowerMax 6000 kan zelfs 6kw afleveren.

[ Voor 9% gewijzigd door Jerryvh op 14-03-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Voor Belgische Tweakers:

Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
Hier de link:
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.
Dat is wel een grote teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:26:
Voor Belgische Tweakers:

Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
Hier de link:
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.
Dat is wel een grote teleurstelling.
Correctie.

Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Had enkel op een paar merken gezocht in kolom 2.

Heb nu onder kolom 14 trouwens gezien dat je kan filteren op "Plug&play"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Vraag me af waarom bij de Ecoflow Powerstream 800W niet Plug&Play staat...
Nu bij de APS EZ1-M staat dat er dan weer wel bij, en die laatste is diegene die ik uiteindelijk wil gebruiken voor mijn zelfbouw batterij (omdat ik niet via de ecoflow cloud wil).

Heb nog een ongeopende doos met een powerstream op 2dehands staan voor 100 eur :p indien nog iem de zelfbouw batterij van deze thread zou willen maken:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2253584
De powerqueen 24v 100ah staat trouwens vrij goedkoop nu aan 420 eur (incl verzending). Enkel nog een lader op een smartplug en je bent vertrokken.

[ Voor 15% gewijzigd door Valkske op 25-03-2025 08:46 ]

Pagina: 1