Dolf_Tweakers schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:51:
Vanaf 03/03 zal de digitale meter hangen en dan verandert er veel.
Voor het capaciteitstarief:
De meter meet het verbruik per seconde (oudere digitale meters per 10 sec.) en maakt een gemiddelde per kwartier, het kwartiervermogen (in kW) genoemd. Dan wordt er per kalendermaand een maandpiek genomen. Die is is gelijk aan het hoogste kwartiervermogen in één maand.
Voor het capaciteitstarief berekent de netbeheerder elke maand opnieuw het gemiddelde van de 12 laatste maandpieken. Stel dat je gemiddelde maandpiek voor een bepaalde maand lager ligt dan 2.5 kW, dan rekent de VREG voor die maand een minimumbedrag aan. Dat minimumbedrag komt overeen met een maandpiek van 2.5 kW.
In de bovenstaande tabel is het Capaciteitstarief - gemiddelde 12 laatste maandpieken 53,2565 €/kW/jaar. Het minimum dan 2,5 * 53,2565 = 133,1413€
Maar met een digitale meter is die 2,5 kW bijna niet haalbaar voor ons gezin van 4.
Er zal zeker een gedragswijziging nodig zijn om zo veel als mogelijk het verbruik te spreiden, wat net de bedoeling was om het capaciteitstarief in te voeren.
Hiervoor dient zeker gekeken naar de grootverbruikers: wasmachine, droogkast; vaatwasser; oven, waterkoker, ...
Nu wordt de was direct erna in de droogtrommel gestoken en een nieuwe was ingestoken en gestart.
De Maandag = wasdag zal op de schop moeten. Geen droogtrommel samen met wasmachine of vaatwasser enz.
Onze waterkoker is van een heel groot vermogen: 2800W. Dat zal een andere worden die er wel wat langer over doet.
Mijn vrouw heeft een uit de hand gelopen hobby met het maken van decoratiecakes.
De conventionele oven staat soms uren te bakken. Kan nog altijd maar weer niet samen met andere grootverbruikers en liefst tijdens de uren van de dag dat de zonnepanelen opbrengst hebben.
Wat mij het meeste tegen de borst stoot, is dat blijkbaar na het plaatsen van de digitale meter dit allemaal niet degelijk wordt uitgelegd aan de consument.
Bij mijn oudste dochter is er in 2023 een digitale meter geplaatst in het appartementenblok waar zij wonen.
Zij wisten niets over het bestaan van het capaciteitstarief.
Wat ook raar is, bij hen is er geen tussenafrekening gekomen. Zij waren op dat moment bij Luminus en wonen wel in een andere regio dan ik.
Ook kan je als gewone consument enkel jouw maandpiek van de vorige maanden zien. Dan is het kwaad al geschied. Er is wel een manier om dit real-time te zien, daarover later meer.
Ook betaal je als zonnepaneel-eigenaar distributienetkosten voor zowel injectie als afname.
Ter "compensatie" vervalt wel het "Prosumententarief" vanaf de digitale meter er is.
De injectie wordt apart gemeten van de afname, er is geen terugdraaiende teller meer.
De elektriciteitsmaatschappij waar je klant bent, trekt een bedrag af van je rekening voor de injectie.
Ik heb dat ook even bekeken hoeveel dat in mijn geval zou zijn, maar vond enkel gegevens voor de prijsberekening terug t.e.m. de maand November 2024.
Weer prijzen incl. BTW en dit is zonder distributietarieven: Afname: 17,0429 €ct/kWh; Injectie: 6,7152 €ct/kWh.
Je dient dus als het kan zoveel als mogelijk de stroom te verbruiken die door de zonnepanelen wordt geleverd.
En dan komt er eventueel wel een thuisbatterij op de proppen...