thuisnetwerk netjes maken no. zoveel....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruspek
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 08:53
Al veel over geschreven en al veel over gelezen. het Thuisnetwerk, Of eigenlijk: de bende in de meterkast...
Hoe dit netjes weg te werken? Ben begonnen met kabelgoot met die wcd dingen die in het hele huis al zitten voor netwerk aansluiting. Werkt niet echt lekker (en nog steeds niet alles dichtbij en georganiseerd)

Heb een 12 netwerkkabels (cat6) die door het huis gaan naar de verschillende wcd. Dan nog twee naar de AP's (moet nog een fatsoenlijke POE hebben, nu gebruik gemaakt van afzonderlijke voedingen)

dan gaan er nog drie kabels naar de praktijkruimte / werkplaats 50m verderop.

In totaal dus 15 kabels die netjes weggewerkt moeten worden. (zullen er vast en zeker nog wat bijkomen voor camera, AP's, etc)
Deel ervan POE.

In toekomst schat ik in dat er ook twee NAS / servers komen te draaien.

Heb dus het liefst een oplossing waarbij alles in één kast zit, en dus ook gelijk de stroomvoorziening, de switches, de router etc.

Ook gelijk een oplossing voor de meterkast in praktijkruimte / werkplaats. Daar komen 3 kabels binnen (overkill, weet het ;-D ) maar kon ze maar 1x leggen.
vandaar uit 2 Ap's, en 6 "gewone" wcd aansluitingen)

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

https://www.hb-digital.de...e-Module-Cat-8-RJ45-black
Is dit bijv. wat? (het modulaire opbouwen lijkt mij wel wat -> heb je ergens een fout gemaakt haal je de keystone eruit en zet je een nieuwe op..)

Of opbouwen met dit soort : https://www.phoenixcontac...tietechniek-en-toebehoren

Of gewoon old skool? maar wat dan?

Welke kast gebruiken? welke patchpanelen (en hoeveel)
Welke switch is aan te bevelen?

Alle tips en tops (en don'ts) zou ik graag willen horen.

groeut ruben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-05 14:49
Startpunt is bedenken wat je aan apparatuur wilt plaatsen. Server/patch kasten werken met hoogte eenheden; een U. Meeste switches etc zijn 1U sommige zwaardere dingen meer. Een desktop NAS neemt meteen een flink aantal U’s in beslag.
Plan ook op groei en uitbreiding en hou rekening met wat ruimte ivm de warmte en evt koeling.
Kabels is het mooiste om uit te laten komen op een patch panel. Die zijn er in LSA of keystones. Persoonlijke voorkeur is keystones aangezien het veel simpeler is om later dingen aan te passen.
En keystones zijn er in vele soorten bijvoorbeeld ook voor beeld en geluid etc.
De losse apparatuur die je noemt kan je op achterkant van een patch panel uit laten komen om dan weer met korte kabeltjes door te patchen naar een switch.
Als je het over een meterkast hebt hou dan rekening met de diepte en kijk goed of je wel zo’n volledige kast kwijt kan. In het topic wat hierboven genoemd is staan genoeh voorbeelden van meterkast oplossingen ter inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruspek
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 08:53
thnx. voor je info.

meterkast kan ik wel het een en ander kwijt. zal eens de diepte opmeten.

Wat is handig in deze? of hangt dat weer van de ruimte af?
de NAS hoeft natuurlijk niet in de patchkast.

is er een oplossing om de Zyxel / Nokia modem eruit te doen? Heb glasvezel via Delta netwerk.
een alles in 1 oplossing (en dan in standaard formaat) zal t spul er weer netter uit laten zien

OH ja, het "grote topic" is een crime om door te lezen. ( en start vanaf 2015....)

[ Voor 9% gewijzigd door ruspek op 29-12-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@ruspek Als je het "grote topic" sorteert op plaatjes, bovenaan de pagina kun je kiezen voor "posts met afbeeldingen" dan krijg je alleen de plaatjes. Dat geeft genoeg inspiratie. Wanneer je dan meer wilt weten over de betreffende foto kun je op de datum en tijd van plaatsing klikken zodat je op die plek in het topic uitkomt. Dat scheelt ontzettend veel leeswerk.

Verder: heb je misschien boven je meterkast nog wat loze ruimte? Bij onze woning zat daar een halve meter weggetimmerde lucht. Die heb ik toegankelijk gemaakt met een klep er voor. Daar staat nu alleen het modem achter, de rest hangt in het trapgat op zolder. Zo hangt het niemand in de weg, hoef ik er niet dagelijks naar te kijken en kan/kon ik toch op een makkelijke manier de bekabeling daar naartoe krijgen. Win-win-win dus.