Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouters84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
LocoHeat

Heb je een dynamisch energiecontract? Dan kun je vanaf nu je huis, garage, schuur of kantoor heel voordelig verwarmen: met waterkachels of steenkachels van Locoheat. Een installateur komt er niet aan te pas. De kachels zijn plug & play. Stekker in het stopcontact, water of stenen erin en besparen maar. Voor een paar cent per dag is elke ruimte op temperatuur.

Wat zijn jullie reacties hierop. Klinkt simpel en logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouters84
  • Laatst online: 28-12-2024
LocoHeat.com

Hij verwarmt met dynamische tarieven, als de stroomprijs laag is slaat hij warmte op (meestal 's nachts) en overdag laat hij de warmte vrij.
In de variant met stenen of met water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:27
Klinkt interessant, maar zoals de prijzen nu zijn, met maar weinig verschil tussen hoog en laag op dezelfde dag, is de besparing niet zo groot.
En ze zijn behoorlijk aan de prijs, dus of je de aanschafprijs ooit terugverdient is ook nog de vraag.
Het blijft nog steeds verwarmen met COP=1.

@Leo-01 van het Innova topic heeft iets dergelijks gehad. Misschien wil hij zijn ervaringen hier delen.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 28-12-2024 21:11 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
Warmte uit gas kost €1,30/8,5 ~= €0,15 per kWh

De energie belasting bedraagt al ruim €0,12 per kWh, dus de dynamische stroom prijs moet onder de €0,03 zijn.
Ik ga uit van geen salderen, een verwarming systeem zet je niet neer voor 2 jaar.

1 zo’n water kachel slaat 9kWh op, ongeveer 1m3 gas, maar laad slechts met 1,75 kW op. Hij moet dus 5 uur laden om een kuub te vervangen.

Je hebt in een zuinige woning bij 0 graden richting 70 kWh nodig…

Hoeveel verder moet ik gaan voor ik dit kwakzalverij mag noemen?

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 29-12-2024 01:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 23:37
Ik kan mij wel voorstellen dat zoiets misschien aantrekkelijk kan zijn om teruglevering te voorkomen. Er zijn dagen in de winter waar je mits je genoeg panelen hebt wel wat energie op deze manier kan opslaan. Dat zijn het de afgelopen weken niet trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@KoenVW76 reken eens na wat de opslag kosten per kWh gaan zijn :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 12:43

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dit is de zoveelste vorm van COP1-verwarming in een "duurzaam" jasje. Claims als "goedkoper dan warmtepomp" en "Helpt je van het gas af" vliegen je om de oren. Uiteindelijk heb je hier heel weinig aan.

Een paar overduidelijke minpunten die ik zie:
- Claimt goedkoop te verwarmen maar laadt automatisch in het dal van je dynamische tarieven. Dus ook als dat een dal van 25-30 cent per kWh is zoals we op deze windstille, grijze dagen zien. Niks goedkoop dus.
- Beperkte afgifte, met één zo'n apparaat hou jij geen huis warm. zo'n ding verwarmt zo'n 40m³ volgens hun eigen specificaties. Tot welke temperatuur? Bij welk warmteverlies? Staat niet gespecificeerd.
- Met meerdere apparaten nodig voor je huis die ook nog eens allemaal tegelijk aanslaan... Gaat vrijwel zeker je hoofdstop eruit. Even rekenen. Ik heb hier 120m² woonoppervlak. Plafonds 2.45 m hoog. Dan heb ik 7 van dit soort apparaten nodig. Dan zit ik al over de 50A op mijn enkelfase.
- Het is een warmte-element voor €1200. Nogmaals, ik zou daar 7 van moeten hebben. Het is goedkoper om een monoblock neer te zetten en je afgifte geschikt te maken voor LTV. En wordt hoe meer je verwarmt, relatief nog goedkoper.

Tsja...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 20:27
Aardedraadje schreef op zondag 29 december 2024 @ 06:20:
Dit is de zoveelste vorm van COP1-verwarming in een "duurzaam" jasje. Claims als "goedkoper dan warmtepomp" en "Helpt je van het gas af" vliegen je om de oren. Uiteindelijk heb je hier heel weinig aan.
Er moet maar eens een overzicht komen van alle 'kwakzalver energie bespaar apparaten' die te koop worden aangeboden.
Zoiets als het Tweaker Topic "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht"

Van Tweakers zelf verwacht ik geen artikel; vindt maar eens een sponsor...
(zelf begin ik er niet aan, gegarandeerd je krijgt veel negatieve reactie's via zo'n topic of PM van de leveranciers, gebruikers, betweters..Been there, Done that)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb al een locoheat genaamd aton power to heat.

Maar die staat al dagen koud met dit fraaie weer :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKNabjURmxbid1FpqW0R1N_0z6o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wZY2f0rrWw3iFz5KONrl0XnJ.jpg?f=user_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar we hebben over warmte bufferen?
1. Je zou ook warmte op kunnen slaan in een boiler
2. Je zou ook de warmte in de muren op kunnen slaan door de ruimte 1 grade warmer te stoken. Je moet eens kijken hoeveel kwh daar in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:27
Er is nog een m.i. groot manco aan deze manier van warmte bufferen.

Het apparaat in de topicstart is gewoon een grote warmwaterkruik. Als die pas is opgewarmd geeft ie veel warmte en dat wordt geleidelijk steeds minder.
Daar valt voor zover ik kan zien, niets aan te regelen. Dus de periode van opwarmen moet passen in het ritme van warmtevraag. En dat is niet altijd het geval.
Een warmwaterkruik kon je ten minste nog in een paar lappen wikkelen en als je midden in de nacht wakker werd van koude voeten er een lap afhalen.

Je kan het eventueel gebruiken om de temperatuur in huis op een bepaalde onderwaarde te houden, zoals hierboven genoemd ook gebeurd met de warmte in de constructie, een soort van aanvulling of vervanging daarvan als je zoals veel japanners in een papieren huis woont.

EDIT:
Er zit toch wel iets op om de warmteafgifte te regelen. Alleen de site is daar nogal onduidelijk over. Heb nu een filmpje op YT gezien:
https://www.youtube.com/w...4B-zq37AP6xSLf7ZrvdooKu2k

Niet dat ik er nu wel opeens eentje ga kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 29-12-2024 18:46 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 18:10
Vorige week stond er nog een kritiekloos artikel in het RD. Gewoon zonder een waarschuwing of wedervraag. Dat is het nivo van de huidige media. Pas in de week erna kwam er een opiniestuk met weerlegging

diskeltische lurker

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:09
Je kan net zo goed een paar bakstenen in de oven leggen en die aanzetten.
Hoef je niks extra's voor te kopen, tenzij het een gasoven is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 22:51
Troep. Zo simpel als dit werkt het gewoon niet.

[ Voor 77% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-12-2024 05:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Piemol schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:29:
Je kan net zo goed een paar bakstenen in de oven leggen en die aanzetten.
Hoef je niks extra's voor te kopen, tenzij het een gasoven is :)
Wat moet ik kopen voor een gasoven voor ik bakstenen in de oven kan leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
TWeaKLeGeND schreef op maandag 30 december 2024 @ 06:03:
Wat moet ik kopen voor een gasoven voor ik bakstenen in de oven kan leggen?
Bakstenen? :p
Bij een gasoven kun je niet profiteren van de dynamische elektra prijzen. Vandaar dat ik dat erbij meldde :)

Als ik het filmpje van Locoheat op YT zie met daarin de kachel met stenen (01:10): https://youtu.be/wwn7An30Wjs?si=jvj7eMQ2eDJvy1-u&t=70
Dan zou het mij niets verbazen als een elektrische oven met luchtcirculatie en bakstenen 'efficiënter' en sneller de warmte in de stenen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Piemol schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:37:
[...]

Bakstenen? :p
Bij een gasoven kun je niet profiteren van de dynamische elektra prijzen. Vandaar dat ik dat erbij meldde :)

Als ik het filmpje van Locoheat op YT zie met daarin de kachel met stenen (01:10): https://youtu.be/wwn7An30Wjs?si=jvj7eMQ2eDJvy1-u&t=70
Dan zou het mij niets verbazen als een elektrische oven met luchtcirculatie en bakstenen 'efficiënter' en sneller de warmte in de stenen krijgt.
Ja en mijn gasoven nog prijsefficiënter. Mijn vraag is nog niet beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
@TWeaKLeGeND Misschien denk ik wel te simpel, maar je kunt gewoon bakstenen/pizzastenen op de bodem van de oven stapelen. Of op meerdere bakplaten/roosters stenen, dat kan sowieso. Zo zou ik het in mijn elektrische oven doen om een super goedkope mini Locoheat te bouwen (kunnen minder stenen in mijn oven, denk ik). Als de stenen warm zijn verspreid ik ze door het huis :P
Dat het een gasoven is maakt toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Piemol schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:53:
@TWeaKLeGeND Misschien denk ik wel te simpel, maar je kunt gewoon bakstenen/pizzastenen op de bodem van de oven stapelen. Of op meerdere bakplaten/roosters stenen, dat kan sowieso. Zo zou ik het in mijn elektrische oven doen om een super goedkope mini Locoheat te bouwen (kunnen minder stenen in mijn oven, denk ik). Als de stenen warm zijn verspreid ik ze door het huis :P
Dat het een gasoven is maakt toch niet uit?
Juist, dat het een gasoven is maakt niks uit voor de werking van een thermische accu. Daarom vraag ik dus waarom jij zegt dat je niks hoeft te kopen tenzij het een gasoven is.

[ Voor 5% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-12-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Rooymans
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-01 00:05
Is tweakers een tech-forum of klaagmuur? Opbouwende kritiek is de aanjager van innovatie.
Roepen dat stalen schepen niet kunnen drijven is niet nieuw. Bewijzen dat het kan is waardevol.
Om kritiek te weerleggen mijn 1890 m3 gasloze villa uit 1973 voorzien van een Locoheat waterkachel, steenkachel, 3,5 kW airco, 190 liter warmtepomp boiler en 3,5 kW EV laadkabel op één Homey bridge. 24/7 aanwezig, binnen temperatuur 18 oC. en EV 20.000 km/jaar op alleen thuisladen.
13-09-2024 overgestapt van € 200/mnd. Essent variabel- naar ANWB dynamisch-energiecontract.
Schermafdrukken tot 01-01-2025 tonen de rest. Interessant voor techneuten.

De Homey bridge met locoheat App regelt de hoogste opbrengsten, laagste gebruikskosten en energiemanagement. Met zon energie zijn de gemiddelde jaarkosten voor 7710 kWh € 0,094 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@John Rooymans Welkom op Tweakers :)
De kritiek richt zich op de lage efficiëntie (COP) en relatief hoge energiebelasting. Een maandbedrag van een heel huishouden is behoorlijk weinigzeggend, zeker met PV en een L/L warmtepomp in de mix (en salderen). Hoeveel kWh de locoheat in is gegaan samen met de geldende kWh-prijs zegt dan meer. Dan is de vergelijking met een fatsoenlijke warmtepomp wél te maken.
Voor jezelf ook nuttig, want het geeft je de informatie die je nodig hebt over wat je kunt verwachten na het einde van salderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:35

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat zal die zelf prima weten, want hij is CTO bij die club.
https://nl.linkedin.com/in/john-rooymans-1394789

Ik zie in ieder geval de innovatie niet helemaal, maar dat zal aan mij liggen.

Maar als ik nu even mijn eigen berekeningen erop los laat.

7710 kWh ging erin (en ook eruit we gaan even uit van 100% rendement)
Dat kostte met zonenergie dus 0,0094 euro per kWh.

Je moet dat dus wel opwekken met eigen energie dus PV anders kost het bakken meer.
De kachel zal nodig zijn in de maanden november t/m februari bij een goed geïsoleerd huis anders oktober t/m maart.

We gaan even uit van een goed geïsoleerd huis met 4 ruimten die verwarmd moeten worden (dus meer dan 4000 euro investering).

Je moet dus in die maanden met de PV panelen ook die energie kunnen opwekken.

Verdeling in opbrengst per jaar (we gaan uit van zuid georiënteerd met een hellingshoek van 45 graad)

november 23,4 kWh/kWp
December 18,2, januari 18,7 februari 43,8.
Januari is dus de slechte opbrengst.

Als we kijken naar de verdeling van de 7710 kWh dan schat ik in dat deze is:
Ingebracht vermogen in kWh per maand:
2086 januari
915 februari
744 maart
501 april
117 mei
194 juni
153 juli
367 augustus
129 september
282 oktober
1077 november
1145 december

7710 totaal

Je moet dus met je PV panelen in januari 2086 kunnen opwekken om de lage kostprijs te kunnen hebben. (Ongeveer in de zomermaanden is geen verwarming nodig, maar die kWh komt dan bij de koude maanden erbij dus is gunstiger rekenen dan in het echt)

Dat is een PV installatie van 112 kWp oftewel 343 panelen van 325 Wp. Dan heb ik het maar niet over de kosten van een dergelijke installatie.

Want wie er nu afhankelijk zijn van dynamische prijzen? daar is natuurlijk geen garantie op te geven maar mijn verwachting is dat de stroomprijzen in januari als men er het meeste van nodig heeft het eerste hoger worden. En in juni als er genoeg is wordt het goedkoop maar dan heeft niemand er wat aan want koelen kan de locoheat toch niet?

Maar als we andersom rekenen. Diegene die een water/lucht warmtepomp heeft met vloerverwarming ziet dat een SCOP van 4 makkelijk te halen is (zelf zit ik boven de 5), dat zou dan inhouden dat er slechts 25% van het benodigde vermogen ingestopt hoeft te worden wat je moet inkopen.
Als je dan met een COP=1 installatie zou werken en je wil dezelfde kosten (zeker niet meer) dan zou het dynamische contract dusdanig moeten zijn dat het gemiddelde stroomtarief dus ver onder het gemiddelde ligt.

Stel 100 kWh normaal tarief voor de WP a 32 (inclusief opslagen, belasting en BTW).cent is 32 euro. Afgifte is dan 400 kWh
Met COP=1 dus 400 kWh inkopen voor 32 euro maakt 8 cent (inclusief opslagen, belasting en BTW).
Ik zie dat niet gebeuren maar misschien zien ik het helemaal fout.

Dus energetisch heb ik nog wel wat vraagtekens, financieel dus ook.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het einde van salderen helpt de businesscase van dit soort COP1 oplossingen finaal om zeep en dat is positief.
Energetisch was het al hopeloos en dat voel je straks eindelijk ook in de portemonnee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De woning van @John Rooymans is dus niet representatief.

1) hij houdt de woning op 18 graden. Ofwel verlaagd stookgrens en warmteverlies significant, maar dat is gewoon koukleumen voor velen.
2) de 3,5 kw airco kan sowieso al richting 700m3 gas equivalent voor zijn rekening nemen.

Vervolgens gaan we richting aannames: isolatie kan wel eens verbeterd zijn sinds de 1900m3…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Overigens: er is ontzettend weinig innovatief aan deze dingen. Zoek maar eens op storage heaters. Traditioneel op nachtstroom laden… en dan later ontladen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

John Rooymans schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:57:
Opbouwende kritiek is de aanjager van innovatie.
Precies! Doe er je voordeel mee. :Y
En welkom op tweakers; discussieer vooral mee, maar dan wel graag zonder dubbele agenda.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1