Dat zal die zelf prima weten, want hij is CTO bij die club.
https://nl.linkedin.com/in/john-rooymans-1394789
Ik zie in ieder geval de innovatie niet helemaal, maar dat zal aan mij liggen.
Maar als ik nu even mijn eigen berekeningen erop los laat.
7710 kWh ging erin (en ook eruit we gaan even uit van 100% rendement)
Dat kostte met zonenergie dus 0,0094 euro per kWh.
Je moet dat dus wel opwekken met eigen energie dus PV anders kost het bakken meer.
De kachel zal nodig zijn in de maanden november t/m februari bij een goed geïsoleerd huis anders oktober t/m maart.
We gaan even uit van een goed geïsoleerd huis met 4 ruimten die verwarmd moeten worden (dus meer dan 4000 euro investering).
Je moet dus in die maanden met de PV panelen ook die energie kunnen opwekken.
Verdeling in opbrengst per jaar (we gaan uit van zuid georiënteerd met een hellingshoek van 45 graad)
november 23,4 kWh/kWp
December 18,2, januari 18,7 februari 43,8.
Januari is dus de slechte opbrengst.
Als we kijken naar de verdeling van de 7710 kWh dan schat ik in dat deze is:
Ingebracht vermogen in kWh per maand:
2086 januari
915 februari
744 maart
501 april
117 mei
194 juni
153 juli
367 augustus
129 september
282 oktober
1077 november
1145 december
7710 totaal
Je moet dus met je PV panelen in januari 2086 kunnen opwekken om de lage kostprijs te kunnen hebben. (Ongeveer in de zomermaanden is geen verwarming nodig, maar die kWh komt dan bij de koude maanden erbij dus is gunstiger rekenen dan in het echt)
Dat is een PV installatie van 112 kWp oftewel 343 panelen van 325 Wp. Dan heb ik het maar niet over de kosten van een dergelijke installatie.
Want wie er nu afhankelijk zijn van dynamische prijzen? daar is natuurlijk geen garantie op te geven maar mijn verwachting is dat de stroomprijzen in januari als men er het meeste van nodig heeft het eerste hoger worden. En in juni als er genoeg is wordt het goedkoop maar dan heeft niemand er wat aan want koelen kan de locoheat toch niet?
Maar als we andersom rekenen. Diegene die een water/lucht warmtepomp heeft met vloerverwarming ziet dat een SCOP van 4 makkelijk te halen is (zelf zit ik boven de 5), dat zou dan inhouden dat er slechts 25% van het benodigde vermogen ingestopt hoeft te worden wat je moet inkopen.
Als je dan met een COP=1 installatie zou werken en je wil dezelfde kosten (zeker niet meer) dan zou het dynamische contract dusdanig moeten zijn dat het gemiddelde stroomtarief dus ver onder het gemiddelde ligt.
Stel 100 kWh normaal tarief voor de WP a 32 (inclusief opslagen, belasting en BTW).cent is 32 euro. Afgifte is dan 400 kWh
Met COP=1 dus 400 kWh inkopen voor 32 euro maakt 8 cent (inclusief opslagen, belasting en BTW).
Ik zie dat niet gebeuren maar misschien zien ik het helemaal fout.
Dus energetisch heb ik nog wel wat vraagtekens, financieel dus ook.