Extern aansturen frequentieregelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-09 11:18
Hallo,

Ik wil onze isaver+ 1100 frequentieregelaar voor de zwembadpomp graag extern gaan aansturen via home assistant.

In de handleiding staat onderstaande beschreven voor externe aansturing: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quQgIWOV4RSRHvbbSeT4vpnFOec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0andCB0uYuGPqmbGp3HdNPSQ.png?f=user_large

Aansluiting via de COM is eenvoudig, dit kan gewoon door de juiste poorten te verbinden met een simpel zigbee/shelly relais. Echter zou ik ook graag de toeren willen aanpassen en dus de pomp als fan/dimmer toevoegen. Dit zou moeten kunnen via de analoge input.

Gebruikelijk werkt een analoge poort op 0-10v of eventueel 4-20ma. In dit geval staat er echter 10mA. Ik heb getest om hier eens een zigbee 1-10v dimmer aan te koppelen maar dit werkt (zoals ik al verwachte) niet. Dat het 4-20mA is verwacht ik in dit geval echter ook niet.

Heeft iemand enig idee waarmee deze poort aangestuurd kan worden, en of hier iets op basis van wifi/zigbee voor verkrijgbaar is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mm, dit is eigenlijk gewoon te weinig info over hoe het werkt... Ligt niet aan jouw maar de handleiding. Dat het een 0-10mA sturing zou zijn is naar mijn idee dus een aanname. Misschien kan de fabrikant meer details geven?

Ik zie ook RS485, dat zou ik dan proberen. Alleen ook daarvoor ontbreekt elk detail in de handleiding :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
Als ik dit mag geloven, dan is het niet onmogelijk om het met RS485 te doen vanuit Home Assistant:
https://community.home-as...re-usb-to-rs485/582508/18

Helaas niet zo eenvoudig als het kopen van een apparaatje en dat verbinden met HA.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
FredvZ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:54:
Als ik dit mag geloven, dan is het niet onmogelijk om het met RS485 te doen vanuit Home Assistant:
https://community.home-as...re-usb-to-rs485/582508/18

Helaas niet zo eenvoudig als het kopen van een apparaatje en dat verbinden met HA.
Goed gevonden, was dit zelf nog niet tegengekomen. Ik ga eens contact opnemen met de genoemde fabrikant in dit topic om informatie te vragen over de analoge aansturing. Het Modbus verhaal gaat ver boven mijn kennis..

[ Voor 4% gewijzigd door I.p. op 28-12-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
Inmiddels bericht gehad van de leverancier. De externe analoge aansturing is niet geactiveerd, ze konden zelf niet eens aangeven waar de 10MA voor moest staan.

Ze hebben mij wel verder geholpen om via een verborgen menu de toeren per Di ingang aan te passen. Hiermee kan ik dus alsnog 3 gewenste standen instellen. Getest om deze ingangen te verbinden met een kabeltje en dit werkt prima. De Di1 on/off is overigens nutteloos. Contact maken of verbreken van Di1 2 of 3 met de COM is voldoende om aan/uit te zetten.

Nu alleen nog opzoek naar een potentiaal vrije sturing voor de 3 ingangen te verbinden met de COM. Uitdaging hierin zit dat ze niet tegelijk verbonden mogen zijn. Dus als ik bijv. van Di1 1200 toeren naar Di2 1600 toeren wil dan moet de verbinding van de Di1 verbroken worden. De simpelste oplossing lijkt mij alle 3 de ingangen te koppelen aan een eigen Zigbee relais, en de aanstuurknoppen in HA een actie laten uitvoeren om bij inschakelen éérst alle relais uit te schakelen. Als iemand een beter/slimmer idee heeft of hardware weet waarmee dit in één keer geregeld kan worden hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Gebruik relays die zowel een Open en Closed doorverbinding hebben. Eigenlijk de meeste wel. Het is me niet helemaal duidelijk of er nog een 4e snelheid is als je Di2, Di3 en Di4 niet verbind met COM. Anders kun je relay B weglaten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                        NC
                       /
                relay B --- Di2
               /       
COM --- relay A
               \
                relay C --- Di3
                       \
                        Di4

[ Voor 9% gewijzigd door OnTracK op 05-01-2025 13:17 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43
Dit soort vragen heeft een heel eigen topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2066422

Je kunt inderdaad het beste relais (3x) gebruiken tussen COM en Di2/Di3/Di4. Di1 (on/off) hoef je niet te gebruiken.

Ik gebruik zelf een relais met een iSaver 1100 die ik heb aangesloten op een ESP8266 met eigen software. De makkelijkere route: Op een ESP kan je ook ESPHome installeren en die is makkelijk te integreren met HA: https://devices.esphome.io/devices/Generic-Relay.

Maar een zigbee relais zal wellicht ook werken en is nog wat eenvoudiger denk ik.

PS Mocht je de RPM per stand willen aanpassen: https://gathering.tweaker...message/71311826#71311826

[ Voor 9% gewijzigd door ocmer op 05-01-2025 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43
OnTracK schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:15:
Gebruik relays die zowel een Open en Closed doorverbinding hebben. Eigenlijk de meeste wel. Het is me niet helemaal duidelijk of er nog een 4e snelheid is als je Di2, Di3 en Di4 niet verbind met COM. Anders kun je relay B weglaten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                        NC
                       /
                relay B --- Di2
               /       
COM --- relay A
               \
                relay C --- Di3
                       \
                        Di4
Als je Di2/3/4 niet verbindt staat pomp op standje "uit", ook wel handig, dus ik zou het met 3 relais doen. Zelf heb ik het als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                Di1
               /       
COM --- relay A         Di2
               \       /
                relay B         Di3
                       \       / 
                        relay C
                               \
                                NC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
Ik had zelf in eerste instantie in gedachte om de 3 relais parallel aan te sluiten en de COM met een Wago klem te verbinden, maar relais met doorverbinding is inderdaad een prima optie. Hiermee wordt voorkomen dat er 2 ingangen tegelijk verbonden kunnen zijn.

Als ik het goed opmaak uit jullie schema's is ook dan een actie in HA nodig om relay A van Di1 naar relay B verbinding om te zetten, relay B naar relay C om vervolgens Di3 of NC te kunnen activeren? (geen groot probleem overigens). H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
@ocmer zn schema is beter dan de mijne. Door de NC (normally closed) contacten door te verbinden zal deze correct werken waarbij je maar 1 relay tegelijk aanzet.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Pagina: 1