ClearOS is het nu overleden en wat is het alternatief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De site van ClearOS reageert niet meer ooit een fantastisch project op basis van CentOS 7 (inclusief betaalde opties) lijkt het na waarschijnlijk een dispuut over geld onder de oprichters nu einde verhaal.
Iets wat velen al een beetje zagen aankomen omdat de ontwikkeling stil was komen te vallen.
Goed dit is nu zo maar tijd om een alternatief te zoeken. Nu werkte ClearOS super makkelijk met apps en kon je zo simpel je home server opbouwen.
Wat zoek ik nu in het alternatief, ik gebruikte hem voor de volgende zaken
Webhosting van meerdere sites met een letsencrypt certificaat
File sharing
VPN (open vpn of ipsec)
DLNA server van aangewezen file sharing mappen
Op zich niet heel veel bijzonders, ik zoek dus een alternatief als server met een webinterface voor de configuratie en beheer. Als eenmalig dingen moet installeren via CLI vindt ik dat geen probleem maar beheer liefst via webinterface.
Tot nu toe wordt ik het meest enthousiast van een webmin en virtualmin schil.
Maar sta open voor anderen, het is voor hobby (vrijwilligers werk) dus gratis is wel een must of het moet een kleine bijdrage zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het lijkt erop dat je een DIY NAS wilt hebben, met wat plugins in bijvoorbeeld docker containers om de aanvullende functionaliteit te bieden
  • Truenas als je je niet wilt laten afschrikken door de ietwat hogere leercurve en hardware vereisten (check die vooraf)
  • Unraid (betaalde optie, maar kosten zijn te overzien naar mijn mening)
  • Rockstor
Iets meer werk, naar je eigen hand maar toch gemak?Al deze platformen bieden je een ready to go NAS oplossing met SMB/NFS filesharing opties, uiteraard een webinterface, en met (Docker) containers kun je daarop apps zetten die voorzien in:
  • VPN (bijvoorbeeld met Wireguard)
  • DLNA (diverse opties als Plex, Jellyfin, Emby)
  • Webhosting, inclusief reverse proxy met LE certificaten
  • etc, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door akimosan op 27-12-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ben hier ook mee bezig, wat ik vooral lang zag komen is dat Truenas Core niet meer geupdate wordt en dat je beter Truenas Scale kan hebben? Dat heb ik er iig opgegooid. Nu nog uitzoeken hoe het werkt. Anders wil ik naar Unraid kijken, ondanks niet open source en/of betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik ken het niet, maar deden zij dan zoveel anders dan wat andere RHEL afgeleiden doen zoals een Rocky?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:14
ik had het een tijdje gebruikt toen het nog ClarkConnect heette, inderdaad erg prettig.

Je kunt eens na openmediavault kunnen kijken. Als het niet gratis hoeft te zijn, dan zou ik voor Unraid gaan, maar ik denk dat openmediavault ook wel voldoet voor jouw eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Oke dank zover voor de input @akimosan tot nu toe Truenas bekeken, zie de potentie ervan zeker maar veel te complex voor mijn doel zeker met alle ACL. etc. en eigenlijk moet je je webserver er weer op virtualizeren. Tevens geen directe optie voor letsencrypt. Kan wel maar het overstijgt alles voor thuis. CasaOS ziet er zeker ook leuk uit maar het feit dat het vooral Chinees ontwikkelt wordt en basis heeft doet mij twijfelen. Cockpit heb ik getest ook zeker wel handig.
Nu verder testen met Openmediavault en Unraid.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
grote nadeel van openmediavault vind ik toch wel dat ze vanuit de basis geen goede basis hebben en ook geen degelijke interface om er iets van te maken.

in vergelijking met bijvoorbeeld unraid of freenas heb je niet de tools om een goede host op te zetten, denk aan een goede diskmanager storage pool beheer network setup backup strategiën etc. voor zover die al in OMV zitten zijn ze echt veel te beprkt voor zelfs maar een thuisservertje.

aan de andere kant mis je dus out of the box goede docker ondersteuning, je moet echt in de cli aan de gang om uberhaubt dockersupport te installeren en zelfs daarna ontbreekt er een goede GUI om containers te installeren of te beheren en moet je nog meer in de cli duiken om iets als portainer te installeren zo'n tool zou al tijdens de installatieproceduren geinstalleert moeten worden en bovendien geïntegreerd in de rest van de GUI,

met al zijn flaws en issues is unraid dan verruit de betere optie voor de non-pro enduser.
- ja het is betaalt (en tegenwordig best duur ook),
- ja hun storage deamon schijnt issues te hebben met hogere belasting

maar de interface en de bruikbaarheid voor de thuisgebruiker is onovertroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Dank @i-chat ik vind het grote nadeel van Unraid toch wel dat je het start vanaf een USB stick, vind dat een beetje tricky en je vindt er toch wel vaal nadelen van als de stick kapot gaat. Tevens hebben Openmediavault en Unraid het nadeel dat de GUI al op poort 80 en 443 zitten. Niet zo handig als je ook websites wilt hosten.
Ik zie toch wel dat veel oplossingen dat niet zo ondersteunen.
Ben voor nu tot de conclusie gekomen dat voor mij een linux os met webmin en virtualmin de beste oplossing is. Wel iets meer handmatig configureren maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
@Frogmen webui op poort 80 - default klopt dat maar dat kun je zeker aanpassen naar bijvoorbeeld 8090 of als je een reverse proxy hebt server:80/webadmin/

dat je vanaf usb opstart klopt weliswaar maar je draait daadwerkelijk vanaf een ramdisk dus je usbstick zal niet zo supersnel stuk gaan, met iets als union zou je denk ik ook nog wel kunnen zorgen dat er helemaal niet meer naar usb geschreven wordt, maar je punt staat. ik had voor unraid ook liever een boot partitie gemaakt, een actieve licence key (in de vorm van een usb-stick vind ik in beginsel niet echt een issue maar het had wel beter geweest om de bootup vanaf een ssd te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@i-chat Klopt helemaal maar als ik de webserver vervolgens in een container moet draaien ben ik nog weer handmatig aan het configureren als ik meerdere websites wil hosten. Vandaar mijn afwijzing. En misschien moet ik wel naar een proxmox oplossing met meerdere virtuele servers.
Het lastige is dat de websites allemaal foto sites zijn met een paar honderd Gb aan foto's anders was hosting een oplossing geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Wacht maar waarom zou je de webserver in een container zetten

Zeker onder unraid is het zo'n beetje common practice om je zut in docker te draaien achter een reverse proxy

Als jij iets van een foto-album script in fpm draait achter iets als proxy manager

Dqn kun je prima de lidten port van unrair ui in de gui zelf aanpassen naar een andere poort

Je hoeft dan bovendien niet voor elke apparte docker letsencrypt te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ben weer verder aan het testen met Truenas core soms is het omdenken. Zie er zeker wel potentie in zeker met de webservers gevirtualiseerd met Alpine-linux. Het heeft wel een leer curve maar daar ontkom je niet aan, en is ook wel leuk vooral docker en hoe linken met opslag etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 23:28

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Ik gebruik nog Koozali SMEServer maar daar is het ook, tsja, slow development...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ja ik zie het, is ook nog gebaseerd op CentOS 7 dus zelfde problemen als ClearOS ontwikkeling moet eigenlijk helemaal opnieuw.

Pagina: 1