Ervaring elektra bedrading vervangen jaren 60 woning

Pagina: 1
Acties:

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-04 13:33
Ik woon sinds de zomer in een eind jaren 60 woning (flat), we zijn lekker bezig met klussen. Ik heb de groepen kast laten vervangen aangezien deze veroudert was. Ten tijde heeft de electricien opgemerkt dat sommige wand contact dozen niet geaard waren. Ik heb het met hem nog over gehad om nieuwe draden te trekken, iets dat naar zijn mening niet zo moeilijk was?

Omdat het iets oudere woning is zijn de buizen dunner dan wat er nu wordt gebruikt. Als ik dan toch bezig ben, zou ik ook een extra draad naar de schakelaars kunnen trekken (dan kan ik smart schakelaars met repeaters plaatsen). In de woonkamer waar de tv, ps5, versterker worden aangesloten mis ik aarde draden.

Wat is jullie ervaring hiermee? Is het alleen te doen?

Waar kan ik het beste elektra kabel aanschaffen en een trek veer? Ik heb ze bij Gamma gezien maar die zal niet de voordeligste zijn?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je daar voldoende ervaring in? En vertrouwen in? Iets erbij trekken is meestal een knoeiboel. Oude draden en nieuwe draden, bochtjes etc.

Als je hiermee bezig gaat dien je eigenlijk -
Alles eruit trekken
Plan maken voor je groepen op papier (tekenen)
Groepenkast naar centraaldoos
Centraaldoos naar schakelaars, lichtpunten, brandmelders en wandcontactdozen
Lichtpunten naar schakelaars.
Brandmelder communicatie draad tussen brandmelders (brandmelders verplicht , als je toch bezig ben kan je koppelen gebruiken)

Groen/geel voor randaarde
Blauw voor nul
Bruin voor fase
Zwart voor schakeldraad
Rood voor brandmelder communicatie draad.

/edit
En als je niets wijzigt aan je groepen structuur - gebruik dan inderdaad de bestaande draden als trekdraad :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 26-12-2024 09:53 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@BJozi, Allereerst zoek je naar installatiedraad, niet kabel. Waar die verwarring de laatste tijd vandaan komt is me een raadsel.

Verder: wanneer er al draad in een leiding zit kun je die prima gebruiken als trekdraad. Oftewel: knoop de nieuwe draden aan een bestaande draad, trek de oude draad er uit en in dezelfde handeling de nieuwe draad er in. Zorg er voor dat de "knopen", die ontstaan wanneer je de draden aan elkaar knoopt, niet te dik worden voor een soepele weg door je leidingen.

Doe dit klusje wel met twee personen, één trekken en de andere op hetzelfde moment de draden invoeren.

Qua prijs: de gamma is duur. Ik zie daar 25 meter voor €17 nogwat. Een doos van 100 meter kost ongeveer €35-€40. Een pakket van 4 kleuren draden, ieder 100 meter, kost bij Elektramat €136, bij sandervunderink iets meer.

Denk ook even na over nieuw schakelmateriaal en wandcontactdozen. Het liefst wil je alles uit eenzelfde serie zodat het mooi bij elkaar aansluit.

Ow, en controleer even je autocorrect van je bericht.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 22:15

bonzz.netninja

Niente baffi

BJozi schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:06:
Ik woon sinds de zomer in een eind jaren 60 woning (flat), we zijn lekker bezig met klussen. Ik heb de groepen laat laten vervangen aangezien deze veroudert was. Ten tijde heeft de electricien opgemerkt dat sommige wanneer contact dozen niet geaard waren. Ik heb het met hem nog over gehad om nieuwe draden te trekken, iets dat naar zijn mening niet zo moeilijk was?

Omdat het iets oudere woning is zijn de buizen diner gaan wat er nu wordt gebruikt. Als ik dan toch bezig ben, zou ik ook een extra draad naar de schakelaars kunnen trekken (dan kan ik smart schakelaars met repeaters plaatsen). In de woonkamer waar de tv, ps5, versterker worden aangesloten mis ik aarde draden.

Waar kan ik het beste elektra kabel aanschaffen en een trek veer? Ik heb ze bij Gamma gezien maar die zal niet de voordeligste zijn?
Wat wil je bereiken? Het kan best een kostbaar klusje worden dus ik zou wel goed bedenken wat je doel is.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-04 22:21

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb de groepen laat laten vervangen aangezien deze veroudert was. Ten tijde heeft de electricien opgemerkt dat sommige wanneer contact dozen niet geaard waren. Ik heb het met hem nog over gehad om nieuwe draden te trekken, iets dat naar zijn mening niet zo moeilijk was?
Ik neem aan dat hij bedoelde dat het op dat moment niet moeilijk was, omdat hij het kon meenemen in de klus waarbij alle draden toch los moesten door het vervangen van de meterkast. Maar dat zal intussen klaar zijn?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:35
Als ik letterlijk neem wat je schrijft gaat het dus om niet geaarde stopcontacten icm verouderde bedrading.

Met een trekveer is het met 2 personen (1 trekken, 1 aanvoeren) eenvoudig te doen om nieuw draad door bestaande buizen te trekken. Trek dan gewoon alle oude meuk er uit en trek vervolgens overal nieuw VD draad.
Een extra draad trekken is dan ook prima te doen op plekken waar dat gewenst is.

Bedenk je wel dat je alles weer moet kunnen aansluiten in de meterkast.
Ook zijn er waarschijnlijk op meerdere plekken in je woning centraaldozen, van waaruit eea wordt doorgelust. Dat moet je los kunnen halen en later weer met nieuwe wago's verbinden.

Als dat klinkt als iets dat je zelf kunt doen dan zou ik het zelf doen. Als je dit moet googelen zou ik een electricien inhuren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-04 22:35
Het is een pokkewerk, maar het is goed te doen, maar je moet met twee zijn.
Wat punten:

neem niet het goedkope installatiedraad, bijv nexans en draka trekken makkelijker. Het is iets duurder, maar ook van die merken zijn wel aanbiedingen te vinden. Draad is sowieso maar een bijpost, met 4x 100m ga je het wel redden.

Zijn alle laspunten zichtbaar in de plafonds? Bij verlaagde plafonds zijn die soms weggewerkt. In die gevallen moet het plafond open met alle schade daarbij. Plus dat je soms moet gokken waar ze zitten (buren of bouwtekeningen kunnen helpen). Dit geldt ook voor stopcontacten in de muren, je komt vaak rare dingen tegen. Kortom hoe ver ben je met je verbouwing?

Ga je nog nadenken over het splitsen van groepen? Ik dat geval moet je nieuwe buizen plaatsen. Ook dat levert troep op, of in elk geval werk om weer weg te werken.

Ik zou het alleen wel doen. Bedrading van 60 jaar oud is wel aan vervanging toe. Dit wil je ook alleen tijdens een grote verbouwing doen. Wellicht een electrien zoeken die je wil helpen, nou ja die het samen met jou wil doen. Dat heb ik namelijk gedaan, je steekt zelf heel veel op, en je bespaart kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-04 20:03
Ik woon sinds de zomer in een eind jaren 60 woning (flat), we zijn lekker bezig met klussen. Ik heb de groepen laat laten vervangen aangezien deze veroudert was. Ten tijde heeft de electricien opgemerkt dat sommige wanneer contact dozen niet geaard waren. Ik heb het met hem nog over gehad om nieuwe draden te trekken, iets dat naar zijn mening niet zo moeilijk was?

Omdat het iets oudere woning is zijn de buizen diner gaan wat er nu wordt gebruikt. Als ik dan toch bezig ben, zou ik ook een extra draad naar de schakelaars kunnen trekken (dan kan ik smart schakelaars met repeaters plaatsen). In de woonkamer waar de tv, ps5, versterker worden aangesloten mis ik aarde draden.

Ik ben beroepshalve elektromonteur, ik (wij) gebruiken altijd trekveren van Wymefa:
https://www.elektramat.nl...0yTxuaEAQYAiABEgKWn_D_BwE
(Google voor lagere prijs)
Tip: trek naast de bruine en de zwarte draden een blauwe nul draad naar een schakelaar, handig voor slim schakelen
En zó las je af: 24 draden invouwen in 7x7cm vierkante centraaldoos

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:08
Romborum schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:56:
Draad is sowieso maar een bijpost, met 4x 100m ga je het wel redden.
4x100 meter is echt te weinig voor een gemiddelde gezinswoning. Een gemiddelde woning met een comfortabel aantal Wcd's en lichtpunten kan gauw richting de 1km gaan.

En voor TS:

2 vragen om mee te beginnen:

1: Heb je nu nog stalen buizen?
2: heb je een centraaldoos systeem / kun je alle dozen bereiken?

• Romborum
Groningerkoek schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:35:
[...]

4x100 meter is echt te weinig voor een gemiddelde gezinswoning. Een gemiddelde woning met een comfortabel aantal Wcd's en lichtpunten kan gauw richting de 1km gaan.

En voor TS:

Het is dan ook een appartement, geen grote eensgezinswoning. Misschien lezen.... Ipv alleen naar je eigen situatie kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:08
Romborum schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:39:
[...]

Het is dan ook een appartement, geen grote eensgezinswoning. Misschien lezen.... Ipv alleen naar je eigen situatie kijken
Mijn eigen situatie is dat ik een installatiebedrijf heb gehad en al bijna 40 jaar in het vak zit.

Een flat van 1 etage heeft inderdaad minder nodig dan een rijtjeshuis, maar ook daar ga je het niet met 4x100mtr redden. Of het moet echt klein en karig zijn.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-04 21:33
Het is goed te doen hoor, ik doe dit soort werk altijd alleen. Inderdaad een Wymefa trekveer gebruiken. Vaak lukt het al om de nieuwe draad aan de oude te knopen en vervolgens door te trekken, maar daar is wat praktijkervaring voor nodig :)

Een jaren 60 zal vast voorzien zijn van PVC buis en een centraaldoossysteem.
En inderdaad, 100 meter draad heb je er zó doorheen getrokken :)

Elektramat.nl en mdhelektroshop.nl zijn voordelige en betrouwbare webshops voor materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Groningerkoek schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:45:
[...]

Mijn eigen situatie is dat ik een installatiebedrijf heb gehad en al bijna 40 jaar in het vak zit.

Een flat van 1 etage heeft inderdaad minder nodig dan een rijtjeshuis, maar ook daar ga je het niet met 4x100mtr redden. Of het moet echt klein en karig zijn.
Mwaw dat valt reuze mee. Misschien kom je in een groter appartement net tekort. Dan nog is draad sluitstuk op de kosten. Zeker het verschil tussen a-merk en noname, want de kosten zitten vooral in koper. Je gaat echt geen honderden meters van elke kleur in een appartement wegwerken, dan doe je er echt rare dingen mee.
Vaak zijn sommige dingen al goed aangelegd, bijv keukenapparatuur is vaak al nieuw bekabeld bij de installatie van een nieuwe keuken. Dat hoef je bij dit soort renovaties niet te vervangen. Het gaat dus om woonkamer,, paar slaapkamers, badkamer etc. Veel meer is het niet in een jaren 60 appartement. Zou mij verbazen als je echt veel meer dan 100 meter nodig gaat hebben. Is het nu een maisonnette of bijzonder groot appartement, of wil je dingen grof aanpassen, neem dan van bruin blauw groengeel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Om even een beeld te scheppen, welke draden heb je zitten? Groen en rood? of toch wel al bruin/blauw?
En zit alles goed geschakeld?

Ik ben bezig met mijn huis uit 57 daar is alles nog ijzeren buis met gietijzeren inbouwdoosjes, centraal dozen van bakkeliet en alles verbonden met lasdopjes en bijna het hele huis op 1 groep, ja ook de badkamer...... Wat ik inmiddels al grotendeels heb vervangen en aangepast.

Nu waren ze vroeger een stuk netter met de mantelbuizen leggen dan tegenwoordig (rechte buizen, minimaal aantal bochten) en kan ik waar ik niets hoef te vervangen kwa indeling, gewoon netjes nieuwe vd trekken door de bestaande buizen zonder al te vele moeite.

En echt maken jullie 100m zo snel op? Ik heb nu alweer 1 badkamer en 3 slaapkamers gedaan en ik heb nog een goede hoeveelheid in de doos zitten en ik ben niet perse zuinig. Gemiddelde afstand van centraaldoos naar wanddoos is ong 3,5/4 meter. 3x 100m vd lijkt me voor een appartement meer als genoeg?

Mocht je de vuist regels voor kabelstrekken niet weten of kunnen vinden kan ik nog wel even een stappenplan posten.

Dankjewel trouwens ik moet voor mijn huis nog meer halen en zie door deze post net dat bij de toolstation 50% korting is!:
https://www.toolstation.nl/search?q=vd%20draad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
een goed glijmiddel voor de set die toch moeilijker er door wilt...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Ik heb een eengzinswoning van ongeveer 120m2 uit '62 en een aantal jaar terug alles opnieuw getrokken. Ik heb ongeveer 65wcd's aangelegd (hekel aan stekkerdozen), tig lichtpunten, bij schakelaars ook een nuldraad getrokken etc. Alles aangesloten volgens normen (naderhand een NEN 1010-keuring laten doen).

Ik heb hier ongeveer 250m aan VD-draad gebruikt (per kleur, zwart uiteraard een stuk minder). Dus ik begrijp niet zo goed dat je aangeeft dat je al gauw richting de 1km gaat bij een gemiddelde eengzinswoning. Ik ben echt niet zuinig met het spul omgegaan.

(Moet ik er wel bij zeggen dat ik vanuit de meterkast direct met een koof omhoog kan, en achter de meterkast direct de keuken is. Dus dat zal wat meters schelen.)

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 27-12-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJozi
Vorkie schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:35:
Heb je daar voldoende ervaring in? En vertrouwen in? Iets erbij trekken is meestal een knoeiboel. Oude draden en nieuwe draden, bochtjes etc.

Als je hiermee bezig gaat dien je eigenlijk -
Alles eruit trekken
Plan maken voor je groepen op papier (tekenen)
Groepenkast naar centraaldoos
Centraaldoos naar schakelaars, lichtpunten, brandmelders en wandcontactdozen
Lichtpunten naar schakelaars.
Brandmelder communicatie draad tussen brandmelders (brandmelders verplicht , als je toch bezig ben kan je koppelen gebruiken)

Groen/geel voor randaarde
Blauw voor nul
Bruin voor fase
Zwart voor schakeldraad
Rood voor brandmelder communicatie draad.

/edit
En als je niets wijzigt aan je groepen structuur - gebruik dan inderdaad de bestaande draden als trekdraad :-)
Ervaring niet, vertrouwen wel. Ik snap de logica en een schema tekenen kan ik wel. Ik heb een aantal 3d printers staan die zelf zijn gebouwd, waaronder ook de bedrading en schemas daarvoor. Ik denk dat het wel lukt, alleen misschien houd ik het alleen bij een aantal wcd zodat deze een extra aarde hebben, ik twijfel nog hoeveel werk ik hieraan wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:58
Persoonlijk zou ik als ik deze moeite doen het direct goed doen conforme moderne standaard:
  • WCD's naar (30cm)
  • WCD's toevoegen
  • Aarde naar alles
  • Groepenindeling controleren conform NEN
  • Rekening houden met toekomstige electrificatie (warmtepomp)
Gewoon alleen paar draadjes trekken is verder goed te doen. Er gaat altijd meer draad in dan je denkt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 28-12-2024 09:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
sypie schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:38:
@BJozi, Allereerst zoek je naar installatiedraad, niet kabel. Waar die verwarring de laatste tijd vandaan komt is me een raadsel.

Verder: wanneer er al draad in een leiding zit kun je die prima gebruiken als trekdraad. Oftewel: knoop de nieuwe draden aan een bestaande draad, trek de oude draad er uit en in dezelfde handeling de nieuwe draad er in. Zorg er voor dat de "knopen", die ontstaan wanneer je de draden aan elkaar knoopt, niet te dik worden voor een soepele weg door je leidingen.

Doe dit klusje wel met twee personen, één trekken en de andere op hetzelfde moment de draden invoeren.

Qua prijs: de gamma is duur. Ik zie daar 25 meter voor €17 nogwat. Een doos van 100 meter kost ongeveer €35-€40. Een pakket van 4 kleuren draden, ieder 100 meter, kost bij Elektramat €136, bij sandervunderink iets meer.

Denk ook even na over nieuw schakelmateriaal en wandcontactdozen. Het liefst wil je alles uit eenzelfde serie zodat het mooi bij elkaar aansluit.

Ow, en controleer even je autocorrect van je bericht.
Installatiedraad 👍🏼 bij mij komt de verwarring via de Engelse taal, al ben ik tweetalig is Engels toch mijn default en met sommige vaktermen schiet ik wil eens mis. Autocorrectie ook aangepast.

Al mijn schakelaars wil ik vervangen voor aqara h1 smart schakelaars. Ik heb er tot zo ver een om het even te printen en of ik hem wel mooi vond, bevalt prima. Deze zijn ook met nul draad verkrijgbaar, ik weet niet of het de moeite waard is extra draden te trekken.

Wil wel ik extra aarde in een aantal wcd trekken, die links zullen daarvoor handig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
bonzz.netninja schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:44:
[...]

Wat wil je bereiken? Het kan best een kostbaar klusje worden dus ik zou wel goed bedenken wat je doel is.
Ik wil minimaal een aarde draad bij een aantal wcd trekken, vooral omdat er kostbare apparatuur aan komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
aawe mwan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:15:
[...]

Ik neem aan dat hij bedoelde dat het op dat moment niet moeilijk was, omdat hij het kon meenemen in de klus waarbij alle draden toch los moesten door het vervangen van de meterkast. Maar dat zal intussen klaar zijn?
Klus is idd al lang klaar. Het laatste stuk naar de kast en aansluiten daarvan zal ik zelf niet kunnen doen (nou ja. Lukt wss wel maar liever door iemand laten doen met met verstand ervan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
pentaw1nz schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:27:
Als ik letterlijk neem wat je schrijft gaat het dus om niet geaarde stopcontacten icm verouderde bedrading.

Met een trekveer is het met 2 personen (1 trekken, 1 aanvoeren) eenvoudig te doen om nieuw draad door bestaande buizen te trekken. Trek dan gewoon alle oude meuk er uit en trek vervolgens overal nieuw VD draad.
Een extra draad trekken is dan ook prima te doen op plekken waar dat gewenst is.

Bedenk je wel dat je alles weer moet kunnen aansluiten in de meterkast.
Ook zijn er waarschijnlijk op meerdere plekken in je woning centraaldozen, van waaruit eea wordt doorgelust. Dat moet je los kunnen halen en later weer met nieuwe wago's verbinden.

Als dat klinkt als iets dat je zelf kunt doen dan zou ik het zelf doen. Als je dit moet googelen zou ik een electricien inhuren.
De draden trekken en in de centraal dozen aansluiten lukt nog wel, bij de meterkast misschien ook maar dat laat ik liever over aan iemand die daar in verstand heeft.

Wago heb ik nog van een 3d printer project dus dat is geen probleem, wel dacht ik dat het beter was om ze te verbinden met die kapjes? Ik weet niet hoe deze heten, zo is het nu gedaan in alle centraal dozen in het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je nu WCD's hebt zonder aarding en je wilt er aarding bij in hebben dan is het verstandiger om de oude draden er uit te halen en nieuwe te trekken. Met een trekveer door een leiding waar al draden in zitten geeft een grote kans op beschadiging van de isolatie, wat nare gevolgen kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Romborum schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:56:
Het is een pokkewerk, maar het is goed te doen, maar je moet met twee zijn.
Wat punten:

neem niet het goedkope installatiedraad, bijv nexans en draka trekken makkelijker. Het is iets duurder, maar ook van die merken zijn wel aanbiedingen te vinden. Draad is sowieso maar een bijpost, met 4x 100m ga je het wel redden.

Zijn alle laspunten zichtbaar in de plafonds? Bij verlaagde plafonds zijn die soms weggewerkt. In die gevallen moet het plafond open met alle schade daarbij. Plus dat je soms moet gokken waar ze zitten (buren of bouwtekeningen kunnen helpen). Dit geldt ook voor stopcontacten in de muren, je komt vaak rare dingen tegen. Kortom hoe ver ben je met je verbouwing?

Ga je nog nadenken over het splitsen van groepen? Ik dat geval moet je nieuwe buizen plaatsen. Ook dat levert troep op, of in elk geval werk om weer weg te werken.

Ik zou het alleen wel doen. Bedrading van 60 jaar oud is wel aan vervanging toe. Dit wil je ook alleen tijdens een grote verbouwing doen. Wellicht een electrien zoeken die je wil helpen, nou ja die het samen met jou wil doen. Dat heb ik namelijk gedaan, je steekt zelf heel veel op, en je bespaart kosten.
Gelukkig kan ik alles in het plafond zien, behalve de badkamer maar die is door de vorige eigenaar opgeknapt en daar blijf ik vandaan.

We zijn eigenlijk klaar met klussen, ik heb ook geen behoefte aan nieuwe wcds of lichtpunten dus dat zit prima. Ik denk dat ik met een maatje de dragen tell een de electricien die de kaart heeft vervangen inschakel om het daar aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 16:01
Moeilijk ? Nee absoluut niet. Het trekken van draden is niet meer dan goed verbinden aan elkaar en 1 invoeren en de andere trekken. Direct alle schakel en wcd materiaal vervangen door gira system 55 (erg goede kwaliteit tegen een nette prijs vind ik).

Heb bij mijn beneden en 1e verdieping volledig opnieuw gedaan en was een dagje werk op de 1e verdieping (moest alles zelf doen dus steeds heen en weer lopen). De benedenverdieping heb ik alles opnieuw ingefreesd naar de kruipruimte zodat ik alles appart kan schakelen mocht ik ooit domotica willen en heb ik ymvk voor gebruikt.

Maar of je naar elke schakelaar een extra nul draad kan trekken ? Vaak zijn jaren 60 huizen van die kleine doosjes in het plafond die zelfs zonder die extra draden als aarde al ram vol zitten. Gelukkig heb je tegenwoordig ook smart schakelaars die geen nuldraad nodig hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 28-12-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
natural colour schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:49:
[...]

Ik ben beroepshalve elektromonteur, ik (wij) gebruiken altijd trekveren van Wymefa:
https://www.elektramat.nl...0yTxuaEAQYAiABEgKWn_D_BwE
(Google voor lagere prijs)
Tip: trek naast de bruine en de zwarte draden een blauwe nul draad naar een schakelaar, handig voor slim schakelen
En zó las je af: 24 draden invouwen in 7x7cm vierkante centraaldoos
Dankjewel voor de links!

Ik twijfel nu een beetje of ik ook nul draden trek of dat ik het bij een aantal wcd aarden laat.

Ik heb een smart schakelaar (waarvan ik er meer wil bestellen) die zonder nul draad werken. Wel willen ze beter met nuldraad en als repeater. Ik voorzie het alleen als veel extra werkt als ik bij alle schakelaars de dragen verven (of extra draad trekken). Wcd wil ik wel doen omdat daar apparaten aan komen die kostbaar zijn.

Even overna denken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 16:40
assje schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:28:
[...]

Persoonlijk zou ik als ik deze moeite doen het direct goed doen conforme moderne standaard:
  • WCD's naar (30cm)
  • WCD's toevoegen
  • Aarde naar alles
Gewoon alleen paar draadjes trekken is verder goed te doen. Er gaat altijd meer draad in dan je denkt ;)
WCD verlagen is dan wel weer best een klus, dat is flink hak en breek werk, en de buizen verlengen met een mofje?

Of kan dat makkelijker? Ik heb een flinke woning te doen volgend jaar dus als dat makkelijker kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
[...]

En voor TS:

Ik weet eigenlijk niet of ze stak of plastic zijn. Ik kan alle dozen bereiken in de wanden zowel de plafonds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Baxke schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:52:
Het is goed te doen hoor, ik doe dit soort werk altijd alleen. Inderdaad een Wymefa trekveer gebruiken. Vaak lukt het al om de nieuwe draad aan de oude te knopen en vervolgens door te trekken, maar daar is wat praktijkervaring voor nodig :)

Een jaren 60 zal vast voorzien zijn van PVC buis en een centraaldoossysteem.
En inderdaad, 100 meter draad heb je er zó doorheen getrokken :)

Elektramat.nl en mdhelektroshop.nl zijn voordelige en betrouwbare webshops voor materialen.
Je hebt het alleen gedaan zonder veel moeite? Kan ik beter een trekveer er doorheen trekken, een dan de nieuwe bedrading? Die je het een kabel tegelijk of 3x in een keer (met trekveer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49
Ik lees een aantal reacties over bestaande draden gebruiken om direct nieuwe te trekken. Doe dit alleen bij hoge uitzondering en nooit als je alle installatiedraden eruit trekt.

Gebruik bij voorkeur altijd een trekveer. Dat verkleint de kans dat draden losschieten en je er wellicht tegenaan loopt dat een trekveer niet zomaar door de dan lege buis het hele traject haalt.

Met een trekveer kun je beter duwen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
assje schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:28:
[...]

• WCD's naar (30cm)
  • WCD's toevoegen
  • Aarde naar alles
Wcd naar 30cm heb ik overwogen voordat we gingen stucen, ten tijde besloten dat het te veel zou kosten. Idem toevoegen wcd, al vind ik dat er nu al voldoende zijn en in de woonkamer ook op plekken waar ik ze nodig zal hebben.

Aarde naar alles, jij bedoelt hiermee ook licht schakelaars?

Over groepen kan ik niks zeggen, wel is elke kamer een eigen groep en heeft het fornuis en eigen kabel (bij het plaatsen destijds ook de kast laten vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Rukapul schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:54:
Ik lees een aantal reacties over bestaande draden gebruiken om direct nieuwe te trekken. Doe dit alleen bij hoge uitzondering en nooit als je alle installatiedraden eruit trekt.

Gebruik bij voorkeur altijd een trekveer. Dat verkleint de kans dat draden losschieten en je er wellicht tegenaan loopt dat een trekveer niet zomaar door de dan lege buis het hele traject haalt.

Bind je de trekveer aan een enkele draad of alle (2, soms 3) draden en trek je deze er zo doorheen?

Mijn grote angst is idd dat het los schiet en ik er geen trekveer door krijg een ben wel lekker de lul met mijn gestucte en geschilderde wanden/plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 16:01
Rukapul schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:54:

Is gewoon dubbel werk door eerst een trekveer er doorheen te trekken. Doe het al jaren aan elkaar vast knopen en nog nooit misgegaan. Gewoon zorgen voor 2 man, 1 invoeren en 1 trekken zodat je geen zware kracht nodig hebt.

Die 1.5 mm trek draden in nieuwbouw woonhuizen kan ik nog snappen, want die zijn vaak van bout kwaliteit. Maar 2.5 mm kan echt wel wat hebben hoor (ik moet de eerste 2.5mm nog zien knappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49
Ik heb mijn manier van knopen (1 draad aan de trekveer, de andere aan de lus), maar er zijn vast youtube filmpjes voor 'de beste' methode. Gebruik in elk geval geen tape etc.

Hierboven ben je er al op gewezen door iemand om je berichten na te lezen. De autocorrect fouten zijn storend. Ik zal niet meer reageren op berichten met dergelijke fouten als er zo onverzorgd gereageerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-04 21:33
De drie, vier of draden 10 cm aanstrippen, dan tegen elkaar houden, 2 ervan 45 graden naar rechts buigen, de overige 45 graden naar links, vervolgens met de klok mee in elkaar draaien. Daarna de draadjes goed buigen.

Op de filmpjes op youtube wordt nogal geprutst zag ik wel. Deze uitleg komt het dichtst in de buurt van hoe ik het altijd doe:

https://www.klusidee.nl/F...rekveer-vastmaken.102445/
Pagina: 1