24 draden invouwen in 7x7cm vierkante centraaldoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dino989
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-10-2024
Beste tweakers,

In onze woonkamer hebben we van de week nieuwe 2,5mm2 VD draden vanuit de centraaldoos naar de WCD's getrokken aangezien er geen aarde bij deze WCD's waren (bouw van 1991). Bij deze centraaldoos zijn alle 8 ingangen in gebruik dus er komt nu 3 (fase, nul, aarde)x8=24 VD draden uit in de centraaldoos. Deze moet ik gaan aflassen met Wago's van 8 ingangen en in de centraaldoos vouwen zodat alles netjes past en dat de centraaldoos dicht kan.

Alleen ik vraag mezelf hoe ik dit het beste kant doen? Kan iemand met uitleggen stap voor stap hoe je het beste deze sets draden kan aflassen en vervolgens wat het beste manier is om deze netjes erin te vouwen zodat het past? Als iemand foto's hiervan heeft zou helemaal top zijn!

Ik weet dat een vakkundig elektricien zonder moeite 24 draden in een centraaldoos kan vouwen en dat deze ook dicht kan. Graag jullie hulp, alvast hartelijk dank!

Dino

Beste antwoord (via Dino989 op 15-08-2024 22:25)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
De draden eerst per kleur naar 1 hoek brengen (dus blauw in 1 hoek, bruin in de andere hoek, etc). De draden daarbij niet diagonaal door de doos laten lopen, maar over het "plafond" van de centraaldoos, en dan met een rechte hoek naar beneden.

Vervolgens de draden allemaal op dezelfde lengte afknippen, ongeveer 5 cm onder het plafond.

Dan strippen, Wago's er op zetten. En als het goed is kan je nu het complete bundeltje omvouwen de doos in.

Ik heb jammer genoeg geen tussenstappen, alleen het eindresultaat, maar dit is het idee (met 7 draden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9grjLHmbxU44AxY19kVQleEbsbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tsc90cYNuijkp53wmfW18yai.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:12
Draden niet te lang afkrinppen. Lassen. En dan de strengen buigen in het midden en terugvouwen.
Dan evt met de steel van een hamer, hamer in hand met het houten deel de draden verder drukken tot ze erin zitten.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eerst de ene kleur aflassen, strak tegen de bodem van de lasdoos duwen en dan pas de volgende. Draden op 10cm buiten de lasdoos afknippen, geeft je genoeg ruimte voor toekomstige aanpassingen en genoeg ruimte om ze weg te werken.

In het geval het een ronde inbouwdoos is: draai de draden met de ronding mee en buig de lasklem naar het midden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +20 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
De draden eerst per kleur naar 1 hoek brengen (dus blauw in 1 hoek, bruin in de andere hoek, etc). De draden daarbij niet diagonaal door de doos laten lopen, maar over het "plafond" van de centraaldoos, en dan met een rechte hoek naar beneden.

Vervolgens de draden allemaal op dezelfde lengte afknippen, ongeveer 5 cm onder het plafond.

Dan strippen, Wago's er op zetten. En als het goed is kan je nu het complete bundeltje omvouwen de doos in.

Ik heb jammer genoeg geen tussenstappen, alleen het eindresultaat, maar dit is het idee (met 7 draden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9grjLHmbxU44AxY19kVQleEbsbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tsc90cYNuijkp53wmfW18yai.jpg?f=fotoalbum_large

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:23
marcop23 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:03:

[Afbeelding]
d:)b , en zó doe je dat met elke lasdoos.
Zwarte schakeldraden leg je bij deksel van de lasdoos, niet achter de stugge overige draden, kun je gemakkelijk de lichtschakeling aanpassen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Dino989
Bedankt voor jullie input allen.

@marcop23 duidelijke uitleg en foto is top! Maakt het uit welke hoek je kiest mee te beginnen, of welke draad je eerst doet? Misschien kan je een tekening maken van de tussenstappen?
Als je toevallig in komende tijd een centraaldoos moet maken, neem een paar tussenstap foto's en posten ;) wordt enorm gewaardeerd en zeer leerzaam dit. _/-\o_

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dino989
Beste Tweakers,

Vandaag heb ik begonnen met het lassen van de centraal dozen bij ons thuis. Hierbij heb ik de advies vanuit dit topic en @marcop23 gebruikt als mijn leidraad. Nu ben ik wel benieuwd wat jullie ervan vinden: dit zijn foto's van de centraal doos van de badkamer met een tweepolig schakelaar voor de verlichting. Ik heb foto's van begin tot eind gemaakt. Graag jullie feedback, wat vinden jullie ervan? tips, verbeterpunten?
@marcop23 @natural colour @Technician- @sypie

#1 Draden gesorteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xT70rSALhARys7ro5-h261Sbcq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xefMXW8fOWkXrHtXMWHaiMkO.jpg?f=fotoalbum_large

#2 Detail foto van hoe ik de draden heb gesorteerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxKRxGn8iLC_uSh28cQEFb_0WAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HN0wBIsKFQSxjmz8R8KacCTN.jpg?f=fotoalbum_large

#3 Tussenstand fase en aarde zijn al gelast in erin gevouwd, nuldraden moeten nog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9Hd2uiLK-TUzJPeo9iVgfYmHgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2VEw9IOsSLvHosc9HZfkjUz.jpg?f=fotoalbum_large

#4 Eindstand alles gelast en erin gevouwd. (Voordat ik de deksel erop deed heb ik alles net iets meer erin gedaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdImWSOH0Z6Y5QrI4udmuijTQ50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QuVZaWbLFzikX1PsSVko8bW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier krijgt een elektrovakman toch een nat plekje van? Dit is toch netjes gedaan én goed uit te breiden omdat het overzichtelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Dino989 Niks meer aan doen (y)

En afhankelijk van je huidige baan en wensen: Er is nog werk genoeg in de 'installatie techniek' :P

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 24-09-2024 20:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-07 18:16
Hier wordt ik als elektricien zijnde wel heel blij van om te zien. 🙌👌

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dino989
Hartelijk dank iedereen voor de mooie feedback en complimenten! Inmiddels is het elektra in het huis af met dank aan jullie allemaal, klasse!
Pagina: 1