Snelladende PHEVs ivm grotere range.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 07:34
Deze discussie gaat niet over ICE of EV's. Dank je.

Het fijne aan een PHEV is om korte afstanden electrisch te kunnen rijden, en langere afstanden hybride.
Nu zijn er de afgelopen jaren wat plugins uitgekomen met een CCS poort, waarmee DC laden dus ook mogelijk is. Volgens een artikel in Autoweek is de usecase niet bijster groot en dat is de reden dat er weinig EV's met CCS poort / DC lader zijn.

De 2024 modellen van Audi TFSI, Mercedes GLE300, Mercedes S580 , Range Rover P300e, Skoda Superb, Skoda Kodiaq en VW Passat bieden dit. Overzichten met snelladende plugins zijn vaak onvolledig, want de Jaguar Epace P300e en BYD seal hebben ook een CCS poort. (De ePace heeft overigens een klein bereik van 45km)

Ben ik er nog wat vergeten?
Wat zijn jullie ervaringen met het huidige aanbod?
Is een snelladende hybride bijvoorbeeld een ideale reisauto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:04

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zou je een snelladende PHEV willen hebben? Lijkt mij niet ideaal voor de levensduur van de accu.
Dan kan je beter een snelladende EV hebben

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:15
Outlander PHEV had een snellaad aansluiting, alleen zo'n apart/ronde. Echt snel laden ging ie daardoor niet, maar wellicht door wat @-tom-562 zegt - accu degeneratie.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Ik heb een prive snellader en zie er dus wel de voordelen van. Mijn commute kan ik dan goedkoop en electrisch doen. Langs de snelweg laden is helaas te duur.

Op accu's zit altijd 7 of 8 jaar garantie dus dat zal de reden niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Ik heb een prive snellader en zie er dus wel de voordelen van. Mijn commute kan ik dan goedkoop en electrisch doen. Langs de snelweg laden is helaas te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:32
Snelladen met een PHEV is nou niet iets wat veel mensen doen/willen. Dus waarom gaat een fabrikant er dan duurdere hardware inzetten? Veel PHEVs hebben <15kWh? Dat kun je met 1x16 ook wel vol krijgen. Ook zal de laadcurve van zo'n kleine accu ook niet super zijn. Er zullen weinig mensen zijn die om de 50km weer een 15-20 minuten bij te snellader willen gaan staan om zo naar Frankrijk te rijden. Snelladen is ook relatief duur en een PHEV verbruikt relatief veel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:45
FFW schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:06:

Ik weet niet waar je die prive snellader hebt staan, want dat maakt het verschil. Normaal gesproken gaat niemand op een lange reis zijn PHEV onderweg snelladen. Want waarom zou je een half uur aan een lader gaan staan om 100km elektrisch te kunnen rijden? Dan kan je tenslotte ook een EV kopen, die in dezelfde tijd veel meer km's kan bijladen. PHEV worden op het algemeen geladen op de momenten dat je langere tijd stil staat en goedkoop kan laden. Dus thuis of bij het werk. Laadsnelheid is dan niet belangrijk. Dus als jij aan huis een snellader hebt staan (of bij het werk), dan biedt dat meestal nog geen voordeel omdat je daar normaal gesproken langere tijd verblijft. Wat zie jij als voordeel dat je kan snelladen met je PHEV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:16
Het grootste voordeel is dat je een groter aandeel van de dag elektrisch kunt rijden dan dat je op benzine bent aangewezen. Met name als je dag zo is ingedeeld dat je op bepaalde plekken minstens anderhalf uur door brengt dan heb je genoeg bijgeladen om weer van A naar B te komen. Als je in een winkelcentrum of restaurant zit bijv. en weer terug komt bij een volle accu dan bespaart dat benzine tanken. Uiteraard is het op een lange reisdag niet bijzonder nuttig.

Voor PHEVs maakt snelladen best een verschil. De standaard PHEV doet het met zo'n 3.7kW maar de meeste nieuwe PHEVs kunnen 7kW laden en er zijn al (Aziatische) wagens die 22kW accepteren.

Of je een volle accu kunt laden in 5 uur (uit het stopcontact) of in 2.5 uur (met type2) is best relevant. Je brengt niet gauw 5 uur in een winkelcentrum door.

Ik heb onlangs een nieuwe PHEV en zelf de test gedaan om zo min mogelijk benzine te gebruiken, binnen 2 weken heb ik slechts 0.8 liter verbruikt en de rest elektrisch.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:33
ScuL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:32:
Het grootste voordeel is dat je een groter aandeel van de dag elektrisch kunt rijden dan dat je op benzine bent aangewezen. Met name als je dag zo is ingedeeld dat je op bepaalde plekken minstens anderhalf uur door brengt dan heb je genoeg bijgeladen om weer van A naar B te komen. Als je in een winkelcentrum of restaurant zit bijv. en weer terug komt bij een volle accu dan bespaart dat benzine tanken. Uiteraard is het op een lange reisdag niet bijzonder nuttig.

Voor PHEVs maakt snelladen best een verschil. De standaard PHEV doet het met zo'n 3.7kW maar de meeste nieuwe PHEVs kunnen 7kW laden en er zijn al (Aziatische) wagens die 22kW accepteren.

Of je een volle accu kunt laden in 5 uur (uit het stopcontact) of in 2.5 uur (met type2) is best relevant. Je brengt niet gauw 5 uur in een winkelcentrum door.

Ik heb onlangs een nieuwe PHEV en zelf de test gedaan om zo min mogelijk benzine te gebruiken, binnen 2 weken heb ik slechts 0.8 liter verbruikt en de rest elektrisch.
Als dit, zoals je beschrijft, jouw gemiddelde doen is, kan je toch echt beter een EV hebben.
Wat een gedoe om na elke verplaatsing een lader op te moeten zoeken.
Ik ben ervaringsdeskundige en heb 5 jaar PHEV gereden. 98% gewoon lekker thuis 's nachts aan de lader of aan een AC openbare lader bij het werk. Opladen bij een snellader was mogelijk (Outlander), maar gezien de hoge laadprijs was het in veel gevallen voordeliger om de rit op benzine af te maken.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
Ik heb in 2020 een phev gehad met 45km range en dat was net niet genoeg voor woon-werk-woon. Ik rijd sinds drie jaar in een iPace die helaas niet snel laadt op AC en die laad ik dus altijd met DC (zie mijn link voor prive snellader), vooral thuis want dat is praktisch en goedkoop. 90% is woonwerk en de rest een enkele keer op familiebezoek of buitenland.

Met de opgedane ervaringen weet ik dat de iPace geen goede reisauto is, en een PHEV wel. ( mbt Range, laadsnelheid, trekgewicht etc) Dus de volgende auto wordt een snel ladende phev met hoge range. Nu de voordelen van een EV snel afgebouwd worden wordt een gekochte phev ook financieel weer interessant.

Langs de snelweg laden is verhoudingsgewijs superduur dus dat zal niet vaak gebeuren.

[ Voor 17% gewijzigd door FFW op 27-12-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Vulcan750 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:12:
[...]

Als dit, zoals je beschrijft, jouw gemiddelde doen is, kan je toch echt beter een EV hebben.
Wat een gedoe om na elke verplaatsing een lader op te moeten zoeken.
Nee dat is geen weerspiegeling van mijn rijgedrag, mijn rijgedrag is ontzettend variabel. Rond de woonomgeving, winkelen etc is prima te doen met één keer laden. Gemiddeld genomen haal ik daar wel een dag of twee mee. Maar af en toe maak ik wel lange afstanden waar ik de benzinemotor nodig heb.

Maar als je ergens bij een winkelcentrum staat of in de stad iets aan het eten bent en je kunt weer met een volle accu verder dan heb je geen tijd verloren en efficiëntie gewonnen. Dat hoeft echt geen 5x per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Ik meen ook te zien, bevestiging nodig, dat er meer snelladers op de parkeerterreinen rond supermarkten worden geplaatst. Dit is een goede ontwikkeling want Nederland heeft een scheve verdeling aan veel langzame palen in de straten tegenover veel snelladers langs de snelweg. Er zijn echt meer snelladers nodig in de steden want die AC laadpaal voor de bieb zet gewoon geen zoden aan de dijk.

De langzame palen in onze straat worden ook gemanaged, dus als je die om 18:00 aansluit laadt die nauwelijks om dan na de spits op normale snelheid te laden.

[ Voor 11% gewijzigd door FFW op 27-12-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Tja, dit lijkt me inderdaad niet iets wat zinvol is.
Mensen die een PHEV boven een EV kiezen willen vooral die paar keer per jaar op vakantie niet lang moeten wachten. Dan gaan ze dus op benzine rijdend op vakantie. Als je dan als nog langs de snellader gaat, met zo’n kleine accu, sta je elke 100km te wachten.
Snelladen voor je dagelijkse rit is misschien zinvol als je niet in de buurt van je huis of op je oprit kan laden, maar daarmee gaat wat mij betreft het voordeel van een EV helemaal weg. Die is juist elke ochtend vol voor je dagelijkse rit, ook een PHEV thuis laden betekent dat ie de hele nacht heeft om vol te geraken, dat lukt met een gewone 11kW lader natuurlijk prima.

Een snelladende PHEV is dus net zo’n goede reisauto als een langzaam ladende PHEV. Lange reizen doe je dan op benzine.
Een EV met flinke accu is ondertussen net zo’n prettige reisauto als een gewone benzine auto. Een PHEV is dan ‘worst of both world’ met een te kleine accu, vaak ook een kleinere benzine tank en slechter verbruik door de accu’s die op een lange reis voor jan joker meegesleurd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een snelladende PHEV kan nooit een ideale reis auto zijn; het is immers een hybrid en de echte lange range haal je met de reguliere brandstof, niet uit de elektriciteit. Dus voegt snelladen bij lange reizen ook niks toe, hooguit voor de korte ritjes. Maar die heb je als je op reis bent meestal niet zoveel, en als je ze al hebt heb je op reis meestal tijd genoeg en is snelladen dus niet nodig ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
De EV kan geen caravan trekken zonder de helft range te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En bovendien: electriciteit begint inmiddels duurder te worden dan reguliere brandstof. Dus nog minder ideaal.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
ScuL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:32:

Misschien ook goed om ff een gelijk beeld te hebben van langzaam en snel laden in deze context.
Alles onder de 50kW is wat mij betreft langzaam laden, waarbij 11kW de norm is (en nog een paar oude modellen zelfs maar 3,7kW halen…).
Snel laden is pas echt prettig als je op 100-150kW+ voor een redelijk deel van de laadcurve kan blijven. Je wil op een langere reis elke 2-2,5 uur een half uurtje laden ofzo. Als je langer staat dan moet je echt wachten op de auto. In een half uur het hele gezin laten plassen, wat drinken halen etc is krap ;) . Lunch pauzes enzo gaan sowieso nog langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
FFW schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:41:
Een PHEV ook niet…?
Als je een caravan wil trekken dan is benzine of een PHEV waar je dan alleen op benzine mee rijdt wel handiger dan een EV idd. Maar elektrisch rijden met een PHEV met een caravan er achter is gekkenwerk. Dan is de range <50km?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:15

ITsEZ

parttime all-rounder

The Eagle schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:42:
En bovendien: electriciteit begint inmiddels duurder te worden dan reguliere brandstof. Dus nog minder ideaal.
Langs de snelweg misschien, thuis heb je gewoon nog prima tarieven als je slim afsluit. Het laagste contract wat ik in de afgelopen 3 maanden voorbij heb zien komen was 15,9 cent op dal, 19 cent is in november nog voorbij gekomen. Dat is fors goedkoper dan benzine tanken, en bovendien kan je zo'n contract 3 jaar vast zetten terwijl Benzine waarschijnlijk alleen maar omhoog gaat.
FFW schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:41:
Dat is toch hetzelfde met een PHEV, die zal op een lange reis met caravan ook wel de 1/8 benzine verbruik aantikken en de elektrische range halveren. Een snel ladende hybride heeft sowieso geen usecase, een PHEV is juist bedoeld om korte afstanden elektrisch te kunnen rijden. Snelladen zou je alleen moeten doen als je lange afstanden rijd, en dan tank je met die PHEV gewoon benzine neem ik aan. Overigens is DC laden natuurlijk niet gelijk aan snelladen, ik neem aan dat jij je DC lader gewoon op 11kw kan zetten? Dat zal al een stuk beter zijn voor de accu levensduur.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Wat ik me zou kunnen voorstellen als usecase is een lange(re) reis maken op benzine, en dan op locatie snelladend uitstapjes doen. AC-laadpalen willen wel eens verrassend kostbaar zijn en mocht je nou op een camping zitten vlakbij een snellaadstation, of je gaat even boodschappen doen en je bent na een kwartier/halfuur weer vol, dat lijkt me wel prettig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ugchel op 27-12-2024 12:54 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
@FFW jij bent waarschijnlijk de uitzondering waarbij een snelladende PHEV handig is omdat je die thuis hebt staan. (tenminste dat suggereer je). Maar de meeste mensen zijn dageliks wel een 8 uur aaneengesloten thuis, dus voor die groep (>99%) volstaat een AC aansluiting. je zegt zelf ook dat je een PHEV wil vanwege de range met een caravan, en je gaat dus niet onderweg speciaal stoppen om te gaan snelladen. Want als je dat wel gaat doen, dan kan je beter een EV nemen, want die heeft meer range en laadt sneller. Een vergelijk met een 1 fase ladende I pace is natuurlijk niet helemaal eerlijjk. Als je een nieuwe PHEV overweegt, moet je ook het vergelijke maken met een nieuwe EV, en niet eentje van 5 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Snelladen is een van die dingen die vaak gedaan wordt in "C", als in: hoe vaak de capaciteit van het accupakket = laadsnelheid". De reden dat snelladen zo fijn is bij auto's op het E-GMP platform, 230kW is erg fijn. Dit werkt doorgaans omdat het pakket 800V is aangesloten, en per cel nog steeds een 3.6V laadvermogen heeft.

Met een 14kWh accuutje heb je nog steeds dezelfde celvermogen, maar je kan effectief gezien laadvermogen minder goed verdelen. Wil je snel laden, dan zal het nog steeds maar iets van... 30kW zijn. En dat is niet bepaald iets waar de meeste externe DC laders effectief in zijn, qua capaciteit om AC>DC te vertalen. De interne DC lader van je auto is daar veel beter in, want die is ontworpen op zo'n relatief kleine belasting.

Mijn advies zal eerder zijn om een PHEV te vinden die met méér dan één fase kan AC laden, dan:

- Een eigen DC lader die niet ontworpen is voor laag vermogen (want zelfs al doe je 3C op je accu haal je met de meeste PHEV's nog maar ~30kw -- niet overigens iets waar de meeste huisaansluitingen betaalbaar mee omgaan, boven 3x25A betaal je absurd veel meer/jaar), waardoor je door efficiëntieverlies te veel betaalt
- Een EV zoeken met een niche use-case waarbij de accu garantie bovendien niet altijd CONSTANT DC laden dekt met 3C of meer

Ik heb een persoonlijke mening over PHEV's (te complex qua bouw, nog meer bewegende onderdelen, lastig met slepen vanwege complexe versnellingsbakken, worst of both worlds, etc...), maar ik zie de waarde voor onzekere mensen wel in, dat gezegd, als je kijkt naar hoe het gemiddelde Nederlandse rijgedrag op ~60km/dag zit, dan is snelladen sowieso een niche: tenzij je echt absurd dikke bakken neemt dan zijn de meeste auto's an-sich wel "fijn" als ze zo groot zijn dat ze max 18kWh/100km gebruiken (en veel zijn zuiniger). Een PHEV zal dus sowieso niet zo'n grote accu hoeven hebben.

Wel moet je rekening houden met dat een accu nóg een "C"-kenmerk heeft: hoeveel keer de capaciteit geladen kan worden. Veel LiPo cellen zitten op zo'n 3000c voordat ze op ~92% van hun oorspronkelijke capaciteit zitten bij goed batterij management (koelen, verwarmen, niet over, niet under -- zeg maar alles wat niet Nissan Leaf heet). Voor een auto met een 100kWh accu (model S bijvoorbeeld) is dat zo'n (100kWh bij 17.5 kWh verbruik = 571km/accu, zeg maar 500 want we rijden als tokkies, 3000 laadbeurten = 1.5mln km totdat de accu "oef" zegt, vandaar dat er redelijk veel oude tesla's zijn, enige merk waar we echt veel statistiek van hebben, met al 600.000+km die nog goed zijn). Bij een klein accuutje wat bovendien zonder warmtepomp ook moet verwarmen én een benzinemotor moet meesjouwen is dat natuurlijk veel lager.

Stel je hebt een PHEV met 14kWh accu, waarmee je 50km komt (28kWh/100km), en we gaan er maar vanuit dat die accu nét zo goed behandeld wordt met koelen/verwarmen/etc... met diezelfde 3000C haal je met die auto maar 150.000km totdat de accu "op" is. Nu spelen veel PHEV's vals door niet te verwarmen met een warmtepomp maar gewoon met restwarmte van een benzinemotor, en spelen ze "om" gek gedrag van de benzinemotor heen door de start/stop bewegingen pas goed te laten gaan als e motor "warm" is, waardoor je per saldo met maar weinig PHEV's écht EV gedrag krijgt (naast dat zaken als one-pedal driving daardoor er ook niet op zitten), maar het speelt mee.

Mijn advies: laat die snellaad wens los, en ga hooguit voor méér dan 1x16A AC laden op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
@FFW De volgende auto's kan je toevoegen aan je lijstje: Cupra Leon 2024, Cupra Formentor 2024 en de Cupra Terramar. Ze hebben allemaal zo'n 100km electrisch bereik en 50kW laadsnelheid.
DC laden is vaak duurder dan rijden op benzine. Laden bij Tesla is wel voordeliger.

[ Voor 40% gewijzigd door Jimster op 27-12-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Dank je wel, ook voor de overige reacties. Ik moet het eigenlijk in een tabelletje verwerken dan is het wat overzichtelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:33
ScuL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:29:
[...]

Nee dat is geen weerspiegeling van mijn rijgedrag, mijn rijgedrag is ontzettend variabel. Rond de woonomgeving, winkelen etc is prima te doen met één keer laden. Gemiddeld genomen haal ik daar wel een dag of twee mee. Maar af en toe maak ik wel lange afstanden waar ik de benzinemotor nodig heb.

Maar als je ergens bij een winkelcentrum staat of in de stad iets aan het eten bent en je kunt weer met een volle accu verder dan heb je geen tijd verloren en efficiëntie gewonnen. Dat hoeft echt geen 5x per dag.
Oké, dan zitten we aardig op hetzelfde spoor! 😉
Mij is het electrisch rijden van de Phev zo goed bevallen, dat ik sinds 2 jaar nu overgegaan ben op een volledige EV. Heerlijk, rijbereik reëel zo tussen de 350 en 400km. Ik stekkerde elke dag, maar nu gemiddeld 1x per week.
Maar bij juist gebruik is voor velen een Phev nog steeds een goede tussenfase naar EV.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-03 21:59
Ik heb een Skoda Kodiaq PHEV besteld (lease via het werk). Deze heeft een accu van 25,7 kWh en kan AC laden met 11kW en DC laden met 40 kW. Woon-werk kan helemaal elektrisch en lange ritten op vakantie waarschijnlijk veel op benzine maar als we een langere stop willen maken dan sluit ik niet uit dat ik onderweg nog een keer zal bijladen. Maar ik heb de auto nog niet dus ik kan er nog niets over zeggen.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
Dat klinkt als the best of both worlds 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb een phev, kan in de zomer en winter electrisch naar kantoor rijden, daar opladen en weer electrisch terug rijden. Vrouw werkt dichterbij huis en kan op een lading heen en weer rijden.
Vakanties met de kinderen achterin rijd ik toch liever op benzine, maakt volgens mij qua kosten ook niet zoveel uit als je in het buitenland tankt (hij rijdt 1:20 op benzine, 18-20kWh/100km electrisch).

Snelladen zou ik nooit gebruiken, misschien die ene keer in de winter dat ik om 18u thuis kom van werk en er s'avonds een afspraak staat met de auto , maar dat komt zelden voor.

Heb thuis wel een laadpaal van 22kw maar dat is voor een volgende EV of 2e auto.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2024 00:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:32
Maat van me heeft een Mercedes GLE350 hybride diesel...maar die auto heeft niet de CCS optie.
Hij laadt dus thuis met 7,2kw

De CCS uitgevoerde kan dus wel snelladen, maar dat kost €0,80 cent per kWh bij n supercharger.

Hoeveel km za hij daarmee rijden..die 1kwh?
Mijn BMW iX1 doet 6,8km...maar door mijn werk rijd ik zeer zuinig dus ik gok ff dat hij 4km doet met die ontzettend grote bak.
Oh ff opgezocht
Accu 31,5kwh
70-80km
Dus 2-3 km per kwh.

Een liter diesel kost €1,75 dus voor die 80 cent heeft hij een halve liter waar hij echt wel voorbij die 2-3 km komt.
Snelladen heeft echt geen zin bij een hybride....ook omdat een abonnement op snellader ook geen zin heeft.

Ook....hij kan 70km op de accu rijden dus waarom zou je 20-30 minuten gaan laden voor die 70km?
Binnen 2 minuten is zn tank vol voor hetzelfde of minder geld per km.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferry34 op 28-12-2024 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:32
FFW schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:06:

Waarom zo'n dure snellader?
Je i pace kan toch gewoon 7,2kw AC laden?
Is dat niet genoeg dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:32
Zubadan schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:15:
Ik heb een Skoda Kodiaq PHEV besteld (lease via het werk). Deze heeft een accu van 25,7 kWh en kan AC laden met 11kW en DC laden met 40 kW. Woon-werk kan helemaal elektrisch en lange ritten op vakantie waarschijnlijk veel op benzine maar als we een langere stop willen maken dan sluit ik niet uit dat ik onderweg nog een keer zal bijladen. Maar ik heb de auto nog niet dus ik kan er nog niets over zeggen.
Van de 25kWh is het 20kWh netto en van 10 naar 80% doet hij er 35 minuten over. Komt dus op gemiddeld 24kW. Zou er persoonlijk geen snellader mee bezet gaan houden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1