Al enige tijd verdiep ik me (op m'n gemak) in wat nodig is voor een overgang van CV naar warmtepomp. Vanuit dat verdiepen heb ik een alternatieve opstelling bedacht voor het buffervat in dit soort installaties, waarover ik graag jullie mening lees.
:strip_exif()/f/image/NADIIwbAOxJfJxosuYcHQuzG.jpg?f=fotoalbum_large)
Normaliter zijn de WP leidingen parallel aangesloten op het vat en afgiftesysteem, hier is dat gescheiden. De WP gebruikt de onderste spiraal om het water in het vat op te warmen. Dat water in het vat circuleert door het afgiftesysteem, waarvoor een extra pomp en dynamisch mengventiel nodig zijn. Verder wordt het water in het vat ook gebruikt als 'voorverwarming' voor het SWW.
De reden om het zo te doen zijn voordelen die ik zie, hoewel waarschijnlijk vooral voor tweakers die (zo veel mogelijk) zelf willen installeren.
:strip_exif()/f/image/NADIIwbAOxJfJxosuYcHQuzG.jpg?f=fotoalbum_large)
Normaliter zijn de WP leidingen parallel aangesloten op het vat en afgiftesysteem, hier is dat gescheiden. De WP gebruikt de onderste spiraal om het water in het vat op te warmen. Dat water in het vat circuleert door het afgiftesysteem, waarvoor een extra pomp en dynamisch mengventiel nodig zijn. Verder wordt het water in het vat ook gebruikt als 'voorverwarming' voor het SWW.
De reden om het zo te doen zijn voordelen die ik zie, hoewel waarschijnlijk vooral voor tweakers die (zo veel mogelijk) zelf willen installeren.
- Maakt stapsgewijze overgang mogelijk. De SWW boiler kan als eerste toegevoegd worden, vervolgens het voorraadvat met pomp en mengventiel*, dan een WP (hybride) toevoegen en als laatste stap de CV verwijderen.
- Beperkt glycol circuit.
- Eenvoudige WP zonder SWW gedeelte voldoet. Een stooklijn bepaalt de temperatuur van het water in het vat. De WP kan met een zeer ruime hysterese werken van bijv. 5 graden wat lange runs garandeert. Misschien zelfs geen modulerende WP nodig.
- De huiskamer thermostaat bepaalt de T-aanvoer voor het afgiftesysteem, ingesteld met het mengventiel achter het vat*
- Zolang het water in het vat 55 graden of hoger is, hoeft het weerstandselement van de SWW boiler niet aan bij gebruik van warm tapwater, alleen ter compensatie van standverlies. Een driewegklep voor de SWW boiler omzeilt het voorraadvat als de WP voor koelen wordt gebruikt.
- Door de scheiding tussen opwek, opslag en afgifte lijkt er meer mogelijk om gebruik te kunnen maken van dynamische energieprijzen en/of stroom uit PV.