Verschil OLED en LED bij normaal Ziggo/KPN- abonnement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:19
Beste lezers,

laatst hebben mijn buren een mooie nieuwe Samsung-OLED (S90C 55inch) gekocht. Tijdens een avondje kletsen werd op een gegeven moment ook de televisie aangezet i.v.m. de vervelende gebeurtenis in Maagdenburg. Wat me opviel was dat ik feitelijk geen verschil zag in kleurweergave, helderheid en contrast tussen de Samsung OLED, een Philips 55inch model 8848 (mijn eigen tv) en een Hisense U8Kq 55inch (tv van mijn vriendin). De Samsung was zogenaamd gekalibreerd door de winkel en de andere tv's zijn niet tot nauwelijks aangepast t.o.v. de standaard.
Wat ik feitelijk wil weten is of er bij normale tv-programma's kijken en een standaard Netflix-abo wel echt iets van verschil te zien is tussen de modernde OLED en LED televisies? Of hebben de buren met de kalbratie een waardeloze instelling laten maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Als je geen verschil kan zien tussen hoe zwart zwart is van een OLED en hoe (niet) zwart het is bij een LED tv, dan is er serieus wat mis, of met je ogen, of met de OLED tv (instellingen) :P

Ik ben 3 jaar geleden van een 65" LED Sony tv overgestapt op een 65" OLED Sony tv, en nu (3 jaar later dus) verbaas ik me nog steeds hoe diepzwart zwart toch eigenlijk is op deze tv.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik vind het verschil tussen een edge-lit LCD en OLED echt gigantisch, maar ik ben dan ook een beeld purist. Als jij het verschil subjectief niet waarneemt dan zal een high-end TV niet aan jou besteed zijn. Scheelt wel weer een bak geld :)

Ik zou overigens wel verwachten dat je een erg groot verschil in contrast ziet.. jouw Philips 8848 heeft een IPS paneel met, objectief gemeten, een zéér laag contrast. Zwart zal eerder donkergrijs zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door stin00 op 23-12-2024 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:32:
Als je geen verschil kan zien tussen hoe zwart zwart is van een OLED en hoe (niet) zwart het is bij een LED tv, dan is er serieus wat mis, of met je ogen, of met de OLED tv (instellingen) :P
Als jij wel het verschil ziet bij een een gemiddelde nieuwsuitzending, dan vraag ik me toch af in hoeverre dat placebo effect is.

Kleur echtheid is vaak lastig te zien als je geen vergelijkingsmateriaal hebt (oftewel de andere TV er naast), of echt een specifiek iets waar het opvalt. De zwart waardes moeten duidelijk te zien zijn: In een donkere kijkomgeving met donkere beelden. Zeker bij mijn ondertussen 15 jaar oude LCD TV op de slaapkamer zie je gigantisch dat zwart niet zwart is, en bij mijn OLED is zwart natuurlijk wel zwart. Maar zit je in een verlichte omgeving en/of met beelden met een hoop lichte elementen, dan valt dat perfecte zwart mij iig niet snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:40:
[...]

Als jij wel het verschil ziet bij een een gemiddelde nieuwsuitzending, dan vraag ik me toch af in hoeverre dat placebo effect is.

Kleur echtheid is vaak lastig te zien als je geen vergelijkingsmateriaal hebt (oftewel de andere TV er naast), of echt een specifiek iets waar het opvalt. De zwart waardes moeten duidelijk te zien zijn: In een donkere kijkomgeving met donkere beelden. Zeker bij mijn ondertussen 15 jaar oude LCD TV op de slaapkamer zie je gigantisch dat zwart niet zwart is, en bij mijn OLED is zwart natuurlijk wel zwart. Maar zit je in een verlichte omgeving en/of met beelden met een hoop lichte elementen, dan valt dat perfecte zwart mij iig niet snel op.
Waarom vraag je je dat af? Je geeft het zelf al aan: onder de juiste omstandigheden is het zéér duidelijk te zien. En onder minder juiste omstandigheden, is het wat minder duidelijk te zien.

Als je naar beelden gaat kijken waar weinig tot geen zwart in zit, dan zal je ook niet direct heel veel verschil ervaren, ik beweer ook niet anders.

Maar als je daadwerkelijk aan het vergelijken bent, wat TS doet, en je kijkt dezelfde beelden in een kamer die niet overbelicht is, dan zal je bij donkere beelden zeer zeker verschil zien. Of dat nou in een nieuwsuitzending is, of in een actiefilm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:45:
[...]

Waarom vraag je je dat af? Je geeft het zelf al aan: onder de juiste omstandigheden is het zéér duidelijk te zien. En onder minder juiste omstandigheden, is het wat minder duidelijk te zien.
Nou vanwege dat tweede dus? TS had het over een nieuwsuitzending, en mogelijk ook gewoon met lampen aan in de ruimte. Als iemand stelt dat, met die situatie in het achterhoofd, er wat met je ogen mis is als je het verschil in contrast niet ziet, dan vraag ik me toch af of er niet meer een placebo effect een rol speelt.

Je kan heel duidelijk het verschil zien ja, in de 'juiste' omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:35:
[...]

Nou vanwege dat tweede dus? TS had het over een nieuwsuitzending, en mogelijk ook gewoon met lampen aan in de ruimte. Als iemand stelt dat, met die situatie in het achterhoofd, er wat met je ogen mis is als je het verschil in contrast niet ziet, dan vraag ik me toch af of er niet meer een placebo effect een rol speelt.

Je kan heel duidelijk het verschil zien ja, in de 'juiste' omstandigheden.
Verschil in contrast :? Ik heb het letterlijk alleen maar over zwart gehad.

Ik zal het iets anders voor je verwoorden: het grootste verschil tussen OLED en LED zit hem, wat mij betreft, in hoe zwart zwart is. Vergelijk dus dezelfde donkere beelden op de verschillende tv's, als het even kan in een omgeving die niet gigantisch licht is (bijvoorbeeld volle zon op de tv).

Als je dan het verschil niet kan zien tussen OLED en LED, specifiek dus qua zwartwaarden, dan kan het 3 dingen zijn: je ogen, de tv of de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Sissors schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:40:
[...]

Kleur echtheid is vaak lastig te zien als je geen vergelijkingsmateriaal hebt (oftewel de andere TV er naast), of echt een specifiek iets waar het opvalt.
Wij kijken de Formule 1 met een stel vrienden. En iedere keer als we bij mij kijken is er 1 vriend die toch iedere keer weer zegt: "tjonge, wat is dat toch een goed beeld" je zou verwachten dat hij na ruim 5 jaar zelf onderhand een OLED gekocht zou hebben :D )
Maar daar staat dus ook geen TV naast ter vergelijking. Dus het valt hem wel op.

Overigens, toen ik mijn OLED kocht was ik eigenlijk op weg om een Philips Ambilight LED TV te kopen. Gelukkig stond daar een OLED naast, dus toen was de keuze snel gemaakt :) Want inderdaad, als er een TV naast staat is het wel een stuk makkelijker vergelijken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:50:
[...]

Verschil in contrast :? Ik heb het letterlijk alleen maar over zwart gehad.

Ik zal het iets anders voor je verwoorden: het grootste verschil tussen OLED en LED zit hem, wat mij betreft, in hoe zwart zwart is. Vergelijk dus dezelfde donkere beelden op de verschillende tv's, als het even kan in een omgeving die niet gigantisch licht is (bijvoorbeeld volle zon op de tv).

Als je dan het verschil niet kan zien tussen OLED en LED, specifiek dus qua zwartwaarden, dan kan het 3 dingen zijn: je ogen, de tv of de instellingen.
Contrast is het verschil tussen helderste en donkerste beelden. OLED heeft heel goed contrast, omdat de donkerste beelden bij OLED een stuk donkerder kunnen zijn van bij LCD. Dus het komt op hetzelfde neer of je nu contrast of zwart waardes noemt.

En nogmaals, en ik beloof de laatste keer want ik val in de herhaling: Natuurlijk moet je prima het verschil kunnen zien tussen OLED en LCD: In de 'juiste' omstandigheden! Als jij het nieuws kijkt in een normaal verlichte omgeving, ga jij echt niet de zwart waardes van je OLED zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:20:
[...]

Als jij het nieuws kijkt in een normaal verlichte omgeving, ga jij echt niet de zwart waardes van je OLED zien.
Echt, wáárom niet?! Als er donkere beelden in het nieuws zitten, of bijvoorbeeld witte tekst op een zwarte achtergrond, dan ga je dat prima zien.

Ik zat gisteravond nog te genieten van het diepe zwart van m'n OLED, toen ik Even Tot Hier via NPO app zat te kijken, en dat is echt geen kwaliteit om over naar huis te schrijven, maar zwart zie je wel :>

[ Voor 21% gewijzigd door Hahn op 23-12-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:22:
[...]

Echt, wáárom niet?! Als er donkere beelden in het nieuws zitten, of bijvoorbeeld witte tekst op een zwarte achtergrond, dan ga je dat prima zien.
Goed, dan behoor ik, samen met iig TS dus, tot de mensen waarbij er serieus wat mis is met onze ogen :|

(Overigens voordat TS naar de oogarts rent: Wikipedia: Human eye, het menselijk oog heeft een statisch contrast wat gezien kan worden van 100:1. Dat gaat dan wel om waar je op focust, en zelfs bij je TV zal je oog eroverheen scannen, en kan dus verschillende stukken van je TV met verschillende gevoeligheden bekijken. Maar het is volkomen normaal dat als je dus bijvoorbeeld bij de fel witte tekst, niet het perfect zwart ernaast meer herkent als perfect zwart. Of eigenlijk: Dat je het niet perfecte zwart van jouw LCD TV ook gewoon als perfect zwart ziet onder die omstandigheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:32:
[...]

Goed, dan behoor ik, samen met iig TS dus, tot de mensen waarbij er serieus wat mis is met onze ogen :|

(Overigens voordat TS naar de oogarts rent: Wikipedia: Human eye, het menselijk oog heeft een statisch contrast wat gezien kan worden van 100:1. Dat gaat dan wel om waar je op focust, en zelfs bij je TV zal je oog eroverheen scannen, en kan dus verschillende stukken van je TV met verschillende gevoeligheden bekijken. Maar het is volkomen normaal dat als je dus bijvoorbeeld bij de fel witte tekst, niet het perfect zwart ernaast meer herkent als perfect zwart. Of eigenlijk: Dat je het niet perfecte zwart van jouw LCD TV ook gewoon als perfect zwart ziet onder die omstandigheden).
Ten eerste blijf je veel te veel hangen op mijn opmerking over iets mankeren aan ogen. Dat was vooral met een knipoog bedoeld, niet als een serieuze 'laat je ogen checken'...

Ten tweede blijf je ook heel erg hangen op je nieuws voorbeeld, wat slechts één van de vele manieren is waarop mensen hun tv kunnen/zullen gebruiken. Ik ben het met je eens dat over het algemeen bij een standaard uitzending, waar weinig donkere beelden in voorkomen, het verschil tussen OLED en LED geen dag en nacht verschil is. Maar ook een nieuwsbericht kan baat hebben bij de donkere zwartwaardes van OLED, als er donkere beelden in voorkomen.

Dit is het verschil wat ik vooral bedoel, en dat is bijvoorbeeld als je een film op Netflix kijkt, die letterboxed is (zwarte balken boven en onder) zéér duidelijk te zien, ook als je in een wat lichtere kamer zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBhkRDWR7aGoUuIjDYC0uVBG4Zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9c39YDecjWHsDaJCu5IKKBw.png?f=fotoalbum_large

Als jij daadwerkelijk dit verschil niet ziet tussen OLED en LED, als tv's naast elkaar staan, en de tv's goed ingesteld staan, dan zou het best kunnen dat je ogen niet geweldig zijn inderdaad. Of je daarmee naar de dokter gaat, moet je zelf weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 23-12-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En nogmaals, en ik beloof de laatste keer want ik val in de herhaling: Natuurlijk moet je prima het verschil kunnen zien tussen OLED en LCD: In de 'juiste' omstandigheden!
En ja, er zijn, bij de juiste lichtomstandigheden, dus niet wanneer je een lichte kamer overdag zit, natuurlijk ook donkere nieuwsuitzendingen waarbij je wel het verschil kan zien. Maar er zijn simpelweg ook zat situaties waarbij je het verschil niet ziet, omdat gewoon het perfecte zwart van OLED niet tot zijn recht komt.

(Overigens vind ik jouw plaatje wel leuk, een standaard LCD TV heeft, uit mijn hoofd, eens een 1000:1 contrast. Mag je raden wat het contrast is in de linkerhelft van jouw plaatje:
spoiler:
7:1
)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:49:
[...]

En ja, er zijn, bij de juiste lichtomstandigheden, dus niet wanneer je een lichte kamer overdag zit, natuurlijk ook donkere nieuwsuitzendingen waarbij je wel het verschil kan zien. Maar er zijn simpelweg ook zat situaties waarbij je het verschil niet ziet, omdat gewoon het perfecte zwart van OLED niet tot zijn recht komt.
Ik herhaal: je blijft gigantisch hangen op je nieuwsuitzending voorbeeld.
(Overigens vind ik jouw plaatje wel leuk, een standaard LCD TV heeft, uit mijn hoofd, eens een 1000:1 contrast. Mag je raden wat het contrast is in de linkerhelft van jouw plaatje:
spoiler:
7:1
)
:? Gast. Waar héb je het over? Denk je serieus dat een LCD-tv ten alle tijden, bij elke frame een contrastratio van 1000:1 zal hebben? 1000:1 is sowieso dynamisch contrast, hè.

En je weet dat het hoogste wat je aan statisch contrast überhaupt kan halen 21:1 is? :D En dat is wat jij meet.
This results in a value ranging from 1:1 (no contrast at all) to 21:1 (the highest possible contrast).
Ik meet overigens een contrastratio van 15:1 aan de linkerkant. Dat is dus een vrij groot contrast, maar zeer duidelijk geen perfect zwart, zoals rechts (wat 21:1 contrast heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:57:
[...]

Ik herhaal: je blijft gigantisch hangen op je nieuwsuitzending voorbeeld.
Omdat daar het hele topic over gaat...
[...]

:? Gast. Waar héb je het over? Denk je serieus dat een LCD-tv ten alle tijden, bij elke frame een contrastratio van 1000:1 zal hebben? 1000:1 is sowieso dynamisch contrast, hè.
Nop, 1000:1 is een statisch contrast. En het is niet dat elk frame een 1000:1 contrast heeft, want dan moet je dus dus een volledig wit gedeelte en een volledig zwart gedeelte hebben (en dat is dan weer mijn punt: Je hebt vaak niet (bijna) volledig zwart, en dan valt dus het hele voordeel van OLED niet op).

Even een willekeurige recente (high-end) LCD TV gepakt: https://www.rtings.com/tv...t=9.2-,Contrast,-Contrast

Die haalt een 5000:1 statisch contrast (daar noemen ze het native), en een 136000 : 1 dynamisch contrast. Zie ook: https://www.rtings.com/tv...ty/contrast-ratio#test_11
En je weet dat het hoogste wat je aan statisch contrast überhaupt kan halen 21:1 is? :D En dat is wat jij meet.
Dat is een speciale formule die ze hebben bedacht voor web content. Ik ben geen fan van nieuwe definities geven aan bestaande woorden, wat ze daar wel doen. Maar contrast is lichtste beeld gedeeld door donkerste. Dus rechts bij jou is dat oneindig (iig het bron materiaal, het ligt dan natuurlijk aan het scherm waar je het op toont): Het zwart heeft een helderheid van nul, het wit van 240 (met de definitie die MSpaint gebruikt): 240 / 0 = oneindig.

Bij linker helft is het wit ook 240, en het 'zwart' is 26: blijkbaar had ik vorige keer verkeerd geprikt, maar 240 / 26 = 9:1 contrast.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 23-12-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Hahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:39:
[...]
[Afbeelding]

Als jij daadwerkelijk dit verschil niet ziet tussen OLED en LED, als tv's naast elkaar staan, en de tv's goed ingesteld staan, dan zou het best kunnen dat je ogen niet geweldig zijn inderdaad. Of je daarmee naar de dokter gaat, moet je zelf weten.
ik zie het verschil tussen beide foto's, maar.... op mijn lcd laptop. Ik kijk dus niet na lcd vs oled maar na twee foto's op mijn lcd scherm. Je wekt de suggestie dat ik na lcd vs oled kijk, maar dat is dus niet zo. Al ik echter van jouw voorbeeld plaatje zou uitgaan zou ik inderdaad de oled kiezen....

En het beeld (contrast en kleur) van mijn moderne mini-led is toch een heel stuk beter dan met mij oude oled tv (goedkope oled van 9 jaar oud die geen rec2020 of echte hdr kon weergeven). Dus ja: ik zie het verschil tussen oled en lcd, maar niet zoals jij het bedoelt ;)
Maar is ook niet van belang voor de vraag in de TS, wat mijn oled tv was geen actueel model!

Ik weet niet of je rtings.com kent, maar zoek daar de hisense U8K en samsung S90C eens op (niet perse de zelfde modellen als in Europa, maar het is wel lcd vs oled).
De S90C/oled is gemiddeld beter is dan de U8K/lcd wat betreft het beeld, maar het verschil is echt niet zo groot en er zijn testen waarbij de u8k lcd gewoon een betere beeld kwaltijd heeft dan de oled s90c.
De 8848 geeft waarschijnlijk wel een iets minder beeld dan beide andere, maar het verschil zal in die (niet optimale) situatie ook niet zo groot zijn als 10 jaar geleden. 10 jaar geleden was oled gewoon zonder meer beter dan lcd.

De TS ging over actuele modellen en 'normale' uitzendingen en netflix en over een nieuws uitzending van een acutele gebeurtenis. Niet over een Dolby Vision film in een verduisterde ruimte.
Er zit wel een verschil tussen actuele modellen onderling, maar dan zul je toch echt de modellen onderling moeten vergelijken en goed bedenken hoe je het wilt gebruiken en niet zomaar er vanuit gaan dat oled altijd beter is.
Je doet voorkomen dat een actuele oled tv altijd duidelijk beter is dan een actuele lcd tv, zonder voorbehoud.
Meld dan ook even erbij dat sompige actuele lcd modellen het in sommige gevallen gewoon beter doet dan sommige actuele oled modellen.
Ga anders eens na een goede tv zaak toe om kijken hoe het beeld tegenwoordig is (en niet na de mediamarkt) van bv twee sony tv's in de zelfde prijs klasse: 1 oled en 1 mini-led lcd.

Ik ben zelf na een tv zaak gegaan om een oled te kopen maar vond de lcd toch echt een beter beeld geven.
Na een mentale barrière overwonnen te hebben gewoon voor de beste kwaltijd gegaan: voor mij was dat dus niet oled.
Jouw tv is drie jaar oud, ik kan me voorstellen dat het toen anders was, maar de ontwikkeling in tv land gaan snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:03:
[...]

Omdat daar het hele topic over gaat...
Nope, TS heeft het over 'normale tv-programma's kijken en een standaard Netflix-abo'. Jij maakt daar nieuwsuitzendingen van (wat een kleine subset is van 'normale tv-programma's') en vergroot dat tot alles.
[...]

Nop, 1000:1 is een statisch contrast. En het is niet dat elk frame een 1000:1 contrast heeft, want dan moet je dus dus een volledig wit gedeelte en een volledig zwart gedeelte hebben (en dat is dan weer mijn punt: Je hebt vaak niet (bijna) volledig zwart, en dan valt dus het hele voordeel van OLED niet op).

Even een willekeurige recente (high-end) LCD TV gepakt: https://www.rtings.com/tv...t=9.2-,Contrast,-Contrast

Die haalt een 5000:1 statisch contrast (daar noemen ze het native), en een 136000 : 1 dynamisch contrast. Zie ook: https://www.rtings.com/tv...ty/contrast-ratio#test_11

[...]

Dat is een speciale formule die ze hebben bedacht voor web content. Ik ben geen fan van nieuwe definities geven aan bestaande woorden, wat ze daar wel doen. Maar contrast is lichtste beeld gedeeld door donkerste. Dus rechts bij jou is dat oneindig (iig het bron materiaal, het ligt dan natuurlijk aan het scherm waar je het op toont): Het zwart heeft een helderheid van nul, het wit van 240 (met de definitie die MSpaint gebruikt): 240 / 0 = oneindig.

Bij linker helft is het wit ook 240, en het 'zwart' is 26: blijkbaar had ik vorige keer verkeerd geprikt, maar 240 / 26 = 9:1 contrast.
Je kan niet op basis van een plaatje het contrast gaan meten van een tv...
canonball schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:20:
[...]

ik zie het verschil tussen beide foto's, maar.... op mijn lcd laptop. Ik kijk dus niet na lcd vs oled maar na twee foto's op mijn lcd scherm. Je wekt de suggestie dat ik na lcd vs oled kijk, maar dat is dus niet zo. Al ik echter van jouw voorbeeld plaatje zou uitgaan zou ik inderdaad de oled kiezen....
Ik weet niet zeker of je nu een grapje maakt of serieus bent... Maar indien je serieus bent: het plaatje wat ik laat zien is natuurlijk ter illustratie.

Wat ik er ook onder zeg: als je in het echt een OLED en LED naast elkaar zet, dan kan je dat verschil, wat dat plaatje illustreert, zien/verwachten.
Je doet voorkomen dat een actuele oled tv altijd duidelijk beter is dan een actuele lcd tv, zonder voorbehoud.
Meld dan ook even erbij dat sompige actuele lcd modellen het in sommige gevallen gewoon beter doet dan sommige actuele oled modellen.
:? Je verzint het echt waar je bij staat, want niks van wat je hier zegt heb ik ook maar enigszins gezegd.

Het enige wat ik heb gezegd is dat als je OLED en LED naast elkaar zet, uitgaande van enigszins vergelijkbare modellen en jaartallen, je een duidelijk verschil zult zien in zwartwaarden. Daarmee zeg ik niet dat OLED 'zonder voorbehoud' of 'altijd' beter is, dat maak jij ervan.
Ga anders eens na een goede tv zaak toe om kijken hoe het beeld tegenwoordig is (en niet na de mediamarkt) van bv twee sony tv's in de zelfde prijs klasse: 1 oled en 1 mini-led lcd.

Ik ben zelf na een tv zaak gegaan om een oled te kopen maar vond de lcd toch echt een beter beeld geven.
Na een mentale barrière overwonnen te hebben gewoon voor de beste kwaltijd gegaan: voor mij was dat dus niet oled.
Jouw tv is drie jaar oud, ik kan me voorstellen dat het toen anders was, maar de ontwikkeling in tv land gaan snel.
Ik heb ruim 6 jaar lang televisies verkocht, dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb ;)

En als jij LED fijner vindt, helemaal goed, toch! Ik zeg alleen, en ik herhaal, alléén maar dat als je OLED en LED naast elkaar zet, je een duidelijk verschil zult zien in zwartwaarden. Dat maakt OLED in z'n geheel niet direct beter, dat zeg ik totaal niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 23-12-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:33:
[...]

Nope, TS heeft het over 'normale tv-programma's kijken en een standaard Netflix-abo'. Jij maakt daar nieuwsuitzendingen van (wat een kleine subset is van 'normale tv-programma's') en vergroot dat tot alles.
TS keek op de OLED TV van zijn buren een nieuws uitzending, en zag daarbij geen verschil. Dus stelde hij de vraag hier, en was het antwoord dat er wat serieus mis is met zijn ogen. En ja ik snap dat die opmerking niet te serieus genomen moest worden, maar alsnog. Het hele punt was dat hij in die specifieke situatie geen verschil zag. En dat kan dus prima zonder dat er wat mis is met je ogen. En in andere situaties zal je wel duidelijk verschil zien...
[...]

Je kan niet op basis van een plaatje het contrast gaan meten van een tv...
Nee natuurlijk niet, het is het contrast van het plaatje. Dus je kan nooit een beter contrast krijgen op je scherm, als het contrast van het plaatje waar je mee begint! (Of nou ja, theoretisch kan het wel, maar dan is je TV dingen aan het doen die je niet wil).
[...]

Ik heb ruim 6 jaar lang televisies verkocht, dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb ;)
Maar je maakt wel claims over dat contrast niet hoger dan 21:1 kan zijn en dat 1000:1 contrast van een LCD TV dynamisch contrast moet zijn?

En het stomme: Volgens mij liggen we nog geen eens zover uit elkaar: Zoals ik al een aantal keer heb geschreven, ja ik kan duidelijk het verschil in contrast zien (oftewel zwart waardes) tussen mijn OLED en mijn (oude) LCD TV. Maar wel bij de 'juiste' omstandigheden. En dat zijn niet de omstandigheden van gemiddelde journaal uitzending wanneer mijn woonkamer niet verduisterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:40:
[...]

En het stomme: Volgens mij liggen we nog geen eens zover uit elkaar: Zoals ik al een aantal keer heb geschreven, ja ik kan duidelijk het verschil in contrast zien (oftewel zwart waardes) tussen mijn OLED en mijn (oude) LCD TV. Maar wel bij de 'juiste' omstandigheden. En dat zijn niet de omstandigheden van gemiddelde journaal uitzending wanneer mijn woonkamer niet verduisterd is.
Maar het is niet zo zwart/wit (pun intended) als 'alleen met de juiste omstandigheden'. Dat is mijn punt.

Ja, als de omstandigheden perfect zijn, dan zal je een duidelijk verschil zien tussen OLED en LED. Dat zeggen we allebei, zijn we het helemaal over eens.

Als de omstandigheden niet perfect zijn, dan zie je minder verschil, maar nog steeds verschil, in de meeste gevallen. Jij lijkt te zeggen dat het verschil dan vrijwel niet te zien zal zijn, maar dat hangt he-le-maal af van de precieze (onperfecte) omstandigheden.

Er zit een wereld van verschil tussen de slechtste omstandigheden (als je je tv op het strand in de zomer hebt staan, ofzo) en net niet perfecte omstandigheden (je hebt 's avonds een lamp flauwtjes aanstaan in je huiskamer die een beetje reflecteert in je tv), maar het valt allemaal onder 'niet perfecte omstandigheden'.

Lang verhaal kort:
Als je OLED en LED direct naast elkaar zet, dan zal je in de zwartwaarden in héél veel gevallen (lees: tenzij je op het strand ligt met je tv) een redelijk tot heel duidelijk verschil zien, mits de beelden die je bekijkt ook daadwerkelijk donkere delen bevatten.

TS heeft dat waarschijnlijk niet gezien, omdat het nieuws waar 'ie naar keek voornamelijk vrij lichte beelden bevatte. En dat is dus mogelijk een verklaring waarom 'ie het niet zag.

Maar zou TS Netflix aanzetten, en zeker een film met zwarte balken boven en onder, dan is de kans zeer groot dat 'ie wel verschil ziet (of zou moeten zien), ook onder de meeste 'niet perfecte' omstandigheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 23-12-2024 16:57 ]

Pagina: 1