Ontsnappen uit auto met gelamineerde ruiten onder water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:55

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Sinds een tijdje rijd ik een Mercedes. Hartstikke leuk, met 1 groot minpunt: deze (en ook andere) auto's hebben gelamineerde ruiten. Dat is standaard bij de voor- en achterruit, maar bij mijn auto dus ook de zijruiten. Dit betekend in de praktijk dat wanneer de auto te water raakt, je met de standaard life hammer en dergelijke de ruit er niet uit krijgt. Gezien ik regelmatig langs water rijd, wilde ik toch eens naar een alternatief zoeken. Tot nocht toe komt mijn zoektocht op 3 opties uit (deze thread was ook interessant):
  1. Een verticale zaagmachine op accu, dan heb je ook zeker handschoenen en een bril nodig, en een extra tooltje voor je riem.
  2. Een Glass-Master glasverwijder tool.
  3. Een Victorinox rescue tool.
Optie 1 en 2 lijken hiervan de beste, maar zijn vrij prijzig/onhandig op te bergen ivm de grootte, en schijnt ook nog wel wat oefening nodig te hebben. Optie 3 lijkt veel tijd in beslag te nemen, en laat tijd nou net zijn waar je in zo'n situatie niet veel van hebt.

Verder valt me op dat al deze tools in filmpjes getoond worden wanneer ze van buiten gebruikt worden, maar in zo'n situatie heb je die ruimte/luxe niet, dan moet je vanuit je benarde positie werken.

Hebben hier meer tweakers over nagedacht? En wat is daar uit gekomen? Ben erg benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door LankHoar op 22-12-2024 23:24 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42
Mij is geleerd zodra je te water raakt.. gelijk de nodige ramen openen op de normale manier.
De auto blijft kort drijven na landing. Zeker de moderne autos blijven daarmee elektronisch nog enige tijd werken waardoor dit kan.

(Bron: rijles gekregen in een auto zonder lifehammer en de vraag toen gesteld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Als je nog bij kennis bent is dat een prima idee.
Maar vergis je niet. Je hebt net een airbag in je poffertje gehad.

Ik zou eigenlijk verwachten dat wanneer de crash sensor geactiveerd wordt dat na 4 sec bv de ramen zelf open gaan.... Niet dus.

Ik heb ooit voor een werkgever in iets gereden met een evacuatie koepel op de dak. Ook de deuren en bouten waren van het nivo wat voor jou en mij niet te krijgen is...maar goed alles kon plof doen en zich van de auto verwijderen..

Het enigste wat ik kan bedenken is kijken of jou ramen ook zonder laminaat te bestellen, en dan vervangen... Of niet in het water rijden.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:23
Ik zou een 500 J breekhamer in je auto leggen.

Verwacht je nu echt dat je met zaag een raam open gaat kunnen maken nadat je net met 80 km/h het water in gereden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:25
jack zomer schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:00:
Als je nog bij kennis bent is dat een prima idee.
Maar vergis je niet. Je hebt net een airbag in je poffertje gehad.
Dan begin je met een hamertje of ander gereedschap ook niets.
Ik zou eigenlijk verwachten dat wanneer de crash sensor geactiveerd wordt dat na 4 sec bv de ramen zelf open gaan.... Niet dus.

Ik heb ooit voor een werkgever in iets gereden met een evacuatie koepel op de dak. Ook de deuren en bouten waren van het nivo wat voor jou en mij niet te krijgen is...maar goed alles kon plof doen en zich van de auto verwijderen..

Het enigste wat ik kan bedenken is kijken of jou ramen ook zonder laminaat te bestellen, en dan vervangen... Of niet in het water rijden.
Niet in het water rijden, dat is het beste :P

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik was in de veronderstelling dat de oude 'sla' lifehammer wel zou moeten werken en de nieuwe kinetische niet (die Lifehammer Evolution). Maar nu ik wat zoek krijg ik ook wat wisselende resultaten terug.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
gelamineerd glas kan je er niet uit slaan met een lifehammer, dat zal je moeten zagen of uit de rubbers moeten drukken. Achterruit gaat wat dat betreft het makkelijkste maar zoals al gezegd, water is echt hard als je daar in klapt waardoor je niet heel lekker meer zit.
Raam klein stukje open en vol laten lopen, zodra de auto vol is kan je zonder al te veel moeite de deur openen. (mits niet klem door een botsing, maar dat zal je meestal niet aan al je deuren hebben)

Bron: docenten brandweer manschap opleiding.

edit, overigens een aanvulling. Zodra we ook maar iets van een voorruit (/gelamineerde) ruit moesten gaan zagen moesten we als manschap al ademlucht op voor eigen veiligheid. Dan werk je van buitenaf. Als je van binnenuit gaat zagen kan je net zo goed niet zagen want je longen zullen de glasstof niet zo tof vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door MisterEagle op 23-12-2024 00:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:17:
[...]

Dan begin je met een hamertje of ander gereedschap ook niets.

[...]

Niet in het water rijden, dat is het beste :P
Ik doelde meer op even 5 sec nodig om te reageren en de ramen met de schakelaar te openen.
Maar idd bewusteloos is einde oefening savonds alleen op een dijkje en te water raken.

Oplossing. Altijd rijden met raam open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kogelvrij en Slagvrij glas werkt ook met folies (laminaat) en dat is inderdaad slecht kapot te slaan of te schieten.

Geen tip, neem wel mee dat ik bij een volgende auto liever een inbraak heb dan dat ik er niet uit kan, ook bij brand.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-10 15:41
Die Victorinox is gewoon een zakmes, met hetzelfde puntje als op een lifehammer zit. Met een gewoon zakmes ga je een ruit er niet zomaar uitkrijgen, dan heb je even tijd nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• themikes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:57
Er bestaan geen compacte middelen waarmee je gelamineerde ruiten kan verwijderen. Het beste kun je naar de dealer bellen en informeren naar de veiligheidssystemen van Mercedes waar je maar op moet vertrouwen. Bij moderne auto’s blijft de electronica nog enkele minuten werken na een te water raking. Ook gaat de achterklep automatisch open en gaan de deuren van het slot. Maar je kan het beste even informeren welke veiligheidssystemen jouw auto heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:34
Je hoeft niet per se door de ramen naar buiten, je kunt ook je deuren openen, als het water tenminste hoog genoeg aan de binnenkant staat.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:57
MisterEagle schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:21:

Raam klein stukje open en vol laten lopen, zodra de auto vol is kan je zonder al te veel moeite de deur openen. (mits niet klem door een botsing, maar dat zal je meestal niet aan al je deuren hebben)
Volgens mij is dit achterhaald. Tegenwoordig is het zsm ramen open en eruit klimmen.

*edit: bron: https://vvn.nl/blijf-veil...ulpmiddelen/auto-te-water

[ Voor 9% gewijzigd door Snowhite0901 op 23-12-2024 09:24 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

gelamineerd glas kan je er niet uit slaan met een lifehammer, dat zal je moeten zagen of uit de rubbers moeten drukken. Achterruit gaat wat dat betreft het makkelijkste maar zoals al gezegd, water is echt hard als je daar in klapt waardoor je niet heel lekker meer zit.

edit, overigens een aanvulling. Zodra we ook maar iets van een voorruit (/gelamineerde) ruit moesten gaan zagen moesten we als manschap al ademlucht op voor eigen veiligheid. Dan werk je van buitenaf. Als je van binnenuit gaat zagen kan je net zo goed niet zagen want je longen zullen de glasstof niet zo tof vinden.
Verschil is wel 1x per dag in een werkomgeving of 0,0001x per leven om je eigen leven te redden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Heb ik net na jaren die hamer (ooit is gekregen) een plaats gegeven in mijn auto, leer ik vandaag over gelamineerde ruiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04

Bob Popcorn

Plop!

Dat is misschien wel het domste advies dat ik hier heb gelezen. Meeste sloten in Nederland hebben een V vormig bodemprofiel, dus het kan zomaar zijn dat je de deur niet open kan doen. Als je dan lekker hebt gewacht tot je auto vol staat en je er dus achter komt dat je deur niet open kan omdat de grond in de weg zit verzuip je.

Gelamineerde ramen in een auto zijn gewoon echt levensgevaarlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Bob Popcorn op 23-12-2024 08:39 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
offtopic:
Dit is toch gewoon een speciale functie van Mercedes, om asociale automobilisten die niet weten waar de richtingaanwijzer zit uit het verkeer te verwijderen
.

Mij is altijd geleerd dat een ruit in meppen van binnen naar buiten makkelijker is dan andersom. Enkel zodra je ruit meer dan 2/3 onder water zit lukt dit niet meer door de waterdruk.
Tegen dan is het hopen dat elektronica nog werkt of even wachten tot auto 80% onder is, dan kan je deur openen.

Als auto op kant is kan je de deur die boven water zit openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
https://www.skoda.nl/nieu...nadelen-van-gelaagd-glas/

Hier staat duidelijk dat een achterruit nooit van gelamineerd glas is. Misschien goed om even te controleren voor mercedes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:09
Vroeger geleerd: indien onder water voeten tegen midden cvd ruit, rug in de stoel en druk de ruit eruit met je voeten.

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
MacIsCool schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:02:
Vroeger geleerd: indien onder water voeten tegen midden cvd ruit, rug in de stoel en druk de ruit eruit met je voeten.
met een voorruit in rubber kan ik mij voorstellen dat het werkt.
maar met ramen in de kit? ik vermoed niet dat je daar genoeg kracht voor gaat kunnen maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

MacIsCool schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:02:
Dat gaat niet bij een moderne auto met gekitte ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De achterruit kan dan weliswaar niet gelamineerd zijn, er zitten hooguit wat verwarmingsdraadjes in.
Maar... als je als bestuurder, het water inrijdt, al dan niet diep, je plofzak gaat wellicht uit door de impact, je gordelspanner is geactiveerd.
En dan moet je jezelf losmaken, hamer zoeken, tussen de voor- en achterstoelen door kruipen, over/door de hoedenplank en dan de achterruit eruit meppen? Succes!

@MacIsCool Vroeger geleerd? Hoe lang geleden? ;) Voorruiten zitten al jarenlang d'rin gelijmd. Die krijg jij er echt niet uitgedrukt... :N

Gelamineerde (zij)ruiten zijn niet levensgevaarlijk. De folielaag voorkomt ook versplinteren bij een ongeval; m.a.w. minder risico op verwondingen door glasscherven. Al dan niet tegengehouden door een zij-airbag. Als ze echt levensgevaarlijk zouden zijn, zouden hiermee uitgeruste auto's nooit door de typegoedkeuring komen...
Zoals met vele veiligheidsvoorzieningen, in sommige gevallen kan het een (klein) nadeel zijn.
Een gelamineerde (zij)ruit is stijver, en dempt het geluid beter. Daarnaast is het wat beter inbraakwerend en kan het voorkomen dat inzittenden uit de auto geslingerd worden (mochten ze geen gordel dragen).

Daarnaast is het aantal ongevallen waarbij een auto te water raakt, naar verhouding, gering.
Blijft niettemin altijd belangrijk: blijf met je aandacht bij het verkeer! Laat je niet afleiden door wat dan ook.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ervaringsdeskundige kan je ik één ding zeggen: met de auto in het water heb je maar één ding waar je je mee bezig houdt en dat is overleven. Er is blinde paniek, soms letterlijk wanneer je in een dreksloot terecht bent gekomen.

Tijd om na te denken heb je niet, moeilijke oplossingen heb je dus geen bal aan. Bovendien is een accu machine ook geen optie, die dingen kunnen ook niet tegen water.

Mogelijk heb je je life hamer ook nog eens op de verkeerde plek in de auto gemonteerd zitten, zoals bij heel veel auto’s het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:47
Dit lijkt mij een goede oplossing:
https://koopje.com/produc...JFUJWJX8FEG4aAhb2EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
niet het topic niet helemaal goed gelezen?
dit werkt niet op gelamineerde ruiten. net als dat een lifehamer niet werkt.

het glas breekt wel. maar de folie laag tussen het glas houd het raam in model en vast.
Net als een voorraam in de auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 16:51
Omdenken: persluchtfles of andere oplossing, waarmee je een tijdje kan blijven ademen onder water en hopen dat de hulpdiensten er snel bij zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:45
sypie schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:31:
Als ervaringsdeskundige kan je ik één ding zeggen: met de auto in het water heb je maar één ding waar je je mee bezig houdt en dat is overleven. Er is blinde paniek, soms letterlijk wanneer je in een dreksloot terecht bent gekomen.

Tijd om na te denken heb je niet, moeilijke oplossingen heb je dus geen bal aan. Bovendien is een accu machine ook geen optie, die dingen kunnen ook niet tegen water.

Mogelijk heb je je life hamer ook nog eens op de verkeerde plek in de auto gemonteerd zitten, zoals bij heel veel auto’s het geval is.
Hoe ben je er uit geraakt?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:01

The Wizard

Moderator Mobile
Snowhite0901 schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:45:
https://www.skoda.nl/nieu...nadelen-van-gelaagd-glas/

Hier staat duidelijk dat een achterruit nooit van gelamineerd glas is. Misschien goed om even te controleren voor mercedes?
Er zullen steeds minder (grote) achterruiten zijn, de Polestar 4 heeft niet eens een achterruit meer, en bij veel merken is het een brievenbus geworden :P.

Ik zou in mijn Kia EV6 niet eens weten hoe ik door de achterruit naar buiten moet komen, vaak is de ruimte tussen de achterbank en het dak erg smal.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
jack zomer schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:49:
[...]

niet het topic niet helemaal goed gelezen?
dit werkt niet op gelamineerde ruiten. net als dat een lifehamer niet werkt.

het glas breekt wel. maar de folie laag tussen het glas houd het raam in model en vast.
Net als een voorraam in de auto
Kijk maar naar dit filmpje van Kassa, tegen het einde een gelamineerde zijruit:
YouTube: Test Case: Welke veiligheidshamers zijn er en waar bewaar je ‘m in d...

Sowieso goede tips bij auto te water en diverse systemen worden hier getest en ook de juiste plaats om de ruit in te slaan. De gordel doorsnijden blijkt ook nog een dingetje.
Er is ook een speciaal device dat vast op de achterruit gemonteerd kan worden voor de passagiers op de achterbank (met demonstratie!).

[ Voor 7% gewijzigd door vogelmans op 23-12-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd achterhaald.
Werkte goed bij oude auto's waarbij je met een mechanische slinger je raam kunt opendraaien en je deuren nog en mechanische sluiting.
Moderne auto's waarbij alles elektrische is, is het hopen dat de elektrische bedieningen nog werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
ehtweak schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:28:

@MacIsCool Vroeger geleerd? Hoe lang geleden? ;) Voorruiten zitten al jarenlang d'rin gelijmd. Die krijg jij er echt niet uitgedrukt... :N
Ik ben 50+, dus ga al even mee.. Heb op mijn 18 nog trucjes geleerd om een raam in het rubber te krijgen met een touwtje :-)

Heb de reacties gezien, ik wil echt geloven dat de ruit er steviger in zit. Wilde alleen de tip geven, ik kan +/- 240 kg wegdrukken met mijn benen. Zou het wel willen testen op een gelijmde ruit. Leasemaatschappij vind het alleen geen goed plan.. Dus mijn tip gaat alleen op voor een auto van+/- 40 jaar oud...

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MacIsCool schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:29:
[...]

Ik ben 50+, dus ga al even mee.. Heb op mijn 18 nog trucjes geleerd om een raam in het rubber te krijgen met een touwtje :-)

Heb de reacties gezien, ik wil echt geloven dat de ruit er steviger in zit. Wilde alleen de tip geven, ik kan +/- 240 kg wegdrukken met mijn benen. Zou het wel willen testen op een gelijmde ruit. Leasemaatschappij vind het alleen geen goed plan.. Dus mijn tip gaat alleen op voor een auto van+/- 40 jaar oud...
we kunnen je met je leasedoos wel even in het water duwen hoor ;-)

nee zonder grappen, dan kan je beter eens bij een autosloperijdemontage bedrijf gaan vragen of je bij een schade bak waar de voorkant niet van in de kreukels ligt een raam mag duwen :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 19:41
De raambediening blijft meestal nog wel werken als je auto te water gaat, dus gewoon eerst proberen op normale wijze de ramen te openen. Als dit lukt kan je waarschijnlijk nog wel uit de auto klimmen voordat die kopje onder gaat. En anders de auto vol laten lopen, en dan kan je deuren relatief makkelijk open krijgen. Mocht je met de auto ondersteboven te water raken, dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Via het achterraam.

Auto: een Nissan 7-zitter uit de jaren 80/90. Alleen ik was in de auto aanwezig.

Situatie: eenzijdig ongeval (domme actie van mijn kant). Daardoor ondersteboven in een greppel geraakt, die vol stond met zwarte drek. Gordel was gebruikt, airbag niet (ook geen idee die al aanwezig was).

Vanwege de impact waren ramen direct stuk. Dus water in de auto.

Met een gitaarkoffer en kleine versterker achterin was er chaos in de auto.

Zien was geen optie… je lichaam gaat in overlevingsstand. Op wonderbaarlijke manier tussen de stoelen door kunnen worstelen en bij het achterraam naar buiten kunnen kruipen.

Door de ondiepte lag de auto iets met het motorgedeelte naar beneden, waardoor de achterkant wat omhoog lag.

Een vrachtwagenchauffeur achter mij had het zien gebeuren en stond klaar om de drek in te springen, was gelukkig niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
echt niet. een ruit met zonwerende folie.. dat is geen laminaat glas waar we het hier over hebben.
gelamineerd glas is glas-folie-glas wat ze testen is folie-glas.
dus je komt helemaal nergens met gelamineerde ramen van de nieuwe autos..
niet met een hamer, niet met een centerpons..

dat laatste ding vind ik wel grappig.. mits natuurlijk de achterruit niet gelamineerd glas is.

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 23-12-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:02

Theo

moederbord

dhrto schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:52:
Omdenken: persluchtfles of andere oplossing, waarmee je een tijdje kan blijven ademen onder water en hopen dat de hulpdiensten er snel bij zijn ;)
Dit is op zich nog niet eens een heel slecht idee; een klein 0.5 liter persluchflesje heb je al voor 75 euro met ingebouwde mondstuk, en wanneer deze fles vol is (=200 bar) kun je hier 3 minuten heel stevig mee ademen (of een kwartier rustig een boek lezen..)
https://nl.aliexpress.com/item/1005008077509718.html

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kijkvoer van Mythbusters waar Adam de deur onderwater probeert te openen van de auto.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 23-12-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:45
Bij watertemperatuur van 0 graden ben je binnen 15 minuten net zo koud als het water. Als je pech hebt kan je zelfs in dit overvolle land 2 dagen zoek zijn.

https://nos.nl/artikel/24...jk-vermiste-hebe-en-sanne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Meer dan een lifehammer kan je als "normale" gebruiker in de auto hebben? Je kan moeilijk een complete gereedschapskist naast je hebben staan en als je dit naast je hebt staan, in hoeverre kan en ga je dit dan gebruiken, het is wel paniek, ga je dan die gehele gereedschapskist door het raam gooien of pak je zo een baco? Dat is wel het nadeel van alles elektrisch in de auto, eenmaal daar, werkt niets meer, daarbij is ook de vraag qua risicoanalyse hoe vaak dit zou kunnen voorkomen en daarbij kan ook de vraag zijn vanwege o.a. het gewicht van de huidige (elektrische) auto's. Mijn eerste Peugeot 106 was "maar" 750 kg en dit nu ten opzichte van de gemiddelde auto welke ongeveer 1.500 kg, zullen de auto's nu minder lang blijven drijven.
In een bestelbus besef ik mij nu wel dat het veel groter probleem zou zijn als je met de neus erin duikt, je bent letterlijk opgesloten als een rat in een muizenkooi. In een personenauto kan je nog naar achteren toe.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Geloof mij: na een impact staat die gereedschapskist echt niet meer op de plek waar je ‘m verwacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
7Sins schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:42:
Mij is geleerd zodra je te water raakt.. gelijk de nodige ramen openen op de normale manier.
De auto blijft kort drijven na landing. Zeker de moderne autos blijven daarmee elektronisch nog enige tijd werken waardoor dit kan.

(Bron: rijles gekregen in een auto zonder lifehammer en de vraag toen gesteld)
Reden daarachter is dat er dan water in de auto kan komen en je later de deuren nog kan openen. Als je de ramen dicht houdt staat er veel te veel druk op de deuren waardoor je die niet kan openen onder water.
Andere bijkomstigheid is idd dat je uit de auto kan klimmen door het raam.. mits je daar doorheen past :)

Alle achterkleppen kan je overigens ook van binnenuit openen, dus dat zou ook nog een optie zijn. Achterbank naar beneden klappen, bij de achterklep vergrendeling voelen. Daar zou een haakje of iets moeten zitten om hem open te maken.
(volgens mij was dat er in gekomen om bij ontvoering uit de auto's te kunnen komen.. maar dat kan ook een broodje aap verhaal zijn)

[ Voor 20% gewijzigd door SunnieNL op 23-12-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:25
In elke moderne auto moeten de ramen gedurende enkele minuten na onderdompeling nog open kunnen gaan (niet in zout water). De electronica is daarop ontworpen. In oudere auto's werkt dat ook want een 12 volt circuit kan best een tijdje onder water. Toen ik nog in Amsterdam aan de Singel woonde was er eens een oud Golfje die het water in ging. Acht uur later zag je de lampen nog branden. Vreemd gezicht in de nacht.

Dus gewoon de riemen los en op het knopje drukken voordat je in je handschoenenkastje op zoek gaat naar je accuzaag waarvan je de accu vergeten bent op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 16:51
HallonRubus schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:37:
[...]

Bij watertemperatuur van 0 graden ben je binnen 15 minuten net zo koud als het water. Als je pech hebt kan je zelfs in dit overvolle land 2 dagen zoek zijn.

https://nos.nl/artikel/24...jk-vermiste-hebe-en-sanne
Altijd je wetsuit onder je kleren aantrekken dan :P
Of gewoon de tweewieler pakken, dan heb je het probleem niet... Vraag of je de initiële impact dan overleeft, maar goed zo niet dan is het tweede probleem ook niet meer van belang haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

SunnieNL schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:00:
[...]

Alle achterkleppen kan je overigens ook van binnenuit openen...
Zou moeten kunnen...

Welnu, van een aantal auto's (VAG, Renault) moest ik de afgelopen jaren, om een heel andere redenen (slot kapot, e.d.) van binnenuit de kofferbak openmaken. En ja, het kan, maar vraag niet hoe (onge)makkelijk dat was. ;w
Laat staan in een noodsituatie. Er zit namelijk niet een simpele, makkelijk te bedienen handgreep/knop aan de binnenzijde, maar het zijn altijd van die speciale nokjes waar je dan ook nog zoiets als een schroevendraaier o.i.d. voor nodig hebt. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:23
[...]

Reden daarachter is dat er dan water in de auto kan komen en je later de deuren nog kan openen. Als je de ramen dicht houdt staat er veel te veel druk op de deuren waardoor je die niet kan openen onder water.
Andere bijkomstigheid is idd dat je uit de auto kan klimmen door het raam.. mits je daar doorheen past :)

Alle achterkleppen kan je overigens ook van binnenuit openen, dus dat zou ook nog een optie zijn. Achterbank naar beneden klappen, bij de achterklep vergrendeling voelen. Daar zou een haakje of iets moeten zitten om hem open te maken.
(volgens mij was dat er in gekomen om bij ontvoering uit de auto's te kunnen komen.. maar dat kan ook een broodje aap verhaal zijn)
Dat haakje zit soms onder de laadvloer naast de reserveband. De laadvloer waar je op dat moment zelf op zit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Een heleboel reacties! Waarvoor dank. Ik ga niet overal op reageren, maar wel goed om eens verder over na te denken. Ik moet binnenkort sowieso nog even langs de dealer ivm een defect, dus dan gelijk maar even vragen hoe hier over nagedacht is, en wat voor noodsystemen er ingebouwd zijn. Ben benieuwd.

Zit sowieso te denken om aan iedere riem een individuele riemsnijder te bevestigen, dan kan eenieder in ieder geval zelf de riem los snijden. Scheelt tijd, en dan kan iedereen er makkelijk bij. Dan de rest nog.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sportlover
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:18
Ik ben brandweerduiker.
Vroeger namen we een gecombineerde lifehammer/centerpons mee. Werkte fantastisch. We dragen ook nog een groot mes bij ons welke we kunnen gebruiken.
Tegenwoordig slaan we de auto aan zodat hij zo snel mogelijk uit het water gehaald kan worden. Als dat geen optie is, doen we ons best het raam te verwijderen. Gelukkig rijden er nog veel mensen rond in oude auto's.

De theorie van veel mensen is hartstikke mooi. De praktijk werkt gewoon minder. Zelfs voor een duiker die rustig is, (= oefenmoment) is het soms lastig om toegang te verschaffen.

De mensen die ik aangetroffen heb, zaten nog gewoon in de gordel. Dus nogmaals: de theorie is leuk. Mensen zijn niet rationeel als ze panikerend zijn. Als ze al bij kennis zijn.

Wat ik zelf zou doen? Geen idee. Ben ik bij kennis? Ben ik alleen? Heb ik 1 of 2 kinderen bij me? Mijn partner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

MacIsCool schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:29:
[...]

Succes. Het is niet zozeer die 240 kilo die je moet wegdrukken (wat voor een rondom gelijmd vlak echt niet zo spannend is), meer dat die ruit gewoon taai spul is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00
Lekker ontnuchterende thread zo rond de feestdagen. Wel goed om zo af en toe weer op scherp gezet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:14
Elon musk showde toch een tijd terug dat hij met een moker het raam van de cybertruck niet kon slopen, ging anders maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sportlover schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:27:
Ik ben brandweerduiker.
Vroeger namen we een gecombineerde lifehammer/centerpons mee. Werkte fantastisch. We dragen ook nog een groot mes bij ons welke we kunnen gebruiken.
Tegenwoordig slaan we de auto aan zodat hij zo snel mogelijk uit het water gehaald kan worden. Als dat geen optie is, doen we ons best het raam te verwijderen. Gelukkig rijden er nog veel mensen rond in oude auto's.

De theorie van veel mensen is hartstikke mooi. De praktijk werkt gewoon minder. Zelfs voor een duiker die rustig is, (= oefenmoment) is het soms lastig om toegang te verschaffen.

De mensen die ik aangetroffen heb, zaten nog gewoon in de gordel. Dus nogmaals: de theorie is leuk. Mensen zijn niet rationeel als ze panikerend zijn. Als ze al bij kennis zijn.

Wat ik zelf zou doen? Geen idee. Ben ik bij kennis? Ben ik alleen? Heb ik 1 of 2 kinderen bij me? Mijn partner?
Is 'slaan we de auto aan' dialect of vakjargon? In beide gevallen volg ik het niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
True schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:49:
[...]

Is 'slaan we de auto aan' dialect of vakjargon? In beide gevallen volg ik het niet ;)
Hijsmiddelen bevestigen wordt daarmee bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sportlover
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:18
True schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:49:
[...]

Ik woon in Friesland. Dus zeg maar. :+

Het betekent dat we een lijn aan de auto vastmaken zodat de auto er met een HV-Kraan uitgetild kan worden.
Zie https://www.zieglerbrandw...eningsvoertuigen/HV-Kraan voor info en plaatjes over een HV-Kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:32
Ik vroeg mij oprecht af hoe vaak dat nu voorkomt, een auto te water. Toen kwam ik dit best interessante rapport tegen van vorig jaar.

Alvast een tipje van de sluier:

- Jaarlijks worden gemiddeld ruim 50 letselongevallen geregistreerd waarbij de auto in diep water raakt. Hierbij vallen gemiddeld ongeveer 20 doden per jaar. De doodsoorzaak is bij veel van deze ongevallen verdrinking. De inzittenden overlijden in andere gevallen door een botsing die voorafgaat aan het te water raken.

- Bij ongeveer 700 à 750 letselongevallen per jaar raakt de auto in een sloot of greppel. Hierbij vallen gemiddeld veertig doden per jaar. Bij een beperkt deel, ongeveer 40%, is sprake van dood door verdrinking.

- In totaal komen bij auto-te-water-ongevallen naar schatting van de SWOV jaarlijks gemiddeld rond de 30 auto-inzittenden door verdrinking om het leven. Er is sprake van enige onzekerheid bij deze schatting omdat de doodsoorzaak bij de onderzochte ongevallen relatief vaak onbekend is gebleven. Wel wordt het aantal bevestigd door cijfers uit de Doodsoorzakenstatistiek van het CBS, waaruit over de jaren 1996-1999 een gemiddeld jaarlijks aantal verdrinkingen van 33 auto-inzittenden blijkt.

PS: Ik denk dat naast een methode om het raam eruit te krijgen een slipcursus wellicht ook preventief goed kan werken.

..

Fijne feestdagen, rij voorzichtig en laat alcohol links liggen als je nog de auto in stapt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 23-12-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

in de VS is het idd verplicht. Tsja, Amerikanen... In de EU kan het ook, maar daar heb je vaak geen hendel zitten maar een gleufje waar je een schroevendraaier of de sleutel in moet steken, dus dat ga je echt niet doen als je weg zinkt :P

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Laatst online: 14:14
Homer-Simpson schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:54:
[...]

Huismiddelen bevestigen wordt daarmee bedoeld.
Hijsmiddelen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09
Ik werk bij de politie, komen dit wel eens tegen. Laatste keer was bestuurder x zelf uit de wagen uit het kanaal geraakt, die VW Polo bleef wel opmerkelijk lang drijven. Hij was wel onder invloed, dus daar heb je de hoofdoorzaak al.

Ik zou er in ieder geval een nieuwe auto niet voor laten, het zal idd ook voordeel hebben (dat gelamineerd glas). Om nog maar te zwijgen van de andere hulp- en veiligheidssystemen. Valt me ook op dat we toch meermaals per jaar ter plaatse komen op een ongeval via een e-call van het voertuig, waar anders nog niemand bij uit was gekomen.

Zoals hiervoor al gezegd, wees nuchter, niet afgeleid en beheers je voertuig op een deftige manier. Voorkomen is altijd beter.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
wat zegt de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Altijd fijn die autocorrect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Benz E 2022 heeft Pre-safe functie die opent bij ter water alle ramen en ook het zonnedak automatisch, en ze verbinden je ook gelijk met die Benz centrale.

Dacht dat ze ook de gordelspanners lossen want die kunnen flink aantrekken blijkt, staat ergens in de Benz folder of in handleiding die in je boordcomputer zit.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredster
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:02
interessant onderwerp: Ik heb een Audi eTron die voorzien is van geluidswerende beglazing als optie. Geen idee hoe deze zijn gemaakt. Weet iemand of deze ook gelamineerd zijn?

Los daarvan: wat doet een accu pakket als een elektrische auto te water gaat?

Eat more Freud, it keeps you Jung!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Fredster schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 03:55:
interessant onderwerp: Ik heb een Audi eTron die voorzien is van geluidswerende beglazing als optie. Geen idee hoe deze zijn gemaakt. Weet iemand of deze ook gelamineerd zijn?

Reken er dan maar op dat jij ook deze ruiten hebt. Met je accu zal niet meteen iets gebeuren tenzij deze al zwaar beschadigd is als je in het water komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Da's een extra massablok, dat er voor zorgt dat je auto nog sneller zinkt... :+

Tenzij fysiek beschadigd (Li-ion brandjes :-( ) gebeurt er net zo veel of weinig als met een gewone 12V accu.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
Bob Popcorn schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:32:
[...]

[YouTube: Kicking Out A Windshield]

Succes. Het is niet zozeer die 240 kilo die je moet wegdrukken (wat voor een rondom gelijmd vlak echt niet zo spannend is), meer dat die ruit gewoon taai spul is.
Thnxs !! ik stop met de leg presses...

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

klown

geek

Ik kwam op youtube een reclamefilmpje tegen van:
https://koopje.com/safekey/

Volgens het filmpje krijg je zelfs het sterkste glas kapot.
In de FAQ staat:

Is SAFEKEY geschikt voor alle soorten auto's en ramen?
Ja, SAFEKEY is universeel ontworpen en werkt effectief op de ramen van alle gangbare automodellen

Dus ja, Mercedes valt volgens mij gewoon onder gangbare automodellen.
Dus dat zou ik gebruiken als je een oplossing zoekt om het glas kapot te krijgen als je met je auto onder water ligt.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

klown schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:49:
Het gaat in deze discussie niet over de sterkte van het glas. Zo'n safekey krijgt het glas van elke autoruit wel kapot. Maar de gelamineerde laag in het glas voorkomt dat de ruit uit elkaar valt. Daar biedt ook deze tool geen oplossing voor. Zie ook het filmpje wat @Bob Popcorn heeft gepost

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
klown schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:49:
Ik kwam op youtube een reclamefilmpje tegen van:
https://koopje.com/safekey/

In de FAQ staat:

Is SAFEKEY geschikt voor alle soorten auto's en ramen?
Ja, SAFEKEY is universeel ontworpen en werkt effectief op de ramen van alle gangbare automodellen

Dus ja, Mercedes valt volgens mij gewoon onder gangbare automodellen.
Dus dat zou ik gebruiken als je een oplossing zoekt om het glas kapot te krijgen als je met je auto onder water ligt.
Ik heb hun hier al eens over gecontacteerd. Hun antwoord? De SafeKeys zijn niet voor gelamineerde ruiten.

Beetje misleidende statements van hun dus imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter

Is grootkans inderdaad gelamineerd. Je kunt het zien als je het raam een stukje open doet en er van bovenaf op kijkt. Je ziet dan laagjes als het ware. Dus folie aan binnen- en buitenkant met glas er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LankHoar schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:03:
[...]

Dus folie aan binnen- en buitenkant met glas er tussen.
Imho andersom. ;)
Folie tussen twee lagen glas...

Anders zouden de buitenzijdes veel te zacht zijn en binnen de kortste keren vol met krassen zitten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47

Herman

FP ProMod
En jij bij elke politie-controle moeten uitleggen dat het écht géén lachgas is? :X :P

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Herman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:48:
[...]

En jij bij elke politie-controle moeten uitleggen dat het écht géén lachgas is? :X :P
Iedere keer ?
In alle >25jaar dat ik auto rijd nog nooit controle gehad..... dus daar hoef je het m.i. niet voor te laten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tis natuurlijk beetje een aparte oplossing, maar een compact apparaatje waarbij je misschien slechts 1 - 3 minuten kunt ademen zou al een gigantisch verschil kunnen maken in bepaalde situaties.

Uiteraard moet dat apparaat op de juist plek en goed gemonteerd zijn zodat je het terug kunt vinden, en weet ook niet of zoiets een houdbaarheidsdatum zou hebben. (kwaliteit, drukverlies, etc)

Je komt dan bij zoiets uit denk ik:
https://www.sublub.nl/art...air-ce-kit-300-zwart.html

Duur van luchttoevoer: Ongeveer 57 ademhalingen aan de oppervlakte
Lengte: 13,4 "[34 cm]
Diameter: 5,7 cm
Gewicht (volledig): 2,2 lbs [0.98 kg]

Misschien dat er nog compacter is hoor, maar dit vond ik na 1 google actie.

iets voordeliger:
https://www.tradeinn.com/...ducte=13161201&country=nl

Schijnt voor 10 min te zijn, dus nog compacter is mogelijk..

[ Voor 31% gewijzigd door Navi op 24-12-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Een zijruit is bij de duurdere merken misschien wel gelamineerd maar niet aan alle kanten gelijmd zoals wel bij de voor- en achterruit. Een Safekey verbrijzeld de ruit maar die wordt nog steeds door de folie bij elkaar gehouden. Doordat de zijruit in kleine stukjes is gebroken is die wel flexibel geworden en kun je die wel uit de deur drukken omdat die ruit niet aan de boven- en zijkanten vastzit.
Je moet de safekey en de lifehammer altijd in de hoeken van de ruit gebruiken omdat de ruit daar het minste meegeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:01

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ik ben in 2012 met de auto tegen een boom gereden en toen te water geraakt en ik ben daarbij ook even buiten bewustzijn geweest.

In de tijd dat ik buiten bewust zijn was, is mijn auto volgelopen met water en waren door de klap gelukkig mijn zijramen gebroken. Daardoor kon ik zonder al te veel moeite de auto verlaten.

Mijn lifehammer had ik niet nodig gehad. Maar kan je vertellen dat je daar echt niet aan denkt als je kopje onder bent met je auto. Bij mij nam iig de adreline mijn gedachtengang over en kon ik daarmee de rust bewaren :)

Tegenwoordig heb ik bij de bestuurderkant en passagierskant een lifehammer in de deur zitten en kan daar zo bij. :) Het allerbelangerijkste wat ik hiermee geleerd hebt, is dat je dus niet in paniek moet raken. Zelfs als je gelamineerde ramen hebt, kan je je raam voor een tijdje openen met de elektra die het nog wel even blijft doen. En je kan ook van die tools kopen die een soort pen tegen je glas schiet en daarmee je raam kunt breken.

[ Voor 13% gewijzigd door mydogisgone op 24-12-2024 17:01 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Pagina: 1