My vintage computing journey (deel 1)
Zoals waarschijnlijk velen hier draaide mijn jeugd om computers en alles wat daarmee te maken heeft. Ik bouwde mijn eigen pc’s en speelde elke game die ik in mijn handen kreeg. De afgelopen jaren denk ik steeds vaker met nostalgische gevoelens terug aan deze tijd. In het begin manifesteerde dit zich door het kijken naar oude games op YouTube. Maar al snel begon ik met het idee te spelen om weer een game-pc te bouwen. Ik weet dat ik veel oude games ook op een moderne pc kan spelen, maar hobby's hoeven niet efficiënt te zijn dus ik kies voor de moeilijke weg. En die weg wil ik graag vastleggen in dit topicHoe ziet mijn ideale vintage pc er uit?
Het doel is om een high-end variant van de pc die ik vroeger had te maken. Dat gezegd hebbende ben ik bereid om iets aan performance in te leveren als mij dat meer stabiliteit of gemak oplevert. Alle componenten moeten verder standaard blijven en draaien op hun factory defaults, dus geen mods, overclocking (of underclocking) van componenten.
Op welke periode wil ik mij focussen?
Ik wil mij richten op een high-end AMD Athlon XP-architectuur, dus rond het jaar 2004, met Windows XP. In deze periode klopte mijn tweakers hart het sterkst.
Schatgraven
Na bovenstaande vragen te hebben beantwoord doemde de volgende vraag bij mij op: Wat heb ik nog eigenlijk nog aan spullen uit die tijd? ~18 jaar geleden, na het krijgen van mijn eerste laptop, is mijn pc richting de zolder van mijn ouders gegaan. Dit is een moeilijk bereikbare (donkere) plek waar door mijn vader al decennia spullen (vaak in opdracht van moeders) naartoe worden gebracht om daarna vergeten te worden. Het plan was dus geboren om eens te gaan schat zoeken bij mijn ouders op zolder. Door mijn tweakers history hier op het forum wist ik wel wat ik had in die tijd, maar had ik geen idee wat bewaard is gebleven. Met hieronder het resultaat. Een mooi begin al zeg ik het zelf!
Onderdeel | Type | Jaar |
---|---|---|
Case | Lian Li PC60usb | ~2000 |
Moederbord | Abit NF7-S rev2 | ~2003 |
Heatsink | Thermalright SLK900U | ~2003 |
GPU | Club 3D - ATI Radeon 9800 pro 128mb | ~2003 |
Memory | 2 * 256mb Corsair XMS PC3500C2 BH5 | ~2003 |
Memory | 512mb Corsair XMS PC3200C2PRO | ~2004 |
GPU | Voodoo 3 3000 AGP | ~1999 |
Cooling
Geen highend systeem is compleet zonder goede cooling. Voor mij is de Thermalright SLK 900 de perfecte socket A heatsink. Ik ben erg blij dat ik dit onderdeel nog heb, want volgens mij is dit ook het zeldzaamste onderdeel op mijn lijst. Wel ontbreekt er nog een goede fan.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UmDVYQBkO6v2gGNegfF4ILyS.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/GaWVRzgO8RxKn6Tk0IQIDNy5.jpg?f=fotoalbum_large)
Moederbord
Naast de cooling was het moederbord voor mij ook geen discussie punt. Het beste socket A moederbord voor mij is de Abit nf7-s rev2.
ATI-fan
Bij het starten van dit project wist ik gelijk dat ik een ATI Radeon in mijn systeem wilde. Ik weet nog goed hoe graag ik vroeger een 9700 wilde hebben, maar dit niet kon betalen. Pas wat later ben ik in het bezit gekomen van de hier bovengenoemde 9800 pro. Deze kaart heb ik zelf nooit gebruikt dus ik ben benieuwd. Stiekem hoop ik nog ergens een 9800 Pro/XT 256mb op de kop te kunnen tikken.
Geheugen
Zoals jullie kunnen zien heb ik de beschikking over een paar strookjes DDR1 geheugen. Over de kwaliteit van het geheugen dat ik nog heb, mag ik niet klagen. De Corsair pc3500c2 bh5 is legendarisch en de 3200c2pro is bijkans nog cooler door de ledjes op de rug van de heatspreader. Feit is alleen wel dat de ik van de Pro, maar 1 strookje heb en van de pc3500 alleen 2 keer de 256mb variant.
:strip_exif()/f/image/DJNbcsAOkzWNNf5OADyF04iG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop ergens highend 1024mb of zelfs 2048 strookjes te kunnen vinden.
Lian-Li
De mooiste kast ooit gemaakt is voor mij de Lian Li pc60usb b2. Die heb ik niet, maar de variant die ik heb, komt op een welverdiende tweede plek, namelijk een PC60usb. De PC60usb heeft een window in zijn sidepanel en heeft zoals de naam al doet vermoeden twee usb poorten aan de voorkant. Hij is nog in perfecte staat, maar wel wat stoffig.
:strip_exif()/f/image/8j0vANRFCMFZP7sv6iczZT1o.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Lian-Li is niet compleet zonder accessoires en de belangrijkste heb ik al gelukkig. Namelijk de Lian Li TR-3 fancontroller nog nieuw in de doos.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Dr1gt7veIae43WDuKBMMFzS4.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KPvsAFhyA22qqeRIGSqmgLOv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cRocCIfovvsGvUHpx2M3zAK4.jpg?f=fotoalbum_large)
Harddisk
Ondanks dat ik alles zoveel mogelijk vintage en period correct wil houden, denk ik dat ik voor de harddisk een uitzondering maak. Ik heb mij nog niet echt verdiept in dit onderwerp dus mocht iemand een suggestie hebben voor een moderne ssd die werkt op Abit nf7-s dan hoor ik het graag!
Floppy drive en DVD-brander
Ik hoop een Plextor ergens vandaan te kunnen halen, maar ik heb nog geen idee welk type. Wat ik wel al heb, is twee Lian-Li cdrom bezels nog nieuw in de verpakking. Daarnaast heb ik een Sony floppy drive met een Lian-Li op-plak bezel
:strip_exif()/f/image/CKq9LLKXQgOH1iNH4voAMGsQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Specs van mijn bak Hier!