Lekkage in muur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:34
We hebben de sleutel van ons nieuwe huis nu 3 weken. Sinds we hier wonen valt ons een erg muffe lucht op in onze slaapkamer. Nu zien we zojuist het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5kXKjLVnAfPOfnpuagOLkDait4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MF9Pg88NygAjAjlRu4aTQU45.jpg?f=fotoalbum_large

Deze stenen (de donkere) voelen een stuk kouder aan en daar lijkt de muffe lucht vandaan te komen. Zover ik kan zien lopen door deze muur de leidingen voor de douche, die van de zolder erboven komen. De douche zelf hangt aan de andere kant van de muur.

Ik denk dus dat er vocht in deze muur zit. Ik snap alleen niet waarom je het dan bij de onderste stenen ziet. Ik had het hoger verwacht want de douchekraan hangt halverwege de muur.
Als ik het tapijt weg trek tegen de muur zie ik overigens dat er een gat in een van de stenen geboord is, zou dat voor een vochtmeting zijn geweest, en weten de vorige bewoners hier dus vanaf?

In ieder geval, mijn vraag is eigenlijk: help! Wie moet ik voor zoiets, een lekkage in een muur, nu bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:49
Het tapijt lijkt me eerder debet.
Haal dat tapijt eerst eens van je muur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:56
Hoe oud is die woning? Tapijt? Tapijt omhooggewerkt tegen de muur? Metselwerk binnenshuis? Het komt allemaal gedateerd over. In oude bouw kan er ook meer sprake zijn van koudebruggen.

Ik zou nog niemand bellen maar het tapijt wegvouwen de muur meten met een vochtmeter verspreid over een aantal punten en dagen.

En als je een IR-thermometer heeft, dan zou ik ook de temperatuur van de muur op diverse plaatsen meten.

Bij vocht zou je de voegen en stenen daarboven ook aangetast verwachten. Tenzij het recent is gefixed

[ Voor 46% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je zou bijna gaan denken dat ze het tapijt met een tapijtreiniger schoongemaakt hebben en dat vocht achter die opstaande rand is blijven zitten en in de betonblokken is getrokken. Inderdaad wel opmerkelijk trouwens die opstaande rand van dat tapijt en eigenlijk niet gebruikelijk als je het mij vraagt, althans ik zou het nooit doen.

Maar tja vocht in de muur en dan de onderste blokken, geen idee of dit de begane vloer is want dat zou eerder op vocht vanuit de grond duiden, of vanuit de fundering. Misschien toch eens een bouwkundige naar laten kijken, die hebben daar veel meer idee van en tja, vocht dat kruipt waar het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Roel1966 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:11:
Je zou bijna gaan denken dat ze het tapijt met een tapijtreiniger schoongemaakt hebben en dat vocht achter die opstaande rand is blijven zitten en in de betonblokken is getrokken. Inderdaad wel opmerkelijk trouwens die opstaande rand van dat tapijt en eigenlijk niet gebruikelijk als je het mij vraagt, althans ik zou het nooit doen.

Maar tja vocht in de muur en dan de onderste blokken, geen idee of dit de begane vloer is want dat zou eerder op vocht vanuit de grond duiden, of vanuit de fundering. Misschien toch eens een bouwkundige naar laten kijken, die hebben daar veel meer idee van en tja, vocht dat kruipt waar het wil.
Het huis is uit 1984. Het tapijt heb ik nu even naar voren getrokken. Die bruine zwarte rand die je ziet is de lijm die het ooit vast heeft gehouden; geen schimmel (zo ver ik in kan schatten). Het tapijt ligt er volgens mij pas een jaar of 10. Overal waar het tapijt ligt is deze opstaande rand als 'plint' gemaakt. Ik vind het wel bijzonder.

Ik heb het tapijt inderdaad 2 weken geleden gereinigd met een tapijtreiniger. Echter, ik kan me niet herinneren dat ik extreem veel vocht specifiek op die plaats op de grond heb gespoten. Overigens zit het overal waar dit tapijt ligt tegen de muur, en nergens anders heb ik dit issue. Vind het wel een heel interessante suggestie, en hoop om eerlijk te zijn dat het dat is...

Dit is overigens op de eerste verdieping. In de keuken eronder is niks te zien. In de badkamer aan de andere kant zie ik ook niks, daar is het natuurlijk afgetegeld.

Stel het is een lekkage van de douchekraan aan de andere kant. Is het dan logisch dat het vocht zich daar beneden zou gaan ophopen en dan omhoog trekken?

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 21-12-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Rukapul schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:02:
Hoe oud is die woning? Tapijt? Tapijt omhooggewerkt tegen de muur? Metselwerk binnenshuis? Het komt allemaal gedateerd over. In oude bouw kan er ook meer sprake zijn van koudebruggen.

Ik zou nog niemand bellen maar het tapijt wegvouwen de muur meten met een vochtmeter verspreid over een aantal punten en dagen.

En als je een IR-thermometer heeft, dan zou ik ook de temperatuur van de muur op diverse plaatsen meten.

Bij vocht zou je de voegen en stenen daarboven ook aangetast verwachten. Tenzij het recent is gefixed
Ik ga morgen een vochtmeter kopen; tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:56:
[...]
Stel het is een lekkage van de douchekraan aan de andere kant. Is het dan logisch dat het vocht zich daar beneden zou gaan ophopen en dan omhoog trekken?
Nou, wat zou kunnen zijn is dat het vocht zich onderaan verzameld en daarna dan optrekt in de betonblokken, maar het lijkt mij sterk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:56
zunrob schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:57:
[...]

Ik ga morgen een vochtmeter kopen; tips?
Ik heb deze van ca 2 tientjes. Diverse malen gebruikt om lekkages en opdroging daarvan vast te stellen.

https://www.amazon.nl/-/e...ya_aw_od_pi?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 19:10
zunrob schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:30:
We hebben de sleutel van ons nieuwe huis nu 3 weken. Sinds we hier wonen valt ons een erg muffe lucht op in onze slaapkamer. Nu zien we zojuist het volgende:
[Afbeelding]

Deze stenen (de donkere) voelen een stuk kouder aan en daar lijkt de muffe lucht vandaan te komen. Zover ik kan zien lopen door deze muur de leidingen voor de douche, die van de zolder erboven komen. De douche zelf hangt aan de andere kant van de muur.

Ik denk dus dat er vocht in deze muur zit. Ik snap alleen niet waarom je het dan bij de onderste stenen ziet. Ik had het hoger verwacht want de douchekraan hangt halverwege de muur.
Als ik het tapijt weg trek tegen de muur zie ik overigens dat er een gat in een van de stenen geboord is, zou dat voor een vochtmeting zijn geweest, en weten de vorige bewoners hier dus vanaf?

In ieder geval, mijn vraag is eigenlijk: help! Wie moet ik voor zoiets, een lekkage in een muur, nu bellen?
Bij mij liep destijds de waterleiding vanaf de zolder via de muur van een slaapkamer naar beneden, en zo'n 5cm boven de vloer van de slaapkamer, zaten knelkoppelingen! in de muren die aan het lekken waren gegaan.
Zat een aftakking naar de douche en naar de keuken.
Dat soort koppelingen mogen dus niet in een muur gebruikt worden.

De lekkage kwam uiteindelijk ook in de keuken tot uiting doordat ik wat hoorde druppelen :X
Het was trouwens een gedeelde muur met de buren, die hadden vochtplekken op hun plafond en op de muur van de woonkamer :/

Hier gemeten met een vochtmeter en de waardes waren nogal afwijkend ten opzichte van de muur verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Nou. Heb slecht geslapen ervan. :(

Nog wat meer uitleg. Deze muur bevindt zich op de eerste verdieping, vrij midden in het huis. Als je de trap oploopt loop je ertegenaan. Aan de andere kant van de muur is de badkamer. Heel specifiek, aan de achterkant van deze muur hangt de douchekraan. Links, loopt nog een gang. Hier te zien als donkere gedeelte op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omHuy19MfZlBQ7w129zpKHD2vlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5N5mE0ROyfXYQWMWWfEIBMvW.jpg?f=fotoalbum_large
Boven dag gedeelte gang bevindt zicht de zolder waar ook de CV en alles hangt. Vanuit de CV gaat er twee warmwaterleidingen omlaag door de spouw tussen gang en badkamer, waarvan eentje direct naar de douchekraan. Boven het muurtje waar de natte stenen in zitten loopt een schuin dak omlaag. Onder de muur bevindt zich de keuken. De stenen op de foto zijn de enige natte stenen die ik zie.

@Trichoglossus
Alle waterleidingen zitten vast met dit soort koppelingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8FYZKNGXxzB1N-yUTtSq3o-6XA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9HWeyThDhuUXNBs3QRTUWbq.jpg?f=fotoalbum_large
Dat zilveren ringetje (knelkoppeling?) naast de kraan (had toevallig een foto van dit stuk met kraan). Ik verwacht in de muur dus ook... Helaas is het een directe verbinding tussen CV en douchekraan, er zit geen afsluiter tussen. De afsluiter op de foto sluit de rest van de badkamer (bad, wc en kranen) af, maar de douche zit niet op dit circuit. Die is dus direct aangesloten.

[ Voor 26% gewijzigd door zunrob op 22-12-2024 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 13-05 17:01
Huh, zit de badkamer nou direct achter deze muur? (Ik begreep eerder dat die 1 verdieping hoger zat)
Als dat zo is kan het natuurlijk de kitrandjes van de douche zijn die slecht zijn geworden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:44:
@Trichoglossus
Alle waterleidingen zitten vast met dit soort koppelingen:
[Afbeelding]
Dat zilveren ringetje (knelkoppeling?) naast de kraan (had toevallig een foto van dit stuk met kraan). Ik verwacht in de muur dus ook... Helaas is het een directe verbinding tussen CV en douchekraan, er zit geen afsluiter tussen. De afsluiter op de foto sluit de rest van de badkamer (bad, wc en kranen) af, maar de douche zit niet op dit circuit. Die is dus direct aangesloten.
De zichtbare leidingen althans. Wat loopt er vanaf de cv qua soort leiding? Dezelfde witte kunststof leidingen? Bij mij liepen daar destijds koperen leidingen naar beneden.

Kan je ook een foto maken van de douchevloer/muur zelf voor een algemene indruk hoe dat eruit ziet?

Met een vochtmeter zou je het wel moeten kunnen bepalen of het een afwijkende waarde is op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hier wat fotos van de douche direct achter de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pn_zNl7IgSXVPucwxCa-SwU93hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XB8SprWBmGI5SFeKIyOe9bDu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhFVSRKuxu9Njy-WXQJF-lwDI3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGETU2WiQvWuikYl5jRljIbC.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dezelfde deur, maar nu links. Kitnaden beneden zien prima uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Meex9S35jjlrzrqB2BZguoPtt9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eh2ZMytZGqGnIUTKPKqdmOYT.jpg?f=fotoalbum_large

Echter, de kitnaad aan de kant van de deur heeft wat onderbrekingen. Dit is dus direct naast de deur, en dat is de andere kant van waar het vocht zich bevindt... Aan de rechterkant (waar zich de natte stenen bevinden) loopt de kitnaad wel door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTXE1wDTb3etfX8tj42A6p2Wgu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2z69cWQYMkF28w3MWVLyCzS.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven bevindt zich een verlaagd plafond. Kan niet zien hoe het daarboven uitziet.

Edit: zal eens even uitzoeken hoe ik oude kit verwijder, en dan in ieder geval die open randen opnieuw kitten.

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 22-12-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Trichoglossus schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:08:
[...]

De zichtbare leidingen althans. Wat loopt er vanaf de cv qua soort leiding? Dezelfde witte kunststof leidingen? Bij mij liepen daar destijds koperen leidingen naar beneden.

Kan je ook een foto maken van de douchevloer/muur zelf voor een algemene indruk hoe dat eruit ziet?

Met een vochtmeter zou je het wel moeten kunnen bepalen of het een afwijkende waarde is op die plek.
Ik kan nu even geen foto maken, zal ik straks doen. Maar als ik het goed herinner eerst koperen leidingen, en dan voor alles dat naar beneden gaat (naar de badkamer) deze witte leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dit is overigens helemaal bovenin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUvPtZl7_63i2MWYhsvne2mjmhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyaMDBnEQr6X5kq2nRK1cDmK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan niet zien hoe goed dat verlaagde plafond vastzit, en of daar iets achter kan glippen. Feit is wel dat er slechte ventilatie is in de badkamer, als ik geen mechanische ventilatie. Er kan alleen een raam open. Zou het vocht zijn wat opstijgt uit de douche, tegen het verlaagde plafond en dan zijn kans ziet om omlaag te lopen?

Er lijken meer natte stenen hoger in de muur te zitten, maar wel significant minder nat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLMgFDT0P1yv1TXGgEs6yMOuC3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKkeMl3F1GZJibAsBdXyOfvU.jpg?f=fotoalbum_large
Let niet op de schaduw van het licht (verticale streep langs de schakelaars).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:28
Hier zie je toch duidelijk een natte muur beginnend op 3 stenen boven het stopcontact. Je zou is kunnen kijken hoe hoog dit precies begint bij de douche. Misschien waar de kraan in de muur vast zit? Maar waarschijnlijk moet je hier gaan breken om de oorzaak te vinden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-05 20:57

elmo1

Kona Electric jan-2019

Zou beginnen met de badkamer opnieuw te kitten. Water loopt voor je eigenlijk logica biet altijd logisch in dit soort situaties.
Ooit ook een lekkage gehad. Prof bedrijf erbij vloer open gehakt en maar niet kunnen vinden.
Tot iemand idee had laat ik wc pot eens ophangen bleek het vulslangetje te zijn.
Duizend euro schade ondanks professionals om een slangaansluiting 5 euro en 10 min werk als je het van te voren wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
maxoss schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:30:
[...]

Hier zie je toch duidelijk een natte muur beginnend op 3 stenen boven het stopcontact. Je zou is kunnen kijken hoe hoog dit precies begint bij de douche. Misschien waar de kraan in de muur vast zit? Maar waarschijnlijk moet je hier gaan breken om de oorzaak te vinden
Ik vraag me af of je niet de schaduw bedoelt. Hier eenzelfde foto met zaklamp verlicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77j0ycKctWqBBgYLev5ajsCRymA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMMbtS98eL2jAZ0BuvwcHcMY.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu zie je in het midden een donkere plek van de zaklamp. Ik zal even een bouwlamp zoeken.

Hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUIxlVCetqGwZZfxB1mIpJ6Lty0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5icoNIindwCXtLQGiuNZQpq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door zunrob op 22-12-2024 09:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 16:48
Mijn 2 cents ==> begin eerst eens met het vervangen van alle kitnaden van je douche. Ook de naden op de grond, waar de tegels de muur geraken.

Oude kit er allemaal uit.

Nieuwe kit er in.

Keurig de 24 uur wachten totdat het echt droog is.

Ondertussen. Tapijt van de muur trekken en zo een paar weken laten drogen. Tapijt is waarschijnlijk de bron van de muffe geur. Je zult het tapijt dus t.z.t. moeten vervangen, die geur krijg je er niet meer uit is mijn ervaring.

Ps. Ik heb ooit in een woning van mij een kleine lekkage in de hal gehad, zal niet meer dan een paar liter water geweest zijn. Het resultaat ==> verrot en beschimmeld tapijt over 30 m2, alles moest eruit, bouwdrogers erin, na een week was het beton drooggenoeg. Twee weken later kon er nieuw tapijt in.

Je hebt niet veel water nodig om veel ellende te krijgen, zeker als het over langere tijd gebeurd. Paar druppels per dag is al genoeg. Bij mij trok het vanuit de meterkast het beton in, en kroop zo dus via het beton onder de tapijten door.

[ Voor 36% gewijzigd door Panzer_V op 22-12-2024 09:52 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Hier nog een foto met gewoon daglicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPGKrJrW-RlQv-2mpjOgQutZkPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiDmxbPdjc4yErWnJbWCOdPt.jpg?f=fotoalbum_large

Er lijken meer natte stenen te zijn. O.a. In rij 5 vanaf de grond, maar ook drie en 8 hoger dan de schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-05 07:22
En nog een plek welke nog wel eens vergeten wordt met kitten. De ruimte rond de kraanaansluiting achter de rozetten.
Moet je wel even de kraan zelf loshalen zodat je de ruimte tussen muuraansluiting en tegels (opnieuw) kan kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
TweakHm schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:57:
En nog een plek welke nog wel eens vergeten wordt met kitten. De ruimte rond de kraanaansluiting achter de rozetten.
Moet je wel even de kraan zelf loshalen zodat je de ruimte tussen muuraansluiting en tegels (opnieuw) kan kitten.
Of kitten rondom de rozetten?

Ik ga even uitzoeken hoe ik oude kit verwijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Kitranden worden vrijwel nooit vervangen, terwijl de levensduur maar een jaar of vijf is. Zoals anderen ook aangeven: vervang eerst alle kitranden maar eens, en ook bij de aansluitingen van de kraan. Heb het probleem zelf ook eens gehad in een huurhuis, uiteindelijk zelf maar gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-05 07:22
Niet rondom de rozetten gaan kitten echt de muuraansluiting controleren en eventueel opnieuw doen, levert een veel betere afdichting dan alleen de rozetten kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 21:03
Ik denk ook dat de kitnaden los zijn en het vocht van onder naar boven trekt. In het ergste geval zijn ook de voegen tussen de tegels lek en trekt het vocht daartussen naar de muur. Als je de tegels poetst met een antikalk middel dan tast dat de voegen aan (zelf meegemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:08

bonzz.netninja

Niente baffi

Als je twijfelt of iets nat of niet nat is, met verschillende lampen en al...voor een paar tientjes heb je een vochtmetertje

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:58:
[...]

Ik ga even uitzoeken hoe ik oude kit verwijder.
Dat is een oplossing die zelfs de heer B. de Haas niet doet.

Je posts komen op mij over alsof je nu als een kip zonder kop aan het rondrennen bent en in allerijl conclusies loopt te trekken, dingen loopt aan te schaffen etc. Hell....stenen hebben altijd een verschillende kleur. Wil niet altijd vocht betekenen. Soms zijn de lichte stenen nat, niet de donkere.

Dus....pas op de plaats. Ademhalen, rustig worden. Daarna naar bouwmarkt. Kit verwijderaar kopen, zo'n driehoekige steektang kopen om te schrapen. Kit kopen en een doosje met kit-maatjes (of vriendjes, hoe dat tegenwoordig ook heten mag), en latex handschoenen!. Alles keurig weghalen, vooral ook de naden op de grond. Daarna minstens een dag, beter is twee tot drie, wachten, laat alles goed drogen. Dan opnieuw kitten en wederom minimaal een dag wachten.
Ondertussen het tapijt loshalen en snij er gerust een stuk vanaf. Zo'n 10 centimeter van de muur. Tapijt moet je toch vervangen nu.

Over een paar weken zal je opvallen dat e.e.a. niet meer muf ruikt. Dan rustig op zoek naar nieuw tapijt.

En oh ja....dit wordt dus idd een week lang niet douchen. Dat overleef je ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb ondertussen een vochtmeter van een buurman mogen lenen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrYrqYwOkLzf-AQZMI5C8ZYXb40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4vUs9bTYZw43lM5zVrEND9O.jpg?f=fotoalbum_large

Alle stenen die donkerder gekleurd zijn zijn vochtig. Het rare is dat het heel lokaal is. Meestal is het zo dat de steen eronder/erboven ernaast geen (meetbaar) vocht heeft.

Zojuist even natte stenen aan de buitenkant van het huis gemeten, die hebben ongeveer dezelfde vochtigheid.

Voordat ik zelf de kit vervang, moet ik niet eerst de opstalverzekering bellen?

[ Voor 13% gewijzigd door zunrob op 22-12-2024 13:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:57:
Ik heb ondertussen een vochtmeter van een buurman mogen lenen. [Afbeelding]

Alle stenen die donkerder gekleurd zijn zijn vochtig. Het rare is dat het heel lokaal is. Meestal is het zo dat de steen eronder/erboven ernaast geen (meetbaar) vocht heeft.

Zojuist even natte stenen aan de buitenkant van het huis gemeten, die hebben ongeveer dezelfde vochtigheid.

Voordat ik zelf de kit vervang, moet ik niet eerst de opstalverzekering bellen?
Ik vind 15% vocht niet schrikbarend hoog. De lucht heeft vaak een relatieve vochtigheid van 40-70%.

Ik zou beginnen met alle kitnaden herdoen en het tapijt verwijderen (want dat is 'rot' en meurt dus).

Opstalverzekering dekt gevolgschade na onvoorziene ongelukken. Het niet tijdig vernieuwen van de kitranden valt NIET onder onvoorziene ongelukken. Daarnaast is het vervangen van kitranden regulier onderhoud, geen gevolgschade.

Bespaar je de moeite en buig dit alles positief om naar 'de eerste echt klus in je nieuwe huis'. Geniet er van, neem je tijd, en weet dat er nog vele klussen gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Panzer_V schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:49:
[...]

Ik vind 15% vocht niet schrikbarend hoog. De lucht heeft vaak een relatieve vochtigheid van 40-70%.

Ik zou beginnen met alle kitnaden herdoen en het tapijt verwijderen (want dat is 'rot' en meurt dus).

Opstalverzekering dekt gevolgschade na onvoorziene ongelukken. Het niet tijdig vernieuwen van de kitranden valt NIET onder onvoorziene ongelukken. Daarnaast is het vervangen van kitranden regulier onderhoud, geen gevolgschade.

Bespaar je de moeite en buig dit alles positief om naar 'de eerste echt klus in je nieuwe huis'. Geniet er van, neem je tijd, en weet dat er nog vele klussen gaan volgen.
Dankjewel! Heb ondertussen kit verwijderaar in huis. Ik hoop dat het de kitranden zijn.

Kom zojuist dit tegen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H6x6iJk931ROL0xQcQ-yKLohq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWE8ldBxPcTA4w8LahZfWqQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Je kijkt hier naar de kitrand tussen vloer en achtermuur. Je ziet hier dat de kitrand aan de bovenkant niet afsluit. Er zit een gaatje. Het vreemde is echter dat het lijkt alsof van de achterkant vocht doorkomt, en kalk aan de voorkant afzet. Zie die grote witte vlek.

De vloerbedekking zelf ruikt overigens niet. Het is echt zo een muffe natte stenen lucht. Vloerbedekking zelf is niet vochtig, en drie weken geleden met tapijtreiniger schoongemaakt. Hopelijk kan dat blijven liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:58:
[...]

Dankjewel! Heb ondertussen kit verwijderaar in huis. Ik hoop dat het de kitranden zijn.

Kom zojuist dit tegen. [Afbeelding]

Je kijkt hier naar de kitrand tussen vloer en achtermuur. Je ziet hier dat de kitrand aan de bovenkant niet afsluit. Er zit een gaatje. Het vreemde is echter dat het lijkt alsof van de achterkant vocht doorkomt, en kalk aan de voorkant afzet. Zie die grote witte vlek.

De vloerbedekking zelf ruikt overigens niet. Het is echt zo een muffe natte stenen lucht. Vloerbedekking zelf is niet vochtig, en drie weken geleden met tapijtreiniger schoongemaakt. Hopelijk kan dat blijven liggen.
Dat ziet er niet waterdicht uit. Alles verwijderen, 2 dagen laten drogen (zodat ook de 'stenen delen' achter de kitranden kunnen drogen, en dan opnieuw kitten.

Vloerbedekking wel omslaan, de stenen moeten goed open liggen om te kunnen drogen. Als dat mogelijk is, lekker zo een week of 4 open laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Je kan goed zien dat de kitnaad onder en boven los is. Het zal niet heel veel moeite kosten om alle kit los te halen, met een scherp aardappelmesje of speciaal kit verwijder mesje. Daarna heel goed ontvetten met tinner voordat je opnieuw gaat kitten. Ook de juiste sanitair siliconenkit kopen eventueel laten adviseren welke de beste voor het doel is.
Er zijn genoeg demo filmpjes op Youtube te vinden hoe je een mooie strakke kitnaad maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TweakHm schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:02:
Niet rondom de rozetten gaan kitten echt de muuraansluiting controleren en eventueel opnieuw doen, levert een veel betere afdichting dan alleen de rozetten kitten.
alleen een randje rond je rozetten knapt ook zo weer los...

gewoon kraan er af, rozetten er af, oude kit met verwijderen, met een beetje mazzel komt het er zo uit..

even schoonmaken en ontvetten, nieuwe kit er in netjes even er in boetseren... rozetten en kraan er weer op..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-05 18:39
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:58:
[...]

Nee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 14:38
Lekdetectie via je brandverzekering geen optie?

Zit er bij ons standaard in en kost niks exra, zelfs geen eigen bijdrage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Als je hiervan al zo in paniek raakt, staat je nog wat te wachten met een eigen huis.

Maar goed, alle begin is lastig. Alles is al gezegd maar alle oude kit goed verwijderen en keer wat antikalk (Azijn oplossing of HG of baking soda) door die badkamer gooien. Wat ziet dat eruit zeg.
En nee, dat moet je niet iedere week doen, maar zo nu en dan kan de voeg echt wel verdragen hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door TTommie op 24-12-2024 00:11 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokje48
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05 14:39
zunrob schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:17:

Je ziet dezelfde deur, maar nu links. Kitnaden beneden zien prima uit.
[Afbeelding]
Hier lijkt het of de voeg boven de onderste tegel gebarsten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
bokje48 schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:11:
[...]

Hier lijkt het of de voeg boven de onderste tegel gebarsten is
Waar bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokje48
Op de foto in de quote (klikken) zie ik duidelijk een scheur in de voeg boven de onderste tegel, tenzij het schaduwwerking in de foto is maar dat lijkt me niet.
De foto staat in jouw originele bericht van zondag 22 december 2024 09:17 en dan is het de derde foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:38
Maar even terug...je hebt de sleutel 3 weken maar je ruikt de lekkage...Lijkt me dat de vorige bewoners dit ook geroken hebben toch? Heb je een keuring laten doen en heb je doorgevraagd? Want dan lijkt het me niet alleen jouw probleem:)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Snowhite0901 schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:52:
Maar even terug...je hebt de sleutel 3 weken maar je ruikt de lekkage...Lijkt me dat de vorige bewoners dit ook geroken hebben toch? Heb je een keuring laten doen en heb je doorgevraagd? Want dan lijkt het me niet alleen jouw probleem:)
Er zijn helaas meerdere dingen in huis. Er is js een keuring gedaan. Uit de keuring was geen van die punten naar voren gekomen. De vorige bewoners herkennen natuurlijk helemaal niks van deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:30:
[...]

Er zijn helaas meerdere dingen in huis. Er is js een keuring gedaan. Uit de keuring was geen van die punten naar voren gekomen. De vorige bewoners herkennen natuurlijk helemaal niks van deze problemen.
Dan vraag ik me af wat voor keurig je hebt laten doen, want dit had zeker wel naar voren moeten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Imperium schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:58:
[...]

Dan vraag ik me af wat voor keurig je hebt laten doen, want dit had zeker wel naar voren moeten komen...
Een bouwtechnische keuring, die bijna 1000 euro kostte. Even offtopic, maar kan ik hiermee iets naar de bouwkundige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-05 21:56

d0s

sssst

bokje48 schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:42:
Op de foto in de quote (klikken) zie ik duidelijk een scheur in de voeg boven de onderste tegel, tenzij het schaduwwerking in de foto is maar dat lijkt me niet.
De foto staat in jouw originele bericht van zondag 22 december 2024 09:17 en dan is het de derde foto
Dat lijkt inderdaad een scheur te zijn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:10
Je hebt nu meerdere foto's gedeeld van slecht kitwerk. Dat is funest voor een badkamer.
Ga dat eerst oplossen, kijk het een maandje aan, en check dan nog eens of er vervolgstappen nodig zijn. Van alles bij elkaar fantaseren en "wat als..." heeft niet zoveel zin. Uitsluiten wel.
Je kitwerk is slecht. Dus sluit uit dat dit de oorzaak is door het te vervangen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

zunrob schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:19:
[...]

Een bouwtechnische keuring, die bijna 1000 euro kostte. Even offtopic, maar kan ik hiermee iets naar de bouwkundige?
Ik mag hopen dat dit wel ergens in het rapport naar voren komt.
Ik bedoel je moet bijna je best doen om het niet te zien.

Maar goed, wij weten natuurlijk niet wat de afspraken zijn tussen jou en de keurder en waarover hij rapporteert.
Maar als je denkt dat je hem verantwoordelijk hiervoor kunt houden, dat kan je gerust vergeten. Hij heeft vast wel ergens in zijn voorwaarden iets op laten nemen. Zou natuurlijk ook geen doen zijn. Stel hij mist iets waardoor er een grote kostenpost naar voren komt en dat kan je dan bij hem kwijt. Dan heb je geen keuring voor 1000 euro. Die zou dan 25000 euro moeten gaan kosten als je al een gek gaat vinden die dit werk dan nog wil doen.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
d0s schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:47:
[...]

Dat lijkt inderdaad een scheur te zijn
Sorry, maar ik zie hem echt niet. Kun je hem in de foto omcirkelen? Dan zal ik daarna een betere foto ervan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
We laten binnenkort een kitter komen om opnieuw te kitten. Denk dat hij beter is in het weghalen van kit en het plaatsen van een nieuwe rand dan dat ik dat ben. Zeker in een ruimte waar een goede rand belangrijk is lijkt dit me slim.

Wat wel interessant is is het volgende. We zijn de afgelopen 2 dagen niet thuis geweest. Toen we weg waren hadden we de ramen dicht (geen dauerluftung), maar alle binnendeuren van de slaapkamers (behalve badkamer) open. Toen we gisteravond terugkwamen ben ik meteen naar ons slaapkamer (die een muur deelt met de badkamer) gelopen om te ruiken hoe erg het zou stinken. Ik rook helemaal niks.

Mijn vriendin ging eerder dan ik naar bed. Ze had ons slaapkamerraam een beetje geopend en de slaapkamerdeur gesloten. Toen ik wat later naar bed ging stonk het helaas weer als vanouds op de kamer.

We hebben ondertussen ongeveer een week niet gedoucht in de badkamer. Gisteravond dus ook niet. En nee, de geur is geen 'niet-gedoucht-geur'. :+

Het enige verschil t.o.v. de 2 dagen dat we er niet waren is dus dat we:
1) de wc en gootstenen op de badkamer hebben gebruikt
2) slaapkamerraam open hebben gezet
3) interne deur naar slaapkamer gesloten hadden

M.b.t. 1) lijkt de afvoer van al het water van de badkamer omlaag te lopen door de muur tussen onze slaapkamer en de douche. Echter, qua hoogte in de muur betreft het de onderste 10 cm en loopt vervolgens tussen de stenen door omlaag. In de ruimte eronder bevindt die muur zich tussen keuken en woonkamer en is deze geur niet te ruiken. Ik hoop dus dat niet deze afvoer lek is, maar als het wel zo zou zijn had ik verwacht dat beneden eigenlijk wel te zien/merken.
2) wat ik me nog kan voorstellen is dat doordat we het raam open hebben gezet er meer wordt geventileerd, en hij de geur uit de gedeelde muur trekt, die waarschijnlijk van binnen nat is door de slechte kit.

Hier een plattegrond, besef dat ik die nog niet geplaatst had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSjPuMOQ3b_zgp2pyrWqfsS_8lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMksKK7dDqFN0yzuU06NC19a.png?f=fotoalbum_large

De douche zit linksonder in de badkamer. De afvoer zie ik de muur tussen badkamer en slaapkamer inlopen ter hoogte van de wc en het bidet. Ik denk dat de afvoer van de douche ook die muur inloopt, en daar ergens koppelt. Dat kan ik niet zien.

Stel het zou idd van de kit komen zou het water dus bij de douche de muur in lopen, en vervolgens de geur optrekken door die muur tot in onze slaapkamer?

[ Voor 23% gewijzigd door zunrob op 27-12-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:30

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Heb je al in je kruipruimte gekeken? (als deze er nog is). Wellicht loopt er leidingwerk door je kruipruimte en komt het vocht hiervandaan omhoog. Daarnaast kan het ook zijn dat er stank uit een beluchter voor je riolering komt of gewoon ergens een missend of niet gemonteerde zwanenhals waardoor de rioollucht omhoog trekt.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokje48
zunrob schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:52:
[...]

Sorry, maar ik zie hem echt niet. Kun je hem in de foto omcirkelen? Dan zal ik daarna een betere foto ervan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hO8KWUYve5s1E-BCo_jMdwyj9PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hyysSPxaTErao0TiRyrF1SP.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze. Als de voeg hier gebarsten is zou er dus vocht achter de tegel kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraag even na of het soms zelf aangelegd is die douche. Te kleine kitnaden kunnen dramatisch zijn want je krijgt er geen kit in, als er dan geen brede hoektape is gebruikt en om de ramp compleet te maken een verkeerde gips plaat heb je ellende. Als zal hier geen gips achter zitten. Eventueel de hoeknaden iets uitslijpen zodat er ruimte is voor een goede kitnaad.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
zunrob schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:38:
We laten binnenkort een kitter komen om opnieuw te kitten. Denk dat hij beter is in het weghalen van kit en het plaatsen van een nieuwe rand dan dat ik dat ben. Zeker in een ruimte waar een goede rand belangrijk is lijkt dit me slim.

Wat wel interessant is is het volgende. We zijn de afgelopen 2 dagen niet thuis geweest. Toen we weg waren hadden we de ramen dicht (geen dauerluftung), maar alle binnendeuren van de slaapkamers (behalve badkamer) open. Toen we gisteravond terugkwamen ben ik meteen naar ons slaapkamer (die een muur deelt met de badkamer) gelopen om te ruiken hoe erg het zou stinken. Ik rook helemaal niks.

Mijn vriendin ging eerder dan ik naar bed. Ze had ons slaapkamerraam een beetje geopend en de slaapkamerdeur gesloten. Toen ik wat later naar bed ging stonk het helaas weer als vanouds op de kamer.

We hebben ondertussen ongeveer een week niet gedoucht in de badkamer. Gisteravond dus ook niet. En nee, de geur is geen 'niet-gedoucht-geur'. :+

Het enige verschil t.o.v. de 2 dagen dat we er niet waren is dus dat we:
1) de wc en gootstenen op de badkamer hebben gebruikt
2) slaapkamerraam open hebben gezet
3) interne deur naar slaapkamer gesloten hadden

M.b.t. 1) lijkt de afvoer van al het water van de badkamer omlaag te lopen door de muur tussen onze slaapkamer en de douche. Echter, qua hoogte in de muur betreft het de onderste 10 cm en loopt vervolgens tussen de stenen door omlaag. In de ruimte eronder bevindt die muur zich tussen keuken en woonkamer en is deze geur niet te ruiken. Ik hoop dus dat niet deze afvoer lek is, maar als het wel zo zou zijn had ik verwacht dat beneden eigenlijk wel te zien/merken.
2) wat ik me nog kan voorstellen is dat doordat we het raam open hebben gezet er meer wordt geventileerd, en hij de geur uit de gedeelde muur trekt, die waarschijnlijk van binnen nat is door de slechte kit.

Hier een plattegrond, besef dat ik die nog niet geplaatst had.
[Afbeelding]

De douche zit linksonder in de badkamer. De afvoer zie ik de muur tussen badkamer en slaapkamer inlopen ter hoogte van de wc en het bidet. Ik denk dat de afvoer van de douche ook die muur inloopt, en daar ergens koppelt. Dat kan ik niet zien.

Stel het zou idd van de kit komen zou het water dus bij de douche de muur in lopen, en vervolgens de geur optrekken door die muur tot in onze slaapkamer?
Onder de wc op de badkamer zit er ook de wc op de begane grond? Vaak dezelfde afvoer.

Toen ik lekkage in de muur had, liep het vocht alleen omlaag. Boven het lek was het totaal niet vochtig.
Als het bij jou door slechte kitnaden komt zal het veel minder vocht zijn. Maar moet natuurlijk nog steeds worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Frogmen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:51:
Vraag even na of het soms zelf aangelegd is die douche. Te kleine kitnaden kunnen dramatisch zijn want je krijgt er geen kit in, als er dan geen brede hoektape is gebruikt en om de ramp compleet te maken een verkeerde gips plaat heb je ellende. Als zal hier geen gips achter zitten. Eventueel de hoeknaden iets uitslijpen zodat er ruimte is voor een goede kitnaad.
Contact met de vorige bewoners gaat niet van harte. Waarschijnlijk ook omdat dit niet het enige punt is dat we zijn tegengekomen. Ik denk dat er voldoende ruimte is om te kitten overigens. Of er tape gebruikt is weet ik niet. Ik hoop het natuurlijk wel.
Als ik door een van de naden kijk zie ik overigens geen gipsplaat maar van die rode open stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Trichoglossus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:07:
[...]

Onder de wc op de badkamer zit er ook de wc op de begane grond? Vaak dezelfde afvoer.

Toen ik lekkage in de muur had, liep het vocht alleen omlaag. Boven het lek was het totaal niet vochtig.
Als het bij jou door slechte kitnaden komt zal het veel minder vocht zijn. Maar moet natuurlijk nog steeds worden opgelost.
Nee, daaronder zit geen wc. Ik denk wel dat de keuken hier ook op afvoert, de gootsteen zit zo een 2 meter van die muur af, onder de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Terrie schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:30:
Heb je al in je kruipruimte gekeken? (als deze er nog is). Wellicht loopt er leidingwerk door je kruipruimte en komt het vocht hiervandaan omhoog. Daarnaast kan het ook zijn dat er stank uit een beluchter voor je riolering komt of gewoon ergens een missend of niet gemonteerde zwanenhals waardoor de rioollucht omhoog trekt.
Er is geen kruipruimte, dus je punten kan ik helaas niet controleren. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
bokje48 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:31:
[...]

[Afbeelding]

Bij deze. Als de voeg hier gebarsten is zou er dus vocht achter de tegel kunnen komen.
Ik zal er dadelijk een goede foto van maken. Volgens mij is ie in orde, en is het eens schaduw die je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat als je de rode stenen kan zien ook het probleem gevonden hebt want die zijn poreus. Je wilt echt wel een naad van 2 tot 3 mm minimaal zodat je het erachter goed vol kan kitten. Ik zou eventueel een prof kitter laten komen. Zou het zeker ook melden bij de makelaar of is het gemeld?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Frogmen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:39:
Ik denk dat als je de rode stenen kan zien ook het probleem gevonden hebt want die zijn poreus. Je wilt echt wel een naad van 2 tot 3 mm minimaal zodat je het erachter goed vol kan kitten. Ik zou eventueel een prof kitter laten komen. Zou het zeker ook melden bij de makelaar of is het gemeld?
Is al gemeld. Oude eigenaren 'herkennen het niet', natuurlijk... We gaan ook een goede kitter laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
bokje48 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:31:
[...]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vepz_iSqGlCgMLlL76oCsa4SUr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vd8NoGxO7nJftZorp1xvtuDT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat wat je zag schaduw was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Als de naden opnieuw zijn gekit zal het probleem waarschijnlijk zijn opgelost. Stenen voor binnenmuren (niet dragend) zijn poreus dus het vocht trekt naar alle kanten en dat gaat muf ruiken.
Na een paar weken, als alles echt goed droog is, zal die muffe lucht wel verdwijnen.
Als je een lucht-ontvochtiger huurt dan kun je dit droog proces versnellen.
Zelf ben ik geen fan van een tegelvloer in de douche, dat gaat op een gegeven moment ook problemen geven. Beter is een (lage) douche bak.
Zelf heb ik ook ooit een soortgelijke lekkage in de douche gehad en heb de douche ruimte helemaal opnieuw betegeld met grote tegels (zo weinig mogelijk voegen) en een douchebak geplaatst. Sindsdien is alles opgelost.
Tegenwoordig heb je ook complete douchewanden die je zo tegen de bestaande tegels kunt lijmen, dat is makkelijk schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:10
*knip*
Dit voegt niets toe.

[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 27-12-2024 20:39 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1