Fiets afgeleverd met te dure componenten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 25.132 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ja ik hier
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-12-2024
Hallo Kezer Soze

Ik zie dat je je zelf begint teggen te spreken in het begin zeg je “Bij thuis komst zie ik dat er duurdere velgen inzitten”
En later geef je aan na 2 dagen bij het eruit halen van de wielen dat je het pas ontdekt hebt
Wat is het nou en tot hoevere is het nog betrouwbaar wat je schrijft
Alleen al de vraag van wat moet ik doen zegt voor mij al voldoende,ik zou gelijk gebeld hebben met de winkelier voor een oplossing en nu heb je gewacht tot zij bellen en daarna stel je de vraag eigenlijk tot hoevere je problemen kan krijgen als je de velgen houdt
Ik noem dit meer leven in een “ik” vorm wordt ik er beter van dan is het goed maar wordt ik ergens slechter van dan ga ik klagen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja ik hier schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:02:
Ik noem dit meer leven in een “ik” vorm wordt ik er beter van dan is het goed maar wordt ik ergens slechter van dan ga ik klagen
Wat stel jij voor dan?
Alles wat je hebt weggeven en niet voor jezelf opkomen?
Tja, wie niet vraagt, krijgt niks en van wie niet opkomt wordt geprofiteerd.

TS koopt een fiets in de showroom voor afgesproken prijs en achteraf heeft verkoper daar spijt van en moet TS de velgen ruilen voor een goedkoper model?

Ja, zo kan ik ook fietsen verkopen...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07

Yucon

*broem*

Ja ik hier schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:02:
Hallo Kezer Soze

Ik zie dat je je zelf begint teggen te spreken in het begin zeg je “Bij thuis komst zie ik dat er duurdere velgen inzitten”
Dat hoeft toch niet letterlijk op het moment van uit de auto stappen te betekenen :? Het een sluit het ander niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Waarom neemt die ondernemer niet gewoon zijn verlies? Nu heeft een topic op Tweakers te pakken: gelukkig voor hem, dat je hier geen namen mag noemen. Maar Lidl stuurde mij onlangs een product wat eigenlijk € 29,99 had moeten kosten, echter op een of andere manier heb ik het voor € 1,79 kunnen bestellen.

Het stond namelijk dubbel in de webwinkel: 1x voor € 5,99 en 1x voor € 29,99 en ik had dat wel gezien, maar op de € 5,99 was ook nog eens een kortingscode van 70% van toepassing. Ik verwacht niet dat Lidl mij gaat contacteren, of ik alsjeblieft het product retour wil nemen. Een goede ondernemer, gaat dan niet moeilijk doen als ze zelf de fout gemaakt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ja ik hier
Accretion schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:59:
[...]

Wat stel jij voor dan?
Alles wat je hebt weggeven en niet voor jezelf opkomen?
Tja, wie niet vraagt, krijgt niks en van wie niet opkomt wordt geprofiteerd.

TS koopt een fiets in de showroom voor afgesproken prijs en achteraf heeft verkoper daar spijt van en moet TS de velgen ruilen voor een goedkoper model?

Ja, zo kan ik ook fietsen verkopen...
Ook mensen die in een winkel werken maken fouten als jij bijvoorbeeld bij het overmaken van 200,00 euro een verkeerd rekening nummer zou invoeren zou je dan ook niet blij worden dat de tegen partij het geld gewoon terug stort

En mischien als je gelijk belt van he jullie hebben mij te dure velgen gegeven had de winkelier met een leuke oplossing kunnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Showmodel is as is gekocht en daarmee was m.i. de kous af, echter wel netjes van TS om toch afstand te doen van de velgen in ruil voor standaard wielen.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

RaZ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:59:
[...]

"Stort m'n geld maar terug, en kom de fiets op zondag 29 december maar ophalen, zo rond een uurtje of 13:00"

En dan afwachten wat hun reactie gaat worden.
@Kezer Soze enige juiste handeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ja ik hier
MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:45:
Waarom neemt die ondernemer niet gewoon zijn verlies? Nu heeft een topic op Tweakers te pakken: gelukkig voor hem, dat je hier geen namen mag noemen. Maar Lidl stuurde mij onlangs een product wat eigenlijk € 29,99 had moeten kosten, echter op een of andere manier heb ik het voor € 1,79 kunnen bestellen.

Het stond namelijk dubbel in de webwinkel: 1x voor € 5,99 en 1x voor € 29,99 en ik had dat wel gezien, maar op de € 5,99 was ook nog eens een kortingscode van 70% van toepassing. Ik verwacht niet dat Lidl mij gaat contacteren, of ik alsjeblieft het product retour wil nemen. Een goede ondernemer, gaat dan niet moeilijk doen als ze zelf de fout gemaakt hebben.
Dat is een verschil van hoe je wilt leven ik ben niet de persoon die wil profiteren van fouten die mensen kunnen maken
Maar blijkbaar zijn er mensen die een hele week kunnen genieten van onbedoelde voordelen

En wat doe je als je bij de lidl 10 cent teveel betaald dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

Stoer man. Gaf je dat een fijn gevoel?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01
Je hebt ook zoiets als normen, waarden en fatsoen en dat zijn dingen die je steeds minder ziet tegenwoordig.
Dat blijkt ook maar weer aan sommige reacties hier.
"als we iemand kunnen naaien om er zelf beter van te worden dan doen we dat al te graag"

Er wordt steeds meer geklaagd dat er winkels verdwijnen omdat het te duur wordt om die open te houden.
Maar als er een fout gemaakt wordt dan kiezen velen toch voor zichzelf.
Natuurlijk is er een fout gemaakt maar om hiervan meteen zo van te willen profiteren.... het geeft wel aan wat voor persoon je dan bent.

Hopelijk gaat @Kezer Soze er met de winkel uitkomen zodat er voor beide een goede oplossing komt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:51
Kezer Soze schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:37:
@ djoec
Je onderbuik klopt niet, Ik wist exact welke fiets ik ging kopen, was die kant op gegaan omdat ik op internet had gezien dat ze de fiets daar in mijn maat in de winkel hadden staan. Ik heb de fiets daar direct gekocht en meegenomen, kwam er pas twee dagen later achter toen ik zelf de wielen eruit haalde om er een tubeles setje banden op te zetten dat er carbon velgen onder zaten. Ik ging er eigenlijk vanuit dat er bij de fabriek een foutje was gemaakt en de fiets met onjuiste wielen aan de fietsenmaker was afgeleverd. Maar op een een of andere manier heeft de winkelier de fiets met de verkeerde wielset in zijn showroom gezet. Maar ga denk ik contact opnemen met wat zei een oplossing vinden. De moeite om het op te lossen moeten zij doen, en ik ga in ieder geval niet naar ze toe rijden, zij hebben een fout gemaakt. Niet ik
Je mag dan richting die winkel zijn gegaan om precies die fiets, maar je hebt toch ook een proefrit gemaakt om te kijken of het wel bevalt, lijkt me. Als zij die wielen omwisselen, heb je een fiets die niet hetzelfde is.
Ik zou daar toch zeker ook een rondje op willen fietsen en het de winkel duidelijk maken, dat als het niet bevalt, je verwacht dat de koop ongedaan wordt gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Ja ik hier schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:15:
[...]

Dat is een verschil van hoe je wilt leven ik ben niet de persoon die wil profiteren van fouten die mensen kunnen maken
Maar blijkbaar zijn er mensen die een hele week kunnen genieten van onbedoelde voordelen

Naar huis gaan: want ik ga niet voor € 0,10 aan de servicebalie staan, als Lidl die al heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:25

Wat een nonsens dit zeg, dus als de fietsenmaker per ongeluk een 0 teveel invult op het pin apparaat dan ga jij ook niet moeilijk doen?

Hier is gewoon een fout gemaakt, wat overduidelijk is. Kijk gewoon of je tot een oplossing komt met de fietsenmaker, dan zal hij zelf ook wel water bij de wijn doen. Je zou bijv. Een voorstel kunnen doen om de nieuwe wielen voor helft van de prijs over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Ad de Jong schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:25:
Je hebt ook zoiets als normen, waarden en fatsoen en dat zijn dingen die je steeds minder ziet tegenwoordig.
Dat blijkt ook maar weer aan sommige reacties hier.
"als we iemand kunnen naaien om er zelf beter van te worden dan doen we dat al te graag"

Er wordt steeds meer geklaagd dat er winkels verdwijnen omdat het te duur wordt om die open te houden.
Maar als er een fout gemaakt wordt dan kiezen velen toch voor zichzelf.
Natuurlijk is er een fout gemaakt maar om hiervan meteen zo van te willen profiteren.... het geeft wel aan wat voor persoon je dan bent.

Hopelijk gaat @Kezer Soze er met de winkel uitkomen zodat er voor beide een goede oplossing komt.
Fietsenmakers die naaien je anders ook maar al te graag, wanneer je de fiets voor onderhoud komt brengen. Ik zou mij geen seconde schuldig voelen tegenover de fietsen verkoper, als die perongeluk aluminium wielen inplaats van plastic wielen op de fiets gemonteerd heeft. Hij is de zogenaamde professional, dus dan is het ook aan hem om de fiets met juiste onderdelen af te leveren.

Wanneer je dan carbon wielen erop monteert, inplaats van aluminium wielen? Dan vind ik niet dat TS hier schuld in heeft: ik vind zelfs, dat de ondernemer niet zo moeilijk moet doen. Ik zou mij ook niet schuldig voelen, wanneer ik bij een autodealer een auto ingeruild heb met een gare versnellingsbak. Want ze zouden immers de dijk gewoon hebben kunnen controleren, alleen dat doen ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je kunt ook vragen hoe de handelaar dit op zou willen lossen zonder dat jij gedoe hebt van een fout van hun kant. En uiteraard zonder in te boeten op de rijeigenschappen. Je hebt immers een fiets gekocht na een proefrit.

Misschien dat zij zelf met een voorstel komen waarin je jezelf kunt vinden. Ik kan mij voorstellen dat zij het ook zo soepel mogelijk willen oplossen. Als zij de wielen bijvoorbeeld tegen kostprijs verkopen dan hebben zij geen verlies.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:25
MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:35:
[...]

Fietsenmakers die naaien je anders ook maar al te graag, wanneer je de fiets voor onderhoud komt brengen. Ik zou mij geen seconde schuldig voelen tegenover de fietsen verkoper, als die perongeluk aluminium wielen inplaats van plastic wielen op de fiets gemonteerd heeft. Hij is de zogenaamde professional, dus dan is het ook aan hem om de fiets met juiste onderdelen af te leveren.

Wanneer je dan carbon wielen erop monteert, inplaats van aluminium wielen? Dan vind ik niet dat TS hier schuld in heeft: ik vind zelfs, dat de ondernemer niet zo moeilijk moet doen. Ik zou mij ook niet schuldig voelen, wanneer ik bij een autodealer een auto ingeruild heb met een gare versnellingsbak. Want ze zouden immers de dijk gewoon hebben kunnen controleren, alleen dat doen ze niet.
Lekker alle fietsenmakers over 1 kam scheren. Je doet misschien alsof je er moreel boven staat, maar je bepaald zelf wie je bent en waar je voor staat, niet iemand anders. Dus jij hebt er schijnbaar geen probleem mee om iemand te naaien om er zelf beter van te worden, dat zegt veel over de persoon die je bent. Er zit echt nog wel een heel groot gat tussen professional en een foutje maken/tussen bewust een auto inruilen met gare versnellingsbak en onbewust.

Maar nogmaals je bepaald helemaal zelf wie je wil zijn, maar eerlijkheid en fatsoen komen niet in je woordenboek voor als ik je bericht zo lees ;).

Ook al eerder aangegeven maar om toch proberen ietwat ontopic te blijven zou Ik gewoon kijken of je een deal kan maken met de fietsenmaker, dan heb je wellicht alsnog de betere wielen maar wel tegen een prijs waar iedereen tevreden mee is.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:47

EiT

Snap niet dat iedereen het opneemt voor de fietsenwinkel.

Je gaat naar de winkel, koopt iets waar prijs x op staat en neemt het mee naar huis. Fiets staat al enige tijd in de showroom en is feite gewoon een demo product en de prijs is take it or leave it.

Je had besloten om die fiets zoals die daar stond voor die prijs mee te nemen. Als daar duurdere velgen onder zitten: boeie.

Ik vraag mij af of er mensen zijn die het opnemen voor de winkelier dit ook zouden doen als ze zelf een auto kopen uit de showroom en bij thuiskomst achterkomen dat er meer opties opzitten dan geadverteerd (bijv. 19” velgen ipv 18” met wieldoppen). Vervolgens terug gaan en vragen of die opties er uit mogen of extra geld neer leggen omdat die extra opties te betalen.

Als dit online was geweest en de fiets met verkeerde velgen was geleverd was het een ander verhaal geweest. Deze fiets stond gewoon in de winkel en de winkel heeft meerdere momenten gehad deze fout te ontdekken, zelfs bij het inladen.

Er zit overigens genoeg marge op deze producten om dit te compenseren. Snap daarom niet dat de winkel hier terug gaat naar de klant.

Ik zou aangeven: ik heb de fiets zoals in de winkel stond gekocht voor de prijs die geadverteerd stond. De velgen voldoen prima voor mijn behoefte en zie daarom geen reden om ze om te ruilen voor een mindere variant.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:43
Ja ik hier schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat de uitdrukking 'zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten' heel erg van toepassing is op dit topic. Onder de groep die vindt dat TS de wielen absoluut niet mag houden bevinden zich blijkbaar mensen die voor elk wissewasje teruggaan naar de winkel.
Als ik met een televisie thuiskomt en het blijkt een LCD te zijn terwijl ik dacht OLED dan ben ik niet opeens ontevreden met het product of de winkel tenzij er sprake is van opzettelijke misleiding. Ook niet als het achteraf relatief duur blijkt te zijn voor LCD. In die zin 'neem ik dan mijn verlies'. De producent heeft blijkbaar een product gemaakt dat ik goed vond in vergelijking met de rest en de winkelier stelde me in staat om te vergelijken. Dat is het hele idee van een winkel bezoeken.

Het komt op mij onprofessioneel over van de winkel dat ze blijkbaar contact opnemen zonder meteen met een concreet voorstel te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:04
EiT schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:14:
Snap niet dat iedereen het opneemt voor de fietsenwinkel.

Je gaat naar de winkel, koopt iets waar prijs x op staat en neemt het mee naar huis. Fiets staat al enige tijd in de showroom en is feite gewoon een demo product en de prijs is take it or leave it.

Je had besloten om die fiets zoals die daar stond voor die prijs mee te nemen. Als daar duurdere velgen onder zitten: boeie.

Ik vraag mij af of er mensen zijn die het opnemen voor de winkelier dit ook zouden doen als ze zelf een auto kopen uit de showroom en bij thuiskomst achterkomen dat er meer opties opzitten dan geadverteerd (bijv. 19” velgen ipv 18” met wieldoppen). Vervolgens terug gaan en vragen of die opties er uit mogen of extra geld neer leggen omdat die extra opties te betalen.

Als dit online was geweest en de fiets met verkeerde velgen was geleverd was het een ander verhaal geweest. Deze fiets stond gewoon in de winkel en de winkel heeft meerdere momenten gehad deze fout te ontdekken, zelfs bij het inladen.

Er zit overigens genoeg marge op deze producten om dit te compenseren. Snap daarom niet dat de winkel hier terug gaat naar de klant.

Ik zou aangeven: ik heb de fiets zoals in de winkel stond gekocht voor de prijs die geadverteerd stond. De velgen voldoen prima voor mijn behoefte en zie daarom geen reden om ze om te ruilen voor een mindere variant.
We kunnen nog wel 300 whataboutisms verzinnen om voor jezelf te kunnen verantwoorden om die carbon wielen te houden. Laten we het houden bij de situatie houden die de ts schetst.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:07
MathiasMetzger schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:35:
[...]

Ik ben toch echt in een andere tijd opgegroeid en opgevoed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:21
Ik heb het topic gevolgd en vond de openingspost al een beetje vaag. In de eerste alinea leek het erop dat er een bestelling was gedaan voor model x, zonder optie carbon. Als je dan een verkeerde levering doet lijkt het me moreel juist om aan te geven dat je datgeen had moeten krijgen waarvoor betaald is.

In de daaropvolgende alinea wordt er gesproken over het meenemen van een fiets uit de showroom. Waarbij bij thuiskomst werd vastgesteld dat er duurdere velgen onder zaten. Je zou dan inderdaad kunnen stellen dat je de koop hebt gesloten op die specifieke fiets, waardoor het dus raar zou zijn als de winkelier achteraf het gekochte goed nog probeert te veranderen. Maar TS geeft aan dat het de "verkeerde" velgen zijn waar je uit kunt concluderen dat ze eigenlijk niet bij de koop hoorden.

TS heeft later een verduidelijking geplaatst. Hij heeft de fiets gekocht bij een zaak dat model x, maat y op voorraad had hier zouden de carbon velgen volgens de specificatielijst niet onder zitten, maar die zater er toch bij. TS kwam hier niet direct na thuiskomst achter, maar pas na een aantal dagen bij een wielwissel. Hij dacht eerst aan een fout van de fabrikant in de specificatielijst waardoor er nog een kleine onduidelijkheid was of deze toch niet standaard bij de fiets hoorde, want voor 5k had het best gekund. Heb ik het zo goed begrepen?

Wellicht door die vage post werd in het begin van het topic nog weleens de conclusie getrokken dat TS de intentie had om de gekregen duurdere velgen toch te houden (iets wat mogelijk nog onder "achteroverdrukken" valt ook).

@TS.
Ik denk dat hier uitmaakt wat besproken is bij de koop. is de verkoper uitgegaan van het standaard model en heb je per abuis een duurder model meegekregen? Dan is het zeker wel netjes om aan te geven dat je te dure opties hebt gekregen. Je gaat nu dus ook met de dealer in conclaaf om tot een nette oplossing te komen. Dat lijkt me helemaal prima.

Mocht dat model inclusief carbon voor 5000 euro in de showroom hebben gestaan dan zou je jezelf nog wijs kunnen maken dat je te goeder trouw hebt gehandeld en dat het bij de koop in zat. Alleen denk ik uit het topic te begrijpen dat dat niet het geval was. Ook in dit geval is het fatsoenlijk om terug te gaan, maar nu is je uitgangspositie anders: als de dealer voor die prijs communiceert en een duurder model aan zijn klanten demonstreert dan riekt dat wel een beetje naar oplichting van de dealer uit namelijk.

Er staat inderdaad wel ergens in de wet dat naar consumenten een inclusief prijs moet worden gecommuniceerd. Dit heeft dan vooral betrekking op btw, het zou oneerlijk zijn als de winkelier een fiets voor 5000 euro verkoopt en de winkelier bij afrekening pas aangeeft dat je ook nog even 1000 euro BTW af moet tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:23
Kezer Soze schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:41:
Wat zouden jullie doen? uit eerlijkheid terug gaan naar de winkel en de wielset omruilen, Of de wet volgen en de wielset houden?
Het lijkt me niet terecht dat jij hier veel moeite voor gaat doen, maar een foutje kan gebeuren.
Misschien kan je 2 oplossingen voorstellen: ze komen bij je langs om de wielen om te ruilen, of je neemt de wielen tegen een kleine vergoeding over (bijvoorbeeld 25% van de prijs).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De TS heeft andere banden op de wielen gezet, en er toen pas achter gekomen, hey, die fiets heeft carbon wielen. Die wielen horen blijkbaar niet bij de prijs, en na een paar dagen krijgt de TS een mailtje: Yoh, die fiets die je gekocht hebt he, daar hebben wij de verkeerde prijskaart aangehangen. Zou je 900 euro willen bijlappen voor je wielen??

Dat wil de TS niet, de TS wil ook niet even op en neer 2x75km rijden om de wielen omteruilen.

De winkelier kan de fiets komen ophalen (en direct het aankoop bedrag terug 5k, koop ontbinden), of de wielen vervangen. En als de fietsenmaker er toch is, kan die mooi gelijk het setjes bandjes die op de carbons zitten op de vervangen wielen zetten.

Dat is eigenlijk gewoon de normaalste zaak van de wereld dat het bedrijf een oepsie doet, het bedrijf dat "owned", en daar zelf moeite voor gaat doen om die "oepsie, foutje" op eigen kosten te herstellen. In de volksmond noemen we dat gewoon "klantenservice" :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

segil schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:22:
[...]

Serieus?! Hoe argwanend kan je zijn, mijn god. . 8)7
Als je hier je gelijk komt halen, zeker omdat je een voordeeltje lijkt te hebben. Tja dan gaat mijn morele kompas wel draaien ja.

Kan me niet voorstellen dat je een racefiets van 5k gaat kopen zonder enige research.

Maar wellicht heb je gelijk en is dat heeeel normaal.

En ben ik de uitzondering dan als ik 2 modale maandsalarissen aftik dat ik daar minimaal weekje research op doe. En dan precies weet welke opties er op zitten en welke er niet op zitten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:42
Barrycade schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:13:
En ben ik de uitzondering dan als ik 2 modale maandsalarissen aftik dat ik daar minimaal weekje research op doe. En dan precies weet welke opties er op zitten en welke er niet op zitten.
Ik maak in het wedstrijdwielrennen genoeg mensen mee die een fiets hebben voor zichzelf of voor hun kind waarvan ze echt geen benul hebben wat het is. Heb dat zelfs nog meegemaakt bij de Marmotte dit jaar. Die man wist niet eens hoeveel versnellingen hij had, welk verzet en of het mechanisch of elektrisch was. En toch reed hij - nadat hij van mij een andere 11sp cassette had geleend - bij de eerst 200 ofzo...

Die mensen gaan gewoon af op het advies dat ze van de fietsenzaak krijgen.

Maar voor TS gaat dat stuk niet, want hij kwam op een specifieke fiets in een specifieke maat af. Maar dan nog blijf ik, jurist als ik ben, van mening dat TS de fiets zoals hij in de showroom stond heeft gekocht en dat de fietsenzaak echt aan het kortste eind trekt, omdat zij zullen moeten bewijzen dat TS had moeten begrijpen dat toen hij zei: 'doe mij die maar' dat die fiets eerst nog omgebouwd moest worden...

[ Voor 25% gewijzigd door StevenK op 22-12-2024 18:45 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 22:56
StevenK schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:44:
[...]

Ik maak in het wedstrijdwielrennen genoeg mensen mee die een fiets hebben voor zichzelf of voor hun kind waarvan ze echt geen benul hebben wat het is. Heb dat zelfs nog meegemaakt bij de Marmotte dit jaar. Die man wist niet eens hoeveel versnellingen hij had, welk verzet en of het mechanisch of elektrisch was. En toch reed hij - nadat hij van mij een andere 11sp cassette had geleend - bij de eerst 200 ofzo...

Die mensen gaan gewoon af op het advies dat ze van de fietsenzaak krijgen.

Maar voor TS gaat dat stuk niet, want hij kwam op een specifieke fiets in een specifieke maat af. Maar dan nog blijf ik, jurist als ik ben, van mening dat TS de fiets zoals hij in de showroom stond heeft gekocht en dat de fietsenzaak echt aan het kortste eind trekt, omdat zij zullen moeten bewijzen dat TS had moeten begrijpen dat toen hij zei: 'doe mij die maar' dat die fiets eerst nog omgebouwd moest worden...
En wat nu als er bij de fiets stond yy racefiets met zz specs pp inc aluminium wielen. 5000 euro.(weet niet of dat het geval was). Heb je dan nog recht op die wielen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:42
loki504 schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:58:
[...]

En wat nu als er bij de fiets stond yy racefiets met zz specs pp inc aluminium wielen. 5000 euro.(weet niet of dat het geval was). Heb je dan nog recht op die wielen?
Goede vraag. Als dat het geval is, dan kom je in de situatie dat TS had kunnen weten dat de verkoper, in juridische termen, dwaalde omdat hij een fiets leverde in een configuratie die hij niet van plan was te leveren.
Maar ook dat is afhankelijk van alle omstandigheden van het geval, zoals de vraag of de fiets voor aflevering nog afgemonteerd / gecontroleerd / afgesteld is of dat TS hem echt in de showroom opgepakt, afgerekend en meegenomen heeft alsof het een pak melk was.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Dat is dus de vraag die een klein beetje vaag blijft in het topic. Maar dat komt mede doordat iedereen er vanuit gaat dat TS de fiets zo gekocht heeft als geleverd.

Afgaande op de reacties van TS dan ontstaat meer de indruk dat hij weldegelijk onderzoek heeft gedaan, de fiets in een standaard configuratie had gekocht en er later pas achterkwam dat er carbon velgen op zaten. Met andere woorden: dat die velgen er voor die prijs niet bij hoorden was bekend. Vandaar dat het topic is geopend met het probleem wat te doen: de velgen retourneren of zo laten omdat de fiets kennelijk voor die prijs in die configuratie in de showroom heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
Lothlórien schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:32:
Dat is dus de vraag die een klein beetje vaag blijft in het topic. Maar dat komt mede doordat iedereen er vanuit gaat dat TS de fiets zo gekocht heeft als geleverd.

Afgaande op de reacties van TS dan ontstaat meer de indruk dat hij weldegelijk onderzoek heeft gedaan, de fiets in een standaard configuratie had gekocht en er later pas achterkwam dat er carbon velgen op zaten. Met andere woorden: dat die velgen er voor die prijs niet bij hoorden was bekend. Vandaar dat het topic is geopend met het probleem wat te doen: de velgen retourneren of zo laten omdat de fiets kennelijk voor die prijs in die configuratie in de showroom heeft gestaan.
TS had een fiets zonder carbon velgen op het oog. Een model dat in die winkel in de showroom zou staan. Daar is hij heen gereden. Wat hij met de fiets heeft gedaan weten we niet. Gekeken, gezeten, naar huis gereden en weer terug voordat hij hem alsnog in de auto inlaadde? In ieder geval dacht hij: deze fiets zie ik wel zitten voor 5000 euro. Winkelier en klant denken beiden op dat moment dat de wielen geen carbon zijn. TS omdat hij research deed naar het model dat daar te koop zou staat en dit model heeft dat niet, winkelier omdat hij anders blijkbaar de fiets voor deze prijs niet had meegegeven. Na twee dagen komt TS erachter dat het wel carbon wielen zijn. Dat blijkt zo te zijn omdat de winkelier niet het standaard model maar een met velgenupgrade in de showroom had staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Lekker houden toch. FM heeft de wielen zelf omgewisseld, fiets klaargemaakt en afgerekend. Als het hier nou om een grove fout zou gaan is geen sprake van, en de beste verkoper verklaart een vakman te zijn. Ze kunnen het ook moeilijk afschuiven op drukte o.i.d. deze tijd van het jaar.

Koper heeft hier geen invloed op gehad of probeerde de verkoper een oor aan te naaien, maar hoeft ook niet op te draaien voor de fouten van een ander. Dit is leergeld voor de fietsenhandel, tenzij het echt om een stagiair gaat ofzo die je de fiets verkocht heeft, of er lag al een koopcontract/bestelling voordat de koper de winkel binnen ging.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 22-12-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:45
Neem ook mee in overweging dat de betreffende ondernemer zich wat minder welwillend kan opstellen bij garantiekwesties als je nul gehoor geeft.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:48
Je bent de winkel uitgelopen met een gekocht product waar een overeenstemming voor was. De fietsenmaker heeft zo te zien niets om zijn claim te onderbouwen. Ook al komt hij met een catalogus van de fabrikant waarin staat dat het model wieltype XYZ hoort te hebben - waarom stond de fiets dan niet conform de catalogus in de winkel?
Het ding voor mij is dat elk perspectief hier prima te verdedigen is, maar zich niet laat onderbouwen. De fietsenmaker kan roepen wat hij wil qua prijs & waarde van de wielen en probeert het probleem bij TS te leggen. Mijn gevoel zegt dat de fietsenmaker een peperduur exemplaar in de showroom heeft gezet, en dat als iemand die zou kopen er nog apart bij gezegd had moeten worden 'oh ja, de velgen zijn €800'. Ik vind het te makkelijk om te zeggen 'de fietsenmaker heeft vergeten om...'. Hij heeft het verzaakt. Voor mij betekent dat in dit geval dat hij in zijn winkel een showroom opstelling waar 'iets mee was' en wat vervolgens fouten in het verkoopproces veroorzaakte.
Plak gewoon een prijs op een fiets, of houd duidelijke catalogus prijzen aan. Zodra je daar van afwijkt in je showroom begeef je je als winkelier op glad ijs omdat niet iedere werknemer precies weet bij welke fiets & op welke manier er is afgeweken van de catalogus. Onduidelijke verkoopconstructies leiden wel eens tot fouten, zo blijkt.
TS heeft zich voldoende laten informeren over het product. TS kon op het moment van aankoop redelijkerwijs ook niet vermoeden dat er iets was met de wielen.
De redelijkheid zit hem voor mij in de verhouding tussen de inkoopprijs van de wielen en de verkoopprijs van de fiets. Ik gok dat de inkoopprijs van de carbonwielen ~15% van de verkoopprijs van de fiets is. Bij die marge vind ik het geen flessentrekkerij en is het voor mij niet disproportioneel als de huidige situatie zo blijft.

Als TS geen recht had op die wielen, dan had de verkoper ze niet moeten verkopen. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als er producten ten toon staan waar nog 'bedragen bij moeten komen'. Wees van begin tot eind duidelijk, en de winkelier is dat hier niet geweest. En dat dit in zijn nadeel is, dat is dan leergeld. Als het zou gaan om een overduidelijke fout die TS had kunnen zien op het moment van kopen (komma op de verkeerde plek, etc), dan zou voor mij TS iets te verwijten vallen. Ik wil ook best sympathiek zijn en meedenken met de winkelier, maar als je gaat 'frommelen' met de eindprijs van je showroommodellen, dan is de sympathie bij mij snel weg.

Kijk even wat de fietsenmaker in gedachte heeft als oplossing/afhandeling, maar weet dat je wat mij betreft tot niks verplicht bent. Prijskaartjes zijn er voor een reden.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
henri86 schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:49:
Neem ook mee in overweging dat de betreffende ondernemer zich wat minder welwillend kan opstellen bij garantiekwesties als je nul gehoor geeft.
Garantie stelt bij racefietsen niet zo gek veel voor, ten minste, de fietsenmaker leunt zwaar op de fabrikant (die vaak dan wel weer 7 jaar garantie geeft ofzo).

De coulance zit dan in dat ze bijvoorbeeld iets van een fiets uit de showroom trekken zodat jij verder kunt, en zij doen dan de afhandeling die doorgaans een paar weken duurt. Ook kan een FM je geld rekenen als bijvoorbeeld een frame onder garantie vervangen moet worden, dat je betalen moet om de onderdelen over te laten zetten (€150 ofzo). Voor de rest misschien een onderhoudsbeurtje, maar ook daar zul je de onderdelen gewoon af moeten rekenen, en de winst voor de FM zit al in het betalen van de adviesprijzen.

Ik zou me niet zo druk maken om garantie. Zoveel krijg je niet van een fietsenmaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:45
@ djoec
Je onderbuik klopt niet, Ik wist exact welke fiets ik ging kopen, was die kant op gegaan omdat ik op internet had gezien dat ze de fiets daar in mijn maat in de winkel hadden staan. Ik heb de fiets daar direct gekocht en meegenomen, kwam er pas twee dagen later achter toen ik zelf de wielen eruit haalde om er een tubeles setje banden op te zetten dat er carbon velgen onder zaten. Ik ging er eigenlijk vanuit dat er bij de fabriek een foutje was gemaakt en de fiets met onjuiste wielen aan de fietsenmaker was afgeleverd. Maar op een een of andere manier heeft de winkelier de fiets met de verkeerde wielset in zijn showroom gezet. Maar ga denk ik contact opnemen met wat zei een oplossing vinden. De moeite om het op te lossen moeten zij doen, en ik ga in ieder geval niet naar ze toe rijden, zij hebben een fout gemaakt. Niet ik
Iedereen praat over een fietsenmaker, waarbij ik altijd denk aan een (lokale) eenmanszaak/MKB, maar het klinkt mij eerder als een winkel als 12GoBiking?

Veelal staan de showmodellen een beetje aangekleed om de klanten wat exta dingetjes aan te kunnen praten.
Ik kan me goed voorstellen dat bij zo'n grote(re) zaak - maar uiteraard ook bij een kleinere - niet iedere (part-time) medewerker volledig op de hoogte is van die aankleding van showroomfietsen. Bidonhoudertjes e.d. vallen natuurlijjk wat gemakkelijker op dan een andere, optionele, wielset.
Is de fiets je verkocht door de eigenaar, of door een (part-time) medewerker?

Persoonlijk zou ik inderdaad in overleg gaan om te kijken wat voor oplosssing mogelijk is waar beide partijen tevreden mee kunnen zijn, waarbij ik wel zou aangeven dat het geenszins mijn fout is en ik ter goeder trouw de fiets gekocht heb, geenszins bewust van een verkeerde wielset.

[ Voor 3% gewijzigd door henri86 op 22-12-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ja ik hier
Ypuh schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:12:
[...]

Garantie stelt bij racefietsen niet zo gek veel voor, ten minste, de fietsenmaker leunt zwaar op de fabrikant (die vaak dan wel weer 7 jaar garantie geeft ofzo).

De coulance zit dan in dat ze bijvoorbeeld iets van een fiets uit de showroom trekken zodat jij verder kunt, en zij doen dan de afhandeling die doorgaans een paar weken duurt. Ook kan een FM je geld rekenen als bijvoorbeeld een frame onder garantie vervangen moet worden, dat je betalen moet om de onderdelen over te laten zetten (€150 ofzo). Voor de rest misschien een onderhoudsbeurtje, maar ook daar zul je de onderdelen gewoon af moeten rekenen, en de winst voor de FM zit al in het betalen van de adviesprijzen.

Ik zou me niet zo druk maken om garantie. Zoveel krijg je niet van een fietsenmaker.
Ik denk dat jij bij de verkeerde fietsenmaker komt
Over het algemeen krijgt de fietsemaker zowel het onderdeel plus de tijd vergoed voor het vervangen, voor elk onderdeel wat vervangen moet worden staat een hoeveelheid tijd
En normaal gesproken ben je echt de fietsemaker nodig voor de garantie de fabrikant gaat je fiets echt niet repareren
Wat betreft de tijd van afhandeling van garantie een beetje fietsenmaker maakt een foto van het defecte onderdeel en een foto van het serie nummer en krijgt 2 of 3 dagen later het onderdeel in huis
Dus de volgende keer de fietsemaker Tokkie Tinus of fietsenhandel OfZo maar overslaan en een echte zoeken

[ Voor 9% gewijzigd door Ja ik hier op 23-12-2024 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt altijd een keer een 'gelukje' hebben. Ik heb dat ook één keer in mijn webshoppende carrière gehad toen ik een moederbord voor de pc in een webshop voor 50 euro zag staan, terwijl die zo'n 200 hoorde te zijn. Gewoon besteld en kijken of ie ook wordt bezorgd. Dat gebeurde en nooit iets van gehoord. Half jaar later was die webshop failliet, dus dit zal niet de enige fout van hun kant zijn geweest.
In dit geval merkt de winkelier het wel op en dan moet je imo ook zo sportief zijn om volledig mee te werken. Iedereen kan een foutje maken. Als het andersom was geweest en hij ontdekt bij thuiskomst goedkopere wielen dan gekocht dan waren de rapen ook gaar ;) Uiteraard hoef je niet 200km daarvoor te gaan rijden, maar eea kan vast via de post geregeld worden. Als er een cassette en remschijven e.d. moeten worden overgezet en jij hebt daar de apparatuur niet voor dan moeten ze daar uiteraard zelf iets voor regelen.
Ik zou het wetboek er verder gewoon buiten laten, tenzij ze onredelijk naar jou worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 23-12-2024 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 10:11
Ik ben heel blij om te lezen dat de meesten hier allemaal automatisch het "juiste" zullen doen in zo'n situatie en helemaal niet aan zichzelf zullen denken op dat moment. 100% altruïstisch.

Daar wordt mijn hartje toch weer wat warmer van. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ypuh schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:12:
[...]

Ik zou daar toch niet te licht over denken (vooral niet bij een fiets van 5000 euro). Fabrieksgarantie is leuk, maar niet iets waar je juridisch recht op hebt. Als de fabrikant moeilijk doet moet je toch echt bij de verkopende partij zijn om aanspraak op garantie te maken. Juist bij carbon onderdelen kan heel veel discussie ontstaan of de schade door de gebruiker zelf veroorzaakt is of niet (te strak aandraaien van bouten/moeren, fiets laten vallen, verkeerd op fietsenrek van de auto gezet etc.). De fabrikant kan de garantie dan gewoon weigeren, terwijl de verkoper toch echt wel iets meer voor je moet doen (los van evt. coulance).
Gewoon de verkoper te vriend houden dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:20

Wat zouden jullie doen? uit eerlijkheid terug gaan naar de winkel en de wielset omruilen, Of de wet volgen en de wielset houden?
Ik neem aan dat de FM inmiddels wel contact heeft opgenomen? Heeft hij iets voorgesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:20
@Kezer Soze

Nog geen update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:25
*knip* Reacties als deze voegen niets toe.

[ Voor 78% gewijzigd door Yorinn op 28-12-2024 12:28 ]

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt de fiets dus as-is (zoals gezien) meegenomen vanuit de winkel? Hoezo is er dan een fout gemaakt met de carbon wielen? Schijnbaar was dat dus onderdeel van de overeenkomst. Waaruit blijkt dat het foute wielen zijn? Je hebt de fiets gekocht a 5000 euro zoals deze in de showroom stond en zo meegenomen; met de carbon wielen dus. Uiteindelijk is het "gewoon" een kwestie van kijken wat je op de bon/factuur hebt staan, dat is immers de overeenkomst. Daarvoor heb je betaald en dat bepaald of de winkel een poot om op te staan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zorgen dat de overeenkomst klopt. Kijk dus goed wat er in de overeenkomst staat, als die daarin niet duidelijk is wat de wielset betreft dan heb je een voordeel, is de overeenkomst (factuur) wel duidelijk qua wielset, dan dat naleven. Als je dan geen recht hebt op de carbon wielset, dan dus contact opnemen met de winkel, zij hebben de fout gemaakt, dus draaien (wat mij betreft) voor de eventuele verzendkosten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ypuh schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:12:
Lekker houden toch. FM heeft de wielen zelf omgewisseld, fiets klaargemaakt en afgerekend. Als het hier nou om een grove fout zou gaan is geen sprake van, en de beste verkoper verklaart een vakman te zijn. Ze kunnen het ook moeilijk afschuiven op drukte o.i.d. deze tijd van het jaar.
Sorry, maar met kerst en sinterklaas in een maand kan wel eens een drukke periode opleveren, om Black Friday en Cybermonday niet te vergeten. Dus hoezo, afschuiven op drukte in deze tijd van het jaar kan niet? Het is juist een van de drukkere perioden van het jaar! Een boel fietsenmakers doen daarnaast vaak ook bijvoorbeeld vuurwerk verkoop. En je raadt het al, ook (of misschien wel juist) in deze tijd van het jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 28-12-2024 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Hallo mede tweakers

Hoe het wettelijk zit zou ik echt niet weten en wil ik ook niet weten. Dit heeft met fatsoen/moraal te maken..kennelijk heb jij daar niets mee als je de vraag al stelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RCBL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:35:
Hoe het wettelijk zit zou ik echt niet weten en wil ik ook niet weten. Dit heeft met fatsoen te maken..kennelijk heb jij daar niets mee als je de vraag al stelt
Het is heel simpel, hier in het topic staan veel reacties van moraalridders die afgaan op wat de winkelier aangeeft, maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van kijken wat er op de factuur staat, die geeft immers aan wat de overeenkomst inhoudt. Fatsoen of moraal heeft hier dus echt weinig mee te maken.

Is de factuur er niet duidelijk in, dan is het gewoon een gevalletje pech voor de winkelier en had die dus specifieker moeten zijn. Staat het er wel in, dan heeft @Kezer Soze twee optioes: zorgen/meehelpen bij het juiste onderdeel op de fiets te krijgen (zorgen dat de overeenkomst kloppend is), of een meerprijs betalen en een extra factuur krijgen voor de set van carbon wielen. In het laatste geval dan wel opletten dat je niet de volle meerprijs betaald omdat je dan immers de wielset van de originele overeenkomst (virtueel) inlevert!

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 28-12-2024 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 16:39
Volgens mij heel makkelijk. De kern zit in je eigen vraag:
Eigenlijk heb je de keuze zelf al gemaakt, je ervaart alleen spanning van je gedrag (het houden van de velgen) omdat het in strijd is met je normen en waarden (eerlijkheid tegenover de fietswinkel). Je hoopt in dit topic op veel goedkeurende reacties om de velg te houden zodat je minder spanning ervaart. Dit heet cognitieve dissonantie.

Dus de keuze is simpel:

Of je bekijkt dit juridisch en geeft verder alleen om je eigen belang, wellicht sta je in je recht en kun je genieten van je fiets met carbon velgen.

Of je bekijkt het ethisch/menselijk. En ruilt die velgen om zonder daar iets voor terug te vragen. Wat krijg je daarvoor terug? Een goed gevoel.

Onze gedachtes zijn verder niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

loki504 schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:58:
De factuur/overeenkomst is bepalend. Als erop staat 'fiets as-is 5000 euro', dan heeft de winkelier pech. Als erop staat 'Fiets met zus, zo, 5000 euro" en is dat dus niet wat uiteindelijk geleverd is, dient dat aangepast te worden: of bijbetalen, of zorgen dat de juiste wielen onder de fiets komen. :) Omdat de fout bij de winkel zit, liggen de eventuele verzendkosten ook daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:51
Is al bekend waar de winkelier mee gekomen is?

Kom op eigen kosten/tijd terug naar de winkel voor een minder product omdat 'ik' een boo-boo gedaan heb lijkt me niet acceptabel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:07
*knip* Aan vermoedens hebben we niet veel.

[ Voor 71% gewijzigd door Yorinn op 28-12-2024 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zie veel reacties die er van uit gaan dat de winkel een fout heeft gemaakt. Nu heb ik wel wat winkelervaring opgedaan aan het begin van mijn carrière, en in mijn ervaring is de kans dat dit een foutje van de winkelier is niet zo groot.

Nu ja, dat de klant de wielen niet heeft afgerekend is een foutje. Maar dat er een fiets met wat toeters en bellen gepresenteerd staat die niet op het prijskaartje staan niet. Upsellingtechniek numero uno zo ongeveer bij een beetje fietsencowboy. Of auto's, of computers, kleding. Eigenlijk alles wat configurabel is.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 00:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

FirePuma142 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:09:
Upsellingtechniek numero uno zo ongeveer bij een beetje fietsencowboy. Of auto's, of computers, kleding. Eigenlijk alles wat configurabel is.
Mogelijk maar als ik een auto in de showroom koop die extra opties heeft zoals een stel mooie velgen, dan staan die gewoon vermeld én in de totaal prijs opgenomen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• se77en
FirePuma142 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:09:
Ik zie veel reacties die er van uit gaan dat de winkel een fout heeft gemaakt. Nu heb ik wel wat winkelervaring opgedaan aan het begin van mijn carrière, en in mijn ervaring is de kans dat dit een foutje van de winkelier is niet zo groot.

Nu ja, dat de klant de wielen niet heeft afgerekend is een foutje. Maar dat er een fiets met wat toeters en bellen gepresenteerd staat die niet op het prijskaartje staan niet. Upsellingtechniek numero uno zo ongeveer bij een beetje fietsencowboy. Of auto's, of computers, kleding. Eigenlijk alles wat configurabel is.
Het foutje was niet het upgraden van het showmodel. Het foutje was om de klant de fiets mee te laten nemen voor de prijs waarmee deze zonder upgrades in de catalogus staat.

Sowieso amateurisme ten top van de winkel. Door toedoen van de winkel rijdt een klant dus 150 km om een specifiek model te komen bekijken en vervolgens weet hij nog steeds niet wat voor fiets hij voor 5.000 euro krijgt. Als je op die manier verrast wilt worden bestel je wel via internet.

[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 28-12-2024 13:36 . Reden: Quote weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DukeBox schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:29:
[...]

Mogelijk maar als ik een auto in de showroom koop die extra opties heeft zoals een stel mooie velgen, dan staan die gewoon vermeld én in de totaal prijs opgenomen.
Dan ben je niet bij een cowboy ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

se77en schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:34:
[...]

Het foutje was niet het upgraden van het showmodel. Het foutje was om de klant de fiets mee te laten nemen voor de prijs waarmee deze zonder upgrades in de catalogus staat.

Sowieso amateurisme ten top van de winkel. Door toedoen van de winkel rijdt een klant dus 150 km om een specifiek model te komen bekijken en vervolgens weet hij nog steeds niet wat voor fiets hij voor 5.000 euro krijgt. Als je op die manier verrast wilt worden bestel je wel via internet.
Amateurisme van de klant ook. Telt 5 ruggen neer en weet geeneens wat die koopt 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snickers88
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-06 00:18
Als je in de winkel komt, ziet een mooie fiets met prijskaartje dat je aan staat en zegt: met die fiets wil ik een proef ritje maken. Na het ritje kom je overeen hem te kopen. Zou je wel raar staan te kijken als vervolgens de groepenset, het zadel en de wielen worden vervangen voor het basismodel. Daar heb je ook niet mee proef gereden namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

evilution schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:38:
[...]

Amateurisme van de klant ook. Telt 5 ruggen neer en weet geeneens wat die koopt 8)7
Dat wist hij wel, hij heeft eerst z'n onderzoeksplicht gedaan, online, en omdat de fiets in de showroom staat heeft ie de fiets opgehaald. De verkoper slaat de prijs aan die op het prijskaartje staat: 5k.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

FirePuma142 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:36:
[...]

Dan ben je niet bij een cowboy ;)
Ik ken geen cowboys die nieuwe autos verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
[...]

Ja, door toedoen van de winkel omdat zij onderdelen verwisselen zonder het te zeggen. Het zou vooral amateurisme van de klant zijn als het andersom was, als ik bijvoorbeeld ga kijken voor een AMG V8 en ik kom thuis met een Mercedes viercilinder met AMG badges. In dit geval ziet hij een fiets die 5.000 euro waard is, en als ik TS mag geloven kwam hij er twee dagen later pas achter dat de fiets in die configuratie méér dan 5.000 euro waard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snickers88
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-06 00:18
DukeBox schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:54:
[...]

Dit klinkt als dat Rotterdamse bedrijf met die mooie tegels op de vloer, als die nog bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DukeBox schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:54:
[...]

Ik wel. Daarnaast, we hebben het toch niet over uitsluitend nieuwe auto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
CH4OS schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:37:
[...]

Het is heel simpel, hier in het topic staan veel reacties van moraalridders die afgaan op wat de winkelier aangeeft, maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van kijken wat er op de factuur staat, die geeft immers aan wat de overeenkomst inhoudt. Fatsoen of moraal heeft hier dus echt weinig mee te maken.
Natuurlijk heeft dit wel met moraal te maken. TS koopt model x voor 5k. Dit is in overéénstemming met prijzen in andere winkels. Nu geeft de winkelier configuratie D mee, welke in de showroom stond. Configuratie D is echter 15% duurder en dat weet je. Ga je dan je kop in het zand steken? Zelfs nadat de fietsenmaker contact met je opneemt met de mededeling dat dit eigenlijk niet de bedoeling was?

Je kunt aanhalen dat er ergens in de wet staat dat de winkelier de complete prijs moet communiceren en dus niet zomaar een naheffing kan sturen voor de upgrade, maar dat is natuurlijk wel een heel klinische benadering.

Ik ben het er dan ook niet mee eens dat de winkelier expliciet aan moet tonen dat configuratie A is verkocht i.p.v. configuratie D. Wat mij betreft is een factuur van de fiets met een marktconforme prijs voor configuratie A al voldoende om aannemelijk te maken dat er niet voor configuratie D is betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

FirePuma142 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:09:
Ik wel. Daarnaast, we hebben het toch niet over uitsluitend nieuwe auto's?
Anders klopt het voorbeeld met TS niet. Daarnaast zijn het bij occasion geen opties meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:09
…..Ik heb de fiets daar direct gekocht en meegenomen, kwam er pas twee dagen later achter toen ik zelf de wielen eruit haalde om er een tubeles setje banden op te zetten dat er carbon velgen onder zaten…
In de OP stel je dat je het direct zag bij thuiskomst, vervolgens is het ineens pas twee dagen later?

Verder lees ik dat je precies wist hoe de fiets afgemonteerd zou moeten zijn, dan valt je afwijkende wielen toch direct op? Ga wellicht wat teveel van mijzelf uit, maar vind het nogal een ongeloofwaardig verhaal.

Wel benieuwd wat voor fiets met wat voor afmontage je nou precies gekocht hebt.

Overigens is die fietsenmaker natuurlijk ook een prutser

[ Voor 5% gewijzigd door MMulder13 op 28-12-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:15
*knip* De TS hoeft niet 2 keer per dag aan een topic herinnert te worden.

[ Voor 72% gewijzigd door Yorinn op 28-12-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
MMulder13 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:33:
[...]

In de OP stel je dat je het direct zag bij thuiskomst, vervolgens is het ineens pas twee dagen later?

Verder lees ik dat je precies wist hoe de fiets afgemonteerd zou moeten zijn, dan valt je afwijkende wielen toch direct op? Ga wellicht wat teveel van mijzelf uit, maar vind het nogal een ongeloofwaardig verhaal.

Wel benieuwd wat voor fiets met wat voor afmontage je nou precies gekocht hebt.

Overigens is die fietsenmaker natuurlijk ook een prutser
De detective uithangen heeft weinig zin, toch?
Waarom zou iemand in hemelsnaam een ongeloofwaardig verhaal op een forum neerzetten? Als het allemaal bedacht was, had hij toch gewoon die fiets gehouden en het niet zichtbaar voor de hele wereld op internet gezet. |:(

Ten eerste zegt hij dat de wielen gespoten zijn, dus je ziet niet direct dat het carbon wielen zijn, dat was in de binnenkant zichtbaar bij het banden wisselen.
Ten tweede: Als iemand direct of bij thuiskomst zegt, wil dat niet zeggen de seconde dat de fiets uit de auto komt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hangt ervan af natuurlijk, de klant heeft de fiets "as-is" (zoals gezien) gekocht. Als daar dan een prijskaart van 5000 op hangt, en later blijkt dan dat er geen carbon wielen onder horen, dan is dat toch echt de fout van de winkel. Als dat vervolgens ook zo op de factuur staat, dan is dat ook hetgeen de TS voor betaald heeft. Staat op de factuur opeens dat er geen carbon wielen, maar ander merk onder zitten, moeten of de wielen gewisseld worden, of de TS doet de meerprijs nog betalen. :) Fout is hoe dan ook van de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:30

Blokker_1999

Full steam ahead

RCBL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:35:
[...]

Hoe het wettelijk zit zou ik echt niet weten en wil ik ook niet weten. Dit heeft met fatsoen/moraal te maken..kennelijk heb jij daar niets mee als je de vraag al stelt
Ik durf niets zeggen over NL, maar er is een verdomd goede reden waarom in BE de wetgeving stelt dat de prijs waarvoor een artikel in de showroom tentoongesteld wordt ook de prijs is die de klant moet krijgen bij afrekening aan de kassa. En ja, ik heb daar al eens gebruik van gemaakt. Kom je aan de kassa, is de prijs ineens hoger, dus melden dat het eticket op het schap iets anders zegt, en tot op heden altijd met de glimlach rechtgezet aan de kassa, na controle uiteraard.

Anders wordt het voor handelaars ook wel interessant om met opzet prijsfouten te gaan introduceren in hun winkel. Ook hier. Kijk eens wat een mooie prijs voor deze fiets. Dat je hier een fiets ziet met alle opties en je voor die prijs slechts een basismodel kunt krijgen vertellen we je er niet bij. Want aan alle moraalridders durf ik de vraag stellen: zou de handelaar het niet met opzet hebben gedaan? Ik weet het niet, ik kan hem er ook niet van beschuldigen omdat ik het niet weet, maar die kans die bestaat wel, en ook dat gaat wringen bij een mens.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:36

Welke wet is dat dan? Ging het namelijk om een paar euro verschil dan ja. Maar jij lijkt me wel een kenner en jij weet ook dat die wielen een stuk duurder zijn. En daarom moet jij dus ook weten dat het hier gaat om een prijsfout en dan mag de ondernemer vragen om een ruiling/bijdrage vragen.

Kijk het mag dan niet zijn dat jij moeite moet doen. Dus ze zullen je of reiskosten / daar ter plaatse bij jou moeten omwisselen. Of speciale dozen( i dont know ik ben geen kenner)

Dat is wat de wet zegt.

Maar het komt nu een beetje over gezien je reacties dat je opzoek ben naar juridische afwegingen om het vooral niet te doen.

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 07:15
Als de verkeerde (goedkopere) wielen er op zaten was je waarschijnlijk zonder dilemma naar de fietsenwinkel gegaan.

Wat houdt je tegen dit keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:48

franssie

Save the albatross

*knip* De TS hoeft niet 3 keer op een dag herinnert te worden aan een topic.

[ Voor 68% gewijzigd door Yorinn op 28-12-2024 17:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06 21:55
Neem eerst een besluit stel je gaat die wielen teruggeven is deze fiets je het dan nog waard? Ik heb geen idee wat het verschil is maar als het ook je blik op de fiets veranderd, zie ik daar gelijk al een goede reden om te zeggen 'HO' maar.

Foutjes kunnen gebeuren maar je hebt een fiets gezien, bekeken en is ook zo verkocht dus, lijkt me dat het in je goedrecht is om de aankoop te annuleren of natuurlijk aanpassing te doen naar hun voorgestelde wielen (of een aanbod krijgen).

Maar, wat het ook is dat is voor de zaak om op te lossen; laten hun het maar ophalen en/of voor je huis corrigeren, daar ga je geen 150km voor rijden, willen ze dat niet? dan is dat hun probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookenzopy
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-05 18:58
Het lijkt mij interressant hoe dit nou juridisch in elkaar zit. Zonder naar de moreel juiste kant te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DukeBox schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:24:
[...]

Anders klopt het voorbeeld met TS niet. Daarnaast zijn het bij occasion geen opties meer.
Ik weet niet of het een nieuwe nieuwe fiets was, maar de kans is groot. Bij een occasion valt er ook genoeg te configureren hoor.

Hoe dan ook, cowboys verkopen ook nieuwe auto's want daar begonnen we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

osmosis schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:02:
Als de verkeerde (goedkopere) wielen er op zaten was je waarschijnlijk zonder dilemma naar de fietsenwinkel gegaan.

Wat houdt je tegen dit keer?
Het zijn niet de verkeerde wielen, maar de goede wielen dus die vlieger gaat niet op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:32

QuattroNL

It is I.

Een ietwat gelijksoortige casus heb ik hier thuis gehad maar met een iets andere afloop:

Tijd terug 3 airco's besteld en laten plaatsen.
Installateur installeerde alles. Toen ie klaar was heeft ie alles werkend laten zien, uitleg gegeven. Alles ok, ik betaalde en iedereen blij.
Paar dagen later een appje van hem: in 2 binnenunits zit per ongeluk een optionele wifi module. Die had ik niet besteld en ook niet betaald.
In plaats dat ie langs kwam om ze eruit te halen (wat ie volgens mij formeel had mogen doen) wenste hij me er veel plezier mee en was de zaak afgedaan.
Hij nam z'n verlies maar heeft er wel een tevreden klant bij (die via mondelinge reclame hem uiteindelijk meer kan opleveren).

Nu zijn carbon wielen wat duurder dan 2 wifimodules (á 150,-/st) maar zoiets soortgelijks (of hooguit een compromis) zou ik van de fietsenzaak ook verwachten.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-06 17:40
Toch goed om te weten, dat ik mensen hier iets voor 5K kan aanbieden, En achteraf nog ff wat extra's kan facturen, geen probleem, normen en waarden etc! Helemaal toppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
Komt een beetje onprofessioneel over van de verkoper. Koop je zonder blikken en blozen een fiets van 5k, krijg je achteraf dit soort grappen. Ik zou gewoon de koop laten ontbinden en elders kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-06 11:49

vrotogel

leest vooral mee

Wat ik me ook nog afvraag is wat de fietsenmaker gaat doen met het setje tweedehands carbon velgen, want dat zijn het nu. Weer als nieuw verkopen voor de volle prijs ?

Ik blijf het een slecht verhaal vinden van de fietsenmaker en zeker geen reclame.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Kunnen we met z'n allen wat vriendelijker tegen elkaar doen? Het generaliseren, bashen van TS enz. mag achterwege blijven.
Ook hoeft TS niet telkens (en zeker niet meerdere keren op een dag) aan dit topic herinnerd te worden. Als deze een update heeft, komt die er (hopelijk) zelf mee.
Daarnaast zie ik veel discussie / vragen langskomen die allang behandeld zijn. Als je iets post, probeer dan wel een beetje terug te lezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Yorinn op 28-12-2024 17:23 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matthijst
franssie schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:08:
[mbr]*knip* De TS hoeft niet 3 keer op een dag herinnert te worden aan een topic.[/]
Inderdaad jammer dat zoiets nodig is. Waarom wel advies vragen, maar dan niet even laten weten wat eruit gekomen is.

Benieuwd of de fietsenmaker na 2 weken wel weet of hij zn dure wielen al dan niet terug gaat krijgen.
Wel enorm domme actie, zeker omdat hij zelf de wielen nog uit de fiets heeft gehaald. Zou zelf aanbieden ze over te nemen voor 400 euro ofzo, ook afhankelijk van de adviesprijs van die fiets (zat er in die 5000 euro al korting, of....).

[ Voor 35% gewijzigd door matthijst op 28-12-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:50

Dark Angel

Corvette LS Power

Maar even heel simpel hoe ik er over denk.

Er staat een fiets met carbonen wielen in de showroom van een fietsen zaak waar jij binnen loopt.
Kijkt naar de fiets denk dat is een mooie model je kijkt naar de prijskaart en denk oke dat kan ik betalen en je geeft de verkoper een hand en neemt die fiets uit de showroom mee voor de prijs die aan de fiets zat.

Dan heeft volgens mij de winkel de fout gemaakt en is het niet meer de consument zijn probleem.
Of is het zo gegaan.

Je komt bij de winkel ziet een mooie fiets staan zonder bepaalde opties. jij wilt die fiets kopen en de verkoper zegt achter in het magazijn heb ik deze nog staan. in een doos zal ik die even voor je pakken.
Je betaald de fiets in de doos neemt hem mee naar huis en daar thuis kom je er achter dat het deze dure opties heeft dan er was afgesproken. Dan zou ik wel reageren op de mail die de winkel stuurt. Maar wel dat het je zelf totaal geen geld of tijd gaat kosten om het op te lossen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

FirePuma142 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:42:
Ik weet niet of het een nieuwe nieuwe fiets was,
...Ik heb van mijn eindejaarsuitkering een nieuwe racefiets gekocht...
Dat lijkt mij duidelijk toch?

Maakt verder niet uit, zoals de vele wisselende meningen al aantonen is het wel/niet nogal persoonlijk. Ik zou er zelf ook alleen een wel/niet stempel op willen drukken als ik de hele verkoop ervaring had bijgewoond. Een kleine betrouwbare ondernemer met hart voor de zaak en product die niet goed heeft opgelet gun ik het meer dan een grote dozenschuiver die achteloos de boel doorpatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:04
Hallo mede tweakers

Ik heb een dilemma, Ik heb van mijn eindejaarsuitkering een nieuwe racefiets gekocht.
Bij thuis komst zag ik dat er carbon wielen inzaten, Deze hadden eigenlijk niet op het model moeten zitten
en zijn ruim 800/900 euro duurder dan de wielen die op dit model hadden moeten zitten.

Na enkele dagen neemt de fietswinkel contact op met de mededeling dat er een fout is gemaakt
en dat de wielen moeten worden omgeruild. Op zich hebben ze gelijk dat er een fout gemaakt is, aan de andere kant moet je volgens mij conform consumenten recht een artikel verkopen voor de prijs waar in deze show room staat, De fiets stond ook in de winkel met deze zelfde wielset, Ik heb de fiets namelijk direct meegenomen bij aankoop rechtstreeks uit de showroom.

Wat van belang is: wat zegt de wet hierover.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Blokker_1999 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:13:
[...]

Ik durf niets zeggen over NL, maar er is een verdomd goede reden waarom in BE de wetgeving stelt dat de prijs waarvoor een artikel in de showroom tentoongesteld wordt ook de prijs is die de klant moet krijgen bij afrekening aan de kassa. En ja, ik heb daar al eens gebruik van gemaakt. Kom je aan de kassa, is de prijs ineens hoger, dus melden dat het eticket op het schap iets anders zegt, en tot op heden altijd met de glimlach rechtgezet aan de kassa, na controle uiteraard.
Daar heb je een punt, maar ik ga er in mijn antwoorden vanuit dat er een vanaf prijs stond vermeld bij het showmodel. Dat de betaalde prijs pas bepaald werd bij het sluiten van de koopoveréénkomst. Althans.... Bij een fiets van 5000 euro verwacht ik dat een verkoper de overéénkomst met je doorneemt en eventuele extra opties met je bespreekt. Het is geen stuk chocolade dat je uit het schap haalt en afrekent.
Uit de eerste posts en zelfs uit de topic titel leid ik af dat TS zich ervan bewust was dat de carbonvelgen niet bij zijn aankoop horen.

Ik kan het mis hebben natuurlijk... Genoeg reacties hier van mensen die er wel vanuit gaan dat de getoonde configuratie ook de configuratie van 5000 euro was, en dat je voor dat bedrag dus in feite die fiets mét carbonvelgen hebt gekocht. Begrijp ik nu goed dat een dergelijke constructie in België illegaal is? (Ik weet ook niet of het in Nederland wel mag)

[ Voor 3% gewijzigd door Lothlórien op 28-12-2024 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DukeBox schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:57:
[...]

Dat lijkt mij duidelijk toch?
Voor de TS nieuw, of een nieuwe nieuwe vertelt dit niet, vandaar. Ik denk het laatste, wilde de aanname niet doen. Maakt verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:04
*knip* Offtopic. Dit helpt TS niet verder met dit probleem.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 28-12-2024 20:59 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Lothlórien schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:30:
[...]

Daar heb je een punt, maar ik ga er in mijn antwoorden vanuit dat er een vanaf prijs stond vermeld bij het showmodel. Dat de betaalde prijs pas bepaald werd bij het sluiten van de koopoveréénkomst. Althans.... Bij een fiets van 5000 euro verwacht ik dat een verkoper de overéénkomst met je doorneemt en eventuele extra opties met je bespreekt. Het is geen stuk chocolade dat je uit het schap haalt en afrekent.
Uit de eerste posts en zelfs uit de topic titel leid ik af dat TS zich ervan bewust was dat de carbonvelgen niet bij zijn aankoop horen.

Ik kan het mis hebben natuurlijk... Genoeg reacties hier van mensen die er wel vanuit gaan dat de getoonde configuratie ook de configuratie van 5000 euro was, en dat je voor dat bedrag dus in feite die fiets mét carbonvelgen hebt gekocht. Begrijp ik nu goed dat een dergelijke constructie in België illegaal is? (Ik weet ook niet of het in Nederland wel mag)
Alleen gaat het hier specifiek om verkoop van het toonzaalmodel. Het is niet alsof de verkoper de fiets op maat heeft moeten gemaakt aan de hand van een bestelbon. Beide partijen konden de fiets, inclusief alles wat erop en eraan zat op dat moment bekijken. Zij hebben tesamen een afspraak gemaakt over de prijs waarvoor deze verkocht kon worden. Er is een overeenkomst afgesloten. Er is betaald en de fiets is meegenomen. Het is niet alsof er een fout is gemaakt bij verzending of bij montage van de fiets.

Achteraf afkomen met de melding dat er een fout is gemaakt door de fietshandelaar waarvan jij als klant nu de dupe bent, daar zou ik mee in mijn maag zitten. Want nu moet de klant ofwel ineens een mooi bedrag extra betalen danwel minstens een halve dag opofferen om die wielen van die fiets gewisseld te krijgen. Als ik het uurloon zou aanrekenen wat mijn oude werkgever doorrekende per werkuur zou die kost alleen al de helft zijn van de meerkost van die velgen.

Had de verkoper niet een plicht om hier zorgvuldiger mee om te gaan?

Fouten maken is menselijk, en dat zal ik niet ontkennen. Maar dan moet je zeker als commerciele partij ook durven erkennen dat er gevolgen zijn voor die fouten en in plaats van gewoon te vragen om even langs te komen, zou ik verwachten dat ze zelf hun fout erkennen en als ze toch wat willen recuperen, dat ze dan een mooi aanbod doen door bijv. een deel van het verschil in kost te vragen en het daarbij te laten of een mooi tegoed aanbieden voor eventueel toekomstig onderhoud bijvoorbeeld. Goodwill heeft ook een waarde. alleen staat die niet in de boekhouding.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:30

liberque

Vrijzinnig!

Wilt de FM de banden terug vanwege een fout die zij hebben gemaakt dan is dat geen probleem. Als ze dat willen mogen ze de volledige aankoop ontbinden, de fiets komen ophalen tegen de meerprijs van een halve dag vrij nemen. Krijgt TS zijn centjes terug en kan deze een fiets kopen bij een FM die niet 75km verderop zit. Altijd handig als er eens iets gefixed moet worden. Wilt de FM de totale aankoop niet ontbinden (begrijpelijk omdat ze die fiets sowieso niet meer als nieuw kunnen verkopen) dan moeten ze hun verlies nemen,

Althans dat zou ik voorstellen.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
TS zegt:
- Bij thuiskomst zag ik dat er carbon wielen inzaten, Deze hadden eigenlijk niet op het model moeten zitten en zijn ruim 800/900 euro duurder dan de wielen die op dit model hadden moeten zitten.

Dus hij wist meteen al dat er 800-900 euro te dure wielen op z'n fiets zaten maar dacht: joehoeeeee, gratis upgrade. Totdat:

- Na enkele dagen neemt de fietswinkel contact op met de mededeling dat er een fout is gemaakt
en dat de wielen moeten worden omgeruild.

Ze zeggen alleen: ze moeten worden omgeruild. Ze zeggen niet: jij moet ze komen omruilen. Daarna geeft TS er een suffe draai aan over consumentenrecht. Wat wettelijk wellicht terecht is, maar moreel een kwestie van smaak.

- Conform consumenten recht is het zeer aannemelijk dat ze de fiets voor de prijs die op het prijskaartje stond hadden moeten meegeven met de desbetreffende wielen zelfs als ze ter plekke voor het moment van afrekenen de fout hadden opgemerkt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

matthijst schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:00:
TS zegt:
- Bij thuiskomst zag ik dat er carbon wielen inzaten, Deze hadden eigenlijk niet op het model moeten zitten en zijn ruim 800/900 euro duurder dan de wielen die op dit model hadden moeten zitten.

Dus hij wist meteen al dat er 800-900 euro te dure wielen op z'n fiets zaten maar dacht: joehoeeeee, gratis upgrade. Totdat:

- Na enkele dagen neemt de fietswinkel contact op met de mededeling dat er een fout is gemaakt
en dat de wielen moeten worden omgeruild.

Ze zeggen alleen: ze moeten worden omgeruild. Ze zeggen niet: jij moet ze komen omruilen. Daarna geeft TS er een suffe draai aan over consumentenrecht. Wat wettelijk wellicht terecht is, maar moreel een kwestie van smaak.

- Conform consumenten recht is het zeer aannemelijk dat ze de fiets voor de prijs die op het prijskaartje stond hadden moeten meegeven met de desbetreffende wielen zelfs als ze ter plekke voor het moment van afrekenen de fout hadden opgemerkt,
Dat is niet waar, hier kun je het nog nalezen wat TS zei: Fiets afgeleverd met te dure componenten < dit is een zoekresultaat in dit topic

bij thuiskomst = na enkele dagen.
vraag FM = na enkele dagen (waarschijnlijk enkele dagen nadat TS er zelf achter kwam).

En daar zie je ook direct de keuze die TS uiteindelijk gemaakt heeft.
Overigens heeft er al een jurist met onderbouwing aangegeven dat TS waarschijnlijk terecht de fiets met velgen/banden zou mogen houden: Fiets afgeleverd met te dure componenten < dit is een zoekresultaat in dit topic

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
True schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:11:
[...]

Dat is niet waar, hier kun je het nog nalezen wat TS zei: Fiets afgeleverd met te dure componenten < dit is een zoekresultaat in dit topic

bij thuiskomst = na enkele dagen.
vraag FM = na enkele dagen (waarschijnlijk enkele dagen nadat TS er zelf achter kwam).

En daar zie je ook direct de keuze die TS uiteindelijk gemaakt heeft.
Overigens heeft er al een jurist met onderbouwing aangegeven dat TS waarschijnlijk terecht de fiets met velgen/banden zou mogen houden: Fiets afgeleverd met te dure componenten < dit is een zoekresultaat in dit topic
Ik quote letterlijk TS. Dus wat bedoel je?
Hij zegt dat hij bij thuiskomst zag dat er carbon wielen in zaten.

Misschien moet hij dan niet bij thuiskomst zeggen als hij "enkele dagen" bedoelt.

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 28-12-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

FirePuma142 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:31:
Voor de TS nieuw, of een nieuwe nieuwe vertelt dit niet, vandaar. Ik denk het laatste, wilde de aanname niet doen. Maakt verder niet uit.
Lijkt mij stug dat er gebruikte fietsen uit de fabriek komen.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat er bij de fabriek een foutje was gemaakt en de fiets met onjuiste wielen aan de fietsenmaker was afgeleverd

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 28-12-2024 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

Zoals ik het lees had TS sowieso de fiets gekocht, of nu de carbon of normale wielen eronder zaten. Ik ga er daarom vanuit dat hij niet de aankoop had gedaan vanwege "het koopje met gratis carbon wielen".

Samengevat, wat al eerder uit het topic naar voren is gekomen, is dat de aankoop volledig is afgerond en beide partijen de fiets hebben gezien en op dat moment tevreden waren in de staat waarin het is verkocht.

Aangezien de TS er mee eens is dat de wielen eigenlijk niet bij de fiets horen die hij dacht te kopen, en de winkel ook graag de originele wielen erop wil zetten, denk ik dat het de TS de fietsenwinkel tegemoet zou kunnen komen door op kosten van de fietsenwinkel de wielen te laten omruilen voor de oorspronkelijke wielen. Dus de extra (reis)kosten die de partijen nu moeten maken komen dan geheel voor de fietsenwinkel.

(Anders is dit wel een leuke zaak voor de Rijdende Rechter. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

matthijst schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:33:
[...]

Ik quote letterlijk TS. Dus wat bedoel je?
Hij zegt dat hij bij thuiskomst zag dat er carbon wielen in zaten.

Misschien moet hij dan niet bij thuiskomst zeggen als hij "enkele dagen" bedoelt.
Hij corrigeerde zichzelf, dat lijkt mij vrij menselijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
True schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:01:
[...]

Hij corrigeerde zichzelf, dat lijkt mij vrij menselijk.
Wel grappig, TS vindt foutjes maken minder menselijk :P
En corrigeren doe ik meestal met de edit-knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
matthijst schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:12:
[...]

De fout levert nu carbon wielen op. Die gaan rustig voor 800 euro per set.
Er zit ongeveer 15% marge op even door de band (ha) genomen, dus als hij de wielen perse wil hebben. Weet je wat de prijs is.. succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DukeBox schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:45:
[...]

Lijkt mij stug dat er gebruikte fietsen uit de fabriek komen.

[...]
Nou, wat fantastisch! Geen meter opgeschoten, maar de fiets is nieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
matthijst schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:12:
[...]

Is er door de fietsenmaker een fout gemaakt dan? Ze hebben een showroom model + wielen verkocht voor de nieuw prijs. Lijkt mij niet meer dan redelijk dat een showroom model goedkoper is of met een extraatje komt. Want waarom zou je anders een showroom model halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:26

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic krijgt een slotje. Laten we even wachten of de TS @Kezer Soze zich nog laat horen dan kan het topic wat mij betreft weer open. :)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.