2 omvormers 1-fase vervangen door 1 omvormer 3-fasen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-05 19:42
Op mijn dak liggen 2 pakketten van 12 zonnepanelen met elk een eigen 1-fase omvormer. De oudste omvormer is nu 12 jaar oud en waarschijnlijk binnenkort aan vervanging toe.
Het liefst zou ik alles aansluiten op één 3-fasen omvormer.
Het oude pakket zonnepanelen heeft 1 string van 3000 Wp, het nieuwere pakket heeft 2 strings van 2160 Wp.
Kan ik deze 3 strings met verschillend vermogen zonder problemen aansluiten op een 3-fasen omvormer?

Groet, Hein

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Belangrijk daarbij is te weten wat de stringspanning en de kortsluitstroom van de strings is. Want op zich, ja, ze kunnen op één omvormer als deze 3 losse ingangen heeft. Maar dan moet elke string wel binnen de specs vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
Hoe kan ik er achter komen wat de stringspanning en kortsluitstroom van de strings is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 17:23
Je zoekt je paneel datasheet op. Daar staat dan Isc, kortsluit stroom en voc, open klem spanning.
Dan vermenigvuldig je het met hoeveelheid panelen en dan zoek je daar een geschikte omvormer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Als je wilt kan je ook je panelen + datasheet even hier delen, dan maken we de rekensom samen met je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan prima hoor.

Maar iets meer info gewenst zoals hellingshoek en richting vd panelen
Ik gok op dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhywvGHRDXvd__lRL9tY450omb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROOiS5X36fL1taId9BA7FecS.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
Ik heb de datasheets opgevraagd bij de leveranciers. Ik meld me weer zo gauw ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hein weijers schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:01:
Ik heb de datasheets opgevraagd bij de leveranciers. Ik meld me weer zo gauw ik meer weet.
Als je het type en merk omvormer(s) én panelen hier even vermeldt dan kunnen we de correcte 'datasheet('s)' ook nog wel gevonden krijgen :9

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 20-12-2024 19:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:08

Proton_

Team Welles

Vaak kan je het ook uit de logging van de huidige omvormers halen, bijvoorbeeld bij Goodwe kan je V MPPT exporteren. Bij andere omvormers heet het ook zo, of VDC of iets dergelijks.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
Het oude pakket: 1 string 12 stuks CSUN 25 - 60P panelen met Growatt 3000 TL omvormer
Latere pakket: 2 strings 2 x 6 stuks ???? (via Solar Concept ) 360 Wp panelen met Goodwe GW 3600 D-NS omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
Nog even een aanvulling op mijn eerdere post:
Het oude pakket: 1 string 12 stuks panelen CSUN 25 - 60P, 250 Wp Voc = 37,3 V, Isc = 8,36 A met Growatt 3000 TL 1-fase omvormer
Het latere pakket: 2 strings van 6 stuks panelen Canadian Solar HiKuBlack 360Wp Voc = 40,4 V, Isc = 11,4 A
met Goodwe GW3600D-NS 1-fase omvormer.
Alle panelen op zuid onder hoek van ca. 40 graden.
Voor dit hele pakket panelen met 3 strings zoek ik een geschikte 3-fasen omvormer

Groet, Hein

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kan op iedere 3-fase string omvormer hoor
Maak er 12 en 12 (ipv 2x6) van.

Maar het is wel een beetje kapitaalvernietiging. De situatie die je nu hebt is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Beste is de configuratie in sunny design in te voeren. Daar komt dan een aan te raden SMA omvormer uit.
Kies die of gelijkwaardig GoodWe of Growatt

Maar wat @AUijtdehaag zegt… voor nu Bereid je voor zodat je snel kan handelen (3 fase groep en kabel klaar) voortijdig vervangen win je niets mee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
AUijtdehaag schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:03:
Kan op iedere 3-fase string omvormer hoor
Maak er 12 en 12 (ipv 2x6) van.

Maar het is wel een beetje kapitaalvernietiging. De situatie die je nu hebt is ook prima.
Ja, dat is ook zo, het is een beetje jammer, maar ik overweeg om een 15 of 20 kWh accupakket i.c.m. 3-fasen omvormer te laten installeren en me lijkt het beter als alle vermogen netjes over 3 fasen verdeeld wordt, of hoeft dat geen bezwaar te zijn?
En het wordt wel een hele machinekamer met drie omvormers :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nu gaat het toch wel een beetje mis met je vraag. Over batterijen wordt in de TS niet gesproken.

Je hebt 3-fase hybride omvormers. 3-fase batterij omvormers en gewone 3-fase (geen batterij) omvormers.

Welke ga je nemen?

Sma heeft de tripower smart energy hybride omvormer, maar er zullen vast goedkopere oplossingen zijn
https://www.sma-benelux.c...nny-tripower-smart-energy

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Alleen PV gekoppelde omvormers zijn ook zonder salderen nog heel ver weg van rendabel.

Voor nu is alleen onbalans handel rendabel… en voor de mensen die daar in geïnvesteerd hebben hoop ik dat dat zo blijft minimaal tot ze de investering terug hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
AUijtdehaag schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:57:
Nu gaat het toch wel een beetje mis met je vraag. Over batterijen wordt in de TS niet gesproken.

Je hebt 3-fase hybride omvormers. 3-fase batterij omvormers en gewone 3-fase (geen batterij) omvormers.

Welke ga je nemen?

Sma heeft de tripower smart energy hybride omvormer, maar er zullen vast goedkopere oplossingen zijn
https://www.sma-benelux.c...nny-tripower-smart-energy
Als ik er een neem dan is dat een gewone 3-fasen omvormer (geen batterij), geschikt voor 3 strings. Dat was ook de vraag. ;)
Als er al een batterijpakket komt, dan wordt dat jammer genoeg geleverd met een eigen omvormer en niet gekoppeld aan mijn PV installatie. Zij gaan niet "rommelen aan een bestaande installatie".
De uitgebreide topics over "Zonneplan" zijn me uiteraard niet ontgaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Alweer kapitaal vernietiging om 2 nieuwe 3-fase systemen te gaan nemen. 1 voor panelen en 1 voor batterij
Ik geef het op, misschien heeft iemand anders nog goede ideeen.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2024 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hein weijers
Bedankt voor het meedenken. Jullie hebben me overtuigd. Ik laat voorlopig alles zoals het is. Alleen als alles geïntegreerd kan worden in een enkele omvormer zou het te overwegen zijn.
Groet, Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Enige plus van het vervangen van de omvormer icm een accu is dat je voor een enkele hybride omvormer zou kunnen gaan. Maar zou het zeker niet preventief doen.

Maar als je losse systemen neer gaat zetten maakt het technisch niet uit of je nu 2x een 1-fase omvormer hebt of een enkele 3-fase. Sterker nog, het maakt qua kosten ook niet uit of je alle PV op één fase hebt zitten en de accu op een ander. Dat komt omdat je meter van de netbeheerder altijd netto afrekent over de fases. En nee, dit heeft niets met salderen van doen :) Natuurlijk is het wel zo netjes om in ieder geval iets van teruglevering te hebben op de fase waar je een accu hebt, maar nodig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Septillion schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:51:
Enige plus van het vervangen van de omvormer icm een accu is dat je voor een enkele hybride omvormer zou kunnen gaan. Maar zou het zeker niet preventief doen.

Maar als je losse systemen neer gaat zetten maakt het technisch niet uit of je nu 2x een 1-fase omvormer hebt of een enkele 3-fase. Sterker nog, het maakt qua kosten ook niet uit of je alle PV op één fase hebt zitten en de accu op een ander. Dat komt omdat je meter van de netbeheerder altijd netto afrekent over de fases. En nee, dit heeft niets met salderen van doen :) Natuurlijk is het wel zo netjes om in ieder geval iets van teruglevering te hebben op de fase waar je een accu hebt, maar nodig is het niet.
Is een beetje inherent aan het natuurkundige principe dat 'stroom' AL-TIJD de kortste route zal gaan proberen te vinden (potentiaal verschil vereffenen) en in deze dus de meter van de netbeheerder niet eens gaat bereiken.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Will_M Maar bij 3-fase zijn er meerdere gescheiden wegen, dus dan gaat dat niet op ;) Maar de meter zal netto over de fases afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
hein weijers schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:27:
Bedankt voor het meedenken. Jullie hebben me overtuigd. Ik laat voorlopig alles zoals het is. Alleen als alles geïntegreerd kan worden in een enkele omvormer zou het te overwegen zijn.
Groet, Hein
String van 6 is tekort voor 3 fase… die 2x 6 liggen hopelijk identiek en dan kun je ze tzt doorkoppellen tot 12.

PS: alleen werken aan de installatie als deze uitgeschakeld is en netstroom vrij. Zonnepanelen zijn geen speelgoed… ze kunnen bij verkeerde handelingen erg spannend doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
Ronald schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:36:
[...]

String van 6 is tekort voor 3 fase… die 2x 6 liggen hopelijk identiek en dan kun je ze tzt doorkoppellen tot 12.
Ze liggen inderdaad allemaal identiek op het zuiden. Ik weet niet waarom gekozen is voor 2 strings. Als ik de installatie t.z.t.aanpas zal ik zeker de 12 panelen in serie (laten) leggen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@hein weijers
Dat is een kwestie van 2 stekkers verbinden met elkaar bij de omvormer, daar hoef je niet eens het dak voor op.
Maar wacht gewoon nog even tot 2027 als salderen over is.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hein weijers
O ja, natuurlijk. Dat is dus heel eenvoudig. Bedankt voor de tip.
Ik laat alles voorlopig zo.
Groet, Hein
Pagina: 1