150 liter boiler ophangen aan gipswand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Hoi allen,

Wij gaan binnenkort van het gas af. We plaatsen een vloermodel airco om mee te verwarmen en willen een 150 liter boiler plaatsen voor warm water.

Dit is de huidige situatie. De CV ketel en luchtverwarming worden verwijderd en er komt waarschijnlijk een Tesy Antikalk 150 liter boiler met instelbaar vermogen. Deze wil ik als het salderen eraf gaat slim laten schakelen, maar dat is een eventueel ander toekomstig topic. ;)

Het probleem is dat dit een gipswand is. Hier zitten gipsplaten in van 125 cm breed met houten balken om de 62,5 cm (zie rode lijnen).

Nu had ik het idee om op de de wand open te maken, en op de plek van de blauwe lijn een extra balk in de wand te plaatsen. De beugel voor de boiler (groene vlak) word dus in beide balken bevestigd.

Echter zal de boiler gevuld zo'n 200 kilo wegen gok ik. Zou 5 balen van 5X5 cm genoeg zijn om dit gewicht te dragen? De balken staan op een betonvloer. Neerwaartse kracht ben ik niet zo bang voor, maar er komt natuurlijk ook zijwaartse kracht op.

Denken jullie dat dit sterk genoeg zou zijn? Of eventueel andere tips?

Staande of liggende boilers zijn er ook. Maar deze voldoen over het algemeen niet aan mijn eisen (vermogen niet instelbaar of veel meer liters dan nodig). Bovendien vind ik aan de wand gemonteerd netter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49Vfa9I4sgase-cgt34VRbjvRU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGdShZkNuXg0ebq1YiBFts5E.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:28
Nou, nee, niet echt.
Een nieuwe wand, gezekerd aan de buitenmuur, met over de balklaag een plaat OSB of underlayment zou ik zelf misschien beter van slapen. Ik zou, aangezien je een betonvloer hebt, lekker een staande boiler nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door lexdb op 18-12-2024 16:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:30
Boiler is 133 cm hoog en 44 cm dik en weegt 35 kg
Zwaartepunt ligt dan ca. 25 cm uit de wand.
Afstand tussen ophangpunten tot afsteuning onder zal ca. 100 cm zijn.
Trekkracht loodrecht op de wand is dan 185*25/100 = 46 kg.

Balkjes van 5x5 is natuurlijk wel wat dun, maar mijn inschatting is dat het geen probleem is. Vooropgesteld dat oorspronkelijk de wand boven en onder goed vast is gemaakt.
Wel moet je ter hoogte van het afsteunpunt onder ook een dwarsbalkje maken. Anders wordt daar de gipsplaat ingedeukt.

Van die 5 balken doen er maar twee mee om de belasting te dragen.
Eventueel kan je die linkse rode balk wat opdikken met een extra balk er langs geschroefd en die blauwe balk dubbel uitvoeren of een brede balk pakken.

====================================
Heb het even in mijn spreadsheet gestopt.

Qua sterkte kan het wel, maar de doorbuiging is wat groot.
Aangenomen dat de wandhoogte 2,6 m is en de ophanging 1,85 van de vloer zit.
Doorbuiging t.p.v. de ophanging is 12 mm en weer 12 mm de andere kant op bij het afsteunpunt.
Komt als het ware een slingerbocht in.
Bij verdubbeling van de breedte van de balkjes halveert de doorbuiging.
Bij een kleinere wandhoogte wordt het een stuk gunstiger, want de hoogte zit met een macht 3 in de doorbuigingsformule.

Dit is een benadering want mijn spreadsheet is beperkt tot 1 puntlast.

[ Voor 38% gewijzigd door JukeboxBill op 18-12-2024 18:53 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
@lexdb & @JukeboxBill bedankt voor het meedenken!

Het loopt helemaal door tot aan de nok. Het hoogtste punt is ruim 3 meter. De ruimte onder de boiler moet volgens de handleiding 70 cm zijn (wat ik ook wel nodig heb i.v.m. bestaande leidingen). De bovenkant van de boiler komt dan op iets meer dan 2 meter hoogte.

Ik kwam er ook achter dat er in het verlengde van de bovenzijde van het kozijn ook een horizontale balk loopt. De wand zit aan de binnenzijde van het dak (ook met 5X5 balkjes) in underlayment platen. Dat lijkt wel robuust. Ik weet natuurlijk niet hoe de constructie achter de gipsplaten aan eklaar zit. De onderste balk is deels omgoten met een laagje beton, dus die gaat nergens heen.

Ik heb hier zo veel mogelijk de situatie in verhouding de situatie na proberen te tekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VD5F3ZT_-RmUHHuzR9N7jTbNj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LjB7rnWwC3a3cC2OQQTW3pGX.png?f=fotoalbum_large

Een ander idee zou kunnen zijn om eerst een 18 mm underlayment plaat achter de boiler te plaatsen. Een die ruim genoeg is dat deze ook aan de volgende balk bevestigd kan worden. De plaat staat op de grond dus het neerwaartse gewicht zal dan geen probleem zijn. Dan moet alleen de PV omvormer iets opschuiven, maar dat is geen punt.
Dan zal alleen achter de ophangbeugel een extra balkje achter de underlayment moeten komen om er een stevige bout in te kunnen draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAR724Eh4SSB7TCJ-y-BI_nsNhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bhGNVKLRkpKWlQUEzxYqPrnO.png?f=fotoalbum_large

Nog een andere optie is een vloermodel op de betonvloer. Hier kan je bijvoorbeeld een werkbank / tafel overheen zetten. Dit is wel een laagdrempelige installatie.

Alleen is deze niet met een instelbaar vermogen te vinden.
De eerder genoemde Tesy Antikalk is in te stellen op 1200 en 2400 watt. Dat is handig zodat je deze afhankelijk van het seizoen maximaal gebruik kan maken van zonnestroom als het salderen er straks af gaat.
En mocht deze ooit vervangen moeten worden is de keuze erg beperkt. Een ander nadeel is er tijdens het stofzuigen / dweilen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJKSN_wCMo4iM_izzs09IdsVmBo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5esE9iSxku2802ku5vNMWoLN.png?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:39
Ik heb sinds kort ook een 150L boilervat en zat met een vergelijkbaar probleem: houten huis en bovendien schuin dak. Dus ik moest hier ook een oplossing voor vinden.

Er zijn stalen frames waar je zo’n hangende boiler aan kan hangen die zelf op de grond staan. Ik zag ze voor iets van 250-280 euro online staan. De tekening daarvan was gedetailleerd genoeg om het na te maken obv vierkante stalen kokers van de hornbach (euro of 80 aan materiaal), met behulp van een haakse slijper en een boormachine met metaalboortje, wat stevige moeren en bouten. Niks hoeven lassen of iets dergelijks. Niet zo mooi als een industrieel geproduceerd product maar wel leuk om te leren en doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Een plaat multiplex op de wand schroeven maakt het wel eenvoudiger.
Je hoeft dan de wand niet open te maken om die dwarsbalken voor het ophangpunt en ondersteun te plaatsen.
Nadeel is wel dat je maar een dunne plaat hebt om in te schroeven. Maar dat kan je met bouten er doorheen en volgplaten oplossen.

Ik heb ook nog wat gerekend met een raamwerkprogramma (had toch niets anders te doen).
Daarmee kan ik wel 2 puntlasten invoeren.
Het pakt dan een stuk gunstiger uit omdat de doorbuigingen elkaar min of meer opheffen door de tegenovergestelde puntlasten.

Dit is met de eerder genoemde uitgangspunten, waarbij 2 staanders de krachten opnemen.
De vervorming in meters is met een factor 100 geplot, dus de uitgezette waarde moet daarmee worden gedeeld.
De maximale doorbuiging is dan 2,7 mm.
Belasting is in kN en over 2 staanders verdeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-tgTsWXKUGJ8QiZp2fwTcZ6IcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLm80kiWkmPd3zM6lHOSFYLS.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je toch kiezen voor een vloermodel, dan kan je er eventueel een vermogensregelaar tussen zetten.
Ik ken ze alleen als een soort dimmer. Maar misschien zijn ze er ook als 2 of 3 standen schakelaar.

Zo'n vloerstandaard is ook wel een idee. Je zou die van steigerbuis en koppelingen kunnen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:50

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik zou toch een warmtepompboiler overwegen als ik jou was, afhankelijk van je douchegedrag.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Vincm schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:20:
Ik heb sinds kort ook een 150L boilervat en zat met een vergelijkbaar probleem: houten huis en bovendien schuin dak. Dus ik moest hier ook een oplossing voor vinden.

Er zijn stalen frames waar je zo’n hangende boiler aan kan hangen die zelf op de grond staan. Ik zag ze voor iets van 250-280 euro online staan. De tekening daarvan was gedetailleerd genoeg om het na te maken obv vierkante stalen kokers van de hornbach (euro of 80 aan materiaal), met behulp van een haakse slijper en een boormachine met metaalboortje, wat stevige moeren en bouten. Niks hoeven lassen of iets dergelijks. Niet zo mooi als een industrieel geproduceerd product maar wel leuk om te leren en doen!
Die stalen frames heb ik ook gezien inderdaad. Aardig aan de prijs ook. Maar ik denk dat bij ons deze optie niet nodig zal zijn, gezien de betonnen vloer.
JukeboxBill schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:31:
Een plaat multiplex op de wand schroeven maakt het wel eenvoudiger.
Je hoeft dan de wand niet open te maken om die dwarsbalken voor het ophangpunt en ondersteun te plaatsen.
Nadeel is wel dat je maar een dunne plaat hebt om in te schroeven. Maar dat kan je met bouten er doorheen en volgplaten oplossen.

Ik heb ook nog wat gerekend met een raamwerkprogramma (had toch niets anders te doen).
Daarmee kan ik wel 2 puntlasten invoeren.
Het pakt dan een stuk gunstiger uit omdat de doorbuigingen elkaar min of meer opheffen door de tegenovergestelde puntlasten.

Dit is met de eerder genoemde uitgangspunten, waarbij 2 staanders de krachten opnemen.
De vervorming in meters is met een factor 100 geplot, dus de uitgezette waarde moet daarmee worden gedeeld.
De maximale doorbuiging is dan 2,7 mm.
Belasting is in kN en over 2 staanders verdeeld.

[Afbeelding]

Mocht je toch kiezen voor een vloermodel, dan kan je er eventueel een vermogensregelaar tussen zetten.
Ik ken ze alleen als een soort dimmer. Maar misschien zijn ze er ook als 2 of 3 standen schakelaar.

Zo'n vloerstandaard is ook wel een idee. Je zou die van steigerbuis en koppelingen kunnen maken.
Dat is voor mij allemaal wat te technisch haha. Maar bedankt voor het meedenken en berekenen.

Ja er kan aan de achterkant van de plaat een houten balkje / blok schroeven waarin je een bout kan draaien. Die andere bout komt dan in de bestaande balk. De dwarsbalk zit ook zo'n 20 cm boven de plek waar de ophangbeugel komt. Ik verwacht eerlijk gezegd wel genoeg stevigheid om de zijwaartse kracht te kunnen dragen.

Met een vermogensregelaar heb ik ook wel wat over gelezen. Maar het zou mooi zijn om de boiler te kunnen gebruiken die ik op het oog heb. Deze heeft 2 elementen van 1200 watt. Dan hoef ik hier ook geen extra kosten voor te maken. In het voor en najaar kan je met "power clamps" de boiler automatisch laten inschakelen als de overschot van de zonnepanelen boven de 1200 watt uitkomt. En in de zomer lukt 2400 prima. We hebben 5700 WP aan panelen.

De voorkeur gaat toch wel uit aan een hangende boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
silverball schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:36:
Ik zou toch een warmtepompboiler overwegen als ik jou was, afhankelijk van je douchegedrag.
Ook zeker overwogen. Echter; moet een afvoer geplaatst worden, maakt geluid, heeft onderhoud nodig (kost ook geld), gevoelige techniek. En als straks het salderen eraf gaat is terugleveren toch niet zo interessant meer. Tegen die tijd gaan we slim schakelen op overproductie / dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Baldeagle schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:55:
[...]

Ook zeker overwogen. Echter; moet een afvoer geplaatst worden, maakt geluid, heeft onderhoud nodig (kost ook geld), gevoelige techniek. En als straks het salderen eraf gaat is terugleveren toch niet zo interessant meer. Tegen die tijd gaan we slim schakelen op overproductie / dynamische tarieven.
Ja, dat idee had ik ook. In de praktijk verbruik ik meer kwh's aan sww op een dag als vandaag dan aan verwarming; en ik heb het hele huis op temperatuur. Dus ik stap toch over, het verbruik valt in de praktijk tegen.

Luchtafvoer kan je wellicht van de rookgasafvoer van de cv pikken.

[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 18-12-2024 23:03 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-09 07:45
silverball schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:56:
[...]

Ja, dat idee had ik ook. In de praktijk verbruik ik meer kwh's aan sww op een dag als vandaag dan aan verwarming; en ik heb het hele huis op temperatuur. Dus ik stap toch over, het verbruik valt in de praktijk tegen.
Kan je wat cijfers delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Je hebt nu ook een e-boiler begrijp ik? Wat zijn jouw ervaringen dan?

Wij gaan binnenkort een airco plaatsen om mee te gaan verwarmen. De boiler moet ervoor zorgen dat we helemaal van het gas af gaan. De CV ketel is aan het einde van zijn levensduur.

Als we gas opzeggen vervallen ook de vaste kosten a 250 300 euro per jaar. En eerlijk gezegd zitten we nu nog niet op een extra investering te wachten om ook een warmtepompboiler erbij te nemen (naast de airco).

De warmtepomp boiler zal zeker minder kWh verbruiken. Maar vergeet niet de hogere aanschafprijs en onderhoudskosten. En wellicht ook montagekosten (want een e-boiler is zeer eenvoudig zelf aan te sluiten).

[ Voor 36% gewijzigd door Baldeagle op 18-12-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

TLer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:03:
[...]

Kan je wat cijfers delen?
Vandaag 7,4kwh aan de e-boiler. Okey, er zit iemand in bad nu en ik heb al gedouched vanochtend.
De warmtepomp heeft 8kwh geslurpt om het huis op 20c te houden.

Het is vandaag redelijk gelijk aan elkaar, maar dat is eigenlijk ver buiten verhouding. In de winter kom ik zo nooit uit met mijn eigen zonnestroom.

Ik zit echt wel aan de 5 tot 8 kwh per dag aan sww. In de zomer rond de 5kwh, het moment waar je hem 'gratis' zou kunnen gebruiken van de zonnestroom verbruikt hij al minder door minder warm douchen en minder stilstandverlies.

We zijn hier met zijn tweeën douchen beide vrij riant maar niet extreem. Afwas soms met de hand.

Een 150L warmtepompboiler van €2500,- minus €500,- subsidie heb ik er dus redelijk vlot uit.

[ Voor 31% gewijzigd door silverball op 18-12-2024 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:39
Baldeagle schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:49:
[...]

Die stalen frames heb ik ook gezien inderdaad. Aardig aan de prijs ook. Maar ik denk dat bij ons deze optie niet nodig zal zijn, gezien de betonnen vloer.
Het frame zorgt er juist voor dat de kracht niet op de muur maar op de vloer terecht komt, zodat je je geen zorgen meer hoeft te maken over het gewicht aan de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexdb
300L WPB, 3x per dag douchen met een regendouche. De E-boiler is niet eens meer een optie. Overigens zit er in een WPB ook gewoon een normaal element en kan je selecteren waar hij mee moet verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUuwbF6oKHLwkHxXAVggWEdg2zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rijjKpni6GslFtkR1dcNAine.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:20
JukeboxBill schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:25:
Boiler is 133 cm hoog en 44 cm dik en weegt 35 kg
Zwaartepunt ligt dan ca. 25 cm uit de wand.
Afstand tussen ophangpunten tot afsteuning onder zal ca. 100 cm zijn.
Trekkracht loodrecht op de wand is dan 185*25/100 = 46 kg.
Gevuld met water weegt deze bij benadering 35 + 150 = 185kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:49
Ik heb weinig/niets zinvols toe te voegen aan de montage discussie (geen verstand van), maar qua plaatsing heb ik dezelfde uitdaging. Ik kijk daarom naar een liggend model zodat ik deze ook goed kwijt kan.

Ik overweeg nog steeds om voor een normale COP1 boiler te gaan en die voor mijn CV te zetten, en WPB krijg ik met mijn gasaansluiting lastig dichtgerekend, zeker nu het salderen gaat stoppen en ik een fors overschot heb ik de zomer. Zonder CV is dit wellicht een andere rekensom.

Reden dat ik dit plaats is dat ik in plaats van zoals jij voor een regelbare boiler wil gaan, ik hem het liefst zo 'dom' mogelijk heb zodat ik er een dimmer voor kan zetten om het vermogen in meer stappen te kunnen regelen, deze zijn ook nog eens goedkoper in aanschaf. Ik kwam ergens een topic tegen dat DMX stagedimmers vrij goedkoop zijn (70 euro) en goed aan te sturen via HA. Lastige voor mij is dat deze max 10A aankunnen en de boiler dus max 2000W mag zijn.

Mijn rekensommetje voor COP1 bij gemiddeld gasverbruik in de zomermaanden als referentie. In dit scenario ga ik er van uit dat ik de boiler dagelijks helemaal leeg douche.

22 m3 * €1,35 voor een m3 gas = € 29,70 voor een maand douchen
100L boiler van 10-60 graden stoken kost 5,82 KWh, laten we zeggen 6 KWh, 186 KWh op maandbasis.
Als ik dit wegstreep tegen m'n de terugleververgoeding (- terugleverkosten) ben ik €0,03 * 186 KWh = €5,58 kwijt.
Als ik dit zou doen met stroom die ik van het net trek tegen vol tarief kost me dit €48,10 per maand
Als ik dit met gesaldeerde stroom doe €26,97 wat ongeveer gelijk is aan gas.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Baldeagle schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:55:
[...]

Afvoer moet je sowieso regelen, of ben je van plan een boiler zonder inlaatcombinatie te plaatsen?

• JukeboxBill
Noshi schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:24:
[...]

Gevuld met water weegt deze bij benadering 35 + 150 = 185kg.
Ja, en? Daar reken ik toch mee om de kracht loodrecht op de wand te berekenen.
Dat is waar TS zich zorgen om maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:49
Als je het gipswandje ter plaatse sloopt (en daarna weer opbouwt) zou ik de balkjes aan weerszijde versterken met een verlijmde en geschroefde multiplex strip van 18 mm dik en 5 cm breed over de volle lengte van de balkjes, dit om doorbuigen te voorkomen want het multiplex maakt het geheel een stuk "stijver". I.p.v. multiplex kun je ook stalen strips van een paar mm dik en 3 tot 5 cm breed gebruiken. Voor montage zou ik bouten met moeren (minimaal 8 mm) gebruiken die door en door gaan.

Zelf ga ik ook kiezen voor een "gewone" maar slimme elektrische boiler om de doodeenvoudige reden dat ik geen plaats op zolder heb voor een WPB die zijn allemaal te hoog of ze zou die midden onder de nok moeten plaatsen. Een gewone boiler is veel compacter (en smaller) en kan ik gewoon in het trapgat hangen naast de CV. Voor mij volstaat een 100 liter inhoud misschien zelfs maar 80 liter.
Voor een WPB heb je meer inhoud nodig want het water daarin is minder warm dan een gewone boiler.
Ik zou voor de slimme Tesy Bellislimo 80 of 100 liter gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik kan niet tegen een krachtenberekening in gaan. Want dat kan ik zelf niet. :P

Maar aan een wandje van 5x5 balkjes zou ik geen 200 kilo hangen. Het blijft echt wel hangen. Maar ik zou me toch zorgen maken dat het geheel langzaam krom wordt door de trek/duw belasting op de muur. Al is het maar na drie jaar.

Als er nou elke 30cm een 5x10 had gestaan was het een ander verhaal geweest.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:01
Misschien zo iets eronder voor extra steun?
https://dimplex.nl/produc...-150l/tripod-verstelbaar/

• Baldeagle
_JGC_ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:50:
[...]

Afvoer moet je sowieso regelen, of ben je van plan een boiler zonder inlaatcombinatie te plaatsen?
Nee een afvoer ligt er al voor de huidige CV. Maar ik doel eigenlijk op de luchtaanvoer / -afvoer. Maar de luchtaanvoer zou ik ook kunnen pakken via de toevoer van de oude CV.

• Baldeagle
Een boiler po-stoel. Heb ik ook wel gezien inderdaad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
Ik zit echter wel steeds mee te twijfelen wat betreft een WP boiler.

Deze is best betaalbaar: https://www.bol.com/nl/nl...elabel-a/9300000174880714

Bovendien is er ruim 700 euro subsidie voor te krijgen. Dan ben je qua prijs niet eens zo veel duurder uit dan een elektrische boiler.

Ook het ophangprobleem is dan opgelost, want deze boilers staan gewoon op de grond. Alle extra kosten die ik zou maken om het muurtje te verstevigen kan ik dus ook hierin stoppen. De ruimte heb ik er ook wel voor.

Nu is het zo dat een kennis van mij gecertificeerd monteur is en kan voor deze als vriendendienst voor mij plaatsen en een bewijs leveren zodat ik deze kan indienen voor subsidie.

Toch weer stof om over na te denken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexdb
Inderdaad, mooie staande WPB er in, kunnen die arme balkjes ook weer rustig adem halen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:58
Baldeagle schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:20:
[...]

Nee een afvoer ligt er al voor de huidige CV. Maar ik doel eigenlijk op de luchtaanvoer / -afvoer. Maar de luchtaanvoer zou ik ook kunnen pakken via de toevoer van de oude CV.
Tsjah als jij een vriend hebt die gecertificeerd is waardoor je voor de plaatsing niet ( veel ) extra voor betaald wordt het een no-brainer toch? Lekker die WPB kopen en laten installeren.

Mocht je toch voor elektrisch gaan dan zou ik of je gisplaten eruit slopen en je muurtje verstevigen met extra balken. En aan die extra balken je boiler aan ophangen. Je zou eventueel ook nog een steun voor de boiler kunnen maken waar hij op rust voor extra zekerheid/versteviging. Al zou dat niet per se nodig zijn, maar wellicht wel voor je gemoedsrust :9

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:52

de Peer

under peer review

Baldeagle schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:46:
en willen een 150 liter boiler plaatsen voor warm water.
Niet aan beginnen, je kunt je nu nog bedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
Ik ben er denk ik al wel over uit. Het word een Haier warmtepompboiler.

Deze: https://www.bol.com/nl/nl...elabel-a/9300000174880714

Of deze: https://www.bol.com/nl/nl...label-a/9300000174891487/

Oftewel een 200 liter of een 250 liter. We zijn met zijn 4en. Mijn vrouw is een snelle doucher. De kinderen nu ook nog, maar dat kan ik de toekomst veranderen. Ik kan zelf soms wel wat langer douchen..

Ik hoor om me heen dat een 200 liter genoeg is maar twijfel daarover. 260 euro meer voor 50 liter lijkt veel. Maar scheelt veel ergernis in de toekomst.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 16:18
Zou de hele wand opnieuw voorzien van een laag underlayment, deze op de harten van de balk vastschroeven middels flink wat schroeven 5x50 of 5x60 ofzo . komt 9 van de 10x later nog meer aan te hangen , en dan ben je er op voorbereid.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Waarschijnlijk ga ik voor deze warmtepompboiler: https://aircoshopnl.nl/wa...oiler-isde-subsidie-e725/

Deze is 270 liter en heeft ook Wifi. Tosot (bij Gree) Gree is een van de grootste aircoprocucenten ter wereld. Iets goedkoper als de Haier die ik eerder noemde.
Pagina: 1