Advies gevraagd uitbouw buren mandelige muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nina86
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-01 20:59
Onze buren gaan uitbouwen en wij zouden misschien op termijn ook willen uitbouwen. Het liefst wil ik dan zo min mogelijk inspringing. De buren hadden voorgesteld om de mandelige muur door te trekken. Aan hun kant (links) komt er tegen de mandelige muur alleen isolatie. Aan onze kant (rechts) in de tuin komt dan eerst een spouw van 7 cm en dan wordt er gemetseld om het af te werken .

Mijn vraag:
1. Als wij willen uitbouwen kunnen we dan het gevelmetselwerk weghalen en dan onze uitbouw er tegenaan bouwen? Want als dat niet kan, is het zonde dat we dan ruimte verliezen door die gevelmuur.
2. Is dit de beste oplossing voor ons als we willen uitbouwen op termijn? En als we willen uitbouwen wat komt er dan nog tegen die spouw aan? Is dat isolatie en dan een binnenmuur?

Dank jullie wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxLN36DIlbYO8RoMPZvJJgsamko=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Jf5zvC3I050WiDmAgRUYoF2e.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

TFE-> WON

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:58
Hoe loopt de situatie nu? Want zit aan jouw kant helemaal geen isolatie in deze situatie. Je hebt dus een behoorlijke koudebrug hierdoor.. want die kalkzandsteen is niet geïsoleerd in de spouw.

Hadden ze niet beter vanaf de kalkzandsteen aan de linkerkant een muurtje kunnen maken en dan een iets dikke spouw met isolatie? Aan de “buitenkant” rondom de kalkzandsteen. Dan heb je binnen ook geen gekke inspring of koudebrug. Dan heb jij misschien nu paar cm dikkere spouw. Maar als je toch gaat slopen dan haal je dan deel isolatie weer weg en sluit je het mooi aan met nieuwe muur.

Snap dit niet helemaal. Maar goed misschien de totaal situatie zien even.. of komt het net te krap bij jouw kant qua kozijn? Of is het meer een soort bezuiniging/ hun alleen fijne isolatie?

[ Voor 21% gewijzigd door Passie-m op 20-12-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nina86
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-01 20:59
Passie, dank je wel voor je bericht! Heel erg fijn dat je de moeite hebt genomen om te beantwoorden want ik heb er helemaal geen verstand van en het lukt me ook niet om iemand te vinden die me kan adviseren hierin.

Ter achtergrond, momenteel is de situatie nogal afwijkend. De buren hebben een soort nis in keuken (oude kolenkast) en wij hebben onze kolenkast deels in hun tuin. Zie de tekening die ik hierbij plaats. Dat is de bestaande situatie. De tekening uit mijn eerste bericht is hoe we het willen hebben, dus gelijk trekken.

Het is een jaren 30 huis en deze tekening is van de uitbouw (dus niet de muur die we nu al delen). Het heeft niet te maken met kozijnen. Ik snap je verhaal niet helemaal. Het wordt nu een kalkzandsteen muur en zij hebben dan nog isolatie blijkbaar en wij dus een spouw en gevelmetselwerk. Dit heeft hun architect bedacht maar ik vraag me dus af of dit gunstig voor ons als wij willen uitbouwen want wij zitten dan met dat gevelmetselwerk waar we niks aan hebben denk ik maar wel voor 10 cm inspringing extra zorgt. Hoe zou het het beste moeten worden afgewerkt aan onze kant qua isolatie en met zo min mogelijke inspringing voor een eventuele uitbouw?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv3YgE2J_K5pDl9tO9TR5bVWizA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kCZg0urbrGWP3sDE3CI89en2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:58
Is niet echt een “uitbouw” maar meer de situatie wijziging qua muren die iets aangepast worden? Zit er nog iets boven qua verdieping etc? Of dak. Want deels word ook nieuw metselwerk. Maar hij zit denk ik ook met de oude deels fundering er onder dat hij nu niet breder kan. Al loop die kalksteen dan wel door op een deel waar geen muur stond en misschien geen fundering. Dus is het erg lastig om te zeggen hoe en wat qua constructie onder en boven.

Misschien is dit de “makkelijkste” oplossing zonder te veel dure aanpassingen en hij wilt denk ik ook niet deels jullie muur slopen omdat het bij jullie huis hoort.

Maar als jullie willen uitbouwen dan zou je wel aan de muur moeten isoleren.

(Even makkelijk gezien, want misschien kan het niet in de situatie):

Je zou meer zo verwachten als ze de buitenmuur iets meer de tuin in konden doen (rood). De isolatie om de kalksteen (groen)

Als jij gaat aanbouwen dan kan je de muren aansluiten zoals de buren. Even met blauw de isolatie aangeven die dan weer aansluit.
Dan heb je alle 2 een rechte muur zonder inspring.

Maar goed misschien kan het niet met dak/ muren er boven etc. Dus je zou eens misschien met hun architect in gesprek moeten gaan en vragen waarom deze oplossing en hoe hij het ziet als jullie aan aanbouwen. Want denk dat je dan ook het zelfde krijgt als de buren met isolatie binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u0k-NicMhuNodkbtROGP6mpLy8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8aWEBv9DaAbyaAbBAMvVwJ3p.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Let even op, een muur is pas mandelig als deze werkelijk gedeeld wordt als bouwfunctie. Dus als de buren nu op de erfgrens een muur zetten is deze niet mandelig maar hun eigendom. Zonder verdere afspraken zal je dan als jij wilt uitbouwen toestemming moeten vragen aan je buren.

Dus ik zou bij het vastleggen dat de buren op de erfgrens mogen bouwen ook vast laten leggen dat jullie dan het recht houden om ook aan die muur te bouwen incl verplichting dat over te dragen aan volgende bewoners.
Pagina: 1