Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decs28
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
Mijn vraag
...Heeft er iemand ervaring met de warmtepomp van SPRSUN 9kw of 11 kw
Kan er tot nu niet heel veel over vinden.
Ik lees ook dat die pomp bij Climatek word aangeboden voor €4250 en de subsidie €3075 is, dat houd in dat je onder aan de streep €1175 betaald voor een warmtepomp?

Wij willen een warmtepomp aanschaffen voor onze woning ongeveer 70m2 , vloerisolatie, hr++ glas, vloerverwarming gebruiken in een hybride opstelling.

Nou ben ik zelf heel technisch en zou er wel uit moeten komen al ik de handleiding volg om de pomp zelf te plaatsen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:50
Nooit van gehoord,

Wil je een WP waarvan je niet zeker weet of de fabrikant over 10 jaar reserve onderdelen heeft?

Zijn er rapporten over prestaties bij 2 graden en bij -10?

Hoe ga je het minimum vermogen van de WP van 9kW in 70m2 stoppen?
Weet je wat die minimale vermogen is?

Heb je een warmteverlies berekening gekregen van het huis?

Ik vraag dit om een beeld te krijgen wat je hebt gevonden en of je weet wat je moet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door gr8-jen op 17-12-2024 15:51 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Draait hier sinds 2022.
Ben er prima tevreden mee.

Die van mij was toen met subsidie gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/km-fu6dk_Qj7anlXM0Ca5DDGDjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnu1S1m7TkITkBP8m8jXkpUf.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik per jaar 1930 vrijstaand redelijk na geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmKIEd3mqq9TMfWK1xQx4ZD2wT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J061XZkFFMm1nY6Be50ErXCA.jpg?f=fotoalbum_large

Maarja het is geen Mercedes of BMW
Met een Kia kom je er ook wel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-06 14:11
Het minimum vermogen is volgens de spec sticker de helft van maximum vermogen. Dat ziet er niet uit als een moderne machine. Hij zal dan flink gaan pendelen, zeker als het maximum vermogen ook nog eens vermoedelijk veel te hoog is voor je goed geïsoleerde kleine woning en ook nog eens in hybride. Door al dat pendelen zal hij vermoedelijk erg onzuinig zijn. De lage aanschafprijs is 1 ding, maar tegelijk hoge verbruikskosten is dan niet waar je op uit bent denk ik. Een warmtepomp gaat pas zuinig draaien nog zo'n 10 minuten als alle drukken en temperaturen op orde zijn. Vervolgens wil je hem het liefst urenlang zachtjes laten draaien. 4 kW minimum vermogen is denk ik misschien wel het maximum vermogen dat je uberhaupt nodig hebt in je huis bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Het lijkt me handiger dat de ts zijn gasverbruik voor verwarmen eens deelt.
En waarom hybride ?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroom
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Beste SPRSUN-ners,
Weet niet of dit forum (nog) actief is, maar toch maar even een vraag.
Wij hebben sinds enige tijd een SPRSUN CGK-040V4P (11 kW, 3 fasen). Deze heeft ons huis de afgelopen koude weken prima verwarmd (wij zijn inmiddels gasloos en verwarmen met radiatoren, deels LT).
Nu het (eindelijk) wat warmer wordt, zien we gedrag dat we niet kunnen verklaren.
De WP staat ingesteld op ECO-modus en bij 7 - 18 graden buitentemperatuur, staat de retour watertemperatuur ingesteld op 34 graden. Nu zakt de watertemperatuur onder de 34 graden en duurt het nog even voordat de WP weer gaat verwarmen. Is er ergens te zien bij welke watertemperatuur de WP weer inschakelt en is dat te beïnvloeden?

SPRSUN CGK-040V4P 11 kW/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Vroom schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:26:
Beste SPRSUN-ners,
Weet niet of dit forum (nog) actief is, maar toch maar even een vraag.
Wij hebben sinds enige tijd een SPRSUN CGK-040V4P (11 kW, 3 fasen). Deze heeft ons huis de afgelopen koude weken prima verwarmd (wij zijn inmiddels gasloos en verwarmen met radiatoren, deels LT).
Nu het (eindelijk) wat warmer wordt, zien we gedrag dat we niet kunnen verklaren.
De WP staat ingesteld op ECO-modus en bij 7 - 18 graden buitentemperatuur, staat de retour watertemperatuur ingesteld op 34 graden. Nu zakt de watertemperatuur onder de 34 graden en duurt het nog even voordat de WP weer gaat verwarmen. Is er ergens te zien bij welke watertemperatuur de WP weer inschakelt en is dat te beïnvloeden?
Bij mij kun je in de carel display een offset invoeren.
Staat bij mij op 2 graden dacht ik.
Dus in jou geval zou bij 34 graden de wp pas weer starten bij 32 graden.

Je zou dat ergens in de handleiding wel terug moeten kunnen vinden.

Als je die offset te klein maakt gaat hij waarschijnlijk pendelen met radiatoren wat eerder dan met vloerverwarming denk ik.

Temp diff en stop diff schiet me zo te binnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 23-02-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroom
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Bij mij kun je in de carel display een offset invoeren.
Staat bij mij op 2 graden dacht ik.
Dus in jou geval zou bij 34 graden de wp pas weer starten bij 32 graden.

Je zou dat ergens in de handleiding wel terug moeten kunnen vinden.

Als je die offset te klein maakt gaat hij waarschijnlijk pendelen met radiatoren wat eerder dan met vloerverwarming denk ik.

Temp diff en stop diff schiet me zo te binnen.
Bedankt voor je reactie. Ik zie zo even niet welke parameters dat precies zijn. In aanvulling op mijn vraag: bij circa 27 graden water temperatuur, schakelde de WP pas weer in. Als ik naar de huidige instellingen kijk, staan beide door jou genoemde parameters op 0 (nul) en zou niet zo'n grote delta verwachten. Zie schermafdruk voor de actuele instellingen. Heb je nog aanvullende tips/ opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bScP0IsLGXBbQT0e0HwdtNkY7Ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jhtRKJPLONBoYC1duIbdg1N.jpg?f=fotoalbum_large
ps we gebruiken de WP alleen om te verwarmen (niet koelen en geen boiler).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Cool en heat mode temp diff.
Maak daar eens 2 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroom
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:25:
Cool en heat mode temp diff.
Maak daar eens 2 van.
Dankjewel Ronald42. Werkt idd prima _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroom
  • Niet online
De documentatie van de SPRSUN laat, net als bij veel andere merken WP’s, te wensen over. Daarbij is de omschrijving van de instellingen over het algemeen verre van intuïtief.
Er zijn nog een aantal parameters/ instellingen waar de functie onbekend van is.
Weet iemand bijvoorbeeld wat je instelt met:
- Enable Ambtemp switch
- EEV opening

Als iemand een uitgebreidere handleiding heeft houden wij ons zeer aanbevolen.

Wij hebben overigens een uitermate kundige en behulpzame installateur, maar willen het zelf ook weten/ begrijpen, zonder hem steeds “lastig” te vallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Vroom schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:50:
De documentatie van de SPRSUN laat, net als bij veel andere merken WP’s, te wensen over. Daarbij is de omschrijving van de instellingen over het algemeen verre van intuïtief.
Er zijn nog een aantal parameters/ instellingen waar de functie onbekend van is.
Weet iemand bijvoorbeeld wat je instelt met:
- Enable Ambtemp switch
- EEV opening

Als iemand een uitgebreidere handleiding heeft houden wij ons zeer aanbevolen.

Wij hebben overigens een uitermate kundige en behulpzame installateur, maar willen het zelf ook weten/ begrijpen, zonder hem steeds “lastig” te vallen :)
Ambiant temperatuur switch daar mee kun je regelen dat hij automatisch gaat verwarmen en/of koelen.

Setpoint kamer is bijv 20
Is het kouder gaat hij verwarmen is het warmer dan gaat hij koelen.

Eev is Electronic expansion valve die zou in het koelgas gedeelte moeten zitten.
Daarmee stuur je de hoeveelheid koelmiddel dat de verdamper in gaat.
Maar wat je daar als particulier aan zou moeten veranderen is me niet duidelijk.
Of sprsun moet die afkorting ook nog voor wat anders gebruiken, maar dat schiet mij zo even niet te binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLV65
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-05 17:00
Zoals vaak in Nederland met trends zijn er nu legio merken warmtepompen van "Nederlandse" bodem. Welke hiervan over 10 jaar nog bestaan zou ik mijn geld niet op durven inzetten.
SPRsun bouwt al sinds eind jaren 90 warmtepompen. Hebben dus al ruim een kwart eeuw ervaring en bestaan nog steeds.
Heb er dus ook sinds kort eentje staan draaien.
Een CGK040V4P en niet ontevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
HLV65 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:04:
Zoals vaak in Nederland met trends zijn er nu legio merken warmtepompen van "Nederlandse" bodem. Welke hiervan over 10 jaar nog bestaan zou ik mijn geld niet op durven inzetten.
SPRsun bouwt al sinds eind jaren 90 warmtepompen. Hebben dus al ruim een kwart eeuw ervaring en bestaan nog steeds.
Heb er dus ook sinds kort eentje staan draaien.
Een CGK040V4P en niet ontevreden ;)
Die van ons heeft nu de derde winterperiode gedraait.
Onderhoud heeft hij niet gehad is niet nodig ook.
Ik heb na de eerste winter eens het filter schoongemaakt dat in de waterleiding richting de wp zit en daar zat nagenoeg niks in.
Dus dat was eenmalig.
Ik kan sowieso de flow zien dus zolang die op hetzelfde punt blijft laat ik dat filter lekker zitten.
De wp zelf staat onder een afdak en een meter boven de grond dus daar komt ook geen vuil in, de lamellen zijn nog altijd mooi schoon.

Het eerste jaar was het stroomverbruik nog wat fors maar na het leren kennen van de wp en het afstemmen van de flow in het huis op de diverse radiatoren en vloerverwarmingen is dat nu prima.

Dus ook hier zeer tevreden.

Pagina: 1