Privé router bij Mobile Vikings (BE)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie98
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-12-2024
Hallo

Ik zou graag een eigen modem/router installeren ipv het instabiele toestel van Mobile Vikings zelf.
Maar hun website is nu niet echt super verstaanbaar ingesteld.

Ik heb hun Internet Box (zelfde als Proximus).
Daarop zit een RJ11 connector en daarover zegt Proximus dit:

" De speciale kabel bestemd voor de aansluiting van de Internet Box is een gewone telefoonkabel (VVT-kabel of – minder aangeraden – UTP-kabel). "

Geen idee wat het verschil mogelijk kan zijn tussen een telefoonkabel en een UTP kabel, maar ik geef het hier even mee.
Daarna moet je een keuze maken tussen volgende hardware om de nodige specificaties daarvoor te weten te komen.

"ONT-box (is volgens mij een optische/glasvezel bekabeling)
de router
VDSL-modem
VDSL NTP"

Hier weet ik niet direct welke keuze ik moet maken.
Elke link gaat naar een veel te uitgebreid document, waar ik niet per se het bos door de bomen zie qua nuttigheid en overdaad.
Vermoedelijk is dit gedaan om de gebruikers te ontmoedigen om hun eigen hardware te gebruiken.
Ook veel waarschuwingen van alles correct te doen omdat ze je anders van hun netwerk gooien en dat je alle kosten draagt indien er iets fout gaat.

Mijn vraag is nu, welke router schaf ik nu het best aan? Waar let ik op?
Wat als er binnen een jaar fiber binnengetrokken wordt? Koop ik mij best een toestel dat beide aan kan?
Mijn oog viel op een Asus met Wifi 7.
Maar ik wil geen honderden euros uitgeven om dan te weten te komen dat ik de verkeerde gekocht heb.

Kan iemand helpen? 8)7

Gran Turismo 2 Because Tetris Is Unrealistic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:17
Bennie98 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:32:
Elke link gaat naar een veel te uitgebreid document, waar ik niet per se het bos door de bomen zie qua nuttigheid en overdaad.
Als je geen zin hebt om je erin te gaan verdiepen moet je gewoon niet met een eigen router gaan werken. Kost gewoon wat moeite en tijd. Er is ook niet direct wat mis met de Internet Box van Proximus, onzin om dat instabiel te noemen.

De settings staan gewoon prima beschreven als je even zoekt. Ik draai met een Unifi router rechtstreeks op de UTP aansluiting van de Proximus/Mobile Vikings ONT. Werkt als een zonnetje.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakGP op 17-12-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie98
TweakGP schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:03:
[...]

Als je geen zin hebt om je erin te gaan verdiepen moet je gewoon niet met een eigen router gaan werken. Kost gewoon wat moeite en tijd. Er is ook niet direct wat mis met de Internet Box van Proximus, onzin om dat instabiel te noemen.

De settings staan gewoon prima beschreven als je even zoekt. Ik draai met een Unifi router rechtstreeks op de UTP aansluiting van de Proximus/Mobile Vikings ONT. Werkt als een zonnetje.
Ik vermoed dat je bepaalde settings nodig hebt zoals het topic hier wat eerder met een Unifi router.
Maar ik wil meer zekerheid.
Verdiepen is 1 ding, onduidelijke documentatie is iets anders.
Onzin om iets instabiel te noemen waar ik continue de box moet resetten en hij al 3 keer vervangen is omdat er iets is dat niet te verhelpen is vanop afstand?
Ieder zijn eigen belevenis zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Klagen is altijd makkelijker dan zelf wat moeite doen..... als je internet box als meerdere keren vervangen is dan ligt de oorzaak natuurlijk ergens anders.

Genoeg documentatie over gebruik van een eigen router, net zoals veel info erover in de Proximus forums. Zelfs welke modems mensen zelf al gebruikt hebben. Kwestie van even zoeken.

[ Voor 39% gewijzigd door TweakGP op 17-12-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie98
TweakGP schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:20:
Klagen is altijd makkelijker dan zelf wat moeite doen..... als je internet box als meerdere keren vervangen is dan ligt de oorzaak natuurlijk ergens anders.

Genoeg documentatie over gebruik van een eigen router, net zoals veel info erover in de Proximus forums. Zelfs welke modems mensen zelf al gebruikt hebben. Kwestie van even zoeken.
Maar ik zit bij Mobile Vikings, wat een dochterbedrijf is van Proximus. Dus vermoedelijk andere settings.
Sorry dat ik hulp vraag...ik ben al even aan het zoeken hoor.

Edit: Bij Proximus stopt de info op het moment dat je moet inloggen bij hen.
Mobile vikingspagina's sturen je de hele tijd in een rondje.
Ik heb een VDSL NTP aansluiting, maar het document daarvan gaat enkel over het determineren van je soort aansluiting. Niet welke gegevens je in je modem moet ingeven.
Behalve als het de "specificaties voor de router" document geldig is voor alle routers en dat het document "specificaties voor VDSL NTP" enkel dient om te zien welk soort NTP je hebt...

[ Voor 28% gewijzigd door Bennie98 op 17-12-2024 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
Je mist ook het hele punt een beetje..... als het met de spullen van de provider al niet goed werkt is zelf een eigen router installeren (zonder dat je de kennis hebt) een kansloze zaak. Los dat eerst op en zoek dan zelf dingen uit.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 17-12-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie98
TweakGP schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:00:
Je mist ook het hele punt een beetje..... als het met de spullen van de provider al niet goed werkt is zelf een eigen router installeren (zonder dat je de kennis hebt) een kansloze zaak. Los dat eerst op en zoek dan zelf dingen uit.
Ik snap niet goed vanwaar de negativiteit blijft komen.
Heb je speciaal daarom een profiel aangemaakt?

Wie zegt er dat ik de correcte kennis niet heb?

Er is om verschillende redenen al 3 keer vervangen. Ik heb nooit problemen gehad met de BBox die ik daarvoor had van Proximus. Dus dan lijkt er mij maar 1 variabele te zijn dat een probleem kan veroorzaken. Verder is er aan mijn setup niets veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
Je startpost en antwoorden staan vol met gekreun en gesteun dat je zelf iets zou moeten uitzoeken..... terwijl Proximus (en ook MV) gewoon een prima document heeft staan met een beschrijving van de verschillende situaties. Werkt ook voor MV en Scarlet aangezien de infra gewoon van Proximus is.

En uit alles blijkt dat je er geen zin in hebt.... begin er dan gewoon niet aan, en zorg dat MV je een werkend modem/router levert. Dat is altijd de startsituatie. Maar succes ermee.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 17-12-2024 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-07 15:34

jurroen

Security en privacy geek

Bennie98 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:40:
[...]
Wie zegt er dat ik de correcte kennis niet heb?
Vrij simpel: dat blijkt uit alles wat je zo ongeveer zegt.

Wat je wilt kan niet. Je hebt nu VDSL - je kunt de uplink niet in een eigen router prikken. Daarvoor heb je een modem nodig (of een combinatie modem/router). Kijk bijvoorbeeld eens naar een Fritz!Box voor xDSL.

En dat alleen al is kennis die je zou moeten hebben alvorens je deze weg inslaat. Anders is de kans groot dat je zonder werkende lijn komt te zitten en dat niet op kunt lossen.

UPDATE: Deze link bevat alle benodigde info. Maar je dient wel te weten hoe je die moet gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door jurroen op 18-12-2024 10:45 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• Bennie98
jurroen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:36:
[...]
UPDATE: Deze link bevat alle benodigde info. Maar je dient wel te weten hoe je die moet gebruiken.
Bennie98 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:28:
[...]

Edit: Bij Proximus stopt de info op het moment dat je moet inloggen bij hen.
Mobile vikingspagina's sturen je de hele tijd in een rondje.
...
Behalve als het de "specificaties voor de router" document geldig is voor alle routers en dat het document "specificaties voor VDSL NTP" enkel dient om te zien welk soort NTP je hebt...
Edit: Het is al lang geleden dat ik nog eens een modem nodig gehad heb. Veelal zitten deze ook gecombineerd met een router. Ik gebruik deze woorden al eens door elkaar. Zegt weinig over mijn kennis.
Verder doen jullie alsof het "ik weet niet wat" is. Ik heb enkel de juiste instellingen nodig en een toestel die de juiste instellingen aankan.
Indien de juiste instelling hetgeen is dat in de specificatie voor de ROUTER staat en een fritzbox hetgeen is waarmee dit mogelijk is, zal ik dat dan zo oplossen...

[ Voor 22% gewijzigd door Bennie98 op 19-12-2024 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-07 15:34

jurroen

Security en privacy geek

Bennie98 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:23:
[...]

Verder doen jullie alsof het ik weet niet wat is.
Ja, puur omdat uit je woorden niets anders blijkt. Het was letterlijk twee minuten werk om die link te vinden, waar vier documenten gelinkt zijn, met alle instellingen (en specificaties waaraan het moet voldoen). Is het dan zo gek om te denken dat je die kennis niet hebt, als je daar niet uitkomt? En het is helemaal niet erg om die kennis niet te hebben, mij moet je ook niet vragen om enig auto-onderhoud te doen omdat ik het dan alleen maar erger maak :+

Maar vervolgens stug blijven volhouden dat je die kennis wel hebt is weinig productief. Daar schiet je jezelf en degene die je willen helpen mee in de voet.

Succes ermee.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• Bennie98
jurroen schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:34:
[...]

Ja, puur omdat uit je woorden niets anders blijkt. Het was letterlijk twee minuten werk om die link te vinden, waar vier documenten gelinkt zijn, met alle instellingen (en specificaties waaraan het moet voldoen). Is het dan zo gek om te denken dat je die kennis niet hebt, als je daar niet uitkomt? En het is helemaal niet erg om die kennis niet te hebben, mij moet je ook niet vragen om enig auto-onderhoud te doen omdat ik het dan alleen maar erger maak :+

Maar vervolgens stug blijven volhouden dat je die kennis wel hebt is weinig productief. Daar schiet je jezelf en degene die je willen helpen mee in de voet.

Succes ermee.
Iets verwoorden is nooit mijn sterkste kant geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 11:25
Gewoon even checken, is het je gelukt?
Mijn huidige setup gebruikt een Unifi Gateway, met een hele infra erachter, zonder de MV Internet Box dus als je nog hulp zou nodig hebben, stuur dan een reply op deze post, dan stuur ik je wat info door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:20
Bij gebrek aan een centraal Mobile Vikings topic kun je ook deze doorlezen, ook al gaat het over fiber:

Correcte instellingen Mobile Vikings ( BE ) icm Unifi

Gezien je een internet box hebt is het niet zo moeilijk. Voorzie een DSL modem met de configuratie die Proximus/MV voorstelt in hun documentatie. WAN taggen met vlan 20, IP via DHCP (geen PPPoE) en het moet werken. Indien je problemen ervaart zal je provider altijd eerst vragen om hun internet box terug aan het sluiten voor observatie en herstel. Het feit dat je met drie internet boxen al problemen hebt ervaren geeft al aan dat het probleem niet in de modem zit, een andere kopen en aansluiten gaat je probleem waarschijnlijk niet oplossen. Meewerken met hun technici en troubleshoots doorgaans wel. Als het met hun modem stabiel werkt kun je altijd nog eigen materiaal plaatsen zoveel je wilt :) .
Pagina: 1