3x35A aansluiting Enexis blijkt doortikker van 1x35A te zijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmmulder
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-01 09:17
Dag allen,

Zoals de titel zegt blijkt mijn netaansluiting van Enexis heel anders te zijn dan wat in rekening wordt gebracht. Door hoge stroomkosten ben ik gaan achterhalen waar ik nu zoveel aan kwijt ben. Dit blijkt voor een groot deel te komen door een zogenaamde zware aansluiting.

Bij het aanvragen van een lichtere aansluiting kwam de elektricien tot de volgende conclusie:
  • Flat uit 1956, meterkast voor het laatst aangepakt rond 2016
  • Er is sprake van een doortikker met de directe buren op dezelfde verdieping:
    • Bij de buren komen 3 fases binnen in de HAK
    • Vanuit de HAK is alleen fase 1 aangesloten naar de groepenkast van de buren.[\li]
    • Alle drie de fases worden d.m.v. een doortikker verbonden naar mijn meterkast (naar het door Enexis verzegelde gedeelte)
    • Alleen fase 1 is doorgetrokken naar mijn groepenkast, fases 2 en 3 zijn – net als bij mijn buren – niet verbonden
    • Effectief delen we dus dezelfde HAK en één fase op dezelfde hoofdzekering
  • Sinds dat ik hier woon (2019) wordt voor mij een 3x35A aansluiting in rekening gebracht door Enexis
  • Bij mijn buren wordt een 1x………..A aansluiting in rekening gebracht (ik ga dit z.s.m. samen met hun uitzoeken, ben benieuwd of dit 1x25A of 1x35A gaat zijn!)
Ik wil deze vraag graag nu goed neerleggen bij Enexis. In mijn ogen zijn er onjuiste netbeheerkosten in rekening gebracht, alsook 300 euro om een lichtere aansluiting te plaatsen. De elektricien heeft enkel e.e.a. vastgesteld maar is onverrichte zaken weer vertrokken.
Is het raadzaam om hier bijvoorbeeld het juridisch loket bij te betrekken?

Tot nog toe heb ik deze tekst voor een bericht aan Enexis. Wat is jullie mening hierover?
Beste,

Vorige maand ben ik tot mijn grote verbazing tot de conclusie gekomen dat door Enexis de afgelopen jaren netbeheerkosten in rekening zijn gebracht die niet corresponderen met de aansluiting die daadwerkelijk in mijn meterkast blijkt te zitten.

November jl. heb ik bij Enexis het verzoek gedaan tot het verlichten van de aansluiting. De door jullie ingeschakelde onafhankelijke electriciën kwam tot de conclusie:
- Flat uit 1956, meterkast voor het laatst aangepakt medio 2016
- Er is sprake van een doortikker met de directe buren op dezelfde verdieping:
o Bij de buren komen 3 fases binnen in de HAK
o Vanuit de HAK is alleen fase 1 aangesloten naar de groepenkast van de buren.
o Alle drie de fases worden d.m.v. een doortikker verbonden naar mijn meterkast (naar het door Enexis verzegelde gedeelte)
o Alleen fase 1 is doorgetrokken naar mijn groepenkast, fases 2 en 3 zijn – net als bij mijn buren – niet verbonden
o Effectief delen we dus dezelfde HAK en één fase op dezelfde hoofdzekering
- Sinds dat ik hier woon (2019) wordt voor mij een 3x35A aansluiting in rekening gebracht door Enexis
- Bij mijn buren wordt een 1x………..A aansluiting in rekening gebracht

Het bovenstaande in acht nemende, ben ik van mening dat door Enexis jarenlang een niet geleverd product in rekening is gebracht en er fouten zijn gemaakt in de totstandkoming van mijn stroomaansluiting.

Bijgevoegd zijn de jaarafrekening van de energieleverancier sinds 2019.

Met vriendelijke groet,
Mmmulder
Ter info, lering ende vermaeck een paar foto’s uit de aansluit- en groepenkasten. Wat denken jullie als je dit zo ziet? De electriciën was erg verbaasd!

Hoofdaansluiting en hoofdzekering bij buren
Hoofdaansluiting en hoofdzekering bij buren

Eigen aansluitkast met 3 binnenkomende fases
Eigen aansluitkast met 3 binnenkomende fases

Eigen groepenkast met 1 binnenkomende fase
Eigen groepenkast met 1 binnenkomende fase

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 09:15
Je meter is gewoon met 3 fasen aangesloten, en dat is het enige wat telt. Alles wat na de meter is aangesloten, is voor eigen rekening, beheer en verantwoordelijkheid. Als je (of een vorige bewoner) ervoor kiest om slechts 1 fase naar de groepenkast te laten aanleggen, maakt dan niet uit voor de aansluiting die je daadwerkelijk hebt.

Daarom verwacht ik dat je argument dat je maar 1 fase naar je eigen groepenkast hebt aangesloten, geen gewicht zal hebben bij de netbeheerder. Je kunt proberen om coulance te vragen, maar niets is gegarandeerd.

Je kunt zeker wel wat vinden van de 300 euro die je berekend is voor effectief geen uitgevoerde werkzaamheden, maar ik kan me ook voorstellen dat dat tarief wordt berekend ongeacht werkzaamheden.

Leg je netbeheerder de feitelijke situatie uit, en vraag welke mogelijkheden er zijn. Dat lijkt me in eerste aanleg slimmer dan meteen stellen dat ze fouten hebben gemaakt, terwijl dat nog niet evident is.

Succes!

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:07
Mmmulder schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:21:
Dag allen,

Bij het aanvragen van een lichtere aansluiting
Wat heb je aangevraagd; 3x 25A of 1x 35/40?
Als je buren ook 1x 35A hebben dan moet 1x 35 voor jou wel te realiseren zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:55
Hmmm, die aansluitkast is normaal gesproken verzegeld toch? En dus de monteur van Enexis de enige die de daadwerkelijke bedrading naar de groepenkast had kunnen aansluiten.

Nu is het wel zo dat als jij 3-fase aanvraagt dat je zelf verantwoordelijk bent voor het aanwezig zijn van een 3-fase groepenkast. Dat is blijkbaar niet gebeurd.

Sowieso bijzonder dat een vorige bewoner 3x35 aanvraagt, zonder daarbij een geschikte groepenkast voor op te hangen. Bovendien is 3x35 zwaar overkill, 3x25 is gebruikelijk voor een normale woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Gameboy schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:50:
Je meter is gewoon met 3 fasen aangesloten, en dat is het enige wat telt.
Zoals ik de foto interpreteer is er slechts 1 fase verbonden van de zekeringen naar de meter, oftewel in het Enexis gedeelte. Aangezien je dat zelf niet mag openmaken is het niet mogelijk om vast te stellen dat je slechts 1 fase aangeloten hebt.

Daarnaast lijkt het een 1 fase meter en Enexis weet zowel de aansluiting op je adres as wel de meter die je hebt, en er moet dus een discrepantie zijn in hun admin.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:49
JackBol schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:09:
[...]

Zoals ik de foto interpreteer is er slechts 1 fase verbonden van de zekeringen naar de meter, oftewel in het Enexis gedeelte. Aangezien je dat zelf niet mag openmaken is het niet mogelijk om vast te stellen dat je slechts 1 fase aangeloten hebt.

Daarnaast lijkt het een 1 fase meter en Enexis weet zowel de aansluiting op je adres as wel de meter die je hebt, en er moet dus een discrepantie zijn in hun admin.
Dat klopt niet. Je kunt op de slimme meter gewoon zien welke fases zijn aangesloten en of daar spanning op staat. Dit staat gewoon in het display "L1 L2 L3" (zie ook: https://vidomes.nl/media/...ter-e-landis-gyr-e350.pdf).

Als TS dus gewoon op 3-fase spanning heeft dan levert de netbeheerder gewoon wat is afgesproken. Dat je het dan zelf niet gebruikt is jammer maar niet de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Ik zou dan gewoon een lichtere aansluiting (3x25A standaard) aanvragen en een 3-fase groepenkast laten plaatsen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
JackBol schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:09:
[...]

Ik zie duidelijk vanaf de bovenkant van elke zekeringhouder een dikke draad/ader (blauw, zwart en groen) de linkerkant van de aansluitkast uitgaan, die bij de volgende foto ook gewoon weer uit de aansluitkabel naar de meter zijn verbonden. Dat zijn dus netjes 3 aangesloten fasen ;)
Je kunt op die foto nog niet zien of het een 1- of 3-fasen meter is, dat symbool staat hoger op die meter maar is niet op de foto gezet ;) Het feit dat alle 3 fasen netjes aangesloten zitten, en op de daarvoor bestemde aansluitterminals, doet zeker vermoeden dat het een 3-fasen meter is. Maar een plaatje van de hele meter (met het meter-/serienummer weggepoetst!) kan dat verduidelijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Gameboy op 18-12-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Net zoals de mensen hierboven kan ik zo 1,2,3 niet zien wat hier mis mee is. Enexis heeft volgens mij gewoon geleverd wat ze beloven, namelijk een 3 fase aansluiting.

Wat echter niet zo netjes is, is het feit dat je dus zelf geen zekeringen van de netbeheerder hebt en je dus afhankelijk bent van de zekeringen van de buren. Het zou dus wel zomaar kunnen dat daar 3x 35A ingedraaid zit, omdat je die zekeringen effectief deelt met de buren en dat dat uiteindelijk de insteek is waarom je zoveel betaald. Ik zou het dus proberen daarop te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:01

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Niet per se. Mijn vader zijn schuur heeft een eigen elektra meter (apart perceel, niks doorgelust etc). Deze meter komen netjes 3 kabels binnen en er is vanuit de meter 1 kabel doorverbonden naar de hoofdschakelaar / zekeringkast. Er zijn wel 3 hoofdzekeringen geplaatst en doorverbonden met de meter (was duidelijk bij het plaatsen van de slimme meter destijds) en het contract staat op 1x 35A. Hiervan is de netbeheerder dus duidelijk op de hoogte en die hebben aangegeven dat zij vanzelf zien (per) wanneer ook de andere groepen worden gebruikt en vanaf dat moment zullen doorberekenen als 3x35. Intussen is twee jaar geleden de boel veranderd naar een 3x25, maar dat staat daar los van...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je deze situatie en je rekening beter bekijkt betaal je mogelijk ook voor het verbruik van de buren als dat allemaal door die 3-fase meter gaat (niet goed te zien) O-)
Je kan de P1 aansluiting gebruiken om te zien wat je meter per fase registreert en dat vergelijken met de nota.
Is er idd 3x35A geplaatst dan zou je die moeten kunnen aansluiten en is het niet logisch dat je dat met de buren deelt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stereohead
Kijkende naar de foto van de meter zien we dat daar wel 3 fase in gaat (klem 1,4,7) maar slechts 1 fase uit gaat (klem 3). Klem 10 en 12 zijn de nul.

De meter wordt toch echt door enexis aangesloten en die heeft dus kunnen weten dat er maar 1 fase gebruikt wordt.

Mogelijk is er een 3 fase meter geplaatst omdat de 1 fase meters destijds niet leverbaar waren, of misschien heeft enexis graag dat er overal 3 fase meters zitten, wie weet. Maar dat Enexis 3x35 factureert terwijl er maar 1x35 aangesloten zit is op z'n minst niet fraai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-08 16:39
Een elektricien met zetelrecht zou in principe zo drie fasen van de meter naar je groepenkast kunnen trekken, mits dat dus idd een meter is voor drie fasen. Gezien je elektricien al die aansluitkast open heeft gemaakt ga ik er van uit dat diegene die langs kwam idd zegelrecht heeft, dus dat had hij dan kunnen doen. Dan bied Enexis dus ook gewoon aan wat er wordt gecontracteerd en kan je elektriciën het zo aansluiten als je een drie-fasen groepenkast laat plaatsen. Als het maar een meter is voor 1 fase wordt het een ander verhaal en zou ik wel verhaal halen bij de netbeheerder.

Die kast mag wel gemoderniseerd worden met een hoofdschakelaar sowieso, zonder hoofdschakelaars gaan netbeheerders ook geen wijziging van je aansluiting meer uitvoeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mm, dus alleen bij de buren zitten hoofdzekeringen en bij jouw niet? Dus jullie delen een 3x35A aansluiting?

Dan lijkt me dat inderdaad niet netjes of correct nee. Gezien je de 3x35A dan moet delen (ook al is het één fase) ben ik het er dan niet mee eens dat Enexis dan zou leveren waar je voor betaald. En als er uitgaand op de meter maar 1-fase is aangesloten kan je dus aantonen dat je gewoon netjes een 1x35A gehad hebt al die jaren. Immers mag alleen een monteur van Enexis (of in naam van) daaraan zitten.

Volgens mij heb ik hier een keer ook zo iets gezien (dus 3x35 alleen bij buren) maar hadden de bewoners elk één van die fases. En dan heb je als nog een irritante doortikken maar heb je gewoon een correcte 1-fase aansluiting met bijbehorende kosten. Daar daar is toen volgens mij uiteindelijk een hoofdzekering per huis gekomen (maar weet even niet meer of dat met nieuwe kabel was of gewoon op de doortikker).

Voor de buurman, 1x25A of 1x35A (of zelfs 1x40 automaat) is allemaal zelfde tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:48
Zo hoort het ook.
Hier is dus de fout gemaakt om een 3-fase meter te plaatsen met dito vastrecht.
Ik denk alleen niet dat ze dit gaan aanpassen, zal wel een klusje voor sanering worden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Enexis zit hier fout in de facturatie/administratie.

Je elektricien zit ook fout. Je zit niet op fase 1 aangesloten maar op fase twee...
Onder jouw meter zijn (echte) fase 1 en 2 gewisseld en zit je met de uitgaande kant op "fase 1" maar bij de hoofdzekering op fase 2
Enexis heeft hier, al eerder gezegd, iets gehad met meters tekort en heeft een 3 fase meter opgehangen en in de administratie is het nummer als 3 fase komen te staan. (er is een periode geweest in het slimmemeter wisselen dat er geen 1 fase meters waren als ik mij goed herinner)

In principe is er niets aan de hand, hoofdzekering ploef moet toch enexis komen en die moeten dan bij de buren zijn, dat kan vervelend zijn als die net niet thuis zijn. Maar je hebt wel gewoon een 1 fase 35a aansluiting. (en laten we wel zijn dat gaat al jaren goed)

Het is aan enexis om dit administratief aan te passen en teveel betaalde gelden te crediteren. Foto-1 en 2 laten duidelijk zien wat er aan de hand is en hun fout ook is. stuur ze dus wanneer ze antwoord geven deze foto's toe en ze zullen wel moeten handelen, A: corrigeren of B: er echte drie fasen van maken (maar dat wil je niet en geeft nieuwe problemen ivm doortikker.)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:48
webcamjan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:35:Enexis heeft hier, al eerder gezegd, iets gehad met meters tekort en heeft een 3 fase meter opgehangen en in de administratie is het nummer als 3 fase komen te staan. (er is een periode geweest in het slimmemeter wisselen dat er geen 1 fase meters waren als ik mij goed herinner)
Dat is wel een behoorlijke aanname.
Daarnaast zou ik in dat geval verwachten dat er maar 1 fase wordt aangesloten op de 3-fase meter.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Mmmulder
Dank allen voor de reacties!

Allereerst wat extra info t.o.v. de start post, want het levert toch veel vragen op over de situatie, en daardoor ook uiteenlopende meningen. Dit is zoals de bekabeling loopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebClHhiG2Z_q8A29F7m1gsCcmZc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/V7au9KxWSPI5AooEfhiQie7C.png?f=fotoalbum_medium

De wijzigingen die toen door een electricien die Enexis (aan)gestuurd heeft zijn uitgevoerd:
  • Er is door de vorige bewoners medio 2016 waarschijnlijk de keuze gemaakt om voor 3x35A te gaan bij het overgaan op een slimme meter (waarschijnlijk tegelijk met de hele meterkast is vervangen, want dit is een appartement uit 1956).
  • Er is een doortikker met één HAK met gedeelde hoofdzekeringen gekomen die zich bij de buren bevindt
  • Er is een 3-fase meter geplaatst bij mij (staat de tekst 3x230V op), 1-fase meter bij de buren
  • Er is 1x35A doorgetrokken vanaf mijn Enexis aansluitkast naar mijn groepenkast, waarbij dezelfde fase en dus hoofdzekering als de buren wordt gebruikt
  • Er wordt sindsdien 3x35A in rekening gebracht bij mijn woning, 1x35A bij de buren
De onafhankelijke electricien die recent door Enexis langs is gestuurd om de aansluiting te verlichten zei dat het geheel niet klopte, de situatie in de praktijk afwijkt van wat er jarenlang al in rekening wordt gebracht.

Dan wat voor mij vragen oplevert:
Door zegelrecht op de meter kan het toch alleen maar zo zijn dat een Enexis electricien slechts één fase doorgetrokken heeft, en dit verkeerd in de boekhouding heeft verwerkt? Ergo; de buren en ik zitten op dezelfde fase kabel. We delen samen dus één 1x35A fase én hoofdzekering.

• Mmmulder
Gameboy schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:50:
Je meter is gewoon met 3 fasen aangesloten, en dat is het enige wat telt. Alles wat na de meter is aangesloten, is voor eigen rekening, beheer en verantwoordelijkheid. Als je (of een vorige bewoner) ervoor kiest om slechts 1 fase naar de groepenkast te laten aanleggen, maakt dan niet uit voor de aansluiting die je daadwerkelijk hebt.

Daarom verwacht ik dat je argument dat je maar 1 fase naar je eigen groepenkast hebt aangesloten, geen gewicht zal hebben bij de netbeheerder. Je kunt proberen om coulance te vragen, maar niets is gegarandeerd.

Je kunt zeker wel wat vinden van de 300 euro die je berekend is voor effectief geen uitgevoerde werkzaamheden, maar ik kan me ook voorstellen dat dat tarief wordt berekend ongeacht werkzaamheden.

Leg je netbeheerder de feitelijke situatie uit, en vraag welke mogelijkheden er zijn. Dat lijkt me in eerste aanleg slimmer dan meteen stellen dat ze fouten hebben gemaakt, terwijl dat nog niet evident is.

Succes!
De stelligheid verrast me enigszins. De meter is verzegeld, daar kan ik als consument niets over doen / willen? Ook gegeven de schematische weergave in mijn vorige post, heb je met die extra info dezelfde mening over dat het dan aan de consument is om achter de discrepantie te komen?

• Mmmulder
@Gameboy @Septillion @JackBol
Twee berichten hierboven heb ik een schema toegevoegd die verduidelijking geeft. Het is inderdaad wat je beschrijft, en wat er in mijn ogen dus ook niet klopt. De buren betalen inderdaad voor 1x35A

[ Voor 71% gewijzigd door Mmmulder op 19-12-2024 10:13 ]

• Mmmulder
svenk91 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:27:
Een elektricien met zetelrecht zou in principe zo drie fasen van de meter naar je groepenkast kunnen trekken, mits dat dus idd een meter is voor drie fasen. Gezien je elektricien al die aansluitkast open heeft gemaakt ga ik er van uit dat diegene die langs kwam idd zegelrecht heeft, dus dat had hij dan kunnen doen. Dan bied Enexis dus ook gewoon aan wat er wordt gecontracteerd en kan je elektriciën het zo aansluiten als je een drie-fasen groepenkast laat plaatsen. Als het maar een meter is voor 1 fase wordt het een ander verhaal en zou ik wel verhaal halen bij de netbeheerder.

Die kast mag wel gemoderniseerd worden met een hoofdschakelaar sowieso, zonder hoofdschakelaars gaan netbeheerders ook geen wijziging van je aansluiting meer uitvoeren ;)
Frappant dat dit in 2016 zo is opgeleverd, deze mag op de lijst voor sanering.
De elektricien heeft opzettelijk even geen werkzaamheden uitgevoerd omdat het geheel boekhoudtechnisch niet klopt en bij twee woningen wijzigingen vergt.

Het gat mij nu om te kijken of er over de afgelopen jaren heen iets van terugvordering mogelijk zou kunnen zijn, en of hier inderdaad een fout aan de kant van Enexis (nou ja, de beun die het 9 jaar geleden zo ingericht en vastgelegd heeft in de boeken) of ik als consument

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:25
webcamjan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:35:
Je elektricien zit ook fout. Je zit niet op fase 1 aangesloten maar op fase twee...
Onder jouw meter zijn (echte) fase 1 en 2 gewisseld en zit je met de uitgaande kant op "fase 1" maar bij de hoofdzekering op fase 2
Buren zitten op L1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va34wzredtIbEu54neWWOajdWTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GFfTeey6ucGnvGr7wGWNExo5.webp?f=fotoalbum_large

TS op L2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5piwL32kr3VUwmX6yEhQpUJJcQ=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/gm8vrfYp4D6Jig4tJ8ZbVSXz.webp?f=fotoalbum_large

Dat is ook de bedoeling:
https://www.netbeheernede...bouw-voor-de-netbeheerder

De fout is dat bij TS de fases L1 en L3 verwisseld moeten worden, maar zolang die niet in gebruik zijn maakt dat niet zo veel uit.

• Mmmulder
Knip, in een eerder bericht meerdere mensen gementioned over het schema

[ Voor 88% gewijzigd door Mmmulder op 19-12-2024 10:14 ]

• Eärendil
Mmmulder schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:05:

Allereerst wat extra info t.o.v. de start post, want het levert toch veel vragen op over de situatie, en daardoor ook uiteenlopende meningen. Dit is zoals de bekabeling loopt:
[Afbeelding]
Die lijntjes kloppen niet volgens mij, zie bovenstaande foto's met fase aanduidingen. Jij zit nu niet op dezelfde fase als de buurman.

[ Voor 4% gewijzigd door Eärendil op 19-12-2024 10:14 ]

• Gameboy
Mmmulder schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:07:
[...]

De stelligheid verrast me enigszins. De meter is verzegeld, daar kan ik als consument niets over doen / willen? Ook gegeven de schematische weergave in mijn vorige post, heb je met die extra info dezelfde mening over dat het dan aan de consument is om achter de discrepantie te komen?
Die stelligheid is gebaseerd op de feiten die gewoon feiten zijn:
  • Je meter is inderdaad met alle 3 fasen aangesloten;
  • Alles na de meter is voor rekening en verantwoordelijkheid van de bewoner/contractant;
Dat zijn geen meningen, dus daar valt niets van te vinden ;)

Waar je wel wat van kunt vinden, is dat je slechts 1 fase naar je groepenkast hebt, terwijl je betaalt voor een 3-fase aansluiting. Dat is iets wat je in overleg met je netbeheerder zult moeten afhandelen.

Dit is wat ik in mijn eerste post ook zo meldde, en daaraan is niets veranderd nu je duidelijk hebt gemaakt dat de situatie is zoals die was en is ;)

• Eärendil
Mmmulder schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:05:
Door zegelrecht op de meter kan het toch alleen maar zo zijn dat een Enexis electricien slechts één fase doorgetrokken heeft, en dit verkeerd in de boekhouding heeft verwerkt?
Na het aansluiten van de meter had de vorige bewoner een installateur met zegelrecht kunnen laten komen om de 3 fases uit de meter aan te sluiten op een nieuwe 3-fase groepenkast.

De vraag is wel of Enexis dit als 3x35A had mogen verkopen als bij 1 van die drie fases de 35A gedeeld wordt met de buurman. Al kan Enexis daar natuurlijk over zeggen dat het nooit een probleem is geweest, want die stop is er nooit uitgevlogen 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Eärendil op 19-12-2024 10:56 ]

• webcamjan
Jim423 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:03:
[...]

Dat is wel een behoorlijke aanname.
Daarnaast zou ik in dat geval verwachten dat er maar 1 fase wordt aangesloten op de 3-fase meter.
dat is nu net de fout de meter is een drie fasen meter en derhalve zo in de boeken gezet, uitkomst is dan drie fasen aansluiting, wat ook klopt want er zijn drie fasen waarvan 1 met gedeelde hoofdzekering.
de registratie had dan moeten worden drie fasen meter maar slecht 1 fase aangesloten maar dat zal het systeem bij enexis wel weer niet kunnen en dan krijg je dit gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webcamjan
Eärendil schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:11:
[...]

Buren zitten op L1:
.......
TS op L2:
.....

Dat is ook de bedoeling:
https://www.netbeheernede...bouw-voor-de-netbeheerder

De fout is dat bij TS de fases L1 en L3 verwisseld moeten worden, maar zolang die niet in gebruik zijn maakt dat niet zo veel uit.
ja en nee, ik zeg het juist en hetzelfde als jij aangeeft, maar de aansluiting gebeurd altijd op draaistroom volgorde L1 (r) L2 (s) L3 (t) en die verwissel je niet omdat de draairichting dan niet klopt met fase volgorde.
onder de meter had in dit geval TS niet aangesloten moeten worden op L1 (aansluiting op de meter) maar op L2, maar men heeft L1 en L2 omgewisseld (voor de meter), effectief werkt dat allemaal wel maar is niet volgens aansluit voorschriften.

@Mmmulder jou tekening klopt niet helaas, je zit niet op de blauwe aansluiting maar op de 2e de zwarte, kijk maar goed op de fot en volg het de zwarte draad van de eerste zekering, die gaat naar de buren en de tweede naar de kabel van jou en bij de meter gaat deze over in bruin.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Eärendil schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:11:
Nederland kent geen vaste draairichting dus echt geen monteur die daar naar kraait tenzij specifiek gevraagd.

• Eärendil
webcamjan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:32:

ja en nee, ik zeg het juist en hetzelfde als jij aangeeft, maar de aansluiting gebeurd altijd op draaistroom volgorde L1 (r) L2 (s) L3 (t) en die verwissel je niet omdat de draairichting dan niet klopt met fase volgorde.
onder de meter had in dit geval TS niet aangesloten moeten worden op L1 (aansluiting op de meter) maar op L2, maar men heeft L1 en L2 omgewisseld (voor de meter), effectief werkt dat allemaal wel maar is niet volgens aansluit voorschriften.
Als ik je goed begrijp zou het dus zo moeten volgens de voorschriften:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE6epqcDph2_egC6PfRFyKJyNfY=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ebsFdPjM1UnRofSIx6YOk4rR.webp?f=fotoalbum_large

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Maar goed, ik zou hier de rechtsbijstand eens naar laten kijken.

Misschien dat je het er dus op kan gooien dat er maar één aansluiting op de meter aangesloten is. En volgens mij mag alleen een monteur (in naam) van Enexis hier aan zitten. Meen dat een monteur met zegelrecht hier niet aan mag zitten. Dus op die manier zou je kunnen laten zien dat je dus helemaal geen 3-fase hebt gekregen.

Daarnaast krijg je gewoon niet waar je voor betaald. Als je betaald voor 3x35A moet je dat wel gewoon volledig en voor jezelf krijgen. Bedoel, de hele meerprijs is er al vooral om piekverbruikers tegen te gaan. Terwijl als jullie beide 3x25A zouden afnemen is dit goedkoper en kan meer vermogen leveren...

En zaken worden denk ik helemaal interessant als jij of je buurman de L1 hoofdzekering eruit trekken. Wie gaat hier dan voor opdraaien?

Toevallig dat andere topic o er de doortikken nog gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
Septillion schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:12:
Misschien dat je het er dus op kan gooien dat er maar één aansluiting op de meter aangesloten is. En volgens mij mag alleen een monteur (in naam) van Enexis hier aan zitten. Meen dat een monteur met zegelrecht hier niet aan mag zitten. Dus op die manier zou je kunnen laten zien dat je dus helemaal geen 3-fase hebt gekregen.
De monteur met zegelrecht mag "het klemmendeksel van de KWh-meter openen om de bedrading van de meter naar de groepenkast te vervangen; "

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPTWAlmuFOwUCyMVI5sCOVY-FYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CyZBcrIgLdW0nyCFfocblSVE.png?f=fotoalbum_large
https://www.enexis.nl/zakelijk/partners/zegelrecht-aanvragen

[ Voor 11% gewijzigd door Eärendil op 19-12-2024 13:20 ]

• webcamjan
Eärendil schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:07:
[...]

Als ik je goed begrijp zou het dus zo moeten volgens de voorschriften:
[Afbeelding]
Mooi gedaan en inderdaad zo zou het dan gedaan moeten worden uitgaande van drie fasen aanvoer op de meter waarvan ervoor er al een fase gebruikt wordt zoals in dit geval.

Maar goed het werkt allemaal gewoon alleen zit de hoofdzekering bij de buren wat soms een probleem kan geven zoals vakantie van de buren want dat zal je dan altijd zien op zo een moment. Grote probleem is hier domweg dat TS hoge vastrechtkosten betaald voor drie fasen 35a en er slechts 1 in rekening gebracht mag worden en dat is veel geld voor helemaal niets. Voor TS dan, enexis hmm die vinden het wel leuk denk ik enige probleem voor hun is als ze dit overal doen hebben we echt een netcongestie probleem, of zoiets 8)

Voor TS moet het duidelijk zijn, dit kan gewoon niet zo, klaar.

Op de meter zou je dan als dat goed weergegeven kan worden door die meter ook de volgorde moeten kunnen zien van de aansluiting (op welke fase je zit aangesloten) die zou dan de weergave L2-L1-L3 moeten weergeven.

• stereohead
Ik zou bij Enexis opvragen wat de vorige bewoner destijds heeft aangevraagd:

1) Wat was de aansluting voordat de meter vervangen was? 1x35? 3x25? 3x35?
2) Is er bewust een 3fase meter opgehangen, of waren de 1f op?

Ik vindt het nog steeds bijzonder dat je een 3x35 aansluting hebt in een appartement, dat heb je echt alleen nodig als je continue zware machines hebt draaien.

Het zou me daarom niet verbazen dat het oorspronkelijk een 1x35 aansluiting was, er een nieuwe 3f meter is gezet omdat de 1f niet leverbaar waren, en vervolgens per ongelijk in de administratie 3x35 er van is gemaakt.

Kun je in die meter trouwens niet toevallig per fase zien hoeveel kWh er geconsumeerd is? Als er slechts op 1 fase stroom afgenomen is wordt het nog aannemelijker dat het hier om een vergissing gaat.
Pagina: 1