Dag allen,
Zoals de titel zegt blijkt mijn netaansluiting van Enexis heel anders te zijn dan wat in rekening wordt gebracht. Door hoge stroomkosten ben ik gaan achterhalen waar ik nu zoveel aan kwijt ben. Dit blijkt voor een groot deel te komen door een zogenaamde zware aansluiting.
Bij het aanvragen van een lichtere aansluiting kwam de elektricien tot de volgende conclusie:
Is het raadzaam om hier bijvoorbeeld het juridisch loket bij te betrekken?
Tot nog toe heb ik deze tekst voor een bericht aan Enexis. Wat is jullie mening hierover?
Hoofdaansluiting en hoofdzekering bij buren
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NPUwxYi0NnUcx4uwjpZgYaTL.jpg?f=user_large)
Eigen aansluitkast met 3 binnenkomende fases
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XPuWZc0wbPIHGgfeRcGzV2RH.jpg?f=user_large)
Eigen groepenkast met 1 binnenkomende fase
Zoals de titel zegt blijkt mijn netaansluiting van Enexis heel anders te zijn dan wat in rekening wordt gebracht. Door hoge stroomkosten ben ik gaan achterhalen waar ik nu zoveel aan kwijt ben. Dit blijkt voor een groot deel te komen door een zogenaamde zware aansluiting.
Bij het aanvragen van een lichtere aansluiting kwam de elektricien tot de volgende conclusie:
- Flat uit 1956, meterkast voor het laatst aangepakt rond 2016
- Er is sprake van een doortikker met de directe buren op dezelfde verdieping:
- Bij de buren komen 3 fases binnen in de HAK
- Vanuit de HAK is alleen fase 1 aangesloten naar de groepenkast van de buren.[\li]
- Alle drie de fases worden d.m.v. een doortikker verbonden naar mijn meterkast (naar het door Enexis verzegelde gedeelte)
- Alleen fase 1 is doorgetrokken naar mijn groepenkast, fases 2 en 3 zijn – net als bij mijn buren – niet verbonden
- Effectief delen we dus dezelfde HAK en één fase op dezelfde hoofdzekering
- Sinds dat ik hier woon (2019) wordt voor mij een 3x35A aansluiting in rekening gebracht door Enexis
- Bij mijn buren wordt een 1x………..A aansluiting in rekening gebracht (ik ga dit z.s.m. samen met hun uitzoeken, ben benieuwd of dit 1x25A of 1x35A gaat zijn!)
Is het raadzaam om hier bijvoorbeeld het juridisch loket bij te betrekken?
Tot nog toe heb ik deze tekst voor een bericht aan Enexis. Wat is jullie mening hierover?
Ter info, lering ende vermaeck een paar foto’s uit de aansluit- en groepenkasten. Wat denken jullie als je dit zo ziet? De electriciën was erg verbaasd!Beste,
Vorige maand ben ik tot mijn grote verbazing tot de conclusie gekomen dat door Enexis de afgelopen jaren netbeheerkosten in rekening zijn gebracht die niet corresponderen met de aansluiting die daadwerkelijk in mijn meterkast blijkt te zitten.
November jl. heb ik bij Enexis het verzoek gedaan tot het verlichten van de aansluiting. De door jullie ingeschakelde onafhankelijke electriciën kwam tot de conclusie:
- Flat uit 1956, meterkast voor het laatst aangepakt medio 2016
- Er is sprake van een doortikker met de directe buren op dezelfde verdieping:
o Bij de buren komen 3 fases binnen in de HAK
o Vanuit de HAK is alleen fase 1 aangesloten naar de groepenkast van de buren.
o Alle drie de fases worden d.m.v. een doortikker verbonden naar mijn meterkast (naar het door Enexis verzegelde gedeelte)
o Alleen fase 1 is doorgetrokken naar mijn groepenkast, fases 2 en 3 zijn – net als bij mijn buren – niet verbonden
o Effectief delen we dus dezelfde HAK en één fase op dezelfde hoofdzekering
- Sinds dat ik hier woon (2019) wordt voor mij een 3x35A aansluiting in rekening gebracht door Enexis
- Bij mijn buren wordt een 1x………..A aansluiting in rekening gebracht
Het bovenstaande in acht nemende, ben ik van mening dat door Enexis jarenlang een niet geleverd product in rekening is gebracht en er fouten zijn gemaakt in de totstandkoming van mijn stroomaansluiting.
Bijgevoegd zijn de jaarafrekening van de energieleverancier sinds 2019.
Met vriendelijke groet,
Mmmulder
Hoofdaansluiting en hoofdzekering bij buren
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NPUwxYi0NnUcx4uwjpZgYaTL.jpg?f=user_large)
Eigen aansluitkast met 3 binnenkomende fases
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XPuWZc0wbPIHGgfeRcGzV2RH.jpg?f=user_large)
Eigen groepenkast met 1 binnenkomende fase
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UWJCOqePyqRNQhAmpSVnBtXj.jpg?f=user_large)