Net gekochte auto blijkt niet te kloppen met advertentie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-10 10:59
Hi iedereen,

Afgelopen weekend hebben wij een Opel Corsa-e gekocht bij een niet nader te noemen automotive groep.

We hebben, na veel lezen en overwegen, voor deze auto gekozen omdat:
- Het een goede prijs-kwaliteitverhouding leek te hebben.
- We de stap naar elektrisch rijden wilden (en moesten) maken.
- De subsidie voor tweedehands elektrische auto’s nog beschikbaar is.

Uit de advertentie bleek dat de auto kon opladen met 11kW. Dit, samen met functies zoals ACC, KeyLess Entry, Matrix/IntelliLux LED en stoelverwarming, was voor ons een van de vereisten.

Tijdens onze voorbereiding hadden we al gelezen dat de Opel Corsa-e twee boordlader mogelijkheden heeft: 7,4kW (1 fase) of 11kW (3 fase)

Omdat de meeste laadpalen op 1 fase slechts 3,7kW leveren, was een auto met een 1 fase lader voor ons geen optie. Mijn vriendin rijdt namelijk tussen de 200 en 250 km, waardoor we minimaal 11kW laadmogelijkheid nodig hebben. Met een 3,7kW duurt opladen 12-15 uur, wat simpelweg niet haalbaar is gezien haar schema.

We gingen er dus vanuit dat de auto een 11kW boordlader had, zoals duidelijk in de advertentie stond.

We hebben de auto opgehaald en tijdens de eerste laadsessie bleek de auto slechts met 3,7kW op te laden. Dit testten we vervolgens aan meerdere laadpalen én met een andere laadkabel (die 100% zeker 3 fase ondersteunt), maar telkens bleef de laadsnelheid op 3,7kW. Hieruit konden we concluderen dat de boordlader 1 fase is in plaats van de verwachte 3 fase (11kW).

We hebben contact opgenomen met de verkoper om dit probleem voor te leggen. Hun reactie was kort en duidelijk: We konden de auto omruilen dankzij de 'omruilgarantie'.

Hoewel we buiten het laadprobleem erg blij zijn met de auto, voelen we ons behoorlijk belazerd. De laadsnelheid was een harde eis en het voelt alsof we nu vastzitten aan een auto die niet aan onze verwachtingen voldoet.

De auto lijkt onder valse voorwendselen verkocht, aangezien in de advertentie duidelijk stond dat deze met 11kW kon laden.

Ik weet nu niet goed hoe ik verder moet.
Mijn vragen:
- Welke rechten hebben wij in deze situatie, aangezien de auto duidelijk is verkocht met verkeerde informatie?
- Kunnen we eisen dat de verkoper alsnog een geschikte vervanging aanbiedt, ook als deze niet in hun huidige voorraad zit?
- Is het een optie om de boordlader te laten upgraden naar een 3-fase lader, en zo ja, wie zou daar dan verantwoordelijk voor moeten zijn?
- Zijn er andere stappen die jullie aanraden om dit goed op te lossen?

Alle tips of ervaringen zijn welkom!he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Als het zo belangrijk is...waarom heb je het dan niet gevraagd toen je de auto bekeek? Of heb je dit wel gedaan?

En omruil garantie vind ik ook al netjes....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Omruilen? Gewoon geld terug lijkt mij handiger..

Ik zou voor dwaling gaan en de koop ontbinden
https://www.anwb.nl/jurid...nkoop/dwaling-bij-aankoop
Wanneer is er sprake van dwaling?
Er is sprake van dwaling in een aantal situaties:

De verkoper geeft foute informatie
De verkoper zwijgt over een punt wat hij had moeten melden (mededelingsplicht)
De koper en de verkoper gaan uit van dezelfde onjuiste informatie
In het laatste geval spreekt men van wederzijdse dwaling. Er is bij wederzijdse dwaling geen sprake van schuld van de verkoper. Een beroep op dwaling in deze situatie is vaak lastig omdat er een veel sterkere nadruk ligt op de onderzoeksplicht van de koper.
. Maar dit is wel iets wat je had moeten vragen en controleren.
De meeste bedrijven hebben in hun advertenties staan dat ze niet aansprakelijk zijn voor fouten in hun advertentie... En als jij dan ergens vanuit gaat en het niet vraagt dan zit je waar je nu zit.
Dus vraag en controleer de volgende keer.

[ Voor 67% gewijzigd door jack zomer op 16-12-2024 22:16 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-10 10:59
Aggressor schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:09:
Als het zo belangrijk is...waarom heb je het dan niet gevraagd toen je de auto bekeek? Of heb je dit wel gedaan?

En omruil garantie vind ik ook al netjes....
Goede vraag!

Tijdens de afspraak voor onder andere de proefrit kwam dit niet ter sprake. Dit had deels te maken met ons vertrouwen in de keten en de hype rondom het kopen van een nieuwe auto.

De advertentie was heel duidelijk en vermeldde een maximale laadcapaciteit van 11kW. We gingen er daardoor blindelings vanuit dat dit klopte, zeker omdat alle andere specificaties ook overeenkwamen.

Achteraf gezien had ik hier natuurlijk beter op kunnen letten en vragen over kunnen stellen. Tegelijkertijd vind ik dat de verkoper ook een verantwoordelijkheid heeft om ervoor te zorgen dat de informatie in de advertentie juist is, zeker bij zo’n belangrijk punt.

De omruilgarantie is inderdaad netjes, maar het probleem is dat er op dit moment geen alternatief beschikbaar is dat zowel dezelfde functies heeft als de juiste laadmogelijkheid. Dat maakt het vinden van een passende oplossing nu erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@markimarc ik zou zeggen, lees deze ook even: Verkoper biedt een alternatief dat 2000 euro meer kost vrijwel een identieke casus.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente