Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-06 17:24
ik heb 3 offertes gekregen voor zonnepanelen.

10x Aiko 460wp glas glas full black: 4.750,- (parallel)
10x Aiko Neostar 465wp glas glas: 3.691,- (serieel)
10x Jinko 440wp glas -folie All Black: 3.250,- (serieel)

Die Jinko's zijn dus stukken goedkoper. Ik had wel de optie voor óók glasglas Jinko voor 100,- meer.
Is er een kwaliteitskeuze (of andere reden) waarom ik voor de duurdere Aiko's zou gaan?

(nb. andere zaken als plaatsing en garantie zijn allemaal identiek)

Dank!

[ Voor 11% gewijzigd door do_sch op 16-12-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Aiko heeft lager temperature cofficients: onder een heel sterke zon verlies hij de prestatie minder.
Ook Aiko zegt dat het een beter oplossing van partial shading dan andere merken.

Maar ook: Aiko is ook beter geadverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
noucmen schreef op woensdag 25 december 2024 @ 03:12:
Ook Aiko zegt dat het een beter oplossing van partial shading dan andere merken.
Hier graag daadwerkelijk onderbouwing voor. Marketing onzin hebben we weinig aan…

@do_sch we hebben een template bovenaan het forum… nu is het onmogelijk je te adviseren

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Ik ben een noob, wat is een template?
Dit onderwerp interesseert mij omdat ik ook interesse heb in de genoemde merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:41

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vind het toch wel duur gezien 10 aiko 455 maar 77 euro per stuk kosten.
https://www.stralendgroen.nl/categorie/zonnepanelen
@Ronald Aiko gebruikt sunpower zijn techniek toch? Zal vast een procentje meer opwek opleveren.

Of zit er nog meer bij dan alleen panelen?
Misschien is dat ook van invloed op de prijs?
Parallel is micro omvormer en serieel een stringomvormer?

Kortom.
Maak je TS eens wat vollediger.

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2024 08:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 december 2024 @ 07:52:
@Ronald Aiko gebruikt sunpower zijn techniek toch? Zal vast een procentje meer opwek opleveren.
Sunpower zien er heel anders uit … 8 kolommen volle cellen.
Aiko gewoon 6 kolommen halve cellen…

Elke techniek die iets anders doet dan X cellen in serie bypassen via diode lijkt een vorm van parallelle substrings. Dat gaat altijd samen met een stroombeperking op paneel niveau… en dat is alleen effectief met individuele mppt, dus eist investeren in micro’s/SE… en dat kost dermate veel meer dat je eerst maar een paneel extra moet gaan plaatsen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ronald schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:08:
[...]

Sunpower zien er heel anders uit … 8 kolommen volle cellen.
Aiko gewoon 6 kolommen halve cellen…

Elke techniek die iets anders doet dan X cellen in serie bypassen via diode lijkt een vorm van parallelle substrings. Dat gaat altijd samen met een stroombeperking op paneel niveau… en dat is alleen effectief met individuele mppt, dus eist investeren in micro’s/SE… en dat kost dermate veel meer dat je eerst maar een paneel extra moet gaan plaatsen.
Interessant,
Toevalig, moet ik nu kiezen tussen: Jasolar bifacial (2 dunne glazen van 1.6mm boven & beneden) en Jinko monofacial (3.2mm boven). Maat 1762 * 1134.

Waarom bifacial ? Ik wil ook met een paar panelen spelen op de balkoon en op de grond, met ruimte beneden van de paneel.

Is Jinko altijd beter ?Omdat het dak is 48 graden hellingshoek ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• do_sch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-06 17:24
sorry, ik ben een topc-verlater: ik heb met mn aannemer samen een keuze gemaakt; nu weer hele andere... maar ik denk dat het uiteindelijk wel echt een zaakje voor echte tweakers is: zoveel keus; zo veel subtiele verschillen... Je zal 2 weken nadat ze op je dak liggen er niet meer over nadenken... dus ach...

Wel oprecht dank voor meedenken en tips van tweakers hier; tof dat er zoveel kennis aanwezig is.

[ Voor 13% gewijzigd door do_sch op 30-12-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
[quote]Ronald schreef op woensdag 25 december 2024 @ 05:44:
[...]

Hier graag daadwerkelijk onderbouwing voor. Marketing onzin hebben we weinig aan…

Toevalig heb ik dit net gezien ivm Aiko, The Aiko claim is questionable: YouTube: TEST RESULTS REVEALED. Do Aiko’s shade proof claims add up?

Heb ook net op LinkedIn gezien: veel Aiko mensen zijn van Marketing achtergrond, niet technikus
Pagina: 1