Het grote switch topic voor thuus: een vergelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Topicstarter
OK.. in navolging op de topic [topic=219884]
heb ik eens rond gekeken naar een goedkope switch voor thuisgebruik.
Nou heb ik de volgende selectie gedaan:
code:
1
2
3
4
5
Wat              Waar          Prijs (Nlg)
-Linkpro 5 poorts switch    Mr. @ of mr-at     149 
-8 port Switch 10/100 mbt   Gistron     159
-Amigo Switch 5p. 10/100    Memosystems   179
-Edimax 8-port switch    Toco-systems    180

Welke is nu de beste en waarom? Goede argumentatie graag. Links naar reviews zijn welkom. (de hoeveelheid poorten gaat het mij niet zo om.. ik heb "maar" 4 pc's thuus; prijs ook niet.. tot bepaalde hoogte.. zeg 250 nlg)

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Als je "maar" 4 pc's hebt zou ik dus wel voor een 8 port switch gaan. Altijd handig als er iemand langs komt, of voor tijdens een LAN feestje..
Aangezien die Gistron switch 8 poorten heeft en ook in prijs zeer redelijk is zou ik daar dus voor gaan. Ik denk (ik heb dus geen van deze switches ooit werkend gezien) dat het verschil in prestatie onderling minimaal is en dat je daar dus niet op hoeft te letten.

Wees consequent, maar niet altijd

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 10:35 schreef Ook het volgende:
bla
Ik denk (ik heb dus geen van deze switches ooit werkend gezien) dat het verschil in prestatie onderling minimaal is en dat je daar dus niet op hoeft te letten.
Hoe weet je dat nou zeker dan .. dat er een maar een minimaal verschil zou zijn?

Zijn de switche methodes gebruikt .. allemaal cut-through?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Kan er bijvoorbeeld verschil zijn van 20% voor de snelheidsoverdracht van bovenstaande switches? :?

Verwijderd

vanwege de prijs van de switche mag je verwachten dat ze een common buffer gebruiken, en derhalve geen van allen cut-trough switching mogenlijkheden hebben desontdanks dit de snelste switch methode is voor kleine netwerken.

ik gebruik zelf een compaq netlligent 5708TX, deze ondersteund dit wel, maar is nieuw al snel boven de fl 2000,-, ik heb hem vorig jaar op een beurs gekocht voor fl. 400,- nieuw in doos.

RGZ

MASH
Op vrijdag 14 september 2001 10:37 schreef henkleerssen het volgende:

[..]

Hoe weet je dat nou zeker dan .. dat er een maar een minimaal verschil zou zijn?

Zijn de switche methodes gebruikt .. allemaal cut-through?

Verwijderd

moeilijk te zeggen daar er veel meer factoren van invloed zijn, drivers ossen, harde waren kabel kwaliteit en ga zo maar door.

RGZ

MASH
Op vrijdag 14 september 2001 10:50 schreef henkleerssen het volgende:
Kan er bijvoorbeeld verschil zijn van 20% voor de snelheidsoverdracht van bovenstaande switches? :?

• Ook

Ook

Yes I can!

Op vrijdag 14 september 2001 10:37 schreef henkleerssen het volgende:

[..]

Dat weet ik ook niet zeker, daarom schreef ik "Ik denk".

20% prestatieverschil lijkt me erg veel. Een paar % lijkt me redelijker. Ik bedoelde ook eigenlijk dat het meer afhangt van je NIC's, systeem OS en systeemeigenschappen dan dat de switch de zwakste schakel is.

• slacksoff
  • Laatst online: 11:06
ik raad aan om gewoon de goedkoopste te nemen. wel 8poorts.

ik heb zelf een amigo 8poorts switch. ook een lannetje op gehouden[met zn 8en dus]. ging perfect. sommige mensen 10mbit, en een paar 100. ding heeft niks fout gedaan iig. geen netwerkproblemen. ik zou hem zo weer gebruiken. uplink-poortje is ook handig. [niet alleen als uplink... maar ook als je nog een cross-kabel hebt liggen... kan je die als poort1 gebruiken]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 10:52 schreef MASH_MAN het volgende:
vanwege de prijs van de switche mag je verwachten dat ze een common buffer gebruiken, en derhalve geen van allen cut-trough switching mogenlijkheden hebben desontdanks dit de snelste switch methode is voor kleine netwerken.

ik gebruik zelf een compaq netlligent 5708TX, deze ondersteund dit wel, maar is nieuw al snel boven de fl 2000,-, ik heb hem vorig jaar op een beurs gekocht voor fl. 400,- nieuw in doos.

RGZ

MASH
[..]
Lekker koopje gedaan dan... ik ben jaloers...

aha.. die common buffer.. is dat gewoon wat (cache) geheugen? Hoe werkt dat dan? Een URL misschien?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 11:02 schreef slacksoff het volgende:
ik raad aan om gewoon de goedkoopste te nemen. wel 8poorts.

ik heb zelf een amigo 8poorts switch. ook een lannetje op gehouden[met zn 8en dus]. ging perfect. sommige mensen 10mbit, en een paar 100. ding heeft niks fout gedaan iig. geen netwerkproblemen. ik zou hem zo weer gebruiken. uplink-poortje is ook handig. [niet alleen als uplink... maar ook als je nog een cross-kabel hebt liggen... kan je die als poort1 gebruiken]
tja.. waarom zou je een uplink nodig moeten hebben... behalve als je dan wilt crosslinken? :?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Misschien een onnozele vraag... maar...werken die switches gewoon met een connectie met de kabel of ADSL? Moet je daar misschien die uplink voor gebruiken?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Hee wat vinden jullie van deze switch? lekker goedkoop ook...voor 129,95...

http://www.eynstein.nl/a/594.html
Deze hub heeft dezelfde werking als de grotere 8 poorts uitvoering (10/100 schakelbaar en het is een echte switch!)
Of zit Eynstein dan wel Target je gewoon te bedonderen?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Ik ben de enige die vragen stelt.. :'(
Heeft iemand nog wat antwoorden ?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Een echte switch... Ja, tussen het 10 en het 100 segement... Het is gewoon een 10Mbit hub en een 100MBit hub in een en alleen die twee segmenten zijn met elkaar geswitched en kunnen dus 20 hele Mb's / sec (Full duplex)...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:29
Misschien een onnozele vraag... maar...werken die switches gewoon met een connectie met de kabel of ADSL? Moet je daar misschien die uplink voor gebruiken?
Je kan (mag eigenlijk) in slechts enkele gevallen de kabel/adsl-modem rechtstreeks aansluiten op een switch. Dat zijn de situaties waarin je voor iedere pc die aangesloten is op de switch je een ip-nummer hebt gekocht/gekregen van je provider. Bij @Home en MXStream power (of hoe dat abo ook heet) is dit mogelijk/het geval.
In elk ander geval moet je een router tussen je modem en switch zetten.

De uplink poort is niets anders dan een gekruiste aansluiting.. zodat je in sommige gevallen geen moeite hoeft te doen om een kruiskabel te kopen. Er is verder helemaal nix bijzonder aan de uplink poort. Sommigen zeggen dat ie sneller is oid, maar dat is gelul.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 12:54 schreef FatalError het volgende:

[..]

bla
Bij @Home en MXStream power (of hoe dat abo ook heet) is dit mogelijk/het geval.
bla
[beetje offtopic]
Je zou dan natuurlijk een 2e nic kunnen kopen voor een PC... en die als proxy server/Default gateway gebruiken....voor mxstream dan.. toch?
[/beetje offtopic]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 12:54 schreef Kippenijzer het volgende:
Een echte switch... Ja, tussen het 10 en het 100 segement... Het is gewoon een 10Mbit hub en een 100MBit hub in een en alleen die twee segmenten zijn met elkaar geswitched en kunnen dus 20 hele Mb's / sec (Full duplex)...
Dus volgens jou kan ik dan net zo goed die Target switch/hub kopen??

• Ook

Ook

Yes I can!

Als je blijkbaar ook je internet wil delen heb je misschien meer aan een router met ingebouwde switch.
Ik kwam in een ander topic (helemaal op het end) een 3com router tegen voor $70 (us), en dat is incl verzendkosten naar nederland ($50 voor de router en $22 voor shipment). Alleen nog even een andere (220V) adapter kopen en je bent voor minder dan 200 gulden helemaal klaar. Hoef je dus geen aparte pc als internetserver te hebben, en heb je meteen een 4 poorts 10/100 switch erbij.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

ik heb hier ook een Amigo switch staan. Die van mij is trouwens een 8 poorts 10/100, voor 179 piekjes, lijkt me dat je die beter kunt nemen dan de 5 poorts, voor hetzelfde geld :) . Ik heb met die andere switches geen ervaring, wel kan ik je absoluut aanbevelen een switch te nemen en géén Hub, die heb ik ook gehad en die is toch duidelijk een heel stuk langzamer...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 13:23 schreef kamstra het volgende:
ik heb hier ook een Amigo switch staan. Die van mij is trouwens een 8 poorts 10/100, voor 179 piekjes, lijkt me dat je die beter kunt nemen dan de 5 poorts, voor hetzelfde geld :) . Ik heb met die andere switches geen ervaring, wel kan ik je absoluut aanbevelen een switch te nemen en géén Hub, die heb ik ook gehad en die is toch duidelijk een heel stuk langzamer...
Point taken.. maar eeuh... jongens is die Target "switch" wat? Heeft iemand dat ding?
Want om nu 50 piek meer te betalen voor 3 poortjes... tja..

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

TARGET 5PORT 10/100M NWAY FAST ETHERNET SWITCH

PRODUCT FEATURES
• 5-Port 10/100Mbps NWay Fast Ethernet Switch.
• Complies with IEEE802.3 10BASE-T and IEEE802.3u 100BASE-TX standards.
• 10/100Mbps NWay Ethernet/Fast Ethernet ports.
• Full/Half duplex for each port.
• Operating at maximum packet filtering and forwarding rate.
• Supports for store-and-forward of packet switching.
• Supports and Extra MDI-II connect or for easy expansion.
• Compact design for SOHO applications, external AC power adapter.
• Comprehensive LED indicators for port staus indication.

All specifications above are subject to change without prior notice.
dit zijn de specs van dat dingetje... :) ziet er wel aardig uit...hij zal het ws. prima doen, maar ik denk dat er maar één manier is om er achter te komen ;) ....

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op vrijdag 14 september 2001 13:38 schreef kamstra het volgende:

[..]

dit zijn de specs van dat dingetje... :) ziet er wel aardig uit...hij zal het ws. prima doen, maar ik denk dat er maar één manier is om er achter te komen ;) ....
Dat zijn de specs van elke switch :)
Met name reclamebabbel. Er staat niks in dat lijstje wat het een goeie switch maakt.
Vrees dat je dat bij deze low-cost switches noooit gaat terugvinden trouwens.

Kortom: kijk naar de prijs, aantal poortjes, eventueel extra uplink of cross ports en naar de garantie.

De garantie is weer zoiets dat je bijna nooit gaat gebruiken. Als er iets kapot gaat aan zo'n dingetje is het in 99,99% van de gevallen de powersupply of de fan. En raad een keer wat ze uitlsuiten bij de garantie :)

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 22:55
Ik heb deze.

Best duur. Maar hij is goooeeed :)

Verwijderd

Ik heb de switch van Gistron,
ik ben er heel tevreden over,
hebben er een lan op gehouden,
8 personen draaide helemaal vloeiend, geen problemen gehad.
enkele 10 mbit, rest 100 mbit.

ook hebben we hem aan de Edimax 8 poorts switch gehangen (met dezelfde 8 mensen), en dat werkte ook vrij vloeiend.

als ik het moest aanbevelen ging ik voor de Gistron switch, die vind ik er ook stuk mooier (& professioneler) uit zien dan de Edimax
Hij wordt ook niet echt warm, en er zit geen actieve koeling in.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Er stond onlangs op Anandtech een testje van een aantal kleine switches. Deed allemaal niet zoveel voor elkaar onder.

Pas bij de grotere jongens gaan er verschillen optreden. Zelf heb ik er thuis zo een:

Afbeeldingslocatie: http://www.fpt.vn/VietNam/QuangCao/SanPham/Digital/product/network/ms6300/ms300.gif

Ivm een door Digital nooit goed opgeloste bug in de firmware, waardoor 'ie zichzelf om de 48 dagen reset, kwam deze op m'n werk vrij, en mocht ik heb meenemen. Naar huidige maatstaven niet extreem, voor z'n tijd high-end.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Victor78
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 20:53
Wat vinden jullie van dit (http://www.ovislink.com.tw/live8r.htm) ding? 8 poorts en 310 piek. Voordeel van deze is dat ie 10/100mbit full/half duplex door elkaar kan gebruiken! Heeft iemand hier ervaring mee?

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Op vrijdag 14 september 2001 14:02 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Dat zijn de specs van elke switch :)
Met name reclamebabbel. Er staat niks in dat lijstje wat het een goeie switch maakt.
Vrees dat je dat bij deze low-cost switches noooit gaat terugvinden trouwens.
tsja, je hebt gelijk idd, ik had niet echt gekeken naar wat er precies stond geloof ik :'( ;)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Het zou mooi zijn... als iemand nou eens een vergelijk van wat switches deed.. qua performance (overdrachtssnelheid)... (met dezelfde NIC's en CAT 5 kabels) .. iemand zo'n URL gezien?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Sorry ik had stront in mijn ogen.. Anandtech zei je ijdod?
Je bedoelt deze link:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1260&p=1

mmm das mooi.. Die D-link lijkt me wel wat.. maar die is weer niet te koop in NL....

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Dus dat Gistron gevalletje is lekker stil? OF welke is nu stiller?

• Ook

Ook

Yes I can!

Op vrijdag 14 september 2001 17:21 schreef henkleerssen het volgende:
Dus dat Gistron gevalletje is lekker stil? OF welke is nu stiller?
Zit daar een fan in dan...??

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 20:58 schreef Ook het volgende:

[..]

Zit daar een fan in dan...??
Dacht het niet....(volgens mij heeft die target ook niet een fan...).... Dus deze maar kopen dan?

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

zie ik iets over het hoofd iedereen spreekt hier over switch
maar ik vind die prijzen die in het eerste bericht zijn genoemt meer op prijzen lijken van swithed hubs of zie ik het nou verkeert
switch is toch een hub met ingebouwde pc meestal :?

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

• Koekie007
  • Laatst online: 13-08 12:13

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Ik heb een 8 poorts switch van het merk SVEC de FD821 10/100 Fast Ethernet Switch. Ik ben er zeer tevreden mee.
(Gekocht bij comptechworld)

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

• Ook

Ook

Yes I can!

Op zondag 16 september 2001 00:06 schreef rambo-2001 het volgende:
zie ik iets over het hoofd iedereen spreekt hier over switch
maar ik vind die prijzen die in het eerste bericht zijn genoemt meer op prijzen lijken van swithed hubs of zie ik het nou verkeert
switch is toch een hub met ingebouwde pc meestal :?
Het gaat hier idd om switches, maar dan om de goedkoopste die er zijn (dus geen switched hubs).

Een switch is gewoon een HUB, met 2 voordelen:
-data kan 2 richtingen op (dus full duplex)
-swicth "weet" welke client op welke poort zit zodat ie iedereen apart kan aanspreken (zodat ie niet iedereen hoeft lastig te vallen als slechts 2 pc's communiceren). Dit heeft ook weer tot gevolg dat je minder collisions hebt.

Er zit echt een pc in een switch (dan moet je meer denken aan router), maar wel een MAC adres buffer voor de clients die aangesloten zijn.

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Ik heb zelf: Linkpro 8 poorts 10/100Mb/s desktopswitch metaal van mr at. En die bevalt me uitstekend. Heb hem nu bijna een jaar en nooit problemen mee. Erg goed en ook erg snel. Kost nu 199 piek, toen ik hem kocht was ie iets duurder helaas...

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Op vrijdag 14 september 2001 12:54 schreef FatalError het volgende:

[..]

Je kan (mag eigenlijk) in slechts enkele gevallen de kabel/adsl-modem rechtstreeks aansluiten op een switch. Dat zijn de situaties waarin je voor iedere pc die aangesloten is op de switch je een ip-nummer hebt gekocht/gekregen van je provider. Bij @Home en MXStream power (of hoe dat abo ook heet) is dit mogelijk/het geval.

De uplink poort is niets anders dan een gekruiste aansluiting.. zodat je in sommige gevallen geen moeite hoeft te doen om een kruiskabel te kopen. Er is verder helemaal nix bijzonder aan de uplink poort. Sommigen zeggen dat ie sneller is oid, maar dat is gelul.
Maar als je dan je ADSL modem tweakt, dan kan het toch wel?

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 22:55
Op zondag 16 september 2001 15:52 schreef Darkvater het volgende:

[..]

Maar als je dan je ADSL modem tweakt, dan kan het toch wel?
Als jij je ADSL modem zo kan tweaken dat hij ook fungeert als router, dan kan het wel ja.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:29
Als je zo'n Alcatel modem hebt en je hem naar 'Pro' versie flasht oid, dan kan het inderdaad wel, omdat dan je modem de router is geworden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Ik heb die ene van Gistron gekocht...

Maar wat is nou het verschil tussen dure en goedkope switch? (behalve dat je een PC in de switch hebt die je kan benaderen met telnet?)

Verwijderd

De interne buffer en de backbone van de switch.. bij de grotere jongens zit er een beetje meer buffer mem in en de backbone kan meer data aan..

bij kleine switches zou ik wel kijken naar de grootte van de interne buffer... wil bij een mixed 10 en 100 Mbit netwerk nog al eens uitmaken.. als die buffer door veel verkeer vol loopt kan je netwerk uitvallen of vertragen :)

suc6

• herminator
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Die target van eynstein doet het prima. Ik heb em met 8 poorten. Koste een jaar gelden ofzo iets van 200,- Dat ding maakt geen geluid. Ik haal gemiddeld van computer naar computer ongeveer 5,5mb. Verder heb ik er nooit problemen mee gehad.

I'll be back

Pagina: 1