Vloerverwarming jaren 20 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Naar aanleiding van Vloerverwarming jaren 30 woning

Nu ziet ik in meer of meer dezelfde situatie al is het isoleren en het aanbrengen van vloerverwarming onderdeel van een grotere verbouwing inclusief uitbouw. De twee aannemers die ik heb gevraagd hebben echter een andere insteek (Fermacell versus beton) en doordat zij het super druk hebben is het lastig met hen te overleggen en zaken tegenover elkaar te zetten. Laat maar weten als ik het topic kaap, dan open ik er zelf eentje.

Het huis is van eind jaren ’20, heeft een houten vloer met daarop parket en er is nog geen enkele vloerisolatie. Er is een kruipruimte van iets meer dan een halve meter hoog. Best wat puin, wat er op zich uit kan met wat noeste arbeid. De ene aannemer wil Fermacel platen leggen met daarin de vloerverwarming gefreesd en losse isolatie onder de vloer. Er is ook Fermacell met isolatie als ik het goed heb begrepen, maar dan wordt de vloer te hoog. De andere aannemer zweert bij een betonnen vloer waarbij de hele kruipruimte volgestort wordt. Op het beton wordt dan de vloerverwarming aangelegd en geëgaliseerd. Je moet dan wel goed nadenken over wat je in de toekomst nog wil aanleggen, omdat je de kruipruimte kwijt bent.

Nu vroeg ik mij af wat de voor-en nadelen van beide methodes zijn, want de aannemers focussen zich voornamelijk op hun eigen oplossing. Ik heb op internet zitten rondstruinen, maar echt duidelijker wordt het er daar ook niet van. Wat zijn jullie ideeën hierover? Zijn er misschien nog andere opties?

Eigen vraag => eigen topic. Anders loopt het alleen door elkaar

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 15-12-2024 20:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:24
@Roenie Ik denk dat voor jou dezelfde opties gelden als voor @Doehetmaar .

Wel zie ik dat je het hebt over een "een betonnen vloer waarbij de hele kruipruimte volgestort wordt". Zou hierbij altijd gaan voor schuimbeton IVM de isolatie waarde.

Verder is het ook heel persoonlijk. Ik zelf vind houten vloeren echt verschrikkelijk, het beweegt, het wiebelt.. Niet fijn. Maar een @Sethro vind een kruipruimte juist weer belangrijker.

En dan hebben we het nog niet eens over kosten gehad, kortom genoeg mogelijkheden waarbij er vast 1 past bij jouw wensen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Isolatie tussen constructievloer en afwerkvloer, anders wordt het hele systeem veel te traag. De laag zandcement of anhydriet buffert voldoende.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:11

Wuursj

want worst is al bezet

Roenie schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:17:

Er is ook Fermacell met isolatie als ik het goed heb begrepen, maar dan wordt de vloer te hoog.
Ja er bestaan fermacell vloerplaten met laagjes houtwol er onder maar dat is niet zozeer voor warmteisolatie maar voor ontkopppeling met de ondervloer voor geluidsisolatie. Voor een begane grond niet van toepassing.
De fermacell platen met wel significante laag pir er onder, zijn bedoelt voor de wand. De fermacell van die platen zijn te dun voor een vloer met vloerverwarming.
MrNOnamE schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:38:

Verder is het ook heel persoonlijk. Ik zelf vind houten vloeren echt verschrikkelijk, het beweegt, het wiebelt.. Niet fijn. Maar een @Sethro vind een kruipruimte juist weer belangrijker.
Het een sluit het ander niet uit.
Behalve (schuim)beton zijn er talloze renovatie vloeren die niet wiebelen of bewegen. Zeker de natte of semi-droge varianten die met een dun laagje zandcement of beton worden afgewerkt, bewegen niet. Zelfs bij de huidige vloer zal het wiebelen/bewegen er grotendeels uit gaan als je die verzwaard met 25mm fermacell. Dat maakt echt een verschil.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-05 14:52
Ik heb net in mijn woning 105m2 fermacell platen 2E26 laten leggen, dat is een 25mm gipsplaat met 9mm vilt eronder. Daar heb ik 14mm buizen in laten frezen en op die manier vloerverwarming aan laten leggen. Let wel op, je vloer komt dus 34mm + je egalisatielaag 2-3mm + je eindvloer omhoog!

Voordeel van fermacell is dat het geen droogtijd heeft, het wordt als een soort puzzel gelegd en aan elkaar gelijmd en geniet of geschroefd. Je zou dus in 1 week ongeveer klaar kunnen zijn. 1 dag voor het leggen, 1 dag voor het frezen, 1-2 dagen voor het egaliseren. Daarna kan je eindvloer erop.

Met schuimbeton of anhydriet heb ik geen ervaring, dat zou bij mijn woning niet lukken i.v.m. minimale hoogte en droogtijd. (betonnen vloeren, het zou dus altijd erboven op komen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:01
Bij Fermacell vloerplaten is dat volgens mij geen vilt of houtwol maar steenwol. Steenwol is bekend voor de geluidempende werking, en bij Fermacell ook toegepast als geluidsdemping. Daarom zijn er ook stroken steenwol beschikbaar die precies even breed zijn als de vloer dik, ontkoppelde vloer met een geluidsdempende rand.

Per saldo kunnen beide oplossingen, volgens mij is met beton volstorten van je kruipruimte niet heel handig, maar zal de aannemer dat doen met schuimbeton. Vanwege de kans dat hout in de toekomst iets gaat doen en je het aan beide kanten gaat opsluiten, zou mijn voorkeur uitgaan naar schuimbeton. Denk vooraf goed na over wat je waar wil hebben en leg ook (te)veel loze leidingen neer in het schuimbeton, dan zit je voor de toekomst wel prima.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De algehele consensus lijkt dus schuimbeton op zich kan, zeker als de droogtijd geen probleem is zoals in mijn geval. Wel vast loze leidingen leggen.

Andere ideeën en tips blijven welkom :)

[ Voor 26% gewijzigd door Roenie op 22-12-2024 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:49:
De algehele consensus lijkt dus schuimbeton opo zich kan, zeker als de droogruit geen probleem is zoals in mijn geval. Wel vast loze leidingen leggen.

Andere ideeën en tips blijven welkom :)
'Vroeger' was het hier op het forum 'broodjesvloer' dat de klok sloeg, ondertussen gaan we van schuimbeton richting fermacell.

Persoonlijk zou ik voor een broodjesvloer gaan, dan behoud je de kruipruimte, hebt de massa van een betonvloer en de kosten zullen redelijk gemiddeld zijn.

Losse tip:
Kijk even of de aannemer zin heeft in de vloer. Een broodjesvloer plaatsen is prima zelf te doen of als losse klus uit te besteden.
Niet elke aannemer heeft zin in elke, of elk onderdeel van een, klus.
Pagina: 1