Vloerverwarming jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doehetmaar
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-04 06:43
Hallo ieder,

Ik word binnenkort eigenaar van een jaren 30 woning, hoewel de woning in goede staat verkeert zijn wij toch van plan wat upgrades door te voeren.

De woning heeft nu een massief houten vloer die er na meer dan 40 jaar, nog steeds ondanks zn leeftijd, goed uitziet. Ons plan is echter wel om het in de woonkamer te vervangen voor een pvc vloer met vloerverwarming. Met als gedachte dat vloerverwarming efficiënter is dan de jaren 60 radiatoren die er nu hangen.

Nu ben ik redelijk leek als het aankomt op klussen en verbouwen, maar aan enthousiasme geen gebrek, ervaring wel. Ik wil uitbesteden tot minimum beperken om kosten te besparen.

Nu is mijn oog is gevallen op droogbouw vloerverwarming, omdat het leggen hiervan relatief simpel lijkt.

Er zijn wel wat dingen waar ik bang ben dat ik tegenaan ga lopen.

De huidige vloer is 23mm dik en de vloerverwarming die ik op het oog heb word uiteindelijk 25mm (zonder pvc vloer).

Tijdens de bouwkundige keuring heeft de vorige eigenaar mij heel vriendelijk een stukje vloer gegeven die hij nog in de garage had liggen. Hieronder zat een flinke en vooral harde lijmlaag met daaraan (wat lijkt op) nog een stuk ondervloer waar die ooit op lag.

Ik ben bang dat ik tijdens het verwijderen van de houten vloer ik de ondervloer ga beschadigen. Toen bedacht ik me dat dat niet erg hoeft te zijn als ik de ondervloer ook vervang, wellicht voor iets wat beter isoleert dan gewoon hout en misschien wat dunner is zodat ik niet de onderkant van de woonkamer deur hoef af te zagen.

Ik zou graag wat advies, tips, tricks,meningen en ervaringen ontvangen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:55
Hoe is de opbouw van je vloer? Dus vanaf kruipruimte / grond t/m afwerking?
En wat ga je doen qua vloerisolatie? Vloerverwarming zonder vloerisolatie is nogal energieverspilling.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:16
Eens met hierboven, nu je toch bezig bent zou ik goed kijken naar isolatie. Afhankelijk van je ruimte kun je de kruipruimte volstorten met schuimbeton of eps/xps platen. Je kunt ook onder tegen je houten vloer wat aan laten spuiten.

Wat is ongeveer je budget? En hoeveel m2. Droogbouw is vaak wel duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Flextrip schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:12:
Eens met hierboven, nu je toch bezig bent zou ik goed kijken naar isolatie. Afhankelijk van je ruimte kun je de kruipruimte volstorten met schuimbeton of eps/xps platen. Je kunt ook onder tegen je houten vloer wat aan laten spuiten.

Wat is ongeveer je budget? En hoeveel m2. Droogbouw is vaak wel duurder.
Nooit tegen houten vloeren spuiten. Iets mechanisch bevestigen als PIF ofzo is wel een prima optie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doehetmaar
MisterMailman schreef op zondag 15 december 2024 @ 06:10:
Hoe is de opbouw van je vloer? Dus vanaf kruipruimte / grond t/m afwerking?
En wat ga je doen qua vloerisolatie? Vloerverwarming zonder vloerisolatie is nogal energieverspilling.
De kruipruimte is zo goed als leeg wat betreft materiaal of isolatie. De vloer bestaat naar mijn weten uit houten dwarsbalken waar houten platen op gelegd zijn met daarop de vloer die er nu ligt.

De kruipruimte is niet heel begaanbaar en ik ben vrij lang dus ik wil voorkomen daar aan de slag te moeten.

Bestaat er zoiets als isolerende vloerplaten waar ik de vloer op kan leggen? Ik ben bang dat ik de vloerplaten sowieso moet vervangen na het verwijderen van de huidige vloer. Ik zou dan echter wel meer isolatie kunnen plaatsen vanaf bovenaf...

Ik probeer het hele project onder de 8000 euro te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:40
Ik zou altijd de houten vloer er helemaal uit halen. Hier ook gedaan, alles er uit, beton, isolatie en daar een dikke dekvloer op met vloerverwarming erin.

Als je een beetje handig bent kan je veel zelf en hoeft het echt geen schokkende bedragen te gaan kosten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Makrolon schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:42:
Ik zou altijd de houten vloer er helemaal uit halen. Hier ook gedaan, alles er uit, beton, isolatie en daar een dikke dekvloer op met vloerverwarming erin.

Als je een beetje handig bent kan je veel zelf en hoeft het echt geen schokkende bedragen te gaan kosten.
Idd hier ook jaren 30 huis en vooral met vloerverwarming direct houten vloer eruit halen en vervangen voor beton. Heb je ook een RC waarde van minimaal 5!

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Makrolon schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:42:

1000% mee eens.

Vorige jaar in onze woonkamer + gang laten volstorten met schuimbeton en daarna vloer verwarming + pvc vloer.

Vloerverwarming werkt alleen als je eerst isoleert zodat je op lage temperatuur kan gaan verwarmen.

Daarnaast denk ook na over de muren + ramen? Zijn deze al geïsoleerd?

Vloerverwarming is eigenlijk de laatste stap in je huis isolatie plan.

Dus pak eerst de andere dingen aan en daarna de vloer + verwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-07 14:44
Schuimbeton werkt inderdaad perfect. Alles van de houten vloer eruit, iets van 50CM schuimbeton storten en hierop vloerverwarming en dan een cement dekvloer.

Ben je meteen van die houten vloer af, geen bewegende of wiebelende vloer meer. En met schuimbeton is het meteen goed geïsoleerd. Als je de mogelijkheid hebt zou ik meteen de hal en keuken meenemen. Vaak is dit een dun laagje beton wat op zand ligt. Makkelijk uit te graven. Als ze dan toch bezig zijn met schuimbeton kosten die paar meters meer niet heel veel.

Enuh, zorg voor veel groepen vloerverwarming (max 70 meter, 10cm uit elkaar), dan ben je ook meteen klaar voor een warmtepomp in de toekomst

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MrNOnamE schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:06:
Schuimbeton werkt inderdaad perfect. Alles van de houten vloer eruit, iets van 50CM schuimbeton storten en hierop vloerverwarming en dan een cement dekvloer.

Ben je meteen van die houten vloer af, geen bewegende of wiebelende vloer meer. En met schuimbeton is het meteen goed geïsoleerd. Als je de mogelijkheid hebt zou ik meteen de hal en keuken meenemen. Vaak is dit een dun laagje beton wat op zand ligt. Makkelijk uit te graven. Als ze dan toch bezig zijn met schuimbeton kosten die paar meters meer niet heel veel.

Enuh, zorg voor veel groepen vloerverwarming (max 70 meter, 10cm uit elkaar), dan ben je ook meteen klaar voor een warmtepomp in de toekomst
En je bent ook je kruipruimte en daarmee alle flexibiliteit kwijt. Dat zou mij wel wat waard zijn en daarom zou ik altijd voor broodjesvloer kiezen. Zelfde voordelen, zonder het grote nadeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-07 16:19
Als de balken nog in goede staat zijn, planken eraf zodat je alleen de balken overhoud. Eventueel een paar stapels stoeptegels onder de balken om het veren eruit te halen.
Knauff glaswol rol tussen de balken, 17cm dik met een rd 5,2.
18mm osb erop, paar honderd schroeven erin. Knauf brio of fermacell platen erbovenop hierin vloerverwarming in laten frezen.
Zo heb ik het gedaan, huis uit 1928.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Sethro schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:12:
[...]

En je bent ook je kruipruimte en daarmee alle flexibiliteit kwijt. Dat zou mij wel wat waard zijn en daarom zou ik altijd voor broodjesvloer kiezen. Zelfde voordelen, zonder het grote nadeel.
Ik ben blij dat we geen kruipruimte meer hebben, hoef je er niet in ook...

Wel vanuit de meterkast naar elke hoek van de kamer een 50mm lege mantelbuis voorzien.
1 is nu in gebruik de anderen nog altijd leeg.

Waar de kelder zat is 100cm schuimbeton en tegen de voorgevel slechts 70cm.
Vloerverwarming erin en 8cm anhydriet met daarna pvc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRzUkbpFNUDWWaDZdD1n-316BEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mKDSncZO57Sl1r4i47i9Iov.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ0Hll6pNKyYbJf6mh4JjVQ7aHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB9pQP0737huwUxt80xSztdC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqCEvoqHJ0YOVzOxF2V4D2do7Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjGX20iWxV3u0N2AQ1ZnPfRv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tw4vT9yCTYcj1U3vaUo4Y0HlzLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYRB0JoEim6NQofFjmQQryS0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8iX1EayQv-1oqlC_b9FCv4stEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bqoznlA1UXI9ouKFpxRzTpv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCSWEhoYe_VhK7aDjlu6U-koyvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAde4NdIQkntpYRS9h0iWA2v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KicYtD2vBYJpyZ8aDIV2XISk9So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZrYXHAiuiEdXYAdlSgLOjbu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4hyDk0BDqOm9ieDZPsGeVGu1lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgEslhH0ePZ7cl0wo2sD01uU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWOd6vceCL1pqVMY_QjzEr2HiMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwCWvz16yBw6VftuQtWGoCBn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MyTcwCWv7-vhYiJHoA8X1Wxz28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcuyNyl8T8fsrnKCQvBs1Luy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9JEPbpJru9Ag-tvCLJce8MArQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFcJbKMAJ8lS1PdSLmJIFw0l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egZ1FbBll4skGyRB7WDoKsYlofc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WTiBipPGGGoy81KKbh7K1A1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KoX2-CL5zOX-QCxa6vJ0JsSSpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOLfkUrSQA5GykItHZvTc4EU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA6ehw1Ggr0dZ4rpGE9nLtzhEyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2ugwAygOsKNxMrYP1me67lT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nHDp39Kq2Y0Q5gYbDLfuKxLB3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxOskXo7lHMY55QMarIOZiQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYksh4JJPfcUp_Q8lKguED38wfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CjUeQMGWE9oZImSnNKGPzbr.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Ronald.42 schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:03:
[...]

Ik ben blij dat we geen kruipruimte meer hebben, hoef je er niet in ook...

Wel vanuit de meterkast naar elke hoek van de kamer een 50mm lege mantelbuis voorzien.
1 is nu in gebruik de anderen nog altijd leeg.

Waar de kelder zat is 100cm schuimbeton en tegen de voorgevel slechts 70cm.
Vloerverwarming erin en 8cm anhydriet met daarna pvc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi verhaal maar broodjesvloer is technisch de betere oplossing. Schuimbeton is vooral makkelijk en goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sethro schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:56:
[...]

Mooi verhaal maar broodjesvloer is technisch de betere oplossing. Schuimbeton is vooral makkelijk en goedkoper.
Waarom technisch de betere oplossing?
Ik zie geen enkel nadeel in de oplossing met schuimbeton.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Ronald.42 schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:01:
[...]

Meer flexibiliteit en dragende functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sethro schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:13:
[...]

Meer flexibiliteit en dragende functie.
Flexibiliteit zie ik niet zo.. je kunt prima van te voren wat loze mantelbuizen leggen naar de hoeken of waar je maar wil.
Pvc kost geen drol en als je alles netjes documenteert kun je gewoon je pvc vloer of wat dan ook over die openingen leggen.

Dragende functie van wat?

Houd er rekening mee dat je een semi betonvloer gaat hangen op de fundering van een jaren 30 woning die hout gewend is.
Als dat op zand staat kon je nog wel eens wat verassingen krijgen met nazakken van de fundering.

Schuimbeton is lichter dan de grond die er ooit zat of verwijderd is daarnaast draagt het over de gehele oppervlakte.

Prima als je voorstander bent voor een broodjesvloer maar schuimbeton dan afschrijven als technisch de minder oplossing...

Het is eerder een minder technische oplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
De voordelen van kruipruimtes worden vooral gezien door mensen die nog nooit zonder kruipruimte geleefd hebben. Hoe vaak kom je in die ruimte? Hoe vaak moet je al je afvoeren verleggen zodat je echt een kruipruimte nodig hebt?
Een leven zonder kruipruimte kan prima zoals @Ronald.42 al aangeeft zolang je maar goed vantevoren nadenkt wat je wilt, nu en straks. En als het straks niet kan zoals je wil dan verzin je dan wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
No Hands schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:25:
De voordelen van kruipruimtes worden vooral gezien door mensen die nog nooit zonder kruipruimte geleefd hebben. Hoe vaak kom je in die ruimte? Hoe vaak moet je al je afvoeren verleggen zodat je echt een kruipruimte nodig hebt?
Een leven zonder kruipruimte kan prima zoals @Ronald.42 al aangeeft zolang je maar goed vantevoren nadenkt wat je wilt, nu en straks. En als het straks niet kan zoals je wil dan verzin je dan wat anders.
Ben het niet met je oneens maar waarom zou je zonder kruipruimte willen als je ook wel kunt hebben? Die paar mantelbuizen is leuk totdat je over 10 jaar de indeling wil veranderen en bijv je keuken op andere plek wilt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:21
Ronald.42 schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:01:
[...]

Tot je over 15 jaar ergens een leiding naar toe wilt liggen voor een functie die je nu nog niet kan bedenken.

Dat probleem hebben mijn schoonouders nu al een paar keer gehad. Geen kruipruimte en de paar loze leidingen die er bij de bouw ingelegd zijn zitten of al lang vol of komen totaal niet uit waar het nu gewenst is. Zo was er voor het aanleggen van de groep voor de zonnepanelen, de laadpaal en de inductiekookplaat heel wat geknutsel en creativiteit nodig om dit fatsoenlijk uit het zicht te doen.
Met een kruipruimte leg je zo'n leiding voor een toekomstige functie waarvan je nu nog niet weet dat je het nodig hebt zonder problemen en volledig uit het zicht onder de vloer door.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
No Hands schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:25:
Da nadelen van een huis zonder kruipruimte worden vooral niet gezien door mensen die nooit ergens een extra leiding voor hebben aangelegd na "de grote verbouwing".

Zolang er niets veranderd maakt het inderdaad niks uit of je wel of geen kruipruimte hebt. Maar even wat veranderen... Succes. Later een keukeneiland met kookplaat en/of spoelbak laten plaatsen is onmogelijk. En als je nu voor dag modieuze keukeneiland kiest en over 20 jaar dat (meestal) in de weg staande ding helemaal zat bent kun je er niet vanaf komen zonder je hele vloer open te breken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:35:
[...]

Tot je over 15 jaar ergens een leiding naar toe wilt liggen voor een functie die je nu nog niet kan bedenken.

Dat probleem hebben mijn schoonouders nu al een paar keer gehad. Geen kruipruimte en de paar loze leidingen die er bij de bouw ingelegd zijn zitten of al lang vol of komen totaal niet uit waar het nu gewenst is. Zo was er voor het aanleggen van de groep voor de zonnepanelen, de laadpaal en de inductiekookplaat heel wat geknutsel en creativiteit nodig om dit fatsoenlijk uit het zicht te doen.
Met een kruipruimte leg je zo'n leiding voor een toekomstige functie waarvan je nu nog niet weet dat je het nodig hebt zonder problemen en volledig uit het zicht onder de vloer door.
Over 15 jaar ben ik er waarschijnlijk niet meer.

Maar een laadpaal of inductie kun je nu ook wel bedenken.
Zonnepanelen idem. Net als eventuele warmtepompen of warmtepompboilers.
Beetje vooruit kijken moet wel lukken al is dat niet in de geest van de huidige tijd.

Dat hele wat als moet je niet in doorschieten wat mij betreft.

Als ik altijd had stilgestaan bij wat er mischien ooit nog eens kan gebeuren...
Gewoon vooruit kijken met de huidige technieken en eventuele wensen voor de toekomst dan zou je 95% wel ingedekt moeten hebben voor wat rest is dan ook wel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Ronald.42 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:43:
[...]

Over 15 jaar ben ik er waarschijnlijk niet meer.

Maar een laadpaal of inductie kun je nu ook wel bedenken.
Zonnepanelen idem. Net als eventuele warmtepompen of warmtepompboilers.
Beetje vooruit kijken moet wel lukken al is dat niet in de geest van de huidige tijd.
Ja nu kun je dat bedenken. Toen mijn schoonouders hun huis lieten bouwen eind jaren '90 kon echter niemand dat bedenken.

Maar weet jij welke ontwikkelingen er komende of 20 of 30 jaar nog aan zitten te komen? Zo ja, vertel het maar. Want 20-30 jaar is wel een beetje het minimale wat je moet aanhouden als levensduur voor een tegelvloer met vloerverwarming. Een vloer die 40 jaar of langer mee gaat zal in praktijk ook geen uitzondering zijn. Tenzij je dus door nieuwe ontwikkelingen gedwongen bent om die vloer te slopen omdat je anders de infrastructuur niet kan wijzigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:48:
[...]

Ja nu kun je dat bedenken. Toen mijn schoonouders hun huis lieten bouwen eind jaren '90 kon echter niemand dat bedenken.

Maar weet jij welke ontwikkelingen er komende of 20 of 30 jaar nog aan zitten te komen? Zo ja, vertel het maar. Want 20-30 jaar is wel een beetje het minimale wat je moet aanhouden als levensduur voor een tegelvloer met vloerverwarming. Een vloer die 40 jaar of langer mee gaat zal in praktijk ook geen uitzondering zijn. Tenzij je dus door nieuwe ontwikkelingen gedwongen bent om die vloer te slopen omdat je anders de infrastructuur niet kan wijzigen...
Ik heb andere hobby's dan me daar druk over te maken.
Als je huis nu goed geïsoleerd is en voorzien is van de nodige zaken voor verwarming en al wat zo meer.
En dan met een blik op de toekomst hier en daar wat mantelbuizen liggen voor wat als.

Wie zegt überhaupt dat je nog in dat zelfde hok woont.

Wij wonen hier nu 20 jaar en al wat ik ooit door die kruipruimte heb moeten aanleggen is weg.
Ik kan het me nog als de dag van gister heugen dat we die cv leidingen allemaal onder die vloer opgehangen hebben 20 jaar terug.
En nu zijn ze omgesmolten tot iets anders vermoed ik.
Net als de elektra die er lag daar, waren toch ook wel prima andere oplossingen voor.

Nee als je bij de huidige stand der techniek je huis bij de tijd maakt en eventueel wat voorzieningen treft voor toekomstige zaken die nu niet in de portemonnee paasen voorzie ik niet dat je binnen 20 jaar je vloer moet slopen.

Of je moet tot de groep behoren die kosten wat het kost elke trend wil volgen van de vt wonen bingo kaart.
Dan ben je elk jaar aan het verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Ronald.42 schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:01:
[...]

Ik heb andere hobby's dan me daar druk over te maken.
Als je huis nu goed geïsoleerd is en voorzien is van de nodige zaken voor verwarming en al wat zo meer.
En dan met een blik op de toekomst hier en daar wat mantelbuizen liggen voor wat als.

Wie zegt überhaupt dat je nog in dat zelfde hok woont.

Wij wonen hier nu 20 jaar en al wat ik ooit door die kruipruimte heb moeten aanleggen is weg.
Ik kan het me nog als de dag van gister heugen dat we die cv leidingen allemaal onder die vloer opgehangen hebben 20 jaar terug.
En nu zijn ze omgesmolten tot iets anders vermoed ik.
Net als de elektra die er lag daar, waren toch ook wel prima andere oplossingen voor.

Nee als je bij de huidige stand der techniek je huis bij de tijd maakt en eventueel wat voorzieningen treft voor toekomstige zaken die nu niet in de portemonnee paasen voorzie ik niet dat je binnen 20 jaar je vloer moet slopen.

Of je moet tot de groep behoren die kosten wat het kost elke trend wil volgen van de vt wonen bingo kaart.
Dan ben je elk jaar aan het verbouwen.
Je blijft je standpunt maar herhalen dat het een nadeel is maar voor jou in de praktijk niet. Denk dat iedereen hier wel ziet dat je standpunt geen stand houdt en vrij kortzichtig is.

Misschien kun je ook nog even de voordelen van schuimbeton tov een broodjesvloer vermelden? Anders dan dat het lekker makkelijk aanleggen is en dik geld verdienen voor de mensen die het aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sethro schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:42:
[...]

Je blijft je standpunt maar herhalen dat het een nadeel is maar voor jou in de praktijk niet. Denk dat iedereen hier wel ziet dat je standpunt geen stand houdt en vrij kortzichtig is.

Misschien kun je ook nog even de voordelen van schuimbeton tov een broodjesvloer vermelden? Anders dan dat het lekker makkelijk aanleggen is en dik geld verdienen voor de mensen die het aanleggen?
Standpunt verdedigen zegt ie...
Ik heb schuimbeton en ik heb niet het gevoel dat ik iets mis wat betreft kruipruimte.
Dat mag jij kortzichtig vinden.

Ik vermeld alleen maar hoe ik er in sta en hoe ik het ervaar.

Als iemand een broodjes vloer wil ga gerust je gang.

Maar een kruipruimte ophemelen tot het ideaalbeeld..
Veel plezier ermee.

Schuimbeton is en makkelijk en goedkoop en werkt ook nog gewoon goed.
En ik hoef ook never nooit meer onder de vloer rond te kruipen.
En ik geloof ook niet dat ik er ooit nog de noodzaak toe zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:16
No Hands schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:33:
[...]

Nooit tegen houten vloeren spuiten. Iets mechanisch bevestigen als PIF ofzo is wel een prima optie.
Waarom niet? Er zijn, zover ik weet, prima PUR schuimen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doehetmaar
tonny147 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:51:
Als de balken nog in goede staat zijn, planken eraf zodat je alleen de balken overhoud. Eventueel een paar stapels stoeptegels onder de balken om het veren eruit te halen.
Knauff glaswol rol tussen de balken, 17cm dik met een rd 5,2.
18mm osb erop, paar honderd schroeven erin. Knauf brio of fermacell platen erbovenop hierin vloerverwarming in laten frezen.
Zo heb ik het gedaan, huis uit 1928.
Ik moet zeggen dat dit het meest aantrekkelijk klinkt, simpelweg vanwege de eenvoud. Het lijkt me dat hier weinig fout kan gaan, het kan snel en kostentechnisch ook niet verkeerd. Ik ben alleen bang dat ik in de knel kom met de nieuwe hoogte van de vloer, dit zal wel opvallen bij de overgang vanaf de hal en naar de tuin, maar daar leer je wel mee leven vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Flextrip schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:43:
[...]

Waarom niet? Er zijn, zover ik weet, prima PUR schuimen hiervoor.
Natuurlijk, dat schuim werkt wel. Het nadeel? Je sluit hout op, dat kan problemen geven. Je maakt hout in de verdere kringloop van materialen volledig onbruikbaar. Een prima bouwmateriaal maak je met dat schuim tot chemisch afval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 20:09

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook bewust gekozen voor een broodjesvloer (met lichtgewicht schuimgevulde stalen balken) ipv schuimbeton hoewel de laatste bij uitbeteed werk toch wel goedkoper is.

Er zijn een hele hoop renovatie vloeren te krijgen, van systemen die je helemaal zelf kan doen tot kant-en-klaar systemen die nog sneller te relealiseren zijn dan schuimbeton. Met zelf doen, kom ik met de Havebo renovatie lichtgewicht renovatievloer nog wat goedkoper uit dan schuimbeton, met behoud van kruipruimte en een mooie Rc6.

Die kruipruimte wil ik toch graag wel houden. Die dichtgooien vind ik toch wel het verlies van een feature die de laatste jaren bij veel huizen is wegbezuinigd. Ik ben er de afgelopen 10jaar toch net iets te vaak geweest :) Ik kan je wel vertellen dat het gasloos maken van onze woning een stuk moeilijker was geweest zonder die kruipruimte. Ook nu gaat die nog gebruikt worden voor regenwateropslag (tuin besproeing en en WC spoelen), plek voor een toekomstig accu pakket etc. Nu kun je een en ander wel opvangen met loze leidingen maar bij een aanbouw van ons zonder kruipruimte blijken de 2x70mm buizen toch al weer aan de krappe kant te zijn, mocht ik toch een keer naar een buitenunit in de tuin willen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-07 16:19
Doehetmaar schreef op maandag 16 december 2024 @ 01:39:
[...]

Ik moet zeggen dat dit het meest aantrekkelijk klinkt, simpelweg vanwege de eenvoud. Het lijkt me dat hier weinig fout kan gaan, het kan snel en kostentechnisch ook niet verkeerd. Ik ben alleen bang dat ik in de knel kom met de nieuwe hoogte van de vloer, dit zal wel opvallen bij de overgang vanaf de hal en naar de tuin, maar daar leer je wel mee leven vermoed ik.
Huidige vloer is 23mm zeg je, ondervloer zal vermoedelijk 20mm zijn, 43mm totaal.
18mm osb en daarop 23mm knauf brio maakt 41mm. En als de ondervloer 18mm blijkt te zijn dan heb je dezelfde opbouwhoogte, alleen komt daar nog een afwerkvloer op.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 10:57
Eigenaardige discussie over schuimbeton of broodjesvloer.

Zoals altijd hangt het van de situatie af. Leidingen kunnen ook door het plafond gelegd worden. Behalve afwatering.

Hier een jaren 30 hok waar schuimbeton in de woonkamer is gegaan. Ik zat ook met leidinggeneuzel, maar heb dan wel een kelder waar alles binnenkomt en zag dus dat dat leidinggeneuzel in de woonkamer er niet toe deed. Dus schuimbeton. Het is de makkelijkste optie. De meeste mensen hoeven niets met leidingen, want dat zijn geen nerds die alle mogelijkheden in de toekomst proberen te vatten (wat eigenlijk een utopie is). Je consumeert het huis en interieur in 15 tot 25 jaar. Daarna ziet de volgende eigenaar weer verder. Sowieso is electra eigenlijk het enige. Netwerk kan draadloos. Coax is niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:40
Nollekeuh schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:27:
Eigenaardige discussie over schuimbeton of broodjesvloer.

Zoals altijd hangt het van de situatie af. Leidingen kunnen ook door het plafond gelegd worden. Behalve afwatering.

Hier een jaren 30 hok waar schuimbeton in de woonkamer is gegaan. Ik zat ook met leidinggeneuzel, maar heb dan wel een kelder waar alles binnenkomt en zag dus dat dat leidinggeneuzel in de woonkamer er niet toe deed. Dus schuimbeton. Het is de makkelijkste optie. De meeste mensen hoeven niets met leidingen, want dat zijn geen nerds die alle mogelijkheden in de toekomst proberen te vatten (wat eigenlijk een utopie is). Je consumeert het huis en interieur in 15 tot 25 jaar. Daarna ziet de volgende eigenaar weer verder. Sowieso is electra eigenlijk het enige. Netwerk kan draadloos. Coax is niet meer.
Inderdaad. Hier loopt geen enkele leiding onder de woonkamer vloer, ook een kelder en vrijstaande dus als ik echt ergens een leiding heen moeten hebben kan ik altijd buitenlangs.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 10:57
Overigens heb ik ook nagedacht over de bestaande balkenvloer isoleren. Maar kwam prijstechnisch niet duurder uit om volledig te vernieuwen. Ik zou dat dan met PIR platen doen. De beste manier is volledig onder de balken, maar dan mis je alsnog je kruipruimte. Ik kwam uit op meer dan 2000 euro alleen al voor de PIR platen. Daar moest dan nog arbeid bij om die hele bende op maat te maken en luchtdicht met voorziening voor beluchting voorkant en achterkant. Dan nog OSB of multiplex en dan nog de vloerverwarming. Aardig complex!!!!

Die hele vloer zou dan 3 cm hoger uitkomen wat echt niet wenselijk is, en je raad het al, gehele vloer opnieuw was 10k (40 m2), exclusief afwerking met vloerverwarming aansluitklaar.

Ik tel op:

2000+ euro PIR
1000 euro arbeid minimaal
800 euro multiplex
600 euro arbeid
2000 euro vv
1000 euro egaline
1000 euro arbeid.

Je ziet al dat die vloerboer zijn huiswerk heeft gedaan en de prijs competitief heeft gemaakt.

Broodjes zijn beter, maar voor die jaren 30 hokken boeit het niet zo. Blijft ouwe meuk met maar enkele verbeteringsmogelijkheden want ik heb echt nog niemand de gehele binnenkant zien bekleden met voorzetwanden om er een energieneutrale woning van te maken in combinatie met alle kozijnen, glas, wtw en een beetje fancy afwerking. Alleen al het verlies aan binnenruimte is gigantisch. Je komt ook als je alles wil doen op de prijs van een nieuw huis uit en dan kan je je beter afvragen of je niet gewoon beter ergens een nieuwbouwwoning wilt laten bouwen en een andere flapdrol zich vast laat bijten in die oude meuk. Het enige wat je koopt met een jaren 30 hok is locatie… ;)

De meeste kopers kijken niet naar alle details als je het weer gaat verkopen, want zij hebben domweg de ervaring niet. Een bouwkundige keurder kijkt ook echt niet naar aanleg details, maar alleen naar de basis. Sowieso is in kleinere woningen alles perfect willen doen niet echt zinvol. Het blijven maar huisjes… Mocht je nou een groot jaren 30 hok vrijstaand in de stad opknappen loont het echt om dat heel goed te doen met (binnen)architecten, constructeurs en gerenommeerde installateurs.

Een non discussie dus over twee prima oplossingen voor verschillende situaties met verschillende prijzen in de markt.

De les die ik heb geleerd is zo min mogelijk zelf te doen. De kunst is zo goed en snel mogelijk uitbesteden. Balken vloer isoleren zou ik echt alleen doen op een budget manier (glaswol ertussen) omdat het echt budget moet, anders altijd vervangen.

Ook zijn balken vaak echt oud en op veel plekken niet meer zo goed. Dat kan je alleen maar beoordelen als je het open hebt liggen.

Voorts wil ik ook nog opmerken dat de nederlandse woningvoorraad zich kenmerkt door een grote hoeveelheid oude meuk die in stand is gehouden vanwege jarenlang goedkoop gas. Bewoond door ouderen die er hele andere overtuigingen qua leven op nahielden. Comfort was voor hen de thermostaat een graadje hoger zetten, nu is dat automatisering en je nooit meer bezig hoeven te houden met het binnenklimaat tegen een zo laag mogelijke prijs vanwege goede isolatie.

Die oude meuk komt nu geleidelijk allemaal op de markt. Tijdens deze energietransitie wordt het defect pijnlijk duidelijk, waarbij de prijs van de oude meuk gelijk blijft, maar nieuwbouwwoningen veel duurder worden!!!

Daarnaast: Die jaren 30 woningkjes zien er leuk uit, maar qua indeling en techniek is het echt helemaal niets vergeleken met bijvoorbeeld een jaren 2000 vinex hut. Die laatste is veel beter qua ruimte indeling en wooncomfort. Jaren 30 hokken hebben vaak de betere locatie. Dat is echt het enige.

[ Voor 25% gewijzigd door Nollekeuh op 18-12-2024 22:44 ]

Pagina: 1