Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
Mijn vraag
Op sportlocatie is er een ingang met dubbel XLR en ontdek net dat ik met een 3,5mm jack naar xlr dus nergens kom. Leer snel bij: gebalanceerd en ongebalanceerd, maar hoe ik het oplos zoek ik second opinion bij.

Relevante software en hardware die ik gebruik
XLR input op de geluidsinstallatie van een grote sportlocatie. Aan te sluiten met laptop of telefoon.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kom op een externe geluidskaart voor de laptop met de juiste XLR uitgangen. Alleen als we een telefoon voor geluid willen gebruiken, moet die ook BT of 3,5mm ingang hebben?

Enfin: wat zijn de opties met voor- en nadelen? Voor ik weer ‘even’ wat probeer en het niet werkt :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D K
  • Registratie: November 2024
  • Niet online

D K

Dit is toch precies de functie van een mengpaneel, verschillende ingangen mixen naar xlr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
D K schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:27:
Dit is toch precies de functie van een mengpaneel, verschillende ingangen mixen naar xlr
Er zit alleen al een mengpaneel aan de andere kant. Ik zoek voor de ‘bron-ingang’ naast het ijs op deze ijsbaan een oplossing.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 27-09 20:51
Als het een kort stukje is gaat het met minijack naar xlr prima. En anders een degelijke minijack naar tulp en dan van die Neutrik (female) tulp naar (male) xlr adapters. Telefoon in de buurt van het mengpaneel bedoel ik dan. Als je echter meerdere meters moet overbruggen, bijv een xlr input/stagebox op een podium naar een mengpaneel ergens bij de bar dan zou ik iets gebalanceerd proberen, maar voor een kort stukje is dat geen probleem.
Als het kan iets laten solderen door een audio bedrijf. Die goedkope kabels van de baxshop of thomann zijn meestal niet de beste.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

NiGeLaToR schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:53:
Mijn vraag
Op sportlocatie is er een ingang met dubbel XLR en ontdek net dat ik met een 3,5mm jack naar xlr dus nergens kom. Leer snel bij: gebalanceerd en ongebalanceerd, maar hoe ik het oplos zoek ik second opinion bij.
Jawel.

Ongebalanceerde signalen zijn prima compatibel met gebalanceerde signalen, alleen krijg je maar de helft van het volume. Op te lossen door die wat hoger te zetten.

Je moet alleen wél een 3.5mm naar 2x XLR (links en rechts) kopen, want een stereosignaal op een gebalanceerde input zetten geeft je niet het gewenste resultaat.

Overigens, is het ook handig om te weten of de andere kant een lijn-level signaal of een mic-level signaal verwacht, en in dat laatste geval is je input niet bedoeld om een telefoon aan te hangen. Dan heb je een DI box nodig met pad-functie. Ik gebruikte vroeger vaak deze: https://www.amazon.nl/Beh...ls-splitter/dp/B000CCSWQA

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 15-12-2024 21:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@CyBeR dus dan nodig:

2 x xlr f - m
En een 3,5mm jack naar 2 x 6mm ?

Plus een DI box?

Ik verwacht een aux in gang, met 1 xlr vanaf 3,5mm kreeg ik een half geluid, maar wel luid. Kabel kan dan dus ook in theorie maar als die DI box garantie geeft.. why not?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je de DI-box route gaat dan is dat idd wat je nodig hebt. Eventueel pad op 20dB zetten en gaan met die banaan.

Die DI heeft wel stroom nodig, ofwel met een 9V batterij of phantom power uit de mixer.

[ Voor 55% gewijzigd door CyBeR op 15-12-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En vanwege die fantoomvoeding gebruik je dus ook een DI. Je zou niet de eerste zijn die per ongeluk 48V op z'n output zet. Meestal kunnen moederborden daar niet al te best tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Met een kabel als dit moet het lukken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCADSq_vkwPE0v_5Idkr5MEkPio=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qMOBaakUqwSeasd7Ru8xZxoq.jpg?f=user_large

https://www.bax-shop.nl/x...mm-male-2x-xlr-male-1-5-m

wel de gemaakte opmerkingen over fantoom-voeding in acht nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:26:
@CyBeR dus dan nodig:

2 x xlr f - m
En een 3,5mm jack naar 2 x 6mm ?

Plus een DI box?

Ik verwacht een aux in gang, met 1 xlr vanaf 3,5mm kreeg ik een half geluid, maar wel luid. Kabel kan dan dus ook in theorie maar als die DI box garantie geeft.. why not?
Als ik dat zo lees zou ik gewoon een simpel audiointerface zoals deze ertussen zetten. Er zitten 2 x XLR uitgangen op en dan 2 combinatie XLR/jack ingangen waarop je dan b.v. de telefoon kan aansluiten. Voeding kan via USB dus daarvoor zou je dan een powerbank kunnen gebruiken of dan gewoon een usb adapter als er een stopcontact in de buurt zit.

Wel zal je dan als je de telefoon gebruikt een verloopje van dan minijack naar 2 x jack nodig hebben wil je dus dan geen 'half' geluid. Maar evenzogoed, de andere tips zijn natuurlijk ook zeker de moeite van het proberen waard, maar dit is dan zoals ik het zou aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:20
CyBeR schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:45:
Als je de DI-box route gaat dan is dat idd wat je nodig hebt. Eventueel pad op 20dB zetten en gaan met die banaan.

Die DI heeft wel stroom nodig, ofwel met een 9V batterij of phantom power uit de mixer.
Je kunt ook voor een passieve DI kiezen, dan is er geen stroom nodig.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@NiGeLaToR Ik verplaats je topic naar het juiste subforum omdat het aankoopadvies betreft. Je krijgt inmiddels tips en dat is prettig, maar je krijgt nog betere antwoorden met een betere topicstart. Graag aanvullen met de specifieke usecase en de apparaten waar het om gaat. Dan hebben degenen die willen helpen en degenen met vergelijkbare situaties meer houvast.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 16-12-2024 01:16 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Prisma16 schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:06:
Met een kabel als dit moet het lukken
[Afbeelding]

https://www.bax-shop.nl/x...mm-male-2x-xlr-male-1-5-m

wel de gemaakte opmerkingen over fantoom-voeding in acht nemen!
Thanks!
Dus, laptop gebruiken met eigen voeding levert risico op fantoom voeding op en pleit voor DI-box. Zou het louter om een telefoon gaan dan zou het met alleen een kabel ook goed gaan?

Thanks @Jorgen, helaas heb ik niet meer informatie. De andere kant van de XLR kabel zit in 'de muziekinstallatie' en heb daar geen toegang toe.

@Roel1966 dus ook met DI-box altijd eerst 3,5mm uitgang splitten? Is dat in alle gevallen zo of is er ook een manier waarop dit met 1 3,5mm uitgang werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Altijd splitten naar links en rechts.

Als er een risico is dat er phantom power aanwezig is dan altijd een DI-box gebruiken. Whatever apparaat er aan hangt gaat die ±48V die er daarmee binnen komt niet leuk vinden. Een lijningang gaat dat nooit hebben maar als de andere kant een mixer is waar van mic ingangen gebruik gemaakt wordt is dat mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:09:
Altijd splitten naar links en rechts.

Als er een risico is dat er phantom power aanwezig is dan altijd een DI-box gebruiken. Whatever apparaat er aan hangt gaat die ±48V die er daarmee binnen komt niet leuk vinden. Een lijningang gaat dat nooit hebben maar als de andere kant een mixer is waar van mic ingangen gebruik gemaakt wordt is dat mogelijk.
Je zou ook een phantom blocker kunnen maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUpbsQ1y6pFfrZDDKMer7aBRq9s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B2IqfBKIzibsta8TQ4sDalnV.jpg?f=user_large
https://www.instructables...ect-Your-Dynamic-Microph/

of kopen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXYfzxUz4LPaFtKm8u39vdmTJAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uuMxBIyTxIAR3tbi9aGDq2z.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.bax-shop.nl/m...ton-audio-phantom-blocker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alles kan. Maar een DI van twee tientjes lost dat probleem makkelijker en beduidend goedkoper op (je zou er ook nog eens twee nodig hebben namelijk, dus €86), en heeft meteen de extra functie van het balanceren van je signaal, liften van ground en padden naar mic level.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 16-12-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@NiGeLaToR En niemand op de sport weet het? Het kan antwoorden en mogelijkheden zoveel makkelijker maken ;) Hoop dat je in elk geval een stap verder komt met alle tips.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jorgen schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:04:
@NiGeLaToR En niemand op de sport weet het? Het kan antwoorden en mogelijkheden zoveel makkelijker maken ;) Hoop dat je in elk geval een stap verder komt met alle tips.
Installatie is door externe partij geleverd en doorgaans kom ik er wel uit, alleen XLR is/was relatief nieuw voor mij. Heb dus ook zelf in principe nergens toegang toe behalve dit paneel, als huurder.

Idee is dat XLR input -> XLR over IP -> Mengpaneel/versterker -> speakers. En op die versterker zit dan weer een unit met bediening die ze vanaf kantoor bedienen, incl microfoon e.d. Lange afstand overbruggen ze dus met IP. Er hangen tientallen speakers door de hal heen verdeeld in verschillende zones, zodat de buitenbaan evt ander geluid kan hebben dan de binnenbaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Klinkt als een Q-sys systeem of iets soortgelijks. Heb je een foto van de setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 14:38
Het hoeft allemaal niet ingewikkelder gemaakt te worden dan noodzakelijk, met aparte audio interfaces en phantom blockers. Je zou hooguit kunnen navragen of het uberhaupt mogelijk is om op die XLR punten een fantoom in te kunnen schakelen.

Aangezien de XLR inputs al vrij snel naar IP gaan (gebruikelijk bij grotere installaties met decentrale punten) is gebalanceerd niet per se nodig want geen lange kabels met microfoon level signalen. In theorie zou je de laptop of telefoon rechtstreeks op die XLR punten aan kunnen sluiten met een 3,5mm jack - 2x male XLR kabel (lengte zelf te bepalen). In dit geval is het belangrijk dat er geen fantoom voeding op staat. Hoewel het vaak wel werkt is het alleen niet heel gebruikelijk, waarschijnlijk vanwege het feit dat de signaal levels niet matchen (de mic preamp verwacht een mic level signaal terwijl er een line level signaal wordt aangeboden).

Wil je het zeker weten en geen risico willen lopen (zowel qua kabellengte icm gebalanceerd als met fantoom voedingen), ga je voor de route met een passieve stereo DI. Benodigdheden:
- Passieve DI (bijv. deze of die al eerder is genoemd)
- 3,5mm stereo jack - 2x 6,3mm mono jack kabel (bijv. deze, lengte wederom zelf te bepalen)
- Twee stuks XLR male - XLR female kabel (bijv. deze, lengte naar keuze)
Ben je voor rond de €60 klaar. De DI route is wel gebruikelijk binnen de live audio wereld, met name om keyboards, laptops, sample pads etc aan te sluiten op mic level ingangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ShittyOldMan schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:34:
Klinkt als een Q-sys systeem of iets soortgelijks. Heb je een foto van de setup?
Ga ik van de week maken, zal ook even toegang tot de technische ruimte vragen. Snap dat we nu foto's willen zien :) :+

@PatrickPR thanks, ik heb nu voldoende info om het setje te bestellen - ik laat zeker even weten of het gelukt is.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-12-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:01:
[...]

@Roel1966 dus ook met DI-box altijd eerst 3,5mm uitgang splitten? Is dat in alle gevallen zo of is er ook een manier waarop dit met 1 3,5mm uitgang werkt?
Klopt, die plug van de smartphone is een stereo plug en je die dan moet splitsen in zeg maar 2 mono kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GqFjJF93QXIS5-0kSk64DujMi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhTgloVhSLdjkgp5DEWtUS98.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGB-A4hyHn0bzdeWvgeCtFwtmbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrIz4Wp59BEX1Ft6yxi7ZDzI.jpg?f=fotoalbum_large

Nog geen fotos van de installatie, druk met schaatsers. Wel getest en eigenlijk twee observaties:

1. Geluid klinkt heel goed, dus dat is mooi
2. Geluid is enorm zacht. Telefoon uitgang is écht te zacht met versterking op 100%. Met laptop is het voor de les oke maar voor wedstrijden te zacht.

De locatie benadert de installateur om te kijken naar uitgang cq ingang niveaus en regeling. Alternatief is ingang versterken. Zoals je ziet is er ook een BT ontvanger met twee tulpen, maar die wil men niet gebruiken voor wedstrijden want minder mogelijkheden om eea af te regelen & volume kan niet zo hoog.

Zul je zien dat de tulp ingang straks ook prima genoeg werkt. Xlr route voor jan doedel gedaan. Ben benieuwd. Buitengewoon frustrerend om niet de regie over de hele keten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Staat de PAD wel op 0db?

• NiGeLaToR
Ja zeker, dubbelgecheckt. Op -20db is het op 100% volume aardig stil.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Lol je had idd ook gewoon die Bleutooth tulpen er uit kunnen halen en die gebruiken met een simpele 3.5mm naar tulp kabel.

Maar als die installatie nieuw is of dat deel wordt weinig gebruikt hebben ze misschien gewoon het volume van die XLR ingangen te laag staan.

• NiGeLaToR
CyBeR schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:01:
Lol je had idd ook gewoon die Bleutooth tulpen er uit kunnen halen en die gebruiken met een simpele 3.5mm naar tulp kabel.

Maar als die installatie nieuw is of dat deel wordt weinig gebruikt hebben ze misschien gewoon het volume van die XLR ingangen te laag staan.
Dat heb ik gedaan alleen het volume is dan heel zacht. Oplossing: gebruik de XLR ingang.
Resultaat: volume is heel zacht

Dus ik voorzie een fijne discussie over de versterking idd.

BT kastje heeft een gain, die staat op max en kan niet hard genoeg voor wedstrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ok dan is het inderdaad tijd om die installateur of iemand anders de instellingen na te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Oke, nog de beloofde foto van de setup qua versterking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVNvTDWSL3AEcYDJvdeBI0wispM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kEGJbzaIci0ntRqsOoSBAhGV.png?f=fotoalbum_large

En een vd 2 bedieningspanelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FLh0395EAXte134f_mrMB1GDtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JS50YIjoipztFjCJvZ6gIYdQ.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk is er dus een twee BT module elders op de baan en kan ik die ingang koppelen aan de speakers op het 30x60 terrein en was het volume daarvan toereikend.

Moeten dus nog op zoek naar de oplossing voor dat volume. Al heb ik inmiddels ook contact met iemand die voor ons geluid wel geregeld heeft waarbij het volume wel prima was, hij gebruikt een behringer mengpaneel met laptop met muziek als ingang. Kan dus zijn dat die een hoger uitgangssignaal geeft waardoor het volume wel oke is? De bekabeling die ik nu gebruik is natuurlijk passief, weet niet of dat (veel) uit maakt.

Enfin, contact via ijsbaan en leverancier moet nog even op gang komen, er zijn binnenkort weer events waar het goed geregeld moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viW5AmCKScGJrvyh7uzcsWea4fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kr7GV4oV7BbK6C5UPtHSdCs7.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ga met deze ertussen proberen vd week.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-01-2025 11:12 ]

Pagina: 1