Philips BX750A buizenradio uit 1956 moderniseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:32
Uit het huis van mijn grootouders heb ik een Philips BX750A buizenradio uit 1956. Deze is een aantal jaar geleden opgeknapt, en als FM radio doet hij het perfect. Nu wil ik er een externe audiobron op aansluiten. Als radio-leek vind ik de info online vrij onduidelijk, maar veel projecten lijken te gaan over het inbouwen van PCB's met een bluetooth-module.

Gezien de sentimentele waarde van de radio (en mijn gebrek aan ervaring met electronica solderen) wil ik die route niet bewandelen, maar gebruik maken van de grammofoon-input. Voordat ik iets aansluit wil ik graag valideren of wat ik van plan ben werkt en veilig is voor de radio.

Als bron koop ik een simpele bluetooth audio adapter (bijv.). Om het signaal daarna om te zetten van stereo naar mono deze converter. En uiteindelijk een kabel van RCA naar banaanstekkers.

Ik kan niet goed achterhalen of de input nu line- of phono-level is, en of dit dus 1-op-1 werkt zonder tussenversterker oid. Zie ik iets over het hoofd? Kan het makkelijker? Als laatste, een bluetooth audio adapter, of USB-DAC, met mono-output zou helemaal ideaal zijn, maar lijkt niet (meer) te bestaan?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:33
Wat ik zo snel kan vinden zie ik geen phono input, maar al zou die er zijn dan kun je die niet gebruiken voor een signaal op lijn niveau. Een phono input is voor veel lager signaal niveau en heeft daarnaast ook RIAA correctie ( Of Decca, Columbia enz..) dus dat gaat niet werken.

Daarnaast wil ik je ten sterkste afraden om zonder gedegen kennis aan buizen apparatuur te werken omdat hier zeer hoge spanning kunnen voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Tom Paris Ik maak een eigen topic voor je aan. Ik denk dat je vraag dan veel meer tot zijn recht komt. Je kunt voor informatie ook buurten in Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:32
Duclaasie schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:09:
Wat ik zo snel kan vinden zie ik geen phono input, maar al zou die er zijn dan kun je die niet gebruiken voor een signaal op lijn niveau. Een phono input is voor veel lager signaal niveau en heeft daarnaast ook RIAA correctie ( Of Decca, Columbia enz..) dus dat gaat niet werken.
Zie hier een foto van de verschillende aansluitingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zILy2jiMYzMrOY6NxOUyBKUDAsU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zxxHEA5N2UvLPCMH5BOtgv7T.jpg?f=user_large

Zoals ik het begrijp: boven is een uitgang voor een externe speaker, links-onder audio-out voor een tapedeck, rechts-onder audio-in voor een grammofoon.

Vwb de grammofoon-input, baseer ik me o.a. op deze bronnen:
- Stereo to Mono DIY cable to connect music player / iPhone to tube radio
- Making an Audio Input Adapter Cable for a 1950s Vacuum Tube Radio
Duclaasie schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:09:
Daarnaast wil ik je ten sterkste afraden om zonder gedegen kennis aan buizen apparatuur te werken omdat hier zeer hoge spanning kunnen voorkomen.
Geen zorgen, zoals meermaals aangegeven ga ik er niet aan sleutelen. Als de input onbruikbaar zou zijn, is een FM zendertje nog een alternatief.

[ Voor 13% gewijzigd door Tom Paris op 15-12-2024 19:46 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:33
Dan heb je dus ook nog een mono signaal nodig. Persoonlijk zou ik lekker genieten van de radio zoals hij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie2k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:57

Vinnie2k

Pompen met die subwoofer!

Ik zou een fm transmitter halen, converteren line naar phono is geen makkelijke manier.

Ik quote even een site in het Engels, vertalen is lastig: Very old tube amplifiers (50 years old) have had CERAMIC cartridge input which is very high input and accepts around 100mV signal level.

Bron: https://www.epanorama.net/circuits/phono.html

Je zou dus, omdat deze geen riaa curve heeft, een 1:10 verlaging van het voltage kunnen maken. Line is ongeveer maximaal 2 volt en je moet naar 100-ish miliVolt (0.1 Volt) maar geloof me, deze aansluiting klinkt voor geen meter als je het net niet helemaal goed hebt, ik lees wisselende ervaringen met alleen een paar weerstandjes en een mono conversie.

Latere phono aansluitingen verwachten een gecorigeerd signaal, dat maakt 't veel moeilijker om om te zetten en daarvoor zal je meer moeten weten (of het Riaa of andere omzetting nodig heeft)

In dit geval is een fm signaal veel makkelijker en vooral goedkoper om te krijgen, je hebt al dongles vanaf een tientje geloof ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Vinnie2k op 15-12-2024 20:41 ]

“There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.”

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:55
Tip: https://nvhr.nl/agenda/ Ga eens met je radio langs een reparatiedag en laat je voorlichten door mensen die er verstand van hebben. Ik zie alleen maar lokatie Driebergen maar ik weet dat er soms dit soort dagen zijn op andere lokaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 22:51
Op de phono ingang van een buizenradio zit geen correctie. De ingang is voor een kristal element. Deze behoeven geen aanpassing.
Het signaal niveau van een kristal element is veel hoger dan een modern element. Daarom kun je zonder problemen of gevolgschade een moderne geluidsbron aansluiten.

Zelf gebruik ik een Bluetooth ontvanger van ome ali..kost een euro of 3 en werkt perfect.

Ik heb even een filmpje gemaakt. De line out van de cd speler zit rechtstreeks op de phono ingang van de radio.
YouTube: cd speler aangesloten op phono ingang buizenradio

[ Voor 3% gewijzigd door ronnie vd op 19-12-2024 19:03 ]

Pagina: 1