DIY NAS voor plex media server en backup van data

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGsubbie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-03 14:42
Dit is wat ik van plan ben tot nu toe : wenslijst: NAS

De 450D is een case die ik nog heb liggen na een upgrade en nooit heb verkocht, al de rest zou nieuw zijn. Het moederbord is omdat het het goedkoopste model is met 2.5Gbit, de CPU vanwege iets hogere core count en UHD 770 ipv 730. De kleinere SSD is voor boot drive en andere software zoals plex, de grotere is voor caching.

Ik ben van plan te beginnen met een enkele harde schijf, later voor RAID 1 te gaan, en uiteindelijk raid 10. Ik ben nog niet zeker van keuze tussen TrueNAS core of unRAID.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:51
Voor een NAS en Plex is deze setup overkill, wat is je 'andere software'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGsubbie
martyw schreef op maandag 16 december 2024 @ 00:23:
Voor een NAS en Plex is deze setup overkill, wat is je 'andere software'?
Nog niets specifiek in gedachte. Met wat opzoeken las ik dat een UHD 770 beter zal zijn voor 4k HDR transcoding (zeker de tonemapping), de 12500 is de goedkoopste met die van de 12de generatie (die zuiniger is voor zover ik kan zien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:51
Using Hardware-Accelerated Streaming vertelt dat je een Plex pas nodig hebt om van QuickSync gebruik te maken voor transcoding (dat is idd een feature van enigzins moderne Intel CPU's). Als je het op de CPU wilt doen is een Passmark score van 17.000 of meer nodig om 4K naar 1080p om te zetten, dat haalt een flink goedkopere Intel Core i5-12400 ook, zie hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54

D4NG3R

kiwi

:)

Het maakt voor QuickSync transcoding geen drol uit welke videochip je haalt binnen een generatie. Alle 12th gen chips zijn prima, pas wanneer je van plan bent om met grote regelmaat meer dan 2 streams tegelijk te transcoden worden de snellere varianten relevant.

Ik zou zeggen neem even een kijkje in Het grote zuinige server topic - deel 3 en heroverweeg daarnaast je RAID10 idee. Ik zou oprecht niet weten waarom je dat hedendaags nog zou willen gebruiken boven RAID5/RAIDZ of bijv. de parity oplossing van unRAID.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 16-12-2024 13:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGsubbie
D4NG3R schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:43:
[...] en heroverweeg daarnaast je RAID10 idee. Ik zou oprecht niet weten waarom je dat hedendaags nog zou willen gebruiken.
Om de dataoverdracht aan het maximum van de 2.5Gbit verbinding te houden zelfs wanneer het over meer dan 2TB aan data-overdraging gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MGsubbie schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:54:
[...]

Om de dataoverdracht aan het maximum van de 2.5Gbit verbinding te houden zelfs wanneer het over meer dan 2TB aan data-overdraging gaat.
Dat vermoeden had ik al, ik wil je sterk aanraden om dat plan los te laten. Hoe vaak verwacht je nu daadwerkelijk tientallen, laat staan honderden of duizenden gig's tegelijk over te pompen?

Het is het niet waard om half je storage op te offeren voor die ene keer dat het leuk is om het nummertje tot de volle 2.5Gb/s te zien gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGsubbie
D4NG3R schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:01:
[...]

Dat vermoeden had ik al, ik wil je sterk aanraden om dat plan los te laten. Hoe vaak verwacht je nu daadwerkelijk tientallen, laat staan honderden of duizenden gig's tegelijk over te pompen?

Het is het niet waard om half je storage op te offeren voor die ene keer dat het leuk is om het nummertje tot de volle 2.5Gb/s te zien gaan. ;)
Blijkbaar moet trueNAS alle drives wipen wanneer je de RAID configuratie aanpast, dus dan denk ik dat het inderdaad beter is om een andere te gebruiken.

raidz1 in unRAID is dan misschien de beste oplossing voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 11:25
- verkeerde topic

[ Voor 98% gewijzigd door XethaX op 17-12-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MGsubbie schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:08:
raidz1 in unRAID is dan misschien de beste oplossing voor mij?
Wellicht, ik heb zelf geen ervaring met ZFS (laat staan binnen unRAID). Houd er wel rekening mee dat RAIDZ1 om dezelfde reden als RAID5 wordt afgeraden bij grote drives; de kans op URE's bij een rebuild stijgt exponentieel mee met de opslagcapaciteit. RAID6/Z2 heeft hier minder last van door de extra parity schijf.

Pagina: 1