Zehnder Comfofan Silent P. voorzien van RF afstandbediening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 09:59

joost89

Android <3

Topicstarter
Goededag,

Vandaag ben ik aan de slag gegaan om mijn nieuw geplaatste afzuigsysteem (Zehnder Comfofan Silent P.) te voorzien van een RF afstandbediening. De RF module is bij deze versie standaard aanwezig op de printplaat, dus het zou simpel te koppelen moeten zijn.

Ik heb de afstandbediening zelf besteld omdat het bedrijf me er 150 euro voor wilt rekenen terwijl de afstandbediening voor zo'n 60 euro verkrijgbaar is.

Stappen die ik heb ondernomen zijn om het werkende te krijgen:
  1. Elektra tijdelijk ontkoppelen
  2. Elektra weer aansluiten om Comfofan Silent in paring modus te zetten
  3. RF afstandbediening, stand 1 en tijdicoon voor 6 sec. ingedrukt houden tot de lichtjes rood knipperen en uit eindelijk groen.
  4. Vervolgens verschillende standen gecontroleerd via afstandsbediening, maar de afzuiging blijft in dezelfde stand 3 staan.
De Perilex schakelaar kan niet worden gebruikt om hem in een andere stand te zetten omdat er te weinig draden getrokken zijn, dus deze kan ik alleen ik stand 3 zetten of het systeem uitschakelen.

Weet iemand wat ik nog wat ik kan proberen om dit werkende te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnxtmFMS9pDpcWY-SH0qG6u16Po=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HZTduqEDodweJn8xilM4IDSc.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3CrrWTxfA6NzjQkOmmX9rhcxjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9UI5ktG1WFWCGSn8BcRr779.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via joost89 op 17-12-2024 00:17)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maar zonder RF koppeling... op welke stand draait de box dan al?

want een 3 standen schakelaar die op "hoog" staat volgens de box gaat altijd voor RF..
als ze hem niet correct hebben aangesloten en dus de box altijd al op "hoog" gaat doet de RF bediening nooit iets..

404 Signature not found

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online

want een 3 standen schakelaar die op "hoog" staat volgens de box gaat altijd voor RF..
als ze hem niet correct hebben aangesloten en dus de box altijd al op "hoog" gaat doet de RF bediening nooit iets..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost89

joost89

Android <3

Topicstarter
SMSfreakie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:24:

Interessant, daar was ik niet van op de hoogte. Hij staat nu gewoon op stand 3. Dus als ik het goed begrijp gaat dit met de huidige situatie nooit werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
joost89 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:34:
[...]

Interessant, daar was ik niet van op de hoogte. Hij staat nu gewoon op stand 3. Dus als ik het goed begrijp gaat dit met de huidige situatie nooit werken.
Klopt.. nu weet ik niet hoe handig je bent... en of je een aansluitschema er bij hebt. ( mbt de perilex )
Dan zou je de perilex aankunnen passen dat de unit standaard in "laag" staat ipv "midden" of "hoog"

meeste boxen hebben gewoon, fase nul en aarde aangesloten en de 3 standen schakelaar doet bij stand 1 gewoon eigenlijk helemaal "niks" bij stand 2 en 3 wordt er respectievelijk stroom gezet op 1 van de pennen gezet, waardoor de unit triggert om op midden / hooglast te gaan..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Idd, met die remote kan je wel "harder zetten" maar als dat ding al volgas staat aangesloten heeft die hele remote weinig te vertellen.
Zo te lezen heb je de remote al wel keurig gepaird dus dat kan je laten zoals het nu is.

Aansluiten zodat de laagste stand permanent aan staat dan werkt ook je vochtsensor opeens omdat er dan altijd lucht door de box gezogen wordt en kan hij opspoelen wanneer de unit merkt dat plotseling het vochtpercentage stijgt, hij toert dan ook automagisch weer af na een tijdje.
(en je remote heeft wat te regelen, hij kan nl via de remote wel harder maar niet zachter dan wat de muurschakelaar vraagt.)
Hoeveel % van het maximale toerental (stand 3) hij bij vochtdetectie mag draaien regel je met die zwarte ronde instelpotmeter die rechts op de print zit, daar kan je dus met een kruiskopschroevendraaier een beetje mee spelen, staat ook iets van 0 met een pijltje naar 100% bij.)

Perilex is trouwens allesbehalve plug en play, na vervanging van onze oude Stork door zo'n Comfofan Silent is op de badkamerschakelaar ook opeens stand 3 stand 2 geworden en 2 werd 3.
Stand 1, dus dat het ding gewoon zachtjes draait is hier gelukkig wel hetzelfde.
Nou is dat alleen maar een schoonheidsfoutje en simpel te verhelpen wanneer ik daar de moeite voor zou nemen maar in de basis staat de afzuiging altijd rustig op stand 1 te snorren. (hij hoort niet uit te kunnen)

Werkte het voorheen ook altijd alleen maar op 1 stand of is dat pas bij de installatie van deze afzuigunit gekomen?
Wellicht is er dan dus geen draad te weinig maar is in de Comfofan er klakkeloos ingehangen terwijl er 3 draadjes (van de 5) een iets andere volgorde hebben bij de aansluiting op de print dan die van de vorige MV box.

Die grijze, bruine en zwarte draad sturen de verschillende toerentallen vanuit de muurschakelaar (geel-groen en blauw zitten wel correct aangesloten)
Momenteel is dus de schakeldraad op "stand 3" aangesloten, verplaats je die naar stand 1 dan is je probleem opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 15-12-2024 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost89

joost89

Android <3

Topicstarter
Bedankt voor de verduidelijking en aanvullende info. Word erg op prijs gesteld! Het is inmiddels gelukt, maar ik heb wel een andere situatie qua kleuren. Ze zijn inderdaad op een andere volgorde geplaatst.

Zo lijk ik geen grijze draad te hebben, maar 2 zwarte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL2xTdf00t_IqZgtU7aVhQ0wwhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgnq5Ij0F393nTRjhO8JeWYD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de bruine draad van hoog naar laag gezet, en de zwarte die in laag zat heb ik maar gewoon ontkoppeld en voorzien van een gootsteentje. Ik heb nu dus geen draad in hoog zitten, maar ik kan nu wel gewoon de RF afstandbediening gebruiken 💪

Wat denken jullie is dit zwarte draad misschien toch gewoon de grijze? Want als dat zo is zou ik hem toch gewoon in hoog kunnen steken, alleen dan moet ik hem door lussen gezien hij te kort is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
2x zwart is zeker mogelijk...

Als je weet welke draad vanaf je 3 std schakelaar (welke dus 1x bruin en 2x zwart heeft?) het respectievelijk voor "midden" en welke voor "hoog" last is... Makkelijkst is doorgaans ze bij de schakelaar omwisselen als midden en hoog verkeerd om zitten

Waar midden / hoog ook voor stand 2 / 3 gelezen kan worden

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:54
PalingDrone schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:48:

Aansluiten zodat de laagste stand permanent aan staat dan werkt ook je vochtsensor opeens omdat er dan altijd lucht door de box gezogen wordt en kan hij opspoelen wanneer de unit merkt dat plotseling het vochtpercentage stijgt, hij toert dan ook automagisch weer af na een tijdje.
Ik zie hier geen vochtsensor. Dat is een apart printplaatje wat je op dat grijze blokje met drie schroefjes moet aansluiten (rechtsonderin tweede plaatje). Tenminste: als het om een vochtsensor gaat voor de afzuiglucht. Er kan ook nog een RF-vochtsensor zijn.

Zo'n dingetje dus:
https://wtwventilatietech...nder-comfofan-s-400300101

Of ben ik nu in de war. Ik zie in de tweede foto ook geen 'kanaaltje' waar ie het vocht kan meten. Misschien dat ik nu versies van de Combofan door elkaar aan het halen ben.

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 17-12-2024 08:22 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Korvaag schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:13:
[...]

Ik zie hier geen vochtsensor. Dat is een apart printplaatje wat je op dat grijze blokje met drie schroefjes moet aansluiten (rechtsonderin tweede plaatje). Tenminste: als het om een vochtsensor gaat voor de afzuiglucht. Er kan ook nog een RF-vochtsensor zijn.

Zo'n dingetje dus:
https://wtwventilatietech...nder-comfofan-s-400300101

Of ben ik nu in de war. Ik zie in de tweede foto ook geen 'kanaaltje' waar ie het vocht kan meten. Misschien dat ik nu versies van de Combofan door elkaar aan het halen ben.
Datzelfde heb ik mij ook afgevraagd toen ik hier de Zehnder Comfofan Silent upgade heb geplaatst, dus alleen een verse motorplaat en de plastic doos van de Stork incl. aansluitingen heb laten hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWR65GA6Yuj1N2b-uGomrmTeoH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MK7W7wDdpokxjlAFNDTSYxLD.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet 'ie er hier uit en ook aan de achterkant waar de fan zit is geen spoortje van een of andere vochtsensor te ontdekken, bij mijn weten is de luchtkant, op het gat voor de as van de motor na, helemaal dicht en vlak.
Heb me echt een ongeluk gezocht naar die sensor, mede omdat er in de gebruiksaanwijzing naar verwezen werd om deze vochtsensor tijdens de 2 jaarlijkse schoonmaak ook te laten reinigen (verder niet gespecificeerd hoe dat dan zou moeten en waar die precies zou zitten).
Ondanks die totale onzichtbaarheid werkt de ingebouwde vochtsensor uitstekend, wellicht zit er iets op de achterkant van die print wat dwars door heel dun kunststof vochtige lucht kan detecteren maar zolang alles gewoon goed werkt geloof ik het verder wel.
(Wellicht dat de door jou getoonde vochtsensor een upgrade was voor eerdere Zehnder/Stork MV boxen en zit deze optie nu standaard ingebouwd vanwege andere eisen o.i.d. maar zoiets als op jouw plaatje kon ik dus ook al niet vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@PalingDrone

Ik denk dat ie dan ingebouwd is. Zou ook de potmeter verklaren bovenin jouw plaatje. Op mijn 'uitbreidingskaartje' zit een potmeter om de trigger voor de luchtvochtigheid in te stellen. Die staat default op 50% overigens. Ik gok dat daaronder in de buurt de sensor zit die via een opening in de behuizing het vochtniveau meet.

Even ter vergelijking van mijn Comfofan S (dat is dan blijkbaar weer een andere):

Afbeeldingslocatie: https://ventilatieservicecenter.nl/cdn/shop/files/zehnder-comfofan-s-motordeel-servicedeel-gereviseerd-ventilatie-service-center-1.jpg?

(let niet op dat gereviseerd. Is een willekeurig plaatje van internet geplukt.

Bij mij zit die module dus aan het grijze blokje met die drie pinnetjes uit mijn eerdere URL waarbij de vochtsensor via dat schuimding over het holle pijpje naast de print geschoven wordt. Zal ff een foto maken van ook de potmeter zo.

Edit: zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liluy4wUCbLy1LDBSMfx9zDLLMI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ETXLe1JAeSdSlTgdfGfwGuao.jpg?f=user_large

Valt me nu pas op dat er ook een lampje op zit wat ook op die grote print zit. Ik kan dus inderdaad niet anders concluderen dat ik twee Comfofans door elkaar haal en dat er bij die van jou/jullie idd een sensor ingebouwd zit. Comfofan S is blijkbaar iets anders dan de Comfofan Silent. Ok :+

[ Voor 21% gewijzigd door Korvaag op 17-12-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@Korvaag Blijkbaar heb jij de voorloper van dit model.

In de installatiehandleiding pdf staat ook vermeld dat de functie van de instelpotmeter is gewijzigd tov het vorige model.
Jij regelt het vochtpercentage waarop hij aanslaat, het latere model regelt daarmee het percentage van het maximale toerental (stand 3) die hij mag draaien om snel vochtige lucht af te zuigen, de sensor zal in de nieuwere heel binair wel of geen vochtige lucht detecteren.
Ook zit RF ontvangst al ingebouwd (dat vierkante gedeelte rechts onder die potmeter), is dat bij de voorloper die opstaande print vlak boven de as of is RF bij jou een optie?

De vochtsensorprint zit bij jouw eerdere versie in dat 3 polige "kroonsteentje" geklemd, mocht je willen automagiseren met HA dan is er bij de nieuwere dus nog de mogelijkheid om met een 0-10V (Zigbee o.i.d.) dimmer een traploze regeling in te bouwen op basis van gegevens uit HA (luchtkwaliteit sensoren e.d.) zonder dat de interne vochtsensor vervalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@PalingDrone
RF is hier die staande module naast het midden inderdaad en dat lijkt een optie bij dit model ja. De nieuwe versie heeft het allemaal ingebouwd dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 17-12-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:22
2 vragen:
1 vochtsensor doet helemaal niks bij mij. Inmiddels de 2e zehnder comfofan silent. Douche vol met stoom en er gebeurt niets. Ook al de stand hoger gezet. Wat kan hier mis gaan?

2 de rfz afstandsbediening doet het niet. Blijft rood knipperen. Moet hier nog zo'n plaatje bij worden gekocht?

Ik denk dat ik het terugstuur anders, dit werkt gewoon niet zoals ik wil. Automatisch aangaan bij douchen en koken. Meer mensen deze ervaring?

Als ik in de keuken sta met die oude 1-2-3 schakelaar lijkt er alleen iets tw gebeuren op 3. Betekent dat nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9uH33Qbykt7lokTYhO3soPFa80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FONgIMqQK5YA6h0nTFak4NAk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Davidrrr op 24-01-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Davidrrr schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:18:
2 vragen:
1 vochtsensor doet helemaal niks bij mij. Inmiddels de 2e zehnder comfofan silent. Douche vol met stoom en er gebeurt niets. Ook al de stand hoger gezet. Wat kan hier mis gaan?

2 de rfz afstandsbediening doet het niet. Blijft rood knipperen. Moet hier nog zo'n plaatje bij worden gekocht?

Ik denk dat ik het terugstuur anders, dit werkt gewoon niet zoals ik wil. Automatisch aangaan bij douchen en koken. Meer mensen deze ervaring?

Als ik in de keuken sta met die oude 1-2-3 schakelaar lijkt er alleen iets tw gebeuren op 3. Betekent dat nog iets?

[Afbeelding]
Ik mis op de printplaat bij jou een ledje (wat groen oplicht op mijn foto), verder staan de dipswitches goed of iig zoals ze bij mij ook staan dus dat zou gewoon moeten werken.
Nou is zo'n Perilex blijkbaar niet standaard op een bepaalde manier aangesloten dus denk dat je even moet kijken naar de kleuren van de draden bij de standenschakelaar, of makkelijker bij de stekker waar je deze box in plugt.
Vrees dat het probleem daar zit, zat er voorheen een soortgelijke box van Stork waarbij de boel wel gewoon met 3 standen werkte?
Als ik het goed begrijp doet hij het nu alleen op handmatige stand 3?

(Om te testen hoef je niet je hele douche vol stoom te zetten, vaak werkt een stomende waterkoker/fluitketel even onder het ventiel van de box houden net zo snel maar dan moet hij uiteraard wel eerst rustig op stand 1 aan het draaien zijn.)

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 25-01-2025 01:45 ]

Pagina: 1