Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkbijl
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-03 23:27
Huidige situatie:
  • 1 laadpaal in onze garage (3-fase paal; een Alfen Eve Single Pro-line)
  • Laadpaal is aangesloten in meterkast op 1 EATON aardlekautomaat; De laadpaal beschikt over “active loadbalancing”-functie (via P1 poort van slimme meter), maar niet over smart charging network (SCN)
  • “drukke” meterkast (de EATON, 4 x aardlek, warmtepomp, zonnepanelen, etc.), maar in theorie wel ruimte voor nog 1 EATON
  • 1 elektrische auto (Tesla model 3) geen plannen voor 2e auto; parkeren auto niet standaard in garage.
Wens:
  • Ik wil graag een 2e laadpaal (dezelfde; een 2e Alfen Eve Single Prol-Line) op oprit plaatsen, zodat we voor het laden de auto niet per se in de garage hoeven te zetten (ik snap dat verplaatsen van huidige paal ook een optie is; maar dat is minder leuk).
  • De kans dat we tegelijkertijd 2 auto’s zullen willen opladen is klein…
Vraag:
  • Primair: kan ik de 2e laadpaal op de zelfde bestaande EATON aardlekautomaat aansluiten? (de laadpalen zullen NIET gelijktijdig gebruikt worden)?. Het lijkt me dat dit gewoon kan.
  • Secundair: Als ik evt. wel 2 palen tegelijk zou willen gebruiken, wat moet ik dan doen?
  • Iedere paal (dan wel) een eigen aardlekautomaat?
  • Oplossing voor load-balancing? (1 paal als master en 2e als slave?; of is dan een smart charging network benodigd?; of is andere hardware aan te raden?)

[ Voor 0% gewijzigd door dkbijl op 14-12-2024 15:12 . Reden: typo ]

Beste antwoord (via dkbijl op 22-12-2024 12:56)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Geen probleem.
Zodra je over de 16A gaat, schakelt hij uit, dat is irritant, maar het is keurig beveiligd.

Voor 2 palen tegelijkertijd actief zul je of het vermogen moeten limiteren of een extra aardlek automaat moeten plaatsen voor de 2de paal.

Voor het load sharing moet je de documentatie van je paal/palen raadplegen. Allebei op 8A instellen kan bijvoorbeeld ook nog.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Geen probleem.
Zodra je over de 16A gaat, schakelt hij uit, dat is irritant, maar het is keurig beveiligd.

Voor 2 palen tegelijkertijd actief zul je of het vermogen moeten limiteren of een extra aardlek automaat moeten plaatsen voor de 2de paal.

Voor het load sharing moet je de documentatie van je paal/palen raadplegen. Allebei op 8A instellen kan bijvoorbeeld ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Eventueel zou je ook nog een meter met P1 poort kunnen plaatsen en dan de palen afregelen op 16A totaal. Maar een tussen meter met P1 is wel zeldzaam. Newmotion had ze?

Zoiets:
Newmotion Laadpaal Dynamic Management Module 'aansturen'

Van Alfen zelf:
Dynamic load balancing mogelijk door verbinding met slimme meter (DSMR, TIC) of externe energiemeter (Modbus RTU, Modbus TCP/IP)
Een modbus meter ertussen en dan afregelen op 16A, dan ben je er ook.

[ Voor 76% gewijzigd door TheGhostInc op 14-12-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkbijl
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-03 23:27
@TheGhostInc – hartelijk dank.

Na wat tussentijdse uitdagingen is dit gelukt.

Loadbalancing is nog niet gelukt, maar had ook niet de hoogste prio.
Mijn eerste laadpaal (die zich op slechts enkele meters van de meterkast bevindt) lijkt een mankement te hebben: hij kan geen connectie maken met de P1-poort.
Bij de tweede paal lukte dat wél met een korte UTP-kabel, maar niet over de huidige afstand van ~20 meter. Ik ga kijken of een P1-verlengmodule daarbij nog uitkomst kan bieden.