Te veel internetsnelheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snap jij het?
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-12-2024
Hallo mensen,

Ik vroeg me af of mijn hoge internetsnelheid niet te veel overkill is en ik wellicht ook goed af ben met de helft?...

Ik neem af van Ziggo (TV kabel), gebruik hun eigen modemrouter (geen routers aangesloten), alles is een bekabelde aansluiting (WIFI staat uit), en de snelheid is 1000MB (maar vaak is het 800/900MB).

Ik ben alleen en doe altijd één ding tegelijk, ik ben geen heftige gebruiker en doe geen video editing, download geen films, cryptominen, videobellen o.i.d.. Ik speel vaak GTA Online op de PS5, en zit vaak op de PC op YT en 9GAG, en de Stremio applicatie om voornamelijk videocontent te bekijken.

Glasvezel is al aangesloten tot in mijn meterkast, maar nog geen stekker in de woonkamer. Dus glasvezel komt er nog wel een van de komende jaren.

Ik heb ook nooit een flauw idee gehad wat voor modemrouter ik moet kopen. Maar ach, dat is misschien een ander topic...

Wellicht bedankt. :>

Groet, Jan Pieter

Tijd is een machine aan de muur

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:08
Op basis van je verhaal heb je aan een 100/100 verbinding meer dan genoeg. Er is vandaag toevallig nog een ander topic over precies dit onderwerp geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:46
Je hebt aan 1/10e van de snelheid al zat voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

Zie deze recente post - je hebt het niet nodig.
laurens0619 in "Supersnel internet: echt nodig, leuk om te hebben of FOMO?"
Whatsapp audio call: 0.2Mb/s
Whatsapp video call: 1-2Mb/s
Teams audio call: 0,076/Mb/s
Team video call: 2-4Mb/s
Youtube: 5-7Mb/s
Netflix 3-15Mb/s

[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 13-12-2024 17:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44
Grappig is net topic over in subfora internet :)

Vond vooral deze post wel interessant

Jef61 in "Supersnel internet: echt nodig, leuk om te hebben of FOMO?"

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

laurens0619 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:19:
Grappig is met topic over in subfora internet :)
:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44
Is het zo onduidelijk? :p

Ok nieuwe poging:
Grappig dat je het topic opent, toevallig is daar vandaag in het subforum internet ook net een topic over geopend waar er wordt besproken welke snelheid je nu echt nodig hebt

Hopelijk kom ik nu minder dronken over

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1000MB(ps?). Dat is 8000Mbps - en erg onwaarschijnlijk als je kabelinternet van Ziggo afneemt - 8Gbps wordt in Nederland alleen door Delta en Odido aangeboden over XGS-PON.

Weet je zeker dat je het over 1000MBps hebt en niet 1000Mbps?

Eerste stap mbt bepalen wat je nodig hebt is weten dat je het over het juiste hebt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snap jij het?
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-12-2024
@dion_b Bedankt voor jullie reacties.

Ja, net even gekeken, het is 1000 Mbit/s. Beetje verwarrend die termen=)

Ik ben wel echt een gamer en speel dus GTA Online op de PS5 bijna elke dag en je hebt daar lobbies van max 30 man. Het belangrijkste om te weten is dus of dit voor online gamen een goede optie is?

Ik kijk ook nog even op die andere post, daar zal ook wel wat nuttigs staan.

[ Voor 66% gewijzigd door snap jij het? op 14-12-2024 16:33 ]

Tijd is een machine aan de muur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Voor GTA Online zal 50Mbps of 1000Mbps alleen verschil uitmaken bij het downloaden van een update. Of als er op de achtergrond iets anders wordt gedownload terwijl je aan het gamen bent. Wordt er niks gedownload dan heb je zelf meer dan genoeg aan 50Mbps. Alleen updates downloaden duurt vanzelfsprekend veel langer. Je kunt het wel zien in taakbeheer dat er weinig bandbreedte nodig is voor GTA Online en eigenlijk bijna alle multiplayer games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Ik zou vooral kijken of er wel goedkopere alternatieven bestaan op jouw locatie. Want als het amper goedkoper kan, zou ik me om de snelheid niet druk maken.

Zowel KPN glasvezel als Ziggo is vaak behoorlijk duur.

Is er bijvoorbeeld glasvezel van een andere partij dan KPN? Of is er nog VDSL aanwezig met een acceptabele snelheid? Dan kan je voor enkele tientjes nog wel een budgetboer vinden die bijv. iets van 100/30 Mbit levert.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:52
Als ik het zo zie betaal je €74 per maand. Ik ben even gaan kijken voor mij. Ik heb Ziggo 2-in-1 Internet 200Mbit/s met Interactieve TV voor €62 per maand zonder extra betaalde zenders. Er is nu een tijdelijke aanbieding waardoor de 1000Mbit/s downloaden en 100Mbit/s uploaden van €74 voor €64:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHJyMEr8COD_TNA4jX-uo2wkBxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tlx3pHUMTCwaGX6Ammxn9SZK.jpg?f=fotoalbum_large

Je zegt dat je 800/900Mbit/s te halen, gebruik je de juiste kabels? CAT 6, CAT 7 is de nieuwste maar nog behoorlijk aan de prijs. Ik gebruik zelf Belkin CAT6 (RJ45) Patch kabel

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

snap jij het? schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:14:
@dion_b Bedankt voor jullie reacties.

Ja, net even gekeken, het is 1000 Mbit/s. Beetje verwarrend die termen=)

Ik ben wel echt een gamer en speel dus GTA Online op de PS5 bijna elke dag en je hebt daar lobbies van max 30 man. Het belangrijkste om te weten is dus of dit voor online gamen een goede optie is?

Ik kijk ook nog even op die andere post, daar zal ook wel wat nuttigs staan.
Behalve downloaden van levels boeit bandbreedte geen steek.

"Snelheid" is verkeerde term voor bandbreedte. Zie het als hoeveel lading je voertuig mee kan slepen. Weinig bandbreedte is als een motor, meer bandbreedte is als een gezinsauto, veel bandbreedte is als een vrachtwagen. Als je grote hoeveelheden troep van A naar B moet dragen is duidelijk dat je die bandbreedte nodig hebt, maar je latency (hoe snel je van A naar B een bericht overbrengt) wordt er niet sneller door.

Voor latency maken de verschillen tussen technologie en provider minder uit dan de verschillen van hoe je het aansluit (zodra je iets met WiFi doet voegt dat meer latency toe dan verschil glas<->coax om maar eens wat te noemen) en waar je woont (latencies rond Amsterdam - en dus AMS-IX - zijn ruim 10ms lager dan in de uithoeken van NL ongeacht provider). Wat je daar kunt beinvloeden doe je al goed dus :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Van der Berg schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:27:

Je zegt dat je 800/900Mbit/s te halen, gebruik je de juiste kabels? CAT 6, CAT 7 is de nieuwste maar nog behoorlijk aan de prijs. Ik gebruik zelf Belkin CAT6 (RJ45) Patch kabel
Bij 800 of 900Mbps doen de kabels sowieso 1Gbps, dus kabels zijn prima. Patchkabel wat jij hebt is voor los gebruik, over vloer of plint en niet voor gebruik door een leiding. Dus voor lang niet iedereen geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:52
bjusterbaarlik schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:10:
[...]

Bij 800 of 900Mbps doen de kabels sowieso 1Gbps, dus kabels zijn prima. Patchkabel wat jij hebt is voor los gebruik, over vloer of plint en niet voor gebruik door een leiding. Dus voor lang niet iedereen geschikt.
Oh, die kabel heb ik nu 14 jaar in gebruik en gaat onder het laminaat door in mijn woonkamer. Van de ene kant van de woonkamer naar de andere kant 10m kabel. Toen ik hier kwam wonen en ik laminaat liet leggen is dat door hun gedaan. Met daaronder weer de beste isolatie onder het laminaat. De Coaxkabel TV signaal is van een goede merk van ProfiGold dubbele laag, en 2x 20m kabels voor de Logitech Z-5500 5.1 speakers dat ik in een 5.1 heb laten ophangen verspreid aan het plafond over de woonkamer gaat allemaal onder door.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Pagina: 1