Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmymus12
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12-2024
Goedemiddag,

Ik heb offertes opgevraagd voor het aanleggen van Hybride (full electric ready) Warmtepompen voor in mijn huis. bij Quatt en Adlar.

Het huis is gebouwd in 1978, 127m2 en vanaf Juli dat we de sleutel kregen hebben we 800 kuub gas verbruikt. Geen vloerverwarming, wel gewone radiatoren.

Nu heb ik 2 offertes liggen:

Quatt: 2x 6KWH voor 3800 euro incl subsidies (Incl installatie en zonder buffervat?)

Adlar Aurora ii 1x 6kwh voor 3600 incl subsidies. (incl installatie en 20L buffervat)

Is 20L genoeg, of is het beter om er 1 te hebben van 60 liter om meer mee te verwarmen electrisch? Geen idee.

Mijn wens is om later makkelijk full electric te doen. Dan zou ik wel de radiatoren moeten vervangen en tegen die tijd een electrische boiler moeten laten installeren.

Mijn punt is:
Heb ik aan de Aurora ii 6kwh genoeg om mijn huis constant op 20 graden te laten staan? Of verwarmt de ketel dan bij? Ik begrjip dat onder 0 graden dat de ketel dan wat moet helpen.
Of heb ik in dat geval de Quatts nodig?

Wat ik begrijp is als ik over 5 jaar andere radiatoren er op zet: Lage temperatuur radiatoren, dat dan de temperatuur ook lager hoeft te zijn.

Volgens mij verwarmen beide modellen tot 55 graden op?

Wat zouden jullie kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 15:05
800m3 sinds Juli klinkt behoorlijk veel en dan is het nog niet echt koud geweest. Ik zou dan denk ik eerst inzetten op isolatie.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Volgens je andere topic Vraag over Electra icbm warmtepomp & zonneboilers heb je 'alleen HR++ glas als isolatie'.

Ik ben het dus eens met @Djvdb en zou inzetten op isolatie. Dat lijkt me een veel betere investering, zowel financieel als qua woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmymus12
We hadden op zolder 2 dakramen (1 enkel glas, en de ander stond altijd op een kier omdat die niet dicht kon, deze zijn deze week vervangen door hr++. We merken nu al direct als we op zolder komen dat het daar niet meer " koud" aanvoelt.

Het hele huis heeft nu HR++ beglazing.

Ik denk dat hierdoor ook veel gas verbruikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:51

Jan2023

KISS

Open dakraam geeft wel de nodige trek in huis zoals een schoorsteen , warmte stijgt immers op .
Maak er ook een gewoonte van om de binnendeuren te sluiten.
Hoop dat je geen open trap op de verdieping of woonkamer hebt.

Verder natuurlijk bekijken wat er aan isolatie in het dak de spouwmuren en de( verdiepings)vloeren zit , eventueel opwaarderen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Heb je een ongebruikte zolder met vaste trap mss? dan zolder 'afsluiten' : open trap naar zolder dicht maken, deur vóór de trap maken, dat mag best een simpel schot zijn als het de kou van boven en de warmte van beneden maar tegen houd.
Op de bgg is er mogelijk een ongeïsoleerde vloer.. isoleren dus; hoe dikker hoe beter zeg maar.
En dan kieren bij de ramen, deuren en vensterbanken aanpakken: kit, tocht-strips.. e.d.
Denk ook aan een afzuig-ventilatie box met CO2 sensor die alleen maar draait als het CO2 level hoog is.
Afgezien vloer in de kruipruimte isoleren zijn het maatregelen die geen 'arm and a leg' kosten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmymus12
Ik heb zojuist met een warmtekijker in en rond het huis gelopen, Wat opvalt is dat de radiatoren de buitenmuur verwarmen, daar ga ik folie achter plakken om dat tegen te gaan.

Verder het kattenluikje in de keuken die niet gebruikt wordt trekt heel veel warme lucht naar buiten, dat voel je echt waaien zegmaar. Dus die gaan we dicht maken. Er zit ook een gat in de "muur" waar een airco op aangesloten zat, daar zit alleen een klepje op, Voelt wel fris, maar tocht niet echt. Ga ik ook isoleren.

Dezelfde deur met kattenluik sluit ook niet goed aan waardoor je langs de kier naar buiten kan kijken. Die moet ik dan ook nog weer recht hangen.

Al om al zijn er denk ik redelijk wat lekken zijn. Plus we hebben in bijna elke kamer de verwarming aan... Ik denk dat we dat ook gaan beperken tot alleen de woonkamer en de werkkamer.

Vloer is beton, niet heel dik van wat ik begreep, maar daarop zit wel een houten vloer, wat ook extra isolatie geeft.

Afijn...

Terug naar de hybride warmtepomp. Denken jullie dat dit voor het gasvebruik al flink kan schelen? Ik schat zelf op 1500m2 uit te komen voor het hele jaar, ik verwacht met een hybride warmtepomp op 200m2 uit te komen jaarlijks.

De warmtepomp adviseurs die langskwamen gaven aan dat ik prima het huis kan verwarmen met 19-21 graden het hele jaar door, zonder dat de cv ketel aansluit mits het niet onder -5 graden is. Dat is op zich redelijk voor die paar dagen per jaar dat het echt vriest. En als de overheid gek doet kan ik altijd nog weer vol van het gas genieten later.

Ik krijg ook 14 zonnepanelen op dak 440wp, en heb nog een oude meter, dus qua stroom verbruik verwacht ik eigenlijk ook niet zoveel te gebruiken gemiddeld per jaar, misschien zelfs helemaal niks.

Of zit ik helemaal mis en is toch isolatie het belangrijkste?

Punt is dat we een 10K Verduurzaming budget hebben, Daar past nu alles in behalve de isolatie maatregel. Dat zou ik met vrienden/familie eventueel later nog een keer kunnen doen.

Mijn doel is om simpelweg maandelijks te besparen op kosten. Dus als zo'n hybride warmtepomp 1K per jaar aan gaskosten bespaart, en de zonnepanelen op elektriciteit, heb ik mijn doel eigenlijk wel gehaald. Tuurlijk valt er nog wel te isoleren, maar daar worden de kosten in verhouding niet echt veel minder op.

Ik hoor het graag als ik dit verkeerd zie haha. En qua warmtepomp systeem, welke van de 2 dan voor mij de beste optie zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmymus12
@Jan2023 Ja, we hebben helaas in de gang een trap naar boven, die ook direct naar zolder gaat, daar kom je in een kleine hal met een deur naar het washok en een deur naar een grote "slaapkamer". De dakraam vervangende man gaf aan dat het geen zin had om alleen dat gedeelte te isoleren, omdat de warmte/kou door de muren trekt op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 15:05
Ter vergelijking onze tussenwoning van 123m2 met rc 3,0 stoken we op 19,5 graden en verbruikt nog geen 800m2 in een heel jaar en dan wordt het bad minimaal 3x per week gebruikt.

Misschien ook even goed naar de totale afgifte van de radiatoren kijken. Als je op 55 graden gaat stoken wordt de cop echt laag en heb je alsnog veel kosten. Je kunt de maten van de radiatoren in de hytools app invoeren en dan kijken wat je afgifte is bij bepaalde aanvoer en retour temp. Kijk ook even naar het “ik wil een warmtepomp FAQ topic”. Anders wordt het erg lastig om tot een goed advies te komen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmymus12
Ha... dikke rekenfout.

Ik zit nu totaal op 389 kuub... vanaf juli
Pagina: 1