Vraag over Electra icbm warmtepomp & zonneboilers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmymus12
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12-2024
Hallo, Ik heb een vraag over het gebruik van warmtepomp incl zonnepanelen met ons huidige electra aansluiting. We verwarmen met radiatoren. Geen vloerverwarming, en alleen hr++ glas als isolatie. Gebouw uit 1978.

Vraag 1. Ik heb thuis een oude meter: 1x35 A stroom aansluiting. Wil ik natuurlijk graag zo houden: (de oude meter). Ik denk als ik dit laat uitbreiden dat ze dan een slimme meter er op gaan gooien? Of kan ik dan toch laten doen zonder dat ze de meter vervangen?

Ik heb bij Quatt.io een offerte opgevraagd voor een duo model hybride warmtepomp van 2x6KW:
Ik weet dat 12KW misschien overkill is, maar ik heb liever teveel dan te weinig. Eventueel voor later full elektrisch icbm een warmteboiler schijnt 12kw wel nodig te zijn. Kosten zijn incl subsidie ook maar 4K.

Ook laat ik 12 tot 14, 440wp zonnepanelen met omvormer installeren.

Ik kook verder op stroom, wasmachine en heb een wasdroger en ik werk thuis op de computer 850watt power unit.

Vraag 2. Wat kan er?

In theorie: De zon schijnt, panelen wekken stroom op, vrouw doet de was, ik ben aan het koken en de verwarming staat op 20 graden door de 2 warmtepompen en de computer staat 3d renders te maken in full load.

Kan mijn stroom net dit wel aan als ik alles in 1x gebruik? Of vliegt mijn electra er dan steeds uit, hoe werkt dit precies? Kan dat opgelost worden door extra groepen te maken?

In de praktijk:
In de avond doen wij vaak de was. Eerst wasmachine, daarna in de droger.
De warmtepomp zal wel actief zijn om het huis tot 20graden te verwarmen de hele dag door.
Overdag zit ik achter de pc aan het werk.
Om een uur of 7 koken wij vaak, dan is er in de winter sws geen zon. en in de zomer hoeft de warmtepomp niet (of nauwlijks) te werken.

Zou dit in de praktijk wel werken als de theorie het niet aankan? Ik heb geen idee namelijk :).

kan iemand mij hier advies in geven, of wat voorbeelden?

Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:32

de Peer

under peer review

Moet wel lukken hoor. Dat verbruikt niet zo veel en gebeurt vrijwel nooit dat alles tegelijk piekt.

Extra groepen gaat je niet helpen want je hoofdaanskuiting is de beperkende factor. Die kun je eventueel upgraden naar 3x25A. De maandelijkse kosten daarvan zijn niet hoger dan wat je nu betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmymus12
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12-2024
Ah top! Dus een upgrade naar 3x25a door de netbeheerder is niet vereist dus.