Aanrijding met fietser, wie schuld?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

onkl schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Nee. Haaientanden + auto reed de rotonde op, niet af, dus het is duidelijk dat de fietser voorrang moest verlenen en daarmee schuld had aan dit ongeval. De discussie ging puur over het verleggen van aansprakelijkheid ivm zwakkere verkeersdeelnemer. Inderdaad verrassend dat de aansprakelijkheidsverzekering van de fietsster hierin aansprakelijkheid erkent. @yoeri1989 Gaven ze nog ergens uitleg waarom ze dat deden?
Misschien was ik wat kort door de bocht (ha). Verzekeringstechnisch zou er dan aansprakelijkheid richting de wegbeheerder moeten gaan gezien de rotonde niet volgens de standaarden is ingericht.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Even voor de goede orde. Er is geen regel dat je als zwakke verkeersdeelnemer voor een wachtende auto kan passeren (ik stel me een lange rij auto’s voor) Extreem gesteld. Op busstation zie ik dat bus over vijf minuten gaat. Dus ik moet vijf minuten wachten. Of achterlangs. Of andersom gesteld. Optrekkken na stilstand geen bijzondere handeling of zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:22

kujinshi

seven heroes

Mijn mening, gezien de situatie daar. Fietser heeft dubbele haaietanden staan. Moet ook dubbel voorrang verlenen. Als auto's staan te wachten met velen omdat het druk is op de rotonde, dan mag en kan de fietser er tussendoor.

Maar als de auto's weer beginnen te rijden, is de fietser ten alle tijde fout. Het is de fietser eerst die inschatting moet maken of het veilig is om tussen de auto's over te steken. Immers hij heeft de dubbele haaietanden.

Tenzij de fietser al tussen de auto's door fietst en je dan pas optrekt met de auto en er tegenaan rijdt, is de fietser ten aller tijde fout.

Auto is altijd aansprakelijk, maar gezien voorrangs situatie is hard te bewijzen dat de voorrangsregeling in je voordeel is, en de fietser nalatig in dit geval. Als automobilist hoor je de zaak te winnen bij de rechter.

EDIT: Ik wil ook wel even reageren op de rotonde zelf met inrichting door gemeente. Of een rotonde rechtmatig is aangelegd mag er niet toe doen voor de situatie. Dit is een geval tussen fietser en automobilist. Over het algemeen wordt geen individu in Nederland verantwoordelijk gehouden om maar overal te weten of het wegennet goed is aangelegd. Je volgt de bebording en markeringen op. Dat is je verantwoordelijkheid. Niet meer dan dat.

Of de afstand 5 meter is of minder maakt niet uit. De fietser moet voorrang verlenen. Een lange vrachtauto bijvoorbeeld mag gerust het fietspad versperren. Omdat de fietser de voorrangs regeling niet in zijn voordeel heeft daar.

Heel vaak kan de wegbeheerder (gemeente) qua situatie toch niet aan bepaalde richtlijnen voldoen bij aanleg/maatvoering. Omdat iets niet past binnen perceelgrenzen bijvoorbeeld. Dat is niet geheel erg oid. Het is zeker in steden vaak zo dat je die 5 meter opstelruimte niet kan maken.

En het is ook geen noodzaak oid. Genoeg auto's passen in minder ruimte. Maar er zijn ook genoeg langere voertuigen op de weg die zelfs in 6 of 10 meter niet gaan passen.

[ Voor 40% gewijzigd door kujinshi op 28-05-2025 07:14 ]

Pagina: 1 2 Laatste